Herziening E2K regelement

dataset Tjarko 15.5 KRPM

full
Zo hier is de volgende bak data.

Een goede vlucht is 14.5V / 40 A / 585 W / 15516 RPM (16 te veel) en 109 km/u gemiddeld.
Die snelheid kan natuurlijk niet, foutje in de unilog settings 250 km/u range i.p.v. 450 km/u. Dat moet opnieuw.
Met een oude, maar warme accu, die onder de benodigde governer spanning zakt, toch nog 549 W en 108 km/u.
Ik denk dat 15.000 RPM echt genoeg is. Anders moet je nog steeds behoorlijk goede accu's hebben en op 40C verwarmd.

In detail de volgende plaatjes.
full
full
full
full
full

Al met al werkt het wel prima.
Optoeren is ca 2 seconden, dus startbord goed in de gaten houden, bij 5 vol gas geven. (Koude handen vandaag).
Je kunt bij het landen niet meer even gas bijgeven, duurt ook 2 seconden. Maar dead stick is ook prima. Even wennen.

De Talon 90 had ik in m'n 2e kist zitten nog geen logging, maar wel 1 vlucht gemaakt. Gaat hetzelfde. De regelaar was nog koud bij de landing :D. Niet vreemd bij 40 A.

Kortom het werkt.
Enkel misschien toerental nog 1 standje lager omdat er nu 16 toeren te veel zijn. Dit is toch minder nauwkeurig dan ik had gedacht. Want behalve die 16 extra maakt de regelaar van de ingevoerde 15500 en in het echt 15467 RPM van, dus 33 RPM te laag. Nu zal dit met vliegen helemaal niets uitmaken, want met te slechte accu en 35 watt minder maar 1 km/u minder.. je merkt het verschil dus niet. Heb nog even de logging nagerekend of er die derdemacht met de snelheid in zit.. geen correlatie, in de meetruis.

En even na de vlucht op de grond volgas.. haal ik 15500 RPM niet meer. Maar ik had ook wel lang doorgevlogen.

Overigens zijn eventuele mogelijke fraudeurs erg makkelijk op te sporen, na de vlucht kist even aan de wedstrijdleiding PC hangen, dan kun je de regelaar setting aflezen. Het is niet mogelijk om dat even met de hand te wijzigen met een programmeerkaart oid.

Tjarko

Laatst bewerkt door een moderator:
@Tjarko: Dus je had je Unilog nog op standje F5D staan ;)

Mooie meetdata, dat moeten we hebben! Goed werk. Jammer van die meetfout op de snelheid, volgende keer beter. Ik mis even met wat voor prop je gevlogen hebt 8x7?

Zou je die plaatjes ook in wat hoger resolutie kunnen uploaden? Ken het net niet zien... :(

Wat betreft dat voorverwarmen: tja als je het niet doet ben je in het nadeel natuurlijk (en het is nog slechter voor je lipo's ook), maar dat is nu eigenlijk toch niet anders? Wie verstandig is verwarmt zijn accu's voor, wie dat nu nog niet tussen de oren heeft...

Ik maak me niet zo heel druk over afwijkingen in rpm's, zolang het op elke regelaar maar dezelfde afwijking is. Volgens George Shering op rcgroups zou dat wel het geval moeten zijn bij de YEP's. Hij had 15000 rpm geprogrammeerd, ik meet 15200. Is niet erg, zolang het op elke YEP maar dezelfde afwijking heeft. Hij is behoorlijk overtuigd dat dat het geval zal zijn. Ga ik testen. Frank heeft nu ook een YEP binnen en ik verwacht volgende week mijn tweede in de bus. Het enige wat je dan kunt hebben is een verschil tussen zeg Talon en Yep, maar dat is maar even een beetje prutsen om dat zeg binnen 50 rpm nauwkeurig gelijk te trekken.

Wat betreft het optoeren kort voor de landing, in geval je het veld net niet haalt, presteerd de Yep beter. Toert echt snel op, klein tikje op het gas en je hebt direct response. Geld volgens mij ook voor het initieel optoeren. Tot 13333 rpm directe throttle response, daarna optoeren naar 15000 rpm, dat is natuurlijk maar een kleine delta die de regelaar dan nog moet overbruggen.

Ben ook niet zo bang voor fraudeurs, die pik je er zo uit. En ja... dat ga je dan denk ik nog lang horen :mrgreen:

Van de week ga ik nog even wat temperatuur metingen doen, en als mijn tweede regelaar binnenkomt ook nog even kijken naar de FW voor 14 polige motoren, zoals de oude Turnigy aerodrive.

Wat was eigenlijk jou subjectieve beleving van de snelheid met 15500 rpm?

