Herziening E2K regelement

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 14 okt 2014.

  1. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
  2. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
  3. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Eerst maar eens bouwen en vliegen. Ik ben dit jaar pas begonnen met de hobby en dan met quadcopters. Laatst voor het eerst gevlogen met een tbs caipirinha, kreeg toen wel wat complimenten van degene die naast me stond
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Slipher vliegt met halfgas als een aileron trainer.... landen is niet lastig, maar je moet wel even leren om een toestel netjes tegen de grond aan te vliegen... :)
     
  5. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Even wat nieuws van het regelaar front. Afgelopen herfst ben ik aan het testen gegaan met de HK Red Brick 70A (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__64843__HobbyKing_Red_Brick_70A_ESC.html) met custom FW die door George Shering is geschreven. Vorig jaar had hij al mooi werk geleverd met de FW voor de YEP 80 en nu dus een versie voor de Red Brick. E.e.a. is te vinden op RCgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2295862&page=10.

    Paar fotootjes:
    [​IMG]

    Waarom nu ook een andere ESC naast de YEP 80A? Dat is eigenlijk om niet op 1 paard te wedden. Stel dat de YEP's niet meer te leveren zijn, dan heb je altijd nog een tweede bron.
    Waarom de Red Brick 70A? Omdat die zo lekker goedkoop is (minder dan 18 euro, de YEP gaat nu voor 41 euro).
    Na enig testwerk van mijn kant is er een goed bruikbare versie FW gereed gekomen waarmee een resultaat wordt behaald die identiek is aan dat van de YEP's en waarmee dus ook wedstrijden gevlogen kunnen worden. FW is beschikbaar voor 10 en 14 polige motor.
    Er zijn wel een paar kanttekeningen (die ook terug te vinden zijn in de RCgroups thread, maar ik benoem ze hier even expliciet):
    De FW is alleen gegarandeerd voor Red Bricks die op het circuitboard de volgende code geprint hebben: 4P0529A 1434:
    [​IMG]
    Helaas zie je dat natuurlijk pas nadat krimpkous en beide koelplaten (onder en boven) verwijdert zijn. Overigens: die koelplaten zijn niet meer nodig, althans als je permanent vol gas vliegt zoals we graag doen tijdens het racen. Op half gas wordt dat een ander verhaal (niet getest), maar zou best kunnen dat hij dan te warm wordt i.v.m. vele schakelmomenten t.g.v. het choppen van de spanning.

    Daarna moeten er drie SMD condensatortjes van het PCB worden verwijderd, vind de open plekjes (naast de weerstandjes waar '183' op staat):
    [​IMG]
    Dat brengt dus wel enig afbreuk risico met zich mee. Hoewel: ik heb er nu twee "behandeld" zonder problemen.

    Daarna de FW erop flashen, krimpkousje erom en klaar!

    Van bulky Red Brick naar slim brick en een stuk lichter:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Temperatuur is zeer acceptabel, in vlucht kwam hij niet boven de 55 graden C.

    Groeten,
    Peet
     
  6. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Goed bezig geweest Peet! De drempel is weer 23 euro lager geworden!
    Tot in Harderwijk!
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Mooi, dan hebben we idd iets achter de hand als de stroom YEP's opdroogt.

    Fijne dagen allemaal.
     
  8. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Voor de komende vliegersvergadering stel ik de volgende wijziging voor op het E2K reglement. Hierbij leg ik het alvast even in de "week" ...

    Toevoeging 5.11.12 Reglementeren model

    Voorafgaande aan elke competitie zal er een een optische rpm check plaats vinden met een kleinere prop dan de standaard 8x8 zodat de rpm limiet ook statisch kan worden bereikt. De kleine propellor en optische tachometer zal door de wedstrijdleiding beschikbaar worden gesteld. De gemiddelde rpm waarde gemeten bij volgas over 10 seconden mag niet boven de 15300 rpm liggen. Tevens zal de gemonteerde prop maat en vorm van de gebruikte 8*8 prop gecontroleerd worden op vorm en afmeting met een mal. Indien de prop afwijkt t.o.v. de mal zal deze vervangen moeten worden door een propeller die conform standaard (mal) is.

    Groeten, Peet
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Mijn zegen heb je. Al denk ik dat je het meten van het toerental pas moet doen als iemand echt harder gaat. Best gedoe dat prop wisselen voor een meting. Aan de opstart piepjes kan je al horen dat er speciale firmware aanwezig is. Bij andere goveners heeft het meer zin.
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Goed initiatief Peet,

    We kunnen het in 3 stukken splitsen
    1 wijziging van de definitie toerental: <15300 RPM gemiddeld gedurende de vlucht.
    2 toerental controle m.b.v een kleine prop: < 15300 RPM gemiddeld over 10 seconden.
    3 propellor controle m.b.v een mal.

    Punt 1 is enkel administratief maar wel noodzakelijk om praktijk en regels in overeenstemming te brengen
    Punten 2 en 3 zie ik meer als opties, je zou dat voor een finale kunnen doen, of steekproefgewijs.
    Ik heb nog maar 1 keer megemaakt dat reglement werd gecontroleerd, in eussen, duitsland, bij F5D (limited) werden limiter settings gecontroleerd en vliegtuiggewicht. Dat was ook soort van willekeurig gedurende de dag, maar ik denk wel dat iedereen een maal aan de beurt kwam.
    Voor E2K zou je dan naast prop en toerental ook gewicht, spanwijdte, romp doorsneden en vleugeloppervlak kunnen meenemen.

