Zowel Bart als Frans hebben een gelijk.
Bij mijn werk bij een grote fabrikant die voorheen vanuit het zuiden des lands opereerde heb ik inzicht in de inkoop specificaties en prijzen van electronische componenten.
Er zijn inderdaad maar een paar grote fabrikanten die accu's in vooral China en wat omliggende landen maken. En er is wel degelijk kwaliteits en prijsverschil.
Maar het prijsverschil aan de inkoop kant is niet zodanig dat hiermee het enorme prijsverschil voor de consument direct te verklaren is. Ook wil je niet weten hoe vaak de accu's over de kop gaan tussen fabrikant en consument.
Dat accu's nog na de productie speciaal geselecteerd worden lijkt me een fabel. De tolleranties van het productieproces zijn zeer klein. Bovendien zal dat apart selecteren voor de fabrikanten een zeer duur en tijdrovend proces zijn, zeker gezien de inkoopprijzen. Vrijwel alle accu's worden trouwens door de accufabrikant al in de behuizing gestopt.
Waar volgens mij het grote verschil in prijs inzit is service en marketing. Het blauwe merk is aanwezig op races en ondersteund rijders. Ook verwacht de consument van dat merk een kwalitatief betere accu, en als er problemen mee zijn dat dat netjes door winkelier-importeur-fabrikant wordt opgelost. Het blauwe merk loopt ook altijd voorop met nieuwe ontwikkelingen.
En daar betaalt de consument uiteinderlijk voor.
Helemaal mee eens!
Groeten,
Bart