Groeten,
Peet

Naar mijn gevoel was 15500 rpm en 8x8 ongeveer even snel als wat ik het hele seizoen vloog.
Ik wil ok nog wel een vlucht maken met 8x6 en governer uit.
Dan met pitot buis vergelijken.

Maar het gaat nu inderdaad wel mooi.
Accupacks houden net die 15500 rpm, 15200 moet zeker lukken.

Tjarko

Is die 40A niet een beetje weinig voor een 8x8 prop? Ik zat toch al bij 15200 rpm op gemiddeld 620W, waar jij op 585W uitkomt. Lijkt me een beetje laag. Zou er zo'n groot verschil tussen die Unilogs zitten?

Tjarko, nog een vraag: heb jij die pytobuis ingelijmd in de vleugel of net zoals ik buitenop de huid van de vleugel getapet? Als je inbouw hebt zou dat verschil in opgenomen vermogen kunnen verklaren.
Peet

Ik heb nog wat temperatuurmetingen gedaan, tijdens een testrun van 90 seconden, full power (15200 rpm).

Test condities: YEP 80A regelaar met custom FW. NTM 3536 1400KV propdrive met 8x6 prop en 4S 2200 mAh Lipo (A-spec eerste generatie, voorverwarmd tot 40C). Omgevings temp. is 20C en het model is statisch getest op de testbank.
Het opgenomen vermogen onder deze condities is 525 W continu. De regelaar is afgesloten van enige airflow.

Op t=0 sec. is de regelaar temperatuur 20C
Op t=90 sec. is de regelaar temperatuur 52C

Waarschijnlijk zullen we uiteindelijk voor een 8x8 prop gaan, daar wijzen ook Tjarko zijn resultaten op. Het opgenomen vermogen ligt dan rond ca. 600W. Dat is dus iets hoger dan tijdens deze test. Aan de andere kant is er dan wel airflow (als je tenminste ventilatiegaten gebruikt) en een gemiddelde wedstrijd van 10 rondjes is toch al vaak binnen 80 sec beslecht en als je toevallig "Martijn" heet al binnen 70 sec ;) wat dat betreft heb ik nog 10 seconden marge ingebouwd. Maar ik denk dat je rustig een accu leeg kunt vliegen, nee dat denk ik niet alleen, dat heb ik al herhaaldelijk gedaan op het veld met een 8x8 prop en dan accu's achter mekaar door wisselen (3 op rij: geen probleem).
Dus dit ziet er goed uit, de regelaar moet dit makkelijk aan kunnen.

Groeten,
Peet

Mooi resultaat Peet. Ik denk dat we hiermee een goede oplossing hebben die voor iedereen betaalbaar is. Hopelijk wordt dit tijdens de vergadering als nieuwe regel aangenomen.

Snel houten vleugeltje

Zo m'n houten vleugeltje eindelijk klaar.
Er zit zelfs geen vezeltje glasfiber in, helemaal @#$#$%#$ proof...

full
full
full

Net even gevlogen en snelheid vergeleken met plastic vleugeltje.
Ook de oude dataset er bij gezet, 109 km/u gecorrigeerd voor unilog speed setting 450 i.p.v. 250..

full

Zoals je ziet gaat het precies even snel en is het motor vermogen gelijk, behalve bij de 3e vlucht.
Er is nogal wat water in de pitot buis gekomen bij de 2e landing, ik denk dat de snelheidsmeting van de 3e vlucht niet correct is.
full
full
full

(In JPG zijn de plaatjes groter dan PNG.. gelukt Peet. )

Mijn kist gaat nog steeds lekker snel :D ondanks de bobbeltjes in de folie...

Tjarko

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tjarko,

Kun je die plaatjes in wat hogere resolutie uploaden? Het is nu niet te lezen :(

Verder zit ik nog met het volgende: Ik heb redelijk consequent een snelheid van 170 km/u gemeten met een 8x8 prop bij 15200 rpm. Als jij 195 km/u meet hebben we wellicht nog steeds een probleem qua snelheidsverschillen lijkt me ?

Die 172 km/u lijkt me eerder een correcte meting... zou dat kunnen?

Moeten we nog goed naar kijken, stel dat er inderdaad nog een groot snelheidsverschil is, daar gaat onze mooie theorie dan...

Groeten, Peet

Hoi Peet,

Plaatjes zijn nu leesbaar. JPG werkt beter dan PNG.

Ik denk niet dat die 196 km/u een meetfout is..
Na die eerste vlucht met nieuwe vleugeltje heb ik meteen met het uni-display de data bekeken en zag direct dat het tegen de 200 aan zat en soms er even over.
Het leek me ook allemaal even snel, en je ziet ook geen verschil in vermogensopname.
De nauwkeurigheid van zo'n pitot buismeting weet ik niet, maar de repro is prima gezien de 2 vluchten met ruime tussentijd. Maar er moet geen vuil of water in komen. Ik zag de vorige keer ook de snelheid op 70 km/u blijven staan na de landing. Lijkt me capillaire werking van water in de pitot-buis.

