René N.
In Memoriam
Aan een goed werkende combinatie wil je niets veranderen. Zoveel is duidelijk. Maar soms moet je wel. Eerder had ik al eens geschreven dat de zend- en ontvang combinatie van KDS zo zijn beperkingen heeft. Dat was de voornaamste reden om op zoek te gaan naar een ander, bedrijfszeker en toekomst vast systeem. Het belang daarvan zat'm er vooral in dat ik deze zender op geen enkele manier met iets anders dan een KDS ontvanger kon verbinden (ja, er zit een 3,5 mm jack op voor een sim, maar daar kan ik verder niet mee) en ik nergens heb kunnen vinden welk protocol er wordt gebruikt.
Mijn keuze voor een andere zender is vooral ingegeven doordat ik niet afhankelijk wil zijn van de beperkingen die een fabrikant oplegt. Daardoor kwam ik terecht bij een Multi Protocol Module systeem. Daarvandaan bij OpenTX (uiteindelijk EdgeTX) en vandaaruit bij de beste zender van dat moment die daarop draaide. Sinds ik die nieuwe zender heb, heb ik nooit meer met iets anders op RealFlight gezeten. De koppeling was probleemloos, en calibreren heb ik dan ook nooit meer hoeven doen en dat was met de InterlinkDX en andere apparaten wel anders! De verbinding is bovendien draadloos, niet noodzakelijk, wel heel prettig. Tegenwoordig is het dus gewoon: zender aan en vliegen (als Steam is opgestart, want daar draait ReaLFlight in).
Aan de zender heb ik wel een paar fysieke dingetjes veranderd: rechtsboven had ik een flip-schakelaar (pulse/moment) en die heb ik gewisseld met die linksboven (2-standen). Verder heb ik linksonder aan de achterkant een drukknop ingebouwd (ook pulse/moment), ter hoogte van mijn ringvinger zeg maar. Die knop bedient functies waarvoor ik de knuppels niet wil hoeven loslaten: Throttle Cut, Timer Start/Stop en Timer Reset. Beide pulse-schakelaars bedienen dus, getimed, meerdere functies. In principe zit daar geen limiet op, maar drie per knop leek mij wel even genoeg. Overigens hoef ik niet te onthouden wat er bij de knop aan de beurt is, want dat soort dingen laat ik de zender vertellen.
Voor de indeling heb ik het voor mij zo logisch mogelijk gehouden, en voor een groot deel afgeleid van hoe het bij mijn Futaba zender zit. Bijvoorbeeld de dingen ik met links stuur (stick), die schakel ik rechts en omgekeerd, tenminste zo veel mogelijk. Een andere keuze was de basisstand van alle schakelaars. Daarin zie ik behoorlijke verschillen bij piloten, maar voor mij is dat simpel: voor alle schakelaars is van-mij-af de basisstand. Twee schakelaars zijn daarin bijzonder: rechtsboven (twee standen) daarvan is van-mij-af de vliegstand en naar-mij-toe de programmeerstand; de schakelaar meteen daarvoor (ook rechtboven) is voor Throttle Hold, van-mij-af is dus "Throttle Active", midden "Hold" (voor stokers) en naar-mij-toe "Cut". Verder heb ik er ook wat dingen aan toegevoegd. Omdat de schakelaars die ik voor Dual Rate gebruik drie standen hebben in plaats van twee, heb ik van de middelste een "Tuner"-stand gemaakt. Die stelt de "Weight" (maximaal %) in en bedien ik dan met de rechter slider, met "Low" als onderste punt en "High" als eindpunt. De linker slider is in de "Tuner"-stand voor de expo, van 0 to 50. Bij beide ligt de basisstand in het midden van het bereik. En zo zitten er nog wel wat aardigheden in.
De sjablonen waar ik het eerder over had zijn klaar en werkend. Ook heb ik, daarop voortbordurend, de KDS450 ingesteld. Precies zoals dat was in de 7-XII zender. Fysiek is er aan de heli dan ook niets veranderd, want waarom zou ik iets veranderen als het goed werkt? Eén ding is er natuurlijk wel anders en dat is de ontvanger. Daar is een RM X86C voor in de plaats gekomen met D8 als protocol. Verder heb ik ook een draadloos trainer-moduletje, zodat de koppeling van trainer en leerling-zender geen enkel probleem is, maar zelfs een kabel verbinding zou ook nog kunnen.
