Het 1:12 Topic

Hoi,

Bedankt allen voor de informatie. Allemaal nieuw voor me.

Weten jullie of de intellect 1 cell 50 CV 5600mah een goed lipo?

Prima accu. Heb zelf een Intellect, en twee LRP accu's. Die LRP's vind ik fijner, omdat de LRP's nog bobbeltjes op de behuizing hebben die perfect in de cell slots van mijn Asso passen. De Intellect moet je voorzien van een paar strips die in de slots vallen als je nog een slotted chassis hebt.

Ja en Nee! Wanneer de SMC uit HongKong komt is de kans zeer groot dat het een namaak versie is, en dat de levensduur van de accu miniem is. Ik zelf, maar ook anderen hebben hier problemen mee gehad. Wanneer de SMC accu uit bijvoorbeeld Nederland uit Duitsland komt, is de kans groot dat het een échte is. Dit valt ook te zien aan de Roar Approval sticker. Er zijn SMC accu's zonder ROAR Approval stickers, en deze zijn dus nep! Ook IP accu's heb ik na enkele keren normaal gebruik bol zien worden, maar ook deze miste dan de ROAR Approval sticker....

Zelf rijd ik op de LRP/Nosram accu's en deze bevallen mij prima!

Groet Robert

Er schijnt een hele goedkope Hobbywing 120A ESC vor de 1:12 te zijn. M7H en Fgroen op het forum gebruiken deze, en zijn er erg over te spreken. Was niet heel duur, misschien is dat een idee?

Yep, kost iets minder dan 100 britse ponden, dus 120 Euro ongeveer....
Plus nog een programmeer kastje van 20,- (heb je ook nodig bij de SP)
Dus voor 140,- ben je klaar ongeveer.
Zo ziet het eruit in mijn 1/12
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OTNVGHD6.jpg

Regelaar is verkrijgbaar in het zwart en het blauw, heeft alleen nog de zwarte op voorraad.
HOBBYWING TECHNOLOGY Co., Ltd.,

Voor info waar je hem bestellen kan, stuur me maar een PB....

Laatst bewerkt:
off-topic

Ga DS machtigen met een briefje

Jawel, maar dan heb je geen zeggenschap/inspraak over de andere voorstellen.
En omdat er een aantal zijn, die met elkaar te maken hebben, kun je niet zomaar voor of tegen stemmen op die voorstellen.
Maar maakt niet uit, een machtiging op je eigen voorstel kan voldoende zijn, alleen als je er zelf niet bent, kun je je idee geen kracht bijzetten of onderbouwen als erom gevraagd wordt.

on-topic

Martin, heb de voorstellen in de brief gezet met mijn stemming erbij.
Een extra uitleg erbij tbv de temperatuur sensor mogelijk maken. Heeft met de doofheid te maken. Ik weet niet hoe het normaal gesproken loopt maar alle 1/10 rijders weten van mijn voorkeur voor de temperatuur sensor en waarom/welke reden ik hiervoor heb. Wanneer ze dat mij niet gunnen helpt mijn aanwezigheid ook niet.

Hobbywing 120A ESC vor de 1:12 t

Hoi M7H,

Lijkt me een goede regelaar. Alleen moet ik dan wel zwakkere lipo cellen zien te vinden daar hij maar 12a aan kan. Zit er op deze regelaar ook een boost functie.

Waar kan ik deze het beste bestellen? Is hij ook verkrijgbaar bij rcmart.

Hoor het graag.

Groeten,

Niels

Volgens mij was hij 120A? Des al niet te min haal je wat termen door elkaar. Je motor trekt stroom pieken van honderde amperé's. De regelaar kan 120A continu (voor en X tijd) leveren, daarna gaat hij uit, of stuk. Deze Lange hoge stroom piek zul je bij normaal gebruik nooit trekken. Deze 120A is meer een "grens" voor motoren. Er kunnen niet immens zware motoren aan (denk aan 2 / 2,5 / 3,5T motoren, met 11,1V). Het vermogen van de ESC is dus "ergens" begrenst.

Je accu is 5600Mah, 5,6A/h Dat is een capaciteit. een "tijd" die je hem kan gebruiken. Als jij 5,6Ampere een uur lang vraagt aan de accu, is de accu (theoretisch gezien) binnen een uur leeg. Deze accu kan ook veel hogere stroom pieken leveren. de C waarde (50C) geeft aan dat hij 5,6*50= 280Amperé continu kan leveren, en pieken die nog hoger zijn.

