Herstart na 20 jaar.

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik deze topic gestart ben en ik weet dat nog als de dag van gisteren. Toen ik die plaatste was dat op zich best wel spannend, ook omdat ik niet zo gauw om hulp vraag. Afgezien van de spullen die ik al die 20 jaar had bewaard heb ik wel even rondgesnuffeld, maar had echt geen idee hoe de heli-wereld eruit was komen te zien in die tussentijd. Mijn voor díe tijd zéér moderne 8UHPS (FF8) computer heli-zender had zelfs nog iets als Revo-mixing instellingsmogelijkheden. Tussen haakjes: dat zijn mixers die bedoeld zijn om de torsie-effecten tegen te gaan, wat een gyro doet maar dan grover en zonder sensors. Om het mijzelf makkelijker te maken heb ik toen een gyro gekocht die pas net uit was. Het kostte een klein vermogen, maar ik ga hem zeker nog gebruiken op de machine waarvoor die bedoeld was (misschien de revo's ook wel, gewoon om te kijken hoe dat nou voelt).

Hoe ver ben ik nu, ... na een jaar? Kort en duidelijk: ik vlieg, met mijn eigen heli, nog wel met een instructeur als backup, maar ook nog maar voor even. Natuurlijk ben ik nog aan het leren, maar uitgeleerd raak ik hiermee volgens mij nooit. Dat is ook een deel van het plezier en de uitdaging, en ik ga vliegen als er maar even een mogelijkheid voor is. Nu ik nog geen brevet heb, ben ik daarin nog wel afhankelijk van anderen, maar ook die termijn is te overzien. Dat betekent dat ik straks kan gaan vliegen wanneer ik daar zin in en tijd voor heb.

Dat betekent dat ik hierin aardig mijn draai heb gevonden. Al is het allemaal wel wat anders gegaan dan ik had gedacht. Voor een groot deel heeft dat te maken met wat ik gaandeweg allemaal heb geleerd. En als ik zo op dat jaar terug kijk dan is dat nogal wat. Inmiddels kan ik mijn eigen heli mechanisch perfect afstellen. En heb ook noodgedwongen geleerd de hele boel te demonteren, repareren en ook weer te monteren. Ook het elektronisch afstellen heeft niet echt geheimen meer. Wel is het zo dat ik nog zeker niet ver genoeg ben om een ideale afstelling zomaar even uit mijn mouw te schudden, maar ook dat verschilt per persoon en model.

Kort en goed: zonder dit forum zou ik nu niet zijn waar ik nu ben. Dan bedoel ik niet alleen de uitgebreide beschrijvingen en achtergrondinformatie, maar meer nog alle adviezen en ervaringen waar je hier nauwelijks om hoeft te vragen. Het resultaat ... ? Genieten doe ik, elke dag (nou, bijna dan) en meer nog dan ik had verwacht. Dank jullie wel!

Jij bedankt dat je een stel bankvliegers wat afleiding hebt gegeven :D

En niemand kan "zomaar" een afstelling uit zijn mouw schudden.
wel een vliegbare afstelling (maar dat kun jij nu ook :D)
te afhankelijk van alle wensen en iedereen zijn persoonlijke vliegstijl

Voor de revo mix: heel plat verwoord is dit eigenlijk een koppeling tussen gas stand en staart input.
met name geschikt om zonder gyro te vliegen.
aangezien je gas stand een directe link heeft met het opgewekte koppel, kun je met windstil weer en de revo mix de staart 100% stil krijgen.
alleen wind, spontane koppelwisselingen etc verdraaien de staart

als je een gyro gebruikt gaan de 2 met elkaar boksen. dus met gyro, geen revo

Oké, ik heb wel een vraagje. Heeft u inmiddels al eens lekker gevlogen met het setje? Al dan niet met instructeur of alleen de instructeur? Het is best een aantal keren schitterend vlieg weer geweest.

