Herstellen van een Svenson Westerly

Beste,

Ik ben sinds kort weer bezig met modelbouw en ik wil een oud vliegtuig van mijn vader weer opbouwen. Na een laatste (mislukte) landing is de staart afgebroken.

Ik heb een paar jaren geleden als jonge knul geprobeert deze weer op te knappen met wat balsa en houtlijm. Maar dit heeft nooit lang kunnen houden. Nu wil ik er weer deftig aan beginnen, maar hoe dat ik dat het best? :confused:

Na wat in het boten-forum te hebben rondgekeken dacht ik dat epoxy met wat weefsel goed zou zijn. Maar zijn er ook andere/betere oplossingen? Want ik ben hier volledig nieuw in en mijn kennis is zowat nihil. Zijn er dingen waar ik goed op moet letten bij het herstellen, of zijn er bepaalde technieken? Hieronder wat foto's van de schade:

Photo-0038.jpg


Photo-0039.jpg


En hier zoals het bijna past :rolleyes:

Photo-0040.jpg



Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen.

Met vriendelijke groeten,

Vincent M.
 
misschein even in de meerdere draadjes van bosmodelair kijken?? deze hebben al meerdere van deze schades gehad en misschien kun je daarvan afleiden hoe het te repareren is ;)
 
Dankuwel voor het antwoord, ik zal eens kijken wat ik terug kan vinden. Indien er iemand hier nog wat wil posten, is dit natuurlijk ideaal :D
 
oud en zo te zien al ver heen ... maar geen nood, het is zeker weer vliegend te krijgen.

Hoe ik het zou aanpakken:

-eerst zeer goed schoonmaken zodat alle olie en vet verwijderd is, zeker op de plekken waar je gaat repareren.
-het gedeelte wat afgebroken is schuin afzagen aan beide kanten en van nieuw balsahout hetgeen wat je mist opnieuw reconstrueren.
-gewoon witte houtlijm gebruiken, geen epoxy en glasvezel zal ook niet nodig zijn. (veel te zwaar)
-schuren en oracover erop.
-let wel op dat je het staartgedeelte zo recht mogelijk ten opzichte van romp weer vastlijmd.

succes,

Cor
 
Dankuwel voor het antwoord! het is indd een vrij oud model, maar ik wou mij er eens mee bezig houden.

Moet ik dan geen verstevigingen aanleggen aan de binnenkant?
Of gewoon netjes afzagen en die stukken opvullen, dus in feite bouw je gewoon die wand weer op?
 
als je in je profiel aangeeft waar je woont is het ook makkelijker om te helpen door bijvoorbeeld te vragen aan iemand die dichtbij woont ;)
 
Beste Meertens,

Vat dit niet naar op, maar ik zou dit ding in de zak proppen die achter het toestel staat op foto 1(of als souvenir op de kast zetten).

Tegenwoordig zijn er leuke starter´s dozen met zender en accu etc. (elektra ook lekker makelijk)op de markt voor niet al te veel geld.

Vervolgens aansluiten bij een club en goed leren vliegen dat dit soort ongelukken niet meer gebeuren.

Met jouw kennis van het repareren van houtbouw zal dit waarschijnlijk toch niet goed lukken.

De mazzel
 
ik zou het ook nog met dunne balse verstevigen langs de breuklijn langs de buitenkant, het blijft nog steeds een kwetsbaar deel, en ik zou hem zeker niet op de kast zetten en ermee vliegen!
die oude bakken zijn vaak veel steviger dan die nieuwe arf dingen hoor, ik heb al oudere rommel zien vliegen en zolang als je vliegt leer je ervan!!
grtz
 
Idd, gewoon mee vliegen... als je zin heb om deze te repareren... dan is het 't zeker waard. Bouwen is een groot gedeelte van deze hobby!

Als je de zijkanten schijn heb afgezaagd een klein stukje balsahout aan de binnenkant lijmen, dit als versteviging en zo kan je ook het nieuwe stukje zijkant goed uitlijnen.

Cor
 
Dankuwel voor de respons,

Ik ben er vanavond toch maar aan bezig geweest en ik heb alles schuin afgezaagd. Het was wel wat prutswerk maar de basis is toch al gelegd. Wat ik wel heb opgemerkt is dat bij het snijden de balsa vrij ruw is. Ik krijgn niet zo'n glad oppervlak, maar dat kan liggen aan het mes. Is dit erg en moet ik het gladschuren, zodat er geeen 'bramen' zijn. Hieronder is er een foto ter verduidelijking:

Photo-00138.jpg


Dit is de 'staart' van het vliegtuig

Photo-00134.jpg


Photo-00136.jpg


Dit is dan het staartvleugel

Photo-00139.jpg


En hier zoals het zou moeten passen.

Dus wat ik nu moet doen is langs de binnenkant een latje balsa plakken en zo de 2 delen met elkaar verbinden?
Wanneer dit goed vast zit, kan ik de buitenkant lijmen door stukken in de gaten te plakken. Wanneer dit vast zit, moet ik het dan afwerken met oracover. Heb ik het allemaal goed begrepen, of ben ik nog ergens fout?

MVG,

Vincent M.
 
Hallo,

Ik zou nu van een wat harder balsalatje (bijvoorbeeld vierkanthout 5x5 mm) in elke hoek een latje plaatsen (met witte houtlijm), dus de romp weer verlengen. Als de lijm uitgehard is ze op de juiste maat afzagen zodat je het staartstuk erweer op kan schuiven. Dit ook met witte houtlijm verlijmen.
Let op dat de staart er zo recht mogelijk op staat , neem als referentie je vleugel. Van vleugeltip naar stabilotip en dat ook voor de andere kant, deze afstand moet gelijk zijn. Dan zit je alleen nog met de instelhoek.
Maar ik heb geen idee hoeveel dit moet zijn voor een westerly en ook niet hoe je dit moet aanpakken zonder een instelhoekmeter (ik neem aan dat je die niet heb) , misschien heeft iemand anders een idee hiervoor?

Als je weer een stevig frame heb kan je die weer beplanken met balsaplanken. (houtnerf in de lengterichting).

Daarna , het vernieuwde schuren zodat het gelijk loopt met het "oude" hout , alles goed ontvetten en met orocover bespannen.

Succes,
Cor

Aanvulling: ik zie nu net op de laatste foto dat het kielvlak en dorsal fin ook zijn doorgezaagd dat is goed, dan kan je dat als uitgangspunt nemen voor de instelhoek (als hij natuurlijk juist was gebouwd) maar als hij goed heeft gevlogen zal dit geen probleem zijn. Dus zonder speling het staartstuk erop lijmen zodat het kielvlak en de dorsal fin weer netjes op elkaar aansluiten (in verticale richting).
 
Laatst bewerkt:
Hoi Vincent,

Het is een beetje lastig aan te geven, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Maak van een plankje balsa van 3 mm een linker en rechter zijkant en lijm dit tegen de binnenkant van de voorste romphelft. Zoals in de allereerste foto's is te zien alleen dan beter passend. Zorg ervoor dat het in de romp mooi aansluitend is en laat het ver genoeg aan de achterzijde uitsteken. Maak zo ook een strookje voor de onderkant. Wanneer de lijm goed droog is ga je de uitekende delen voorzichtig pas maken. Je kunt dan als het ware het staartstuk hier overheen schuiven. Past alles goed (en er vooral om denken dat de staart goed is uitgelijnd) dan kun je deze stukken aan elkaar lijmen. Gebruik hiervoor witte houtlijm of PU lijm. Wanneer dit ook goed is uitgehard kun je de weggesneden romdelen op gaan vullen met balsa.

Groetjes,

Hendrik Harmensz
 
Vincent;

Ben ook van Brugge en goed onderlegt in modelbouwvliegtuigen (al zeg ik het zelf):rolleyes:.

Als je hulp nodig hebt graag een PB' tje

Stevo
 
Beste,

Ik ging het doen zoals corvl het uitlegt, dus met balsa latjes. Nu weet ik niet wat het beste zou zijn, dus met latjes of met een klein plankje? Ik dacht eerder om latjes te gebruiken, maar ik kan verkeerd zijn. En morgen ga ik achter goede lijm. Is epoxy goed of eerder af te raden? Want mijn vader zei dat dat ook moest lukken, maar ik vertrouw eerder op de wat ervaren bouwer :lol:

En Stevo, van waar ben je precies? Ik ben van Loppem, dus juist 7 km buiten Brugge. Waar ga jij meestal vliegen, want ik ken geen clubs in de omgeving.

MVG

Vincent M.
 
Hoi Vincent,

Of je nu mijn methode neemt of die van Cor maakt niet uit. Ze zijn beide goed. Je moet er alleen om denken dat je een goede verbindingsbrug maakt tussen de beide rompdelen. Ik zou voor dit soort verbindingen geen epoxy gebruiken, gewoon witte houtlijm of PU lijm.

Groetjes,

Hendrik Harmensz
 
Hoi Vincent,

Ik heb toevallig laatst ook een (verkleinde) Westerly opgeknapt, die ik gekregen heb, met wat schade aan de staart.
Ik heb daar wat fotos van gemaakt en heb die even voor je online gezet, hier kan je zien hoe ik het gerepareerd hebt.
westerly opknap beurt
Nou is geen schade natuurlijk hetzelfde, maar misschien heb je er wat aan.

Maarten
 
Laatst bewerkt:
FF voor alle duidelijkheid. De bedoeling is om van die 4 latjes een soort van overbrugging te maken, zowel voor de stevigheid als voor het uitlijnen (je kan dan nog wat schuiven). Zodra alle delen aan elkaar zitten kan je met plankjes de romp weer dichtmaken.

Beter geen epoxy, is veel zwaarder. Witte houtlijm trekt in het hout en geeft dan voor deze toepassing een betere verbinding.

Cor
 
Hey,

Ik ben gisteren achter houtlijm geweest en ik heb al 2 latjes kunnen snijden. Vandaag moet ik de 2 volgende latjes nog afwerken. Als alles goed gaat kan ik ze vanavond al beginnen plakken. En morgen of in het weekend kan ik het staartgedeelte erop schuiven en plakken.

@ NoNo123: dankuwel voor de link, ik heb ze gisteren eens vlug bekeken. Mooi vliegtuigje :)


MVG,

Vincent M
 
We zijn weer verder geraakt met het herstellen van dit beestje.

Alle latjes zijn geplakt en de kanten werden wat afgerond.

Photo-0234.jpg


Eerst de onderste

Photo-0235.jpg


Ander zicht van de onderste latjes

Photo-0237.jpg


En dan de rest, dat afgewerkt is.

Nu kon ik gewoon het staartstuk erop schuiven en dan kijken waar de knelpunten zaten. Zo te zien heb ik slecht afgemeten en moet ik ongv 25mm van de latjes afhalen :rolleyes: Maar dat komt wel in orde.

Photo-0238.jpg


MVG,

Vincent M
 
Back
Top