    Groeten,
    Tjarko
     
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Puntje 1 mee eens.
    Eigenlijk wel gek dat we zo weinig op de regels controleren.
    Misschien aan het begin van het seizoen.

    @Emanuel: klein propje erop en rpm meten is een peulenschilletje hoor!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  12. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Dit is de wijziging van het E2K reglement die ik ga voorleggen wijzigingen zijn rood:

    5.11.3

    c. Motorregelaar

    Het vermogen van de motor moet op commando kunnen worden terug geregeld.
    De motorregelaar zal het maximum toerental van de propeller begrenzen op < 15300 RPM gemiddeld gedurende de gehele vlucht (governor mode). Vanwege het nominale toerental van 15232 RPM van de YEP80 geflashte regelaar wordt geadviseerd andere regelaars zo dicht mogelijk bij deze 15232 PRM in te stellen.


    5.11.12

    Aanvulling:

    Wat betreft controle van het maximum toerental zoals genoemd in 5.11.3 kan er voorafgaand of tijdens een competitie een optische rpm check plaats vinden met een kleinere prop dan de standaard 8x8 zodat de rpm limiet ook statisch kan worden bereikt. De kleine propellor en optische tachometer zal door de wedstrijdleiding beschikbaar worden gesteld. De gemiddelde rpm waarde gemeten bij volgas over 10 seconden mag niet boven de 15300 rpm liggen. Tevens kan de gemonteerde prop maat en vorm van de gebruikte 8*8 APC prop gecontroleerd worden op vorm en afmeting met een mal. Indien de prop afwijkt t.o.v. de mal zal deze vervangen moeten worden door een propeller die conform standaard (mal) is.
     
  13. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Enige tijd geleden had ik mijn interesse al eens getoont maar tot nu toe is het er niet van gekomen. Langzamerhand ben ik me er toch nog maar eens in gaan verdiepen. Wat is het verschil tussen de wasp en de slipher, waarin is de ene beter en waarin de ander?

    Wat is het verschil in kwaliteit tussen de ntm en turnigy motor of ontlopen ze elkaar niet. Ik woon in Harderwijk, is er iemand die in de buurt woont die me wat meer wegwijs kan maken?
     
  14. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hoi,
    Een heel goed moment om meer te zien en uitleg over de modellen te krijgen is komende zaterdag 30 april in Almere. We vliegen dan de hele dag Pylon Race wedstrijden !!!
    Het adres is Kluutweg 1 in Almere, dit is MVA. http://www.modelvliegenalmere.nl/
    Bijna elke zaterdagochtend oefenen Peet en ik daar ook met Pylon racen.
    Dus als je zin hebt kom !!
    groet,
    Frank
     
  15. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @quatie: De Wasp is een wat ouder, van oorsprong Engels modelletje waarbij de afstand tussen vleugel een staart en tikkeltje aan de krappe kant is. Gevolg is dat hij heel gevoelig op het hoogteroer reageert. De Slipher is een E2K kist welke als kit aangeboden wordt door Foam to air (even googelen en je vind de website) oftewel Winfried. Omdat de Slipher wat aerodynamischer gebouwd is dan de Wasp en de afstand tussen staart en vleugel wat groter is vliegt deze wat stabieler dan de Wasp en is wat makkelijker te vliegen. Qua snelheid maakt het niet uit, want we vliegen tegenwoordig met gelimiteerd toerental (zoals je in deze thread hebt kunnen lezen).

    NTM of Turnigy motor? Persoonlijk ga ik voor de NTM, omdat die motoren wat minder spreiding hebben op de gemeten KV waarden dan de Turnigy, en ook redelijk goed overeenkomt met de gespecificeerde waarde. KV is wel belangrijk, want als je KV te ver daalt ga je het maximum toerental niet halen. Kwalitatief is die Turnigy verder wel goed. Maar puur op KV ga ik voor de NTM, ik heb wel eens een paar Trunigy's gezien die fors onder de 1400 KV zaten (1200-1300 KV).

    Verder kun je veel vinden op www.f3d.nl en zoals Frank hierboven al aangaf is er zaterdag a.s. een wedstrijd in Almere, dat is te doen vanuit Harderwijk toch? Prima gelegenheid om je te laten voorlichten.

    Groeten,
    Peet
     
  16. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    We komen morgen terug van vakantie, mischien dat ik inderdaad zaterdag wel even naar almere kom. Vanaf hoe laat zijn jullier daar?

    De mail naar foamtoair is eruit om een slipher te bestellen.

    Ik zag dat er inmiddels meerdere regelaars kunnen. Mag de 60a yep ook al?
     
  17. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Ik zie dat de prop adapter van de ntm motor al een tijdje niet leverbaar is, heeft iemand daar een alternatief voor?
     
  18. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    ik heb er nog wel een voor je..
     
  19. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Dat zou super zijn.
     
  20. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Even een korte update, na veel vingers aan elkaar gelijmd te hebben is de vleugel bijna klaar (nog best wel veel werk) Vandaag alle electronica besteld, motor en regelaar bij HK, Servo's (havox 0255mg) ontvanger en props bij hoellein.com. Als die binnen zijn, kan ik verder. Nu nog leren bespannen..
     

Deel Deze Pagina