Zeker hebben we dat, en zeg maar "je" tegen me, zo oud ben ik nou ook weer niet. Eerst (voor de ombouw) heeft de instructeur er een keer mee gevlogen, met de originele zender en ontvanger. Hij was toen al prima afgesteld, dus dat heb ik verder zo gehouden. Nadien heb ik'm omgezet naar een ander zend-ontvangsysteem, vanwege de beperkingen van het oorspronkelijke. Het enige dat wezenlijk anders was, is het instellen van het fysieke "center" van de servo's geweest. Met deze zender is dat vele malen makkelijker dan met de vorige, zeker om te voorkomen dat je de andere instellingen in de war schopt. Bij deze zender zie je namelijk precies wat er gebeurt.

Inmiddels heb ik ook de Spektrum zender van de instructeur als leerling draadloos aan mijn eigen RadioMaster hangen en dat werkt perfekt. Ook hiervoor geldt natuurlijk dat je wel goed moet weten wat je doet, maar dat maakt het ook leuker. Deze heli vliegt prima, ook met het nieuwe systeem, al is de bedrijfsduur van de accu's wel kort (6-8 min). Hij probeert ook wel af en toe het trainingskruis van zich af te schudden (geeft blijkbaar fysieke onbalans/resonantie?), maar dat is maar voor even nog.

En dat is nu nét waar het om gaat: je vliegt ZELF...

Precies! En eigenlijk gaat het helemáál niet over het "wel of niet" van een "flybar", of liever gezegd een "Bell-Hiller-systeem". Dit was en is een briljante, mechanische oplossing voor het beter bestuurbaar maken van de helicopter. In grote lijnen fungeert het als een schokdemper tussen de rotorbladen en de aansturing daarvan, in het geval van RC de servo's dus. Het gaat in dit geval (voor mij in ieder geval) om de "flightcontroller" of liever "automatische piloot", want een betere naam kan ik niet verzinnen voor zoiets als een "return-to-home" functie. Heel handig, dat wel, zeker als je de machine letterlijk uit het oog verliest. Behalve dit soort geavanceerde functies zitten daar ook basalere in, zoals de gyro voor de staart (de z-as) en die voor de andere twee assen (x en y) en alles wat daartussen zit aan mogelijkheden. In de tijd dat ik met helivliegen in aanraking kwam was de staartgyro (de tol-variant) een nieuwigheid (en een hele dure) die "Revolution Mixing" op de zender overbodig maakte. Tot dan toe was dat dé manier om het effect van de torsie tegen te gaan, en die mixing zit nog steeds op mijn oude zender (de mogelijkheid dan, want zoals Student al zei: niet te combineren). De staartgyro hou ik, maar wat wil ik met de rest? Weet ik eigenlijk nog niet.

Wel een vraagje nog even, twee eigenlijk. Weet een van jullie een accupack met meer capaciteit, maar geen "grotere maat" (nu: soaring 3s 2700)? Tweede vraag: op de staartrotor-blaadjes heb ik een halve millimeter speling op de as en ze zijn van plastic (heb liever carbon). De boring is 2mm en het asje 1,5; te weinig voor een busje en "ruimen" is ook zoiets. Verder 61mm lang en 2,2mm dik. Vlakken van een dikkere (er zijn er van 2,6) lijkt me lastig. Iemand een idee?

Inmiddels heb ik ook de Spektrum zender van de instructeur als leerling draadloos aan mijn eigen RadioMaster hangen en dat werkt perfekt. Ook hiervoor geldt natuurlijk dat je wel goed moet weten wat je doet, maar dat maakt het ook leuker. Deze heli vliegt prima, ook met het nieuwe systeem, al is de bedrijfsduur van de accu's wel kort (6-8 min). Hij probeert ook wel af en toe het trainingskruis van zich af te schudden (geeft blijkbaar fysieke onbalans/resonantie?), maar dat is maar voor even nog.

Dat trainingskruis kan inderdaad flink gaan resoneren. Zelf toen ik in het begin met een Align 450 met kruis vloog dit ook meerdere malen gehad. Ik heb toen ik veilig kon opstijgen en landen zonder dat de heli de neiging had om om te vallen, zo snel mogelijk dat kruis er vanaf gehaald. Eerste paar keer zonder kruis even spannend (ik heb het helivliegen mezelf aangeleerd zonder instructeur) maar daarna ging het veel beter.

accu:
6 a 8 minuten vind ik een wat spannende tijdsduur
iig, klinkt als iemand die puur op telemetrie of op een alarm vliegt, dat gaat een keer mis.
normaal kijk je wat hij verbruikt, en je stelt daar de timer op af.
iedere idle up stand heeft 1 vast toerental, en per stand (of vliegmodus) heb je dus een andere timer.
het zal je verbazen hoe weinig het uitmaakt wat je doet tijdens de vlucht..

dat gezegd hebbende, 8 minuten is in feite helemaal geen foute tijd voor een 450 maat heli.
5 a 6 minuten is in de regel het gemiddelde

Accu's hebben in dit punt de rottige nuk dat je vast zit aan het gebruikte materiaal.
dus meer materiaal = meer capaciteit.
wat dus op het eind ook het formaat bepaald
nu heb je binnen een maat (bijvoorbeeld de 3s 2200mah) lichte versies en zware versies, zonder dat ze afwijken qua maat
in de regel is de zwaarste de betere, meer materiaal, meestal ook een hogere C waarde.
door de tijd heen krijg je meer weerstand in het pakket, practisch gesproken gaat de C waarde achteruit. dus meer is beter.

wil je langer vliegen, zul je het rotortoerental moeten laten zakken.
gaat de staart op en neer slaan, rubbers in de kop zachter maken
zoek naar a symmetrische bladen.
meer rendement, blijft het beter bestuurbaar bij lage toerentallen

of domweg een paar extra accu's bestellen.

staartbladen:
Bedoel je het gat waarmee het staartblad vast zit in de staartrotor?
Die zijn in de regel vrij universeel.. iig, ik heb er een hoop gehad, nooit last gehad van een afwijkende gatmaat
vermoedelijk zijn je huidige bladen afwijkend?

carbon of kunststof maakt in feite niet uit.
al zijn de carbon versies meestal wel mooier.
maar voor je veel uit gaat geven, kijk ff wat er gebeurt op het toerental dat je overhoud straks.
lagere rotorsnelheid, minder snelheid in de staart = minder vermogen om de boel recht te houden.
bij de kleinere heli's kan dat best vlot kritisch worden.

als dat gebeurd, zoek ff naar staartbladen van een mini titan e325. (versie 1 of 2)
die hebben dezelfde lengte als normale staartbladen in de 450 klasse
alleen de koorde is groter.
dus bij dezelfde snelheid, kunnen deze meer vermogen leveren.

6 a 8 minuten vind ik een wat spannende tijdsduur

De timer op de zender staat uiteraard aan. In mijn geval op 5 minuten. Daarnaast heb ik een pieper op de heli zitten (zo'n dingetje van een paar euro) die ik instel op een ondergrens van 3,5v per cel. Dus als één van de cellen daar ook maar even onder komt gaat-ie af. De teller op m'n zender blijft intussen doorlopen (knipperend en rood, en met waarde-afkondiging), vandaar de "speling" in de tijd. Mijn ervaring tot nog toe is dat de heli stukken stabieler vliegt in idle-up, met meer toeren dus. In de normal-mode kan ik dat een beetje simuleren, doordat ik daarin de throttle en collective kan "tunen" met de draaiknoppen bij het rondfladderen. Maar ja, dat kost weer vliegtijd. Heb drie packs, dus voorlopig is het vaker landen, "jasje-uit", pack dr'af, pack dr'op, "jasje aan" en verder vliegen.

Wat ook enorm scheelt, maar dan voor de zender, is het gebruik van kleuren/aanraakscherm. Die heb ik voor mijzelf zo ingesteld, dat aanraken (veiligheid) en verlichting (niet nodig, de timer wordt vanaf een minuut voor tijd "omgeroepen") bij het vliegen "uit" staan. De instructeur wil graag de kanaalmonitor (mixer en output) op scherm, en tja, dat kost wat. Komt nog bij dat er nu twee RF-eenheden actief zijn: één voor de heli, de ander voor de leerling-zender. Ook dat is tijdelijk.

Bedoel je het gat waarmee het staartblad vast zit in de staartrotor?

Inderdaad. De gaatjes zijn mooi rond (niet "uitgelubberd" of zo) en de passing in de bladhouders spelingsvrij en blijkbaar "hoort-het-zo" met die 0,5mm ruimte. De gedachte achter carbon met 1,5 mm was: geen speling, vormvaster materiaal en minder (centrifugaal) gewicht. Dank je wel voor de tip, ga ik naar kijken!

Was nog een vraagje vergeten. Het lijkt mij prettig om op de heli een accusensor te hebben zitten die mij (naast de timer) helpt, in plaats van het simpele dingetje dat ik nu heb. Als er amper winst zit in de tijdsduur bij vaste toeren, dan kun je het nut daarvan betwijfelen, maar het is óók een veiligheids-dingetje denk ik.

nou, eigenlijk haal je het veiligheidsdingetje onderuit door niet naar je zender te luisteren, maar naar het onderspanningsalarm op de heli
dat alarm is een veiligheid, als die af gaat is er iets niet in orde.
iiig, zo hoor je er mee om te gaan.
ga je rondvliegen, zul je hem ook niet altijd even goed kunnen horen.
als je nu al niet naar je zender luistert, waarom zou je dan wel naar een extra accu sensor luisteren?

gewoon de timer op je zender goed zetten.
ook beter voor de accu's.

Pak een toerental waarop hij lekker vliegt, zet dat in de idle up.
beetje kijken hoe laag je kunt gaan zonder bestuurbaarheid en "een beetje over " te hebben (voor wind etc)
checken na 5 minuten hoeveel je teruglaad in de accu.
keer of 10. bijhouden.
delen door 5, heb je verbruik per minuut
80% van je accu capaciteit pakken, en delen door het verbruik per minuut.
waarschijnlijk zul je dan rond de 7 minuten oid uit komen.

Wil je toch langer vliegen, moet het toerental lager.
met a symmetrische bladen kun je dan toch bestuurbaarheid houden.

dat ie lekkerder vliegt in idle up klopt 100%
vlak toerental, dus hij gaat niet jojo'en.
ander heb je bij iedere pitchwissel, ook een toerenwissel, dus 2x een hoogteveranderend iets.
des te hoger het toerental, hoe actiever hij ook wordt.

Qua staartbladen, meestal gaat er een boutje door de bladhouder om het staartblad vast te zetten.
is dat wel de goede maat?
of heeft er ooit misschien toch een busje in gezeten?
geheel normaal is het nl niet

Hoe is het met jullie gegaan deze zomer? Vast niet veel anders dan bij mij. Tussen de stormen en buien door toch lekker veel gevlogen en dan heb je niet veel te melden op een forum. Tussen de bedrijven door heb ik nog wel een leuke Raptor 50 (nitro) op de kop getikt. Net aan dertig vlieguren en alleen rondjes gevlogen(stond nog op de beginnersstand). Geen schade, behalve een gekraakte kap bij het bevestigingspunt. Met dank aan Arie heb ik daar een goede vervanger voor, dus schoonmaken ruitje wisselen en klaar. Wel natuurlijk alles overnieuw af- en ingesteld, maar alleen de motor nog schoonmaken en dan kan hij de lucht in. Dat was het plan tenminste.

Mijn laatste landing met de KDS op het veld staat me nog helder voor de geest: ruw, niet bepaald mijn stijl. Toen had ik pijn, was moe en dacht het accu-alarm te horen. De pijn en vermoeidheid hadden (dacht ik) te maken met darmproblemen die ik al heel lang heb, maar de laatste jaren niet zo'n last van had. Daarnaast had ik moeite met eten. Slikken ging best, maar het leek een beetje te blijven steken ter hoogte van mijn borstbeen. Toen dat op vrijdag eind van die week niet minder was naar de huisarts dus.

Sinds de maandag daarna (18/9) is het voor mij ziekenhuis in, ziekenhuis uit geweest. Röntgenfoto's, Gastroscopien, scans, puncties : de hele mikmak. Uit de biopten van mijn slokdarm bleek dat ik daar een kwaadaardige tumor heb die de doorgang voor een groot deel blokkeert. Bij dat onderzoek (26/9) is ook meteen een neussonde aangelegd. De PTE- en CT-scans lieten zien dat er uitzaaiingen zijn in mijn lymfe, buikvlies en longvlies en vochtophoping in mijn buikholte. Alles bij elkaar betekent dit dat het ongeneeslijk is, en behandeling vooral palliatief (levensverlengend voor een paar maanden) zal zijn. Die chemo-therapie is behoorlijk zwaar en met mijn verzwakte gezondheid (nog) niet te doen. Alles is er nu op gericht om aan te sterken, zodat mijn lichaam de therapie aankan. Morgen heb ik een gesprek met de oncoloog om te kijken hoever ik ben met conditie opbouw en wat het perspectief voor behandeling wordt. Of dat haalbaar is betwijfel ik eerlijk gezegd.

In de tussentijd ben ik aan de Fentanyl, met voor de ergste pijnaanvallen zuigtabletten. De dosis is inmiddels verhoogd en heeft zo z'n invloed op mijn concentratievermogen. Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat mijn vorige landing ook mijn laatste zou zijn, maar daar lijkt het wel op. Hoe dan ook heb ik toch wel leren vliegen en daar ben ik dankbaar voor. Misschien dat ik op goede momenten nog iets op de simulator ga proberen, of met een binnenshuis kistje, maar dat zie ik nog wel. In ieder geval wil ik ook op het forum bezig blijven, gewoon uit interesse maar wel minder actief denk ik.
Groeten,
René

Wat een naar verhaal zeg, ik wens je veel sterkte en wil jou een advies geven. Koop een bouwdoos van iets wat jij wil. Dat geeft afleiding en rust. Sterkte

Veel sterkte en kracht toegewenst na dit verschrikkelijke nieuws. Hopelijk kan de hobby op een manier nog voor wat afleiding zorgen...

Koop een bouwdoos van iets wat jij wil. Dat geeft afleiding en rust. Sterkte

Leuk idee! Deze had ik nog op de plank staan (al meer dan 20 jaar; stickertje met F en €). Was eigenlijk bedoeld als voorbeeld voor de Len Mount Apache (schaal 1:8), maar die spullen blijven op de plank en in de kast. Kan ik hier toch wel wat mee doen, toch?

F49-1-20231010_181501.jpg F49-2-20231010_181831.jpg F49-3-20231010_181922.jpg

@René N.

Moest u nog onderdelen voor een raptor nodig hebben ik heb nog een 30 Nitro, vele onderdelen zijn hetzelfde als van de 50 denk ik.

Mijn vader heeft ook serieus gezondheidsproblemen , die van u zijn ook zeker niet van de minste..
Ik lees toch tussen de lijnen dat u een realistisch maar toch ook optimistisch positief iemand bent en dat doet me veel plezier.

Veel sterkte.

ik lees net je post..
wat een verschrikkelijk nieuws..
gezondheid wordt je mee opgezadeld, kun je weinig mee kiezen
gelukkig heb je (zoals ik het lees) wel een positieve instelling, wat in de regel de zaken een stuk aangenamer maakt

Laat je niet kisten, doe wat je kunt
hou vooral de lol erin..

Dat is even schrikken Rene.
Gezondheid is het belangrijkste dat er is.
Blijf positief en houd plezier in de hobby.
Veel sterkte gewenst.

Vandaag hoorde ik via de club het trieste nieuws dat Rene N helaas niet meer onder ons is.

Rene heb ik slechts een paar keer ontmoet. Een bijzonder vriendelijk mens die graag samen met andere clubleden vloog, discussieerde over de hobby en een bakje koffie dronk.

We zullen hem helaas moeten missen.

Grt,

Arnoud.

Back