Bij het goed opzetten van een OpenTX/EdgeTX zender komt toch nog wel wat kijken. Naar mijn idee is dat goed te doen als je begrijpt wat er gebeurt. Als je een beetje aardig met spreadsheets over weg kunt, helpt dat zeker ook. Aan plezier heeft dit apparaat voor mij inmiddels zijn geld al opgebracht.
Mijn keuze voor een andere zender is vooral ingegeven doordat ik niet afhankelijk wil zijn van de beperkingen die een fabrikant oplegt. Daardoor kwam ik terecht bij een Multi Protocol Module systeem. Daarvandaan bij OpenTX (uiteindelijk EdgeTX) en vandaaruit bij de beste zender van dat moment die daarop draaide. Sinds ik die nieuwe zender heb, heb ik nooit meer met iets anders op RealFlight gezeten. De koppeling was probleemloos, en calibreren heb ik dan ook nooit meer hoeven doen en dat was met de InterlinkDX en andere apparaten wel anders! De verbinding is bovendien draadloos, niet noodzakelijk, wel heel prettig. Tegenwoordig is het dus gewoon: zender aan en vliegen (als Steam is opgestart, want daar draait ReaLFlight in).
Aan de zender heb ik wel een paar fysieke dingetjes veranderd: rechtsboven had ik een flip-schakelaar (pulse/moment) en die heb ik gewisseld met die linksboven (2-standen). Verder heb ik linksonder aan de achterkant een drukknop ingebouwd (ook pulse/moment), ter hoogte van mijn ringvinger zeg maar. Die knop bedient functies waarvoor ik de knuppels niet wil hoeven loslaten: Throttle Cut, Timer Start/Stop en Timer Reset. Beide pulse-schakelaars bedienen dus, getimed, meerdere functies. In principe zit daar geen limiet op, maar drie per knop leek mij wel even genoeg. Overigens hoef ik niet te onthouden wat er bij de knop aan de beurt is, want dat soort dingen laat ik de zender vertellen.
Voor de indeling heb ik het voor mij zo logisch mogelijk gehouden, en voor een groot deel afgeleid van hoe het bij mijn Futaba zender zit. Bijvoorbeeld de dingen ik met links stuur (stick), die schakel ik rechts en omgekeerd, tenminste zo veel mogelijk. Een andere keuze was de basisstand van alle schakelaars. Daarin zie ik behoorlijke verschillen bij piloten, maar voor mij is dat simpel: voor alle schakelaars is van-mij-af de basisstand. Twee schakelaars zijn daarin bijzonder: rechtsboven (twee standen) daarvan is van-mij-af de vliegstand en naar-mij-toe de programmeerstand; de schakelaar meteen daarvoor (ook rechtboven) is voor Throttle Hold, van-mij-af is dus "Throttle Active", midden "Hold" (voor stokers) en naar-mij-toe "Cut". Verder heb ik er ook wat dingen aan toegevoegd. Omdat de schakelaars die ik voor Dual Rate gebruik drie standen hebben in plaats van twee, heb ik van de middelste een "Tuner"-stand gemaakt. Die stelt de "Weight" (maximaal %) in en bedien ik dan met de rechter slider, met "Low" als onderste punt en "High" als eindpunt. De linker slider is in de "Tuner"-stand voor de expo, van 0 to 50. Bij beide ligt de basisstand in het midden van het bereik. En zo zitten er nog wel wat aardigheden in.
De sjablonen waar ik het eerder over had zijn klaar en werkend. Ook heb ik, daarop voortbordurend, de KDS450 ingesteld. Precies zoals dat was in de 7-XII zender. Fysiek is er aan de heli dan ook niets veranderd, want waarom zou ik iets veranderen als het goed werkt? Eén ding is er natuurlijk wel anders en dat is de ontvanger. Daar is een RM X86C voor in de plaats gekomen met D8 als protocol. Verder heb ik ook een draadloos trainer-moduletje, zodat de koppeling van trainer en leerling-zender geen enkel probleem is, maar zelfs een kabel verbinding zou ook nog kunnen.
Bij het goed opzetten van een OpenTX/EdgeTX zender komt toch nog wel wat kijken. Naar mijn idee is dat goed te doen als je begrijpt wat er gebeurt. Als je een beetje aardig met spreadsheets over weg kunt, helpt dat zeker ook. Aan plezier heeft dit apparaat voor mij inmiddels zijn geld al opgebracht.