Ik denk dat de vermogensmeting nauwkeuriger is.
Als je de kist afremt stijgt de vermogensopname, mijn enige verklaring voor die 630 Watt van jou vs de ca 575 Watt van mij.
En dan loop ik ook nog 300 toeren meer.

Tjarko

Speed logging.

Vanochtend bij het oudjaars vliegen / oliebollen eten op de vliegclub nog 2 vluchtjes gemaakt.
Governor op 15200 RPM, houten vleugeltje.
Heb nog geen plotjes, maar met het unidisplay even door de data gescrolled.
Ca 175 tot 180 km/u.
Ik moet de speedsensor eens controleren, misschien toch nog verstopt.
Hij reageert wat traag als je er tegen blaast.

Tjarko

Ja. Die speed sensoren heb ik ook een beetje mijn vraagtekens bij. De volgende vluchten ga ik maken met een GPS speed meter, geleend van Frank. Dat zal betrouwbare data geven verwacht ik.
Peet

Over het algemeen is een GPS snelheidsmeting niet erg betrouwbaar bij RC vliegtuigen. Je moet een heel eind mooi rechtdoor vliegen om een goede waarde te krijgen. Enig bochten werk verstoort direct de berekening. Hoe sneller de kist hoe lastiger dat wordt. Meting met pitot buis zou veel nauwkeuriger moeten zijn. Het is ook een eerlijkere meting waarbij er geen verschil is tussen wind tegen of wind mee. Je meet de relatieve snelheid tov de lucht, en daar gaat het om.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om beide eens te vergelijken. Ik ben benieuwd.

Niet als je bedenkt dat deze sensor op 10Hz sampelt. Met ouderwetse GPS loggers heb je gelijk, dan moet je flink stuk op het rechte eindvliegen om een betrouwbare snelheid te krijgen, maar als je 10x per seconde sampelt geld dat niet meer. Wind mee/tegen kun je verrekenen. Voordeel is dat er geen vuil in de sensor kan komen gelijk de pytobuis en dat je hem niet perfekt in de vleugel hoeft in de bouwen om een goede meting te kunnen krijgen, sterker nog je hoeft hem helemaal niet in de vleugel in te bouwen...

Peet

Boven de 4 g zal de gps zijn lock verliezen. Dit is een ingebouwd feature dat USA heeft geëist bij het vrijgeven van de nauwkeurige versie van GPS.
Dit om misbruik in simpele raketten en ander wapentuig te voorkomen.

Alleen wanneer je in de originele ruwe gps data gaat werken kan je dit omzeilen. Maar de info hiervoor is geclassificeerd.

GPS in een gemiddelde zwever gaat goed, maar bij F5B en Pylon raak je in ieder bocht de lock kwijt en die is misschien net terug bij de volgende bocht.

Ik heb met een 'oude' Gilette met 7NiCd Lehner motor eens gevlogen op het modelbouwkamp. Daar stond een tank met luchtdoel radar. Ook die raakte me in de bocht steeds kwijt.

Rick

Heb nog geen tijd gehad om de Gps logger data te analyseren, maa r als je gelijk hebt zal er ook niet veel op staan vrees ik.

Vandaag samen met Tjarko wat vluchten gemaakt waarbij de rpm's begrensd waren op 15200 met een 8x8 prop. Ik heb met een wasp en een Slipher gevlogen, Tjarko met zijn eigen ontwerp met kunststof en houten vleugel. Het ging allemaal even hard. Diverse malen zaten we heel dicht bij elkaar en het ging echt even hard. We hadden nog wel iets van een snelheidsverschil verwacht, gewoon omdat Tjarko's kistjes aërodynamisch veel beter afgewerkt zijn. We hebben dat verschil nauwelijks kunnen ontdekken.

Kortom: top zo'n governor!

Groeten, Peet

Hoi Peet en Tjarko bedankt !!

Dit is heel goed nieuws :yes::yes:
Dus iedereen een nieuwe regelaar afgesteld op 15.200 toeren en racen maar. Bijkomend voordeel 'oude' accu's blijven veel langer 'goed genoeg' en dus een serieuze besparing.

Tot zaterdag !

groet,
Frank

Mooi om te lezen dat het snelheidsverschil zo op het oog helemaal weg is. Ik had verwacht dat je vooral in de bochten nog wel verschil zou zien tussen een licht en zwaar gebouwde kist.

Dat gaat een spannend seizoen worden.(als deze oplossing tenminste door de andere deelnemers wordt goedgekeurd)

Ik ben benieuwd naar de GPS resultaten. Mijn foamy GeeBee R3 met 250W haalde volgens mijn GPS sensor ruim 250km/u

Back