Het 1:12 Topic

Zowel Bart als Frans hebben een gelijk.

Bij mijn werk bij een grote fabrikant die voorheen vanuit het zuiden des lands opereerde heb ik inzicht in de inkoop specificaties en prijzen van electronische componenten.

Er zijn inderdaad maar een paar grote fabrikanten die accu's in vooral China en wat omliggende landen maken. En er is wel degelijk kwaliteits en prijsverschil.
Maar het prijsverschil aan de inkoop kant is niet zodanig dat hiermee het enorme prijsverschil voor de consument direct te verklaren is. Ook wil je niet weten hoe vaak de accu's over de kop gaan tussen fabrikant en consument.
Dat accu's nog na de productie speciaal geselecteerd worden lijkt me een fabel. De tolleranties van het productieproces zijn zeer klein. Bovendien zal dat apart selecteren voor de fabrikanten een zeer duur en tijdrovend proces zijn, zeker gezien de inkoopprijzen. Vrijwel alle accu's worden trouwens door de accufabrikant al in de behuizing gestopt.

Waar volgens mij het grote verschil in prijs inzit is service en marketing. Het blauwe merk is aanwezig op races en ondersteund rijders. Ook verwacht de consument van dat merk een kwalitatief betere accu, en als er problemen mee zijn dat dat netjes door winkelier-importeur-fabrikant wordt opgelost. Het blauwe merk loopt ook altijd voorop met nieuwe ontwikkelingen.
En daar betaalt de consument uiteinderlijk voor.

Helemaal mee eens!
Groeten,
Bart

Jaco velgen (voor)

Hallo,

ik heb een typisch probleem, namelijk: het buitenste gat van mijn Jaco voorvelgen (daar waar dus het buitenste kogellager inzit) wordt steeds groter. Het kogellager valt er nu gewoon uit als ik de velg omdraai. Ik denk dat het gat wel 0,5 mm te groot is. Dat is erg jammer want er zit nog prima rubber op.

Kan dit tijdens het rijden gebeurt zijn of ligt dat aan mij(n bandenslijper b.v.)? De velgen zij allemaal van eind 2009/begin 2010, gewoon die witte van Jaco.

Weet iemand of dit een bekend probleem is (of mijn probleem)?

Gr. Ron

Nog nooit van gehoord Ron. Probeer het gat iets te vullen met secondenlijm of gebruik een stukje van een decal. Het is wel bekend dat dit probleem zich voordoet met de grijze jaco velgen ( Mobgums ) .

Ik weet wel dat na het afdraaien op een bandendraaier de velgen iets ruimer zijn. Controleer je adapter eens op de bandendraaier of die goed is...

Ron,

Zowel Frans als Joost hebben gelijk ;-)
Er zijn slechte series velgen geweest van zowel Jaco als Mobgum (beide Prism velgen) is het buitenste gat wat groter. Dit kan opgelost worden door een stukje tape, beetje nagellak, secondenlijm, wees creatief.

Ook je bandendraaier adapter kan wat slechter zijn, maar die kans is wat minder groot. Vaak passen deze wel goed.

Inmiddels is het probleem met de Prism velgen opgelost en zul je, wanneer je ze nu koopt, niet meer het probleem hebben...

Met rijdne zul je merken dat de velgen wat meer speling hebben, en je dus wat minder camber hebt (en de banden wat scheef afslijten). Meer camber rijden helpt niet. beter is het om gewoon de velg wat op te vullen.

Groet Robert

die sheperd bandjes 1/12 wie verkoopt/ heeft die in nederland eigenlijk , zou ze wel willen proberen

Phoe, ik dacht carpet-hard voor en carpet medium of soft achter. M7H hier op het forum weet het exact.
On-road of carpet hard voor en carpet soft achter gaat goed...
Yep!
Als de baan net open is, en de hal nog wat koud en dus het tapijt wat vochtig, gaat "medium" voor beter, maar door de bank genomen, soft achter, hard voor.
Thuis de bandjes op maat draaien, dan de buitenkant van de achterbanden "inlijmen" met Bizonkit, beetje op je vinger doen, en de zijkant insmeren, 2x.
Nachtje laten drogen, en je kunt ze tot het velg oprijden, zonder al te grote beschadiging van de buitenkant.
Ook kun je deze banden gewoon laten zitten, ik heb de 1e clubrace met 1 setje gedaan, 3 kwalificaties van 5 minuten en 3 finales van 8, daarna nog 2x 10 minuten erop getrained, nu kunnen ze de afvalbak in.

die sheperd bandjes 1/12 wie verkoopt/ heeft die in nederland eigenlijk , zou ze wel willen proberen

ABC shop JW... heeft ze ook, hij heeft ze afgelopen Woensdag binnengekregen...
Is gewoon Enneti... goeie prijs ook, overigens!.. ongeveer de helft vergeleken met Mobgums/Jaco en dan hoef je geen 20 setjes af te nemen, zijn nu ook op zwart velg overigens....

Laatst bewerkt:
Ook kun je deze banden gewoon laten zitten, ik heb de 1e clubrace met 1 setje gedaan, 3 kwalificaties van 5 minuten en 3 finales van 8, daarna nog 2x 10 minuten erop getrained, nu kunnen ze de afvalbak in.

Gaat je niet meer lukken als er echt grip ligt Martin, na 3 runs plakken de banden dan zo erg dat je er mee kan lijmen.

vraag

welke banden keuze van het merk corally voor 1/12 asfalt baan

en wat is verschil met 36 en 38 mm is dat de breedte van de band
of de diameter

alvast bedankt
groet

Diameter van de velg... De ene velg is 36mm en de andere 38mm. Bij de 36mm velg zit er dus meer rubber op de velg om dezelfde wieldiameter te krijgen. Als je dat wiel dus verder oprijd dan haal je of de rijhoogte niet meer of wel en dan gooi je meer rubber weg uiteindelijk. De 38mm velg is er gekomen zodat er een lager bandprofiel gereden kan worden (minder griprol) en toch nog de rijhoogte behaald kan worden. De tijd dat de 36mm velg gangbaar was lagen de snelheden waarschijnlijk lager waardoor er minder griprols waren...

1:12 op asfalt.. Hmmm. Vroeger reed ik met mijn 1:12 op asfalt, en ik reed altijd op snot (superzacht dus). Grip is veel minder dan op tapijt. Ik denk, dat de Pro10 en F1 jongens je wel wat (huidige) bruikbare tips kan geven. Ik weet wel, dat een clubgenoot in de F1 klasse buiten afgelopen zomer uiteindelijk op muismatten reed. :-)

Ik denk als je met on-road hard voor rijd en on-road soft achter wel een goede banden keuze heb.
Zelf heb ik nog nooit 1:12 op asfalt gereden maar dit zijn denk ik de banden die ik zou kiezen om mee te rijden.

Groeten

John

Back