Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja hij word idd erg heet! kijk hier leer ik noggis van:P
dan moet ik de sproeier wat rijker zetten kun je mij ook vertellen hoeveel slagen dat ongeveer zijn heb hem nu ongveer 2 slagen open,of is dat overal weer verschillend..?
 
Afstellen is niet op basis van een aantal slagen, dat is voor iedere motor in de basis anders maar ook sterk afhankelijk van de brandstof, uitlaat en weersomstandigheden.

Zet hem gewoon eerst eens een kwart tot een halve slag rijker en probeer het dan nog eens.

Aan te bevelen is om een IR thermometer aan te schaffen, kost je een 30 euro maar geeft wel beter zicht op wat je motor doet. Andere optie is de spuugtest waar al veel op dit forum over geschreven is.
 
ik heb nieuwe brandstof gekocht en vanalles geprobeerd,maar hij valt nog steeds uit hij loopt wel wat langer maar valt nog steeds"zomaar uit" misschien iemand in de buurt waar ik naar toe kan,of die mij kan helpe ben ten einde raad...
 
Allereerst dit is een zeer leerzame STICKY
Ik wil ook graag nog iets toevoegen. nl het volgende;
ca 2 weken geleden ben ik op Purmerend wezen rijden met het idee mijn motor eens lekker afte stellen op een circuit. Logisch.
Mijn motor reed goed alleen aan het eind van het rechte stuk bleef de motor, zeg maar hangen in de toeren. Tevens vond ik hem vrij warm worden 140gr.
Ik kreeg het afstellen niet voor elkaar.
Er was daar een man die al heel lang in deze wereld zit en zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Ik vroeg hem me te helpen. De man wilde dit wel.
Na de hele middag van allerlij gekkigheid te hebben uitgehaald, nieuwe brandstof leiding, andere uitlaat, de motor gecontroleerd op lekage. We wisten het allebij niet meer.
Thuis gekomen heb ik het boekje van mijn motor erbij gepakt en ben alles helemaal opnieuw gaan afstellen.
Wat bleek was dat mijn stationair schroef te hoog stond.
Het effect hiervan is dat de motor eerst heel hoog in toeren loopt en dan zakt door het volladen van het blok.
Op korte stukken merk je dit niet maar na een lang stuk heb je alle oude brandstof weg gereden en moet het blok opnieuw vollopen om weer in toeren te zakken.
De moraal van dit verhaal is zorg dat je stationair gat goed staat afgesteld wanneer je gaat tunen.
iedereen heeft de neiging om hem omhoog te draaien bij het inlopen van de motor (Ik dus ook). Na het inlopen moet je hem gewoon op een heel klein gaatje zetten. In mijn geval is dat gatje 0.5mm. als dit te groot is heb je de neiging de lsn te rijk en de hsn te arm te zetten.

Ik hoop dat ik er iemand mee kan helpen want je zoekt jezelf echt helemaal gek :hammer:

mzl Mach1
 
Klopt Mach1.

Je stationair moet zo laag mogelijk staan dat de motor net aan, maar wel regelmatig, blijft draaien.

Vaak hoor je motoren aan het eind van een recht stuk "najanken", dus te hoog stationair draaien en na een aantal seconden omlaag gaan.
De meeste zullen dan de motor onderin rijker gaan zetten en het stationair eventueel nog weer iets hoger... fout....
De motor moet juist armer onderin, en de stationair schroef dan dus omlaag....
Je zult zien dat de motor daarna na volgas op het rechte eind, meteen netjes terugvalt naar zijn stationair toerental......
 
Ik heb ook nog een vraag.
Kan er iemand de symtomen van een te arme afstelling beschrijven.
Te arme lsn.
Te arme hsn.
Te arme midden naald.
Graag door iemand met enig verstand van zaken en niet iets van ik dacht dat. Nee zeker weten.
Dit maakt deze sticky nog completer.
bvd

mzl Mach1
 
Is lastig, want het geluid wat een motor maakt omschrijven, is niet eenvoudig.... en kan verkeerd geinterpreteerd worden....
 
Te arm onderin:
- geen tot amper rook bij het optrekken
- moeilijk van zijn plek, klink ook niet zo vol.
- kan stotterend optrekken

Te arm bovenin:
- geen streepje rook naast de auto zichtbaar
- motor wordt heet (IR thermometer is handig)
- motor komt op toren maar blijft niet mooi hangen, zakt weer in elkaar, de klank lijkt wel een beetje schraal (niet zo vol)

Maar omdat de LSN en de HSN in serie staan kan een te krappe HSN ook de symtomen van een te arme LSN veroorzaken.
 
De Mert zei:
hallo, ik heb een lompe vraag. Hoeveel is één slag :?:

het schroefje 360 graden draaien.

Het makkelijkste is als je een schroevendraaier hebt met tekst op een zijde.
Steek je schroevendraaier in de schroef met de tekst naar boven en draai nu links of rechtsom totdat de tekst weer boven staat.
Dat is een slag. :wink:
 
Mijn motor blijft na jengelen na volgas. Dus ik ben vandaag naar 2 brothers gegaan. Afstellen hielp niks dus de conclusie was dat de motor een lek voor lager heeft. Volgens 2b zou dit nooit mogen gebeuren na 3 liter (met inlopen) en zou ik bij rcfun(waar ik de auto gekocht heb) een nieuwe motor moeten eisen. Denken jullie dat dit onder garantie valt?
 
Dat is altijd moelijk om te zeggen. Je kunt het proberen, maar weet niet of het lukt.
Het zou inderdaad niet mogen gebeuren dat het voorlager na 3 liter al kapot gaat.

M.v.g. Mark
 
M7H zei:
Klopt Mach1.

Je stationair moet zo laag mogelijk staan dat de motor net aan, maar wel regelmatig, blijft draaien.

Vaak hoor je motoren aan het eind van een recht stuk "najanken", dus te hoog stationair draaien en na een aantal seconden omlaag gaan.
De meeste zullen dan de motor onderin rijker gaan zetten en het stationair eventueel nog weer iets hoger... fout....
De motor moet juist armer onderin, en de stationair schroef dan dus omlaag....
Je zult zien dat de motor daarna na volgas op het rechte eind, meteen netjes terugvalt naar zijn stationair toerental......

op verzoek van mach1, die dit op de vorige pagina beschrijft, probeer ik uit te leggen, waarom de motor dus najankt.



Je komt van volgas (voltoeren eigenlijk) terug naar stilstand. de motor gaat nu het stationaire toerental aannemen die hoort bij zijn gasschuif instelling op een iets te ver open positie, maar omdat hij van vol toeren kwam, is er geen voorraadje brandstof meer aanwezig in de motor en draait hij dus te hoog stationair.
Na een 3-5 seconden zal hij zakken, omdat hij te rijk staat onderin en teveel brandstof krijgt, na nog langer wachten, loopt de motor waarschijnlijk ook nog eens vol en zal afslaan.....

Zet je nu de motor onderin armer, zal hij na vol toeren terug komen op het te hoge stationair toerental, maar niet zakken.
Dus dien je de stationair instelling lager te zetten......

Hierna zul je zien dat de motor na vol toeren, direct mooi terug valt in een constant mooi laag stationair toerental.
 
Is het rijden zonder uitlaat goed of slecht voor de motor? Misschien een gekke vraag :oops: Hij mist wel wat compressie denk ik :wink:

Gerco
 
Gerco1992 zei:
Is het rijden zonder uitlaat goed of slecht voor de motor? Misschien een gekke vraag :oops: Hij mist wel wat compressie denk ik :wink:

Gerco

Het is wel slecht voor je gehoor :wink: en slecht voor de hobby in het algemeen, vanwege geluidsoverlast.....

Nee, hij heeft er niet minder compressie door, hier heeft de uitlaat niets mee te maken.
Wel is een uitlaat bedoelt om in samenwerking met de motor deze beter te doen laten presteren.
Zonder uitlaat is je motor langzamer dan met (een goeie) uitlaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top