Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Tja, dan moet je ergens een andere module opzoeken, dan ben je gewoon uitwisselbaar.

    Arie
     
  2. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zeg nou zelf: 2022-06-25 8UHPS_111502.jpg zo'n kereltje gún je toch een Weerters? Verder kan-ie alles wat ik wil(de) en zit hij al heel lang te wachten om dat te laten zien. Zonder gekheid: wat schiet ik op met een andere zender, afgezien van meer kanalen, standaard 2,4 Gieg en feedback van de heli?
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zeker,

    Die kan nog jaren mee, ik gebruik er 1 voor m'n testbok
    [​IMG]

    Er is vast wel iemand die nog een module over heeft, even in solderen, en je ben klaar.

    Ik weet niet hoe handig je daar in ben, anders wil ik je wel assisteren.

    Groeten,

    Arie
     
  4. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Arie, super! Wat solderen betreft: gewoon dóen, dacht ik. Heb bij de heli-spullen zo'n mini-boutje enzo. Heb ik ooit gekocht voor wat ik allemaal met de Apache van plan ben dus dat komt mooi uit. Wat waarop moet en waarom wil ik dan graag weten, maar eerst een casing. Trouwens, destijds heb ik de instellingen voor mijn GPH in de 8UHPS gestopt. Moet wel weer even wennen aan het manoeuvreren door de menu's.
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja is niet zo moeilijk inderdaad.

    Even goed kijken wat je doet, dan lukt het wel.

    Gr, Arie
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Nou met een nieuwe zender schiet je heel veel op , vele malen makkelijker in te stellen en bedrijfs zekerder lijken mij grote voordelen
    Of je moet er geen geld voor hebben , dan is werken met oud spul een oplossing indien je handig bent .
    Maar vrijblijvend advies vragen en het het gelijk pareren als het antwoord je niet aanstaat is wel vreemd , succes verder .
     
  7. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Beste Helikapoter, als ik iets verkeerds gezegd heb spijt mij dat oprecht. Mijn vraag was dan ook serieus en geen cynisme. Begrijp me goed, deze Futaba 8UHPS is de énige zender die ik óóit in mijn handen heb gehad. Heb dus geen idee waarin andere zenders, beter en/of handiger in zijn. En wat ik met de mogelijkheden bedoel: ja er zitten twee knuppels op; ja je kunt alles trimmen, ja er zitten knoppen op waarmee ik andere dingen kan instellen en ja je kunt hem programmeren in de zin van curves en vliegstijlen. Meer heb ik toen (vorige eeuw) en ook nu niet kunnen verzinnen. Daarom ook de vraag en dank je voor je antwoord, ik ga naar die zender kijken.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, om hier dan TOCH even wat zinnigs over te zeggen: De oudere zenders hebben "voorgeprogrammeerde" programma's, en dat is handig als je nog niet weet wat een heli allemaal nodig heeft.
    Het is onhandig in de zin dat de mogelijkheden die de zender bied, zijn de mogelijkheden die je hebt, en dat is nog tot daar aan toe, het gaat meer om de ONmogelijkheden, dus de dingen die je zender NIET kan.
    Niet dat ik denk dat jouw zender een onbeholpen ding is, want dat is hij echt niet, maar het is nu eenmaal een feit dat Futaba zenders een programmering bieden die grenzen kent. Er zitten een X aantal punten in de beschikbare curves, niet meer en niet minder, er is een Y aantal mixers beschikbaar, niet meer en niet minder, er is een Z aantal functies beschikbaar, en als dat niet toereikend is, dan is dat pech hebben.
    Voor alle duidelijkheid: jouw huidige zender heeft naar alle waarschijnlijkheid RUIM voldoende mogelijkheden en instellingen voor wat jij er mee wilt. Het probleem is dus NIET dat jouw zender "te beperkt is".

