Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tyrex

    Tyrex Guest

    Hallo, ik ben pas nieuw hier, maar zit met een enorm probleem.

    In het begin was mn auto te sterk zeg maar, leek meer op een driftauto, en uit de uitlaat kwam redelijk dