Herstel TC Piper Cub

Hoi,
Ik heb sinds kort een oude Piper Cub gekregen. Deze heeft wat crashes doorstaan, dus ik moet een en ander opknappen.
Nu zit ik met de vraag hoe de scharnieren van de ailerons "mooi" gemaakt zijn.
Bij mijn toestel zitten de scharnieren boven aan de vleugel en flap, waardoor de servo aansturing lelijk uit de vleugel steekt. De servo zit in de vleugel, draadje naar het hoorntje gaat bovenlangs.
Is het mogelijk om een verbindingsstang onder aan de binnenkant tussen vleugel en aileron-flap te maken ? of is wordt het moment dan te klein ?
Is dit nog te volgen ? Anders komen er plaatjes bij.

Hans.
 
IMG-5452.jpg
IMG-5454.jpg
28657.jpg

Als ik een iets kleiner hoorntje in de flap maak, zoals het rode streepje en de stuurstang door het zwarte rondje naar de servo in de vleugel verbind...
Is het iig. beter optisch weggewerkt. alleen de kracht en de stevigheid is de vraag....

En op de foto is de maximale uitslag van de aileron te zien. is dit voldoende ?
 
1. Je zit in een bouwdraad van iemand anders te typen. Dit word meestal niet gewaardeerd. Een moderator kan dit wel voor je oplossen.
2. De uitslag lijkt me voldoende om fatsoenlijk te vliegen.
3. De kist ziet er zeer slordig en vet uit. Zelf zou ik alles loshalen en controleren. Vet en brandstof (wellicht) is niet goed voor de houten constructie.
Aansturing is ook niet erg netjes lijkt me sterk als daar geen speling op zit.

Begrijp me niet verkeerd, maar het zou zonde zijn als je deze kist meteen de grond in boort door niet alles goed te controleren!
 
Bedankt voor de tips Arnold,

Het is nu mijn eigen draadje geworden :yes: Dank Moderator.
De Piper komt net uit een schuur en moet gestript en opgeknapt worden.
Ik ben de juiste aanvliegroute aan het bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Ha! En eigen draad! Nu lusten we er wel pap van!
Opknappen en vliegen met de handel[emoji847]
Heb je ook nog foto's van de hele kist?
Brandstof?
 
Ha! En eigen draad! Nu lusten we er wel pap van!
Opknappen en vliegen met de handel[emoji847]
Heb je ook nog foto's van de hele kist?
Brandstof?

zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-2takt-motor-is-dit.279696/#post-4202464

Plaatjes van de hele kist volgen deze week.
Hij ziet er niet uit, idd onder de brandstof, half gestript, schade aan de vleugel en niet even netjes gebouwd.
Ik ga mijn best doen om het houtwerk te herstellen en hem weer strak te maken, ik zag nog een mooie methode die ik ga testen:
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ier-en-verdunde-houtlijm.276114/#post-4136488
 
nou..
ff wachten daarmee :D

eerst de kist volledig strippen van spanfolie
beoordelen of het onderliggende hout nog sterkte heeft (na 10 jaar in de olie te staan, wil het nog wel eens sterkte verliezen)
bepalen hoe je eventueel de olie uit het hout gaat krijgen
repareren, sterkte in het geheel brengen.
besturing eruit. kijken hoe je het zelf zou bouwen als de kist nieuw zou zijn. hij ligt toch uit elkaar, kun je net zo goed in 1 keer alles goed doen.

en pas als het frame weer klopt, kun je gaan denken aan hoe je het ding weer mooi maakt.
spanfolie zie je veel.
glasvezel/spuiten
de manier die je zelf opsomt met papier en spuiten zit daar niet ver vandaan.
 
Verder vind ik die roereaansturing helemaal zo gek nog niet - ik weet niet hoe de servo "om" gemonteerd zit, maar op zich valt dit nog
erg mee qua lelijkheid en uitsteken. Vaak zie je een halve servo onder de vleugel uitsteken met arm en al. Je kunt proberen (mits je
servo dat trekt en het fysiek past) om de aandrijfstang aan beide kanten dichter bij het draaipunt te zetten (kortere hevels). Dat werkt alleen met
een goede spelingsvrije aansturing. Als dat lukt kun je de servohoorn op het ailleron vervolgens inkorten.
 
  • Like
Reactions: Cnn
an sich is de aansturing niet verkeerd..
nu ben ik geen schaalvlieger.. dus voor mijn doen ziet het er vlot goed uit :D

maar.. wil je dit weg hebben, kom je op rds uit, dan moet de servopositie veranderd worden.
link, er moet een "socket" gemaakt worden. allemaal niet spannend an sich.
is wel ff een werkje.
moet je zin in hebben.

andere vraag, die je even helder moet hebben voor je met dit project verder gaat..
wat wil je er mee?
ga je voor 100% schaal.. volle detailering, wegstoppen besturing, spuiten, airbrush etc
of ga je voor "sportvliegtuig", meer gericht op vliegen, minder op uiterlijk op de grond (wil niet zeggen dat het lelijk is, denk dat de meeste vliegers hun kist op deze manier hebben)
of ragbak, dan vliegt het leuk, maar verder ziet het er echt niet uit:D
 
Zoals jullie zien gaat ie eerst gestript worden, dat kan niet anders...
Als ik even tijd heb doe ik idd een inspectie van olie in het hout en zwakke plekken herstellen.
De bedoeling is om hem netjes te maken en er leuk uit te laten zien, niet echt een schaalmodel, daar is ie niet voor gebouwd. (denk ik)


DSC00005.jpg
 
Zie dat de rolroer aansturing bovenop zit, is voor mij een bijzondere keuze! Zou zelf deze aansturing naar onderen brengen, roerhevel lengte meet je vanaf het scharnierpunt naar de kwiklink. Breng je de aansturing naar onderen dan wordt bij dezelfde hevellengte het uitstekende stuk hevel gelijk een heel stuk kleiner, komt nog bij dat de aansturing onder de vleugel ook een stuk minder opvalt.
 
Zie dat de rolroer aansturing bovenop zit, is voor mij een bijzondere keuze! Zou zelf deze aansturing naar onderen brengen, roerhevel lengte meet je vanaf het scharnierpunt naar de kwiklink. Breng je de aansturing naar onderen dan wordt bij dezelfde hevellengte het uitstekende stuk hevel gelijk een heel stuk kleiner, komt nog bij dat de aansturing onder de vleugel ook een stuk minder opvalt.
Piper heeft boven en onder aansturing.
 
Back
Top