Herstel en afbouw van mijn 25 jaar oude Robbe Norderney

Haha! Een echt old wief dan! :D De vloei die jij beschrijft is er nog steeds. Wij gebruiken het als papiermakers bij de zgn cobb test waarbij we de lijming van het net gemaakte papier testen. We vloeien dat na de test af met... vloeipapier. Dus dat bestaat nog steeds.

Zo, verder weer. Naast de Carina moet de Bugsier a.s. dinsdag ook varend zijn. Maarrrrr... de motor van Klaas moest er nog in! Zo gezegd zo gedaan. Even passen en meten en eigenlijk kon hij er zo in:

20250510_134501 by Ronald Halma, on Flickr

Met 2 schroefjes vastgezet, zo simpel. Lange accu passen, daarvoor moet de motor even wat losser geschroefd worden:

20250510_135553 by Ronald Halma, on Flickr

Voedingskabel was al eerder gemaakt, ook een servo is erin gezet:

20250510_141913 by Ronald Halma, on Flickr

Wat soldeerwerk:

20250510_141917 by Ronald Halma, on Flickr

Zo zit ik daar, lekker onder de carport:

20250510_145413 by Ronald Halma, on Flickr

Met de F14 ging het even niet, daarom de Compact maar genomen. Werkt prima!:

(Klik op het plaatje voor het filmpje)

20250510_161723 by Ronald Halma, on Flickr

Nog wat kleine reparaties en dan is deze zover klaar voor de Memorial Day a.s. dinsdag waar mijn pa 90 zou zijn geworden.

Later meer!

Toeren zat Ronald, wens je veel vaarplezier met deze inmiddels 49 jaar oude motor! Ging in 1976 in mijn Bugsier 3 en verbleef daar 34 jaar, waarin ze relatief weinig draaide. Mooi dat ze weer een goed plekje heeft en de Bugsier 3 van je vader een originele motor. Geniet ervan! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dank je, Klaas. Nogmaals dank voor de gift en sorry dat het even geduurd heeft. Maar hij zit op de plek :) Nog even getwijfeld om de extra st tandwielen er nog tussen te zetten maar de snelheid regel ik wel met mijn linkerhand :cool:

Hoi Ronald, Geen idee op welke spanning de boel nu draait. Was van origine uitgelegd voor 6 Volt. Om wat meer power te hebben zette ik de twee 6 Volt accu's ook wel eens in serie. Dat ging prima als je maar niet te lang volgas voer. Bij de bouw van mijn Smit Finland liep ik voor een vriendenprijsje tegen drie Bühlers Zon03 aan en heb er toen ook eentje in Bugsier 3 gezet. Moest daarmee wel op 12 Volt gaan varen, maar dat was geen probleem. 2 x 3 cellen in de accubakjes en 2 x 2 achterin naast de schroefas. Ondanks haar 49 jaar ziet de boot er nog uit als een goudhaantje en elk jaar vaart ze wel een paar keer. Maar nu ik ouder word betrap ik me erop dat ik graag de lichtere scheepjes pak. Nu is B3 met haar 4,5 kg geen zwaar schip, maar wel kwetsbaar tijdens het vervoer. Past goed in de kofferbak, maar is vrij hoog qua tuigage. Allemaal luxeproblemen moeten we maar denken. Gr. Klaas.

Destijds trok ze een blikken bak van 160 x 30 x 15 cm. Geladen met straatklinkers woog die meer dan 50 kg. Hier een plaatje met een flinke accu in de bak. Gr. Klaas.

1976 Bugsier 3 Rozenburg-1.jpg

De beroemde Monoperm 6v kon gerust op 12v worden gezet, mits de vertraging 3:1 of hoger gemonteerd werd.

Zo kon je kon er onder die omstandigheid er gerust 40 mm speedprops op zetten met spoed 1,6x de diameter. En ging je Graupner Wiesel als een speer op 3 motoren, en een lange vaartijd cadeau.

Maar je moest niet de amperes overschrijden. Watt bleef Watt.
Een zekering kon bij blokkeren de zaak beschermen. Een must.

De pnantaire reductiekasten konden flink ruissen. Ik heb later nog eens zo een boxje gesmeerd met een modern PFTE vet, en daarmee werd de zaak flink wat stiller. Bijna gemonteerd in een model, maar met brushless en reductiekast, kon weer flink aan gewicht en omvang bespaard worden, en nog zuiniger draaiend.

Overigens… stokoude Monoperms vinden af en toe een drupje olie op de sinterbronzen lagers wel lekker. Onderhoud jan zeker geen kwaad.

De Monoperm kan de hogere toeren dan makkelijk aan. Asjes steken 2 mm diameter en de frictie is daarmee verwaarloosbaar op de glijlagers geworden.
Monoperms hoog op toeren gezet, en zeer laag belast door de reductiekast, vinden het ompolen wat minder prettig.

Te bruusk vooruit/achteruit, kan de stroomafnemer doen losbreken.
Dat is te reparen, maar blijft ongewenst.

Met moderne regelaars kan een softere ompoling worden ingeregeld. Niet onverstandig dat in te zetten.

In het verleden heb ik ze nog wel eens moeten repareren op die redenen.

In de jaren 1970 golden de motoren als de beste, tot Mabuchi met beter presterende en goedkopere motoren kwamen.
Mabuchi in de technische toeleveringindustrie in DE een fabriek opende en naar specificatie van de groot afnemer, motoren op maat kon worden geleverd.

Graupner had dan ook een uitgelezen collectie in de catalogie staan.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ok, vandaag was D-Day :cool: De belofte om het met mijn pa te doen is nooit gelukt, dit voelde als het aflossen van de schuld... en zo zie ik het ook. Het weer was echt prachtig en mooier kon het niet... alsof het zo moest zijn :)

Na de koffie en de noodzakelijke sport vanmorgen aan de slag. De Bugsier 3 was zover klaar dus de Carina en het nieuwe bootje dat ik laatst op MP had gekocht klaargemaakt. En zo stond alles begin middag in de startblokken:

20250513_141329 by Ronald Halma, on Flickr

Alles in de auto plus een hark om evt het kroos weg te halen (ik was vooraf al even wezen kijken bij de vijver):

20250513_145228 by Ronald Halma, on Flickr

Plek opgezocht en alles uitgeladen. Ik denk ik begin met de nieuwe aanwinst. Klaargemaakt, in het water, gas en....schroef vast. Dat kleine schroefje met dito motortje is niet echt een hit :( Maar eens kijken, nu durfde ik er zo niet mee te varen. Wind was aardig en voor een eerste keer en alleen (mocht het ding vast komen te zitten) vond ik het welletjes. Betekende ook dat de Carina geen optie was dus ook die weer terug in de auto.

Dan maar de Bugsier. Alles aangesloten, getest en .... gaan!:

20250513_161120 by Ronald Halma, on Flickr

20250513_161124 by Ronald Halma, on Flickr

Filmpje, klik op het plaatje:

20250513_151735 by Ronald Halma, on Flickr

Alles wat ik zeg is ook zo, dank voor de hulp en speciaal Klaas in de vorm van donatie van de motor. Het ding loopt echt super op 6 volt en ik heb er denk ik toch zeker een 3/4 uur mee gevaren. Waarbij de accu nog niet leeg was.

De oude man was aanwezig, ik zweer het je. Mijn roer was zeg maar doorgedrukt dus stond te ver zodat de trim onvoldoende was. Bleek dat de roeras iets kan bewegen tov de servoarm. Toen ik de boot daarvoor aan de kant haalde lag de dek deksel boven het roer er los op...... en die zat tot aan dit moment gewoon vast en is er nooit afgehaald of afgegaan met alles wat ik met de boot gedaan heb. Beetje freaky wel en ofschoon ik aardig nuchter ben zou je haast zeggen dat de ouwe zich er even mee bemoeid heeft vandaag :rolleyes::D

De vaarbaas zelf zat lekker hoor, wel wat drassig dus kont en schoenen smerig maar het was het zeker waard:

7385910d-2645-40f5-b2af-0766b6cf07ad by Ronald Halma, on Flickr

Dochterlief was bij ons op bezoek en die heeft nog wat foto's en een filmpje gemaakt:

07dd650e-1855-4a60-a47c-4e69652624cb by Ronald Halma, on Flickr

Filmpje, klik op het plaatje:

WhatsApp Video 2025-05-13 at 16.06.41 (1) by Ronald Halma, on Flickr

De plek waar ik zat:

20250513_162831 by Ronald Halma, on Flickr

Mooie plek om te varen, ligt wat lager en je zit dan lekker uit de wind.