Leuk al die cijfers, maar allemaal heel theoretisch in de meest ideale omstandigheden, die al vervallen door de inwendige weerstand van alle onderdelen ;-) Het komt er op neer dat het een goede regelaar voor Stock die erg hard gaat. De accu's die je verkiest zijn (mits geen namaak) ook prima..

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Terwijl esc's nu toch het onderwerp zijn, enkele vraagjes :

- wat is de beste rollout voor deze Xerun1S met 10.5 motor (icm de X11 of SpeedPassion Ultrasportsman 10.R van de vorige reeks)

- we hebben zelf met die regelaar gereden, maar die enkel maar met de 'uit de doos' instelling geprobeerd, met een 5.5t was dit heel soepel en snel, maar met 10.5 zonder aanpassen, was het resultaat dat we 2 à 3 meter terrein verloren op het rechte stuk....(met de SP een rollout van 63mm) Deze nog vergroten/verkleinen , gaf geen beter resultaat.

Ook zou die esc standaard met modified software geleverd worden, dus da's geen voordeel voor een spec-klasse :-(

Heb niet dat lcd-regelkastje, ik kan dus geen software/firmware aanpassen maar dmv het gewone doosje wel alle mogelijke parameters instellen.(alles staat nog standaard)

Heeft iemand soms een goeie afstelling voor een 10.5 ?
#9 boosttiming
#12 turbotiming
#13 booststart rpm
#14 turbo delay
#15 timingpunch

modified met 1S is anders wel eenvoudiger, gewoon ff het gas erop hé..... ;-)

Als de 528 Modified software er in staat, kun je rustig alles "vol" open zetten, en is de kans dat het heet wordt miniem. Met de Stock Software moet je iets geraffineerder te werk gaan. Verplaatsing is goed, misschien wat aan de hoge kant, maar voor een X11 niet onaardig.

Ik zou voor de X11 blijven gaan, de "sportsman" motoren waren kwalitaiitef niet de beste.

Met een 5,5T blijft het wel moeilijk om de 8 minuten te halen ;-)

Groet Robert

Groet Robert

De Hobbywing kan motoren vanaf 2,5T aan, 1S of 2S. Vermogen zat dus.

Continuous current: 120A, burst current is 720A, dat is voor de meeste kortsluitingen ook nog voldoende (ik spreek uit ervaring :rolleyes:)

Met de 13,5T motoren kunnen we toch zeker wel 15 minuten rijden voordat we de accu helemaal leeg geknepen hebben, dus gemiddeld trekken we ong. 22A. Om je een idee te geven. Maar zoals reeds gezegd: op het moment dat je optrekt trek je instantaan wel wat meer stroom. Zou me verbazen als we pieken van meer dan 60A trekken met stock.

Voor een 10,5T motor moet je inderdaad de stock software erin laden. Daarvoor heb je het kastje met USB kabel en een PC nodig. Software is gratis op de hobbywing website te downloaden. Je moet de laatste Stock firmware hebben, in de eerdere versie zit nog een bug met de LiPo cutoff functie. Die werkt niet goed op 1S. En aangezein we 1S rijden met 1:12, is dat voor ons dus relevant. ;)

Kijk voor instructies en wat instelsuggesties even op deze link:
http://www.hobbywing.com/upload/manual/HW-09-V2-STOCK-Hobbywing.pdf

Continuous current: 120A, burst current is 720A, dat is voor de meeste kortsluitingen ook nog voldoende (ik spreek uit ervaring :rolleyes:)

Prutser.... ;)

Ehh, de software op de Hobbywing site(versie 1.62 geloof ik) is in .rar formaat.
Hier heb je weer een apart uitpakprogramma voor nodig, die niet iedereen heeft.
Ik heb een link (moet ik ff gaan zoeken thuis) naar een .exe (zip).
Standaard komt de regelaar met de 528MOD software erop.
Voor stock motoren (boven de 10.5 dus) kun je beter de 518STOCK software laden. In de regelaar zitten 3 profielen, die je apart kunt programmeren, je kunt dus 3 verschillende settings voor verschillende circuits erin stoppen, of wellicht voor 3 verschillende stock motoren.

Laatst bewerkt:

Uuhhhmmm

Dat had niets met die pietepeuterige motortjes te maken maar met een 12V trafo die oorspronkelijk was ontworpen om een lichtorgel te voeden. Let wel: 12V onder vollast van 75A, op nullast 13,8V. :D

Gewoon bot kortsluiten leverde een stroom op van ongeveer 35 Ampere, en dikke krokodillebekken die spontaan gaan smelten en aan de terminals van de trafo vastgelast werden. Andere mensen in huis hadden op dat moment ook een beetje last van een knipperende TV.. :p Het zicht in het kamertje waar we zaten te klooien was ook een beetje slecht op dat moment.:onweer:

Maargoed, 2,5 wikkelingen dik koper stribbelt ook weinig tegen als je er stroom doorheen wilt jagen... maar 720A is VEEL!!!

Terwijl esc's nu toch het onderwerp zijn, enkele vraagjes :

- wat is de beste rollout voor deze Xerun1S met 10.5 motor (icm de X11 of SpeedPassion Ultrasportsman 10.R van de vorige reeks)

- we hebben zelf met die regelaar gereden, maar die enkel maar met de 'uit de doos' instelling geprobeerd, met een 5.5t was dit heel soepel en snel, maar met 10.5 zonder aanpassen, was het resultaat dat we 2 à 3 meter terrein verloren op het rechte stuk....(met de SP een rollout van 63mm) Deze nog vergroten/verkleinen , gaf geen beter resultaat.

Ook zou die esc standaard met modified software geleverd worden, dus da's geen voordeel voor een spec-klasse :-(

Heb niet dat lcd-regelkastje, ik kan dus geen software/firmware aanpassen maar dmv het gewone doosje wel alle mogelijke parameters instellen.(alles staat nog standaard)

Heeft iemand soms een goeie afstelling voor een 10.5 ?
#9 boosttiming
#12 turbotiming
#13 booststart rpm
#14 turbo delay
#15 timingpunch

modified met 1S is anders wel eenvoudiger, gewoon ff het gas erop hé..... ;-)

Ik rij 57mm met een 13.5T X12 (4 dots **** vertimed)
Met een 10.5 moet je toch meer richting de 45mm gaan denken, denk ik.

Mijn huidige 13.5T settings:
#9 boosttiming - 8 (21graden)
#12 turbotiming - 9 (8 graden)
#13 booststart rpm - 4500rpm
#14 turbo delay - 0.4s
#15 timingpunch - 3 (400 rpm/degree)

De MACH heeft een speedtrap in de baan en mijn topsnelheid is daar 60km/u.
Dit betekend bij een rollout van 57mm een motortoerental van 17.500.
Met de settings die ik gebruik, 29 graden totale timing, 400rpm/degree, 4500 start rpm, dat mijn regelaar bij 4500 rpm begint te vertimen en bij 16.100 vol vertimed heeft (4500+29x400).
Turbo delay uit zetten (0 seconde) geeft minder punch, omdat meteen die 8 graden op de motor wordt gezet, is teveel bij lage snelheid.
Bij deze settings wordt mijn motor 70 Celsius.

De topsnelheid van een 10.5T ligt niet veel hoger, maar vanwege de lager rollout, zal het toerental wel hoger liggen. Aangepast aan deze getallen zul je je settings ook moeten aanpassen. Rollout 45mm, 60km/u geeft een rpm van (ongeveer) 22.000 (hulde aan gearchart.com, hoef ik het zelf niet te berekenen), daar moet je je instellingen aan aanpassen.
ik denk zoiets om te beginnen en als het niet erg heet wordt aanpassen.
#9 boosttiming - 7 (18 graden)
#12 turbotiming- 7 (6 graden)
#13 booststart rpm - 4500rpm (dat is 15km/u)
#14 turbo delay - 0.4s
#15 timingpunch - 4 (550 rpm/degree)

ik hoop dat je hem nog snapt, ikzelf bijna niet meer (brandstof is toch makkelijker.. :mrgreen:)
Oh, en voor de echte electro rijders, als ik het totaal mis heb, kom maar op met dat commentaar!

Laatst bewerkt:
Zijn er nog 1/12 rijders die in de aankomende vrije dagen op de mach gaan rijden. Het lijkt me leuk om te combineren zodat we met meer 1/12 rijders gezamenlijk kunnen trainen, dat helpt om de wedstrijd verslaving tussen de wedstrijden een beetje te compenseren en het is gewoon heel leuk.:D

Ik zal eens kijken JW, moet wel lukken natuurlijk...
De gehele woensdag a.s., is dat wat, van 's morgen 10 tot 's avonds 23!

Back