    Bij bijvoorbeeld de nog wat oudere FC-18 loop ik zelfs met relatief simpele situaties al tegen de beperkingen aan, en dan moet je truukjes gaan uithalen om geimproviseerd toch voor elkaar te krijgen wat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

    Daar heb je met een OpenTX gebaseerde zender zoals die FrSky geen last van. Het ding doet ALLES wat je wilt, en in dusdanig ruime mate dat je practisch gesproken, niet meer tegen beperkingen aanloopt.
    Er zijn "oneindig veel" mixers beschikbaar, curves hebben een "oneindig aantal" instelpunten, en je kunt kiezen of je er veel of weinig wilt, en of de curve hoekig of vloeiend moet verlopen, en er is ook geen limiet aan het aantal functies, want die bepaal je zelf.
    Daartegenover staat wel weer het nadeel dat je wel moet leren om als die mogelijkheden "te ontketenen" en dat is dan toch wel het zelfde verhaal als met die stabilisatie. De een leert dat vlotter als de andere, en mentale flexibiliteit heeft hier zijn invloed. Ik heb er zelf ook moeite mee gehad.
    Gelukkig heeft FrSky zelf al wel de moeite genomen om een hoop heli-functies alvast vooraf te groeperen, dat scheelt.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2022
    René N. en Helikapoter vinden dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een groot verschil tussen "oude" en "nieuwe" zenders is dat telemetrie zo'n beetje gemeengoed is geworden. In eerste instantie zeg je wat moet ik daar nou mee? Maar het is heel handig om bijvoorbeeld de spanning en de verbruikte capaciteit van de Lipo weer te geven.

     
  10. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat is duidelijk. Oftewel met een OpenTX gebaseerde zender zit ik niet of minder aan de beperkingen van de firmware-schil van de fabrikant vast en kan dus instellen wat ik wil? Gemakshalve vergelijk ik het even met OpenWrt, dat is voor routers iets vergelijkbaars, waarmee je toegang hebt tot instellingsmogelijkheden, die anders zijn afgeschermd?
    Dat is een behoorlijk verschil inderdaad. Op ICT-gebied mag ik dan behoorlijk thuis zijn, wat vliegen en zenders betreft ben ik een beginner en amateur. Hopelijk verandert dat met jullie hulp. Thnx!
     
  11. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als ik het goed begrijp is dat dus niet meer sec: zender naar ontvanger, maar vice-versa, ergo beide zenden en ontvangen, scheelt "een beetje".
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Laatst bewerkt: 25 jun 2022
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is meer dan dat....
    Ik weet dan weer niet wat "OpenWrt" is, maar OpenTX zet, zeg maar, gewoon domweg ALLE mogelijkheden open om ALLES aan AL HET ANDERE te koppelen.

    Hoe moet je je dat voorstellen? Simpel gezegd wordt alles wat er in die zender gebeurt, aan elkaar gelijk gesteld. Het signaal van een stick heeft dezelfde waarde als dat van een schakelaar, logische functie, of zelfs van een telemetriesignaal.
    Daarmee kun je ieder "ding" dus op een of andere manier aan een ontvangeruitgang koppelen, of aan een curve, of aan een logische functie of wat dan ook.

    Heel onnozel voorbeeld: je kunt om maar een domme zijstraat te noemen, een telemetriesignaal zoals hoogte, en een ander telemtriesignaal toerental in een logische functie een uitkomst laten geven die zeg maar, de situatie "vliegtuig vliegt" (toerental > 0, hoogte > 0), "vliegtuig zweeft" (toerental = 0, hoogte > 0) en "vliegtuig staat op de grond" (toerental ongedefinieerd, hoogte = 0) representeren, en dan die uitkomst gebruiken om tijdens vliegen het intrekken van het landingsgestel vrij te geven, in zweefvlucht (noodlanding) het uitklappen te blokkeren en tijdens "staat op de grond" het inklappen te blokkeren.
    LET WEL: dit is een dom voorbeeld wat in de praktijk niet verstandig is om te doen, maar gewoon om aan te geven hoe ongelimiteerd de mogelijkheden van zo'n zender opeens worden. Want waar vroeger telemetrie je een getalletje op een schermpje gaf, is het nu veel meer dan dat: de zender kan effectief iets met dat getalletje DOEN.

    Practische voorbeelden die ik zelf gebruik: de combinatie "ontsteking staat aan" plus toerental (nul, danwel groter dan nul) gebruik ik om een draaiuren teller te activeren (onderhoud) maar ook om in geval van onverhoopt afslaan in de lucht een gesproken waarschuwing "motor uit" te geven want als er veel vliegtuigen in de lucht zijn, hoor ik dat afslaan niet altijd, en als ik ver weg zit zie ik die prop ook niet stilstaan. Die tien seconden tijdwinst (het duurt soms even voor je doorhebt dat je kist niet meer klimmen wil) kunnen het verschil zijn tussen een buitenlanding in het bos, of een geslaagde landing op het veld.
    Ik gebruik temperatuurmeting om bij overschrijding van grenswaarden het gas te limiteren zodat er geen hitteschade kan ontstaan.
    In mijn sleepkist wordt zodra de sleephaak gesloten is de alarmwaarde voor minimum vliegsnelheid verhoogd, en om de 50 meter de hoogte afgeroepen.
    Dat zijn hele practische toepassingen.

    Je moet dat uiteraard allemaal maar net willen, maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat je bij zenders met "vaste" functies vroeg of laat iets tegenkomt wat je zender niet blijkt te kunnen en dan denk je "had ik maar..."
    Met OpenTX zul je die gedachte nooit hebben, want WAT je ook verzint, je zender kan het, je moet alleen zien uit te zoeken HOE.

    Ikzelf vind het een erg prettige gedachte, dat wat voor onbenullige onzin ik ook verzin, mijn zender kan het, en het ligt hoe dan ook NIET aan mijn materiaal als ik een bepaalde programmering niet voor elkaar krijg.
     
  14. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dus het komt er dan op neer dat je bezig bent met vliegen, in plaats van je door een onlogisch in elkaar zittend zendermenu heen te worstelen.
    Plus de beperking zit'm in wat je machine (de heli) kan en niet in wat de programmeurs van de fabrikant vinden dat je mág.
    Zou wel fijn zijn als de parameters daarvoor een beetje overzichtelijk en toegankelijk worden weergegeven. Dat lijkt me wel een selectiecriterium voor zo'n zender. Suggesties?
    Overigens is er ook een "mevrouw N." en elke Euro die ik hieraan besteed zijn er dus eigenlijk twee ;).
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat is ook weer wat sterk uitgedrukt, want programmeren doe je VOOR het vliegen, maar het is wel zo dat je dus alles kan instellen naar eigen logica.
    Voor wat het waard is: in het kader van "hulp krijgen" is het wel aan te raden een beetje te conformeren aan wat in een club gebruikelijk is, zodat je instructeur met je zender en machine overweg kan uiteraard.

    Zo zou je het inderdaad kunnen stellen. Al is dat criterium over het algemeen wat meer van toepassing op vliegtuigen, omdat de meeste heli's redelijk langs dezelfde lijnen ontworpen en gebouwd zijn. In vliegtuigen vind je meer variatie.
    Da's een lastige, want vraag het tien mensen en je krijgt tien voorkeuren.
    En dat is dan weer een goede reden om bij je Futaba te blijven. Mind you, mijn voorgaande verhaal was niet bedoeld om te overtuigen, maar om te informeren zodat je een zo goed mogelijk voor jou passende keuze kunt maken.
     
  16. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dank je wel voor de heldere uiteenzetting op deze pagina over de zenders (en ontvangers en sensoren) van nu. De termen zender en ontvanger dekken naar mijn gevoel al ruim de lading niet meer en ook de beelden op andere topics en de aangegeven mogelijkheid om (bijvoorbeeld) triggers te zetten spreken boekdelen. Eigenlijk had ik dat moeten verwachten gezien de ontwikkelingen in mijn vakgebied, maar ik had niet verwacht dat het ook hier zijn toepassingen gevonden zou hebben. Wat denken jullie? Zal ik een mooie halsketting voor "mevrouw N." kopen, misschien opent dat perspectieven? Ik kan ook niet altijd "vintage" blijven toch... 'nAvond.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2022
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat opent vast perspectieven….voor meerdere hobby’s :D

    Serieus: als je een degelijke zender kunt gebruiken om weer te gaan vliegen, ben je goed op weg. Eventueel eerst op de club aan de kabel met daar beschikbare zenders. Dan kun je meteen zien of het programmeren van een bepaald merk zender bij je past.
     
  18. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Goedemorgen, coaches (zo voelt dat wel een beetje).
    Zoals gezegd wil ik de Futaba uitbreiden naar de 2.4 Ghz wereld. De "insteek-modules" voor mijn zender worden niet meer gemaakt en zijn ook nergens meer te vinden. Wél is er van FrSky een DIY XHT module, die ik in de VS tegenkwam, maar ja, dan zit je weer met transport, invoerrechten en accijnzen. Gelukkig wist Arie (dank daarvoor:worship:) een leverancier in CZ zonder die fratsen, gisteren dus na PayPal-gedoe daar besteld. Blijft nog wel dat ik die losse elektronica ergens in moet stoppen en de antenne een plek moet geven, en ben dus op zoek naar een "lege" insteekmodule voor een 8UHPS, mét een stekkerblok (?!?). Wat zenders betreft richt ik mij voor nu op het instellen en wennen aan waar ik het mee moet doen: Spektrum Interlink DX voor RealFlight (komt maandag of dinsdag); KDS-7XII voor de KDS-450 "Snoopy" (is gisteren binnengekomen); Futaba 8UHPS 35 Mhz voor de Hirobo GPH-346 "Calimero" en op termijn diezelfde zender met een 2.4 Ghz FrSky XHT voor de Vario Benzine Trainer <-> Len Mount Apache (schaal 1:8) "Geronimo". Genoeg te doen lijkt mij zo, maar toch ...
    Als beginnende herintreder hebben jullie mij flink geholpen met oriënteren op de zendermarkt. Rijk ben ik niet, maar ik hou wel van mooie, handige spulletjes, dús: als ik de kans krijg en ik kán een nieuwe zender kiezen. De vraag aan jullie is dan NIET (alleen) wélke zender jullie hebben of voor jezelf zouden kiezen, maar WEL en vooral waaróm. En dan doel ik vooral op: wat en hoe vlieg je / wil je gaan vliegen en welke informatie wil je terugkrijgen en wat kan / wil je daarmee doen. Dat is divers, snap ik, want anders reden we allemaal in een ferrari met een caravan erachter door de bergen. Misschien is die vraag (lichtjes) off-topic, maar gezien de (des)investering voor een beginner/herintreder zeker belangrijk (moderator?).
    Fijne vliegdag!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij is dat een FrSky Taranis of een van zijn opvolgers, zoals wellicht een Horus. Vanwege het OpenTX gebeuren. Er zijn al weer opvolgers van OpenTX, en dat is gewoon een naampje (qua IT zal er vast verschil zijn, maar voor de gebruiker zijn de mogelijkheden vergelijkbaar).
    De volledig vrije programmeerbaarheid en oneindige mogelijkheden zijn voor mij HET argument zoiets te kopen, en ik ben meer dan tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van mijn ouwe Taranisje.
    Voor helivliegen zou ik echter wel de voorkeur geven aan een zender die in elk geval in een pult te gebruiken is. Maar dat is persoonlijk.

    Welke informatie ik terug wil krijgen, tsja... voor heli's hooguit de boordspanning en motortemperatuur. Dat is allemaal toch echt wat minder spannend verder.
    Voor vliegtuigen: "alles".... Hoogte, snelheid, motortemperatuur, toerental, luchttemperatuur, en wat je verder allemaal kunt bedenken, vroeg of laat vind ik er een toepassing voor, dus ik wil het gewoon allemaal (kunnen) meten en aflezen.,
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Opentx..

    Zelf vlieg ik futaba. en ben nog niet tegen iets aangelopen wat niet kan.
    ja, je moet wel eens even een tik creatief zijn.
    maar bij opentx moet dat ook.
    alleen bij een standaard type zender moet de programmering (menu en logica daarin) je gewoon goed liggen.
    Spectrum ligt mij niet.. alles zit precies ergens anders dan ik denk.
    futaba 8 heb ik ook ruzie mee.
    mijn oude fx18 en 10cg kan ik heel goed mee uit de voeten.

    maar, in de basis, als je zelf nog niet kan programmeren in je zender, zou je in feite moeten kijken wat de mensen op je club vliegen.
    kunnen ze je helpen.
    opentx heeft voordelen, maar het moet je wel liggen. en is niet echt gemeengoed..
    dus de kans dat iemand je zomaar in het wild op het veld je ff kan helpen, is een stuk kleiner.
    tegelijk, als je dat leuk vind en je begint er gewoon aan, is dat geen probleem.

    qua telemetrie, de paar toestellen die er iets van hebben, wil ik de accuspanning weten.
    en een alarm in de zender als die onder een bepaalde waarde komt.
    de rest is leuk, maar daar heb ik een losse logger voor.
     

Deel Deze Pagina