Alles is weer thuis. De Bugsier is een heerlijke boot om mee te varen, uit mijn jeugdherinnering is dat anders. Maar goed, daar was ik nog heel jong. Wat ik wel ga doen is de boot optisch verder netjes maken. Her en der had mijn pa wel dingen gerepareerd de laatste jaren maar niet allemaal super. Touwwerk plus draadspanners is zeker niet mooi meer dus dat ga ik vernieuwen. De reddingsboot moet er weer op en deugdelijk vastgezet worden. Verder nog wat kleine details en wat schilderwerk. Komt goed! Oh ja, en wat speciale functies en geluid die bij de zender zaten, ook dat komt er komende maanden in.

Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor jullie steun en hulp in dit project!!! Zeer gewaardeerd! Afsluitend een foto van mijn pa en mijzelf uit 2011 waar we samen met mijn zoon naar Engeland zijn geweest voor een weekeinde:

933897_1376087509283716_775435881_n-Enhanced1 by Ronald Halma, on Flickr:

Een van de mooiste foto's die ik heb van ons samen :cool:

Gefeliciteerd met het resultaat Ronald! Mooi vaarbeeld, maar dat wist ik natuurlijk al. Ken deze boten al een jaar of 70 en heb het altijd mmoi gelijnde schepen gevonden. Maar door kinderogen gezien is het al gauw indrukwekkend. Ze voeren in Antwerpen op de Schelde. Mooi om zo'n herinnering aan je vader te hebben en mij doet het plezier dat de Monoperm een goede bestemming heeft gevonden. Kleed de boot nog wat verder aan en dan kan ze weer jaren vooruit. Zoals het roerheveltje van origine zit is niet optimaal. Van het binnenwerk van een kroonsteentje en een stukje alu plaaf heb ik een betere gemaakt. Contouren van het kroonsteentje met een passerpunt op het alu gekrast, gaatje geboord, contour krap uitgezaagd en met een sleutelvijltje pas gemaakt. Kroonsteentje erin, de twee M3-boutjes vervangen door inbusboutjes. Je kunt de boel fixeren met 2K- of CA-lijm. Zoiets vind ik leuke klusjes en als je de spullen hebt kost het 2x niks. Succes verder en veel vaarplezier! Gr. Klaas.

Het zit nu zo; servo recht, roer recht:

20250513_195616 by Ronald Halma, on Flickr

In de rechts stand drukt de stang door omdat de stlstang te dicht op het roer zit:

20250513_195554 by Ronald Halma, on Flickr

20250513_195550 by Ronald Halma, on Flickr

Kwestie van een gat verzetten en de boel fixeren zodat het roer zich niet meer zetten kan tov de stelstang. Komt goed.

Ik ga eerst wat spulletjes bestellen voor het aan te kleden. De accu is overigens een 6V 3,2 Ah dus daar vaart het bootje best lang op. Misschien nog een 2e die dan ook als ballast kan dienen en de boot wat mooier ligt.

Wordt vervolgd!

Ja, Er kan nog wel een beetje ballast bij Ronald. Van origine hoorden er 2 x 6 Volt 3 Ah accu's in. Aan weerszijden van de motor een paar passende bakjes. Bij mij liggen daar nu 2 x 3 4Ah Nicad cellen. Achter de servo liggen aan weerszijde van de schroefas 2 x 3 4Ah Nimh cellen. Heb nog wel eens zitten denken om een andere spanningsbron in te bouwen, maar door de Bühler motor zit ik aan 12 Volt vast. En die paar jaar dat ik er nog mee vaar zal dit koppel het wel volhouden. Het lampje tegen het achterschot van de dekdoorvoer zit in het laadcircuit. Onder het ruimluik heb ik een vrouwelijke luidsprekerplug en een aan/uit schakelaar gebouwd. Aan de plus van de plug een diode en dan gaat de laaddraad verder naar de 12 Volt 10 Watt lamp. Vandaar naar de plus van de accu. De min van de accu is verbonden met de min van de laadplug. Door 24 Volt op de plug te zetten kan ik ongeveer met 1 Amp. laden. Bij 19 Volt loopt er ongeveer 0,5 Amp. stroom. Het slangetje dat je ziet was van de oude oliesmering op de schroefas. Die is in 2010 vervallen en ben ik met uierzalf gaan smeren. Verder is het een probleemloze boot. Om mee te slepen wel een beetje rank, maar dat waren de echte boten ook. Met hun direct omkeerbare Deutz 545 motoren kwam er muziek uit de uitlaat. Gr. Klaas.

2014 0526_095459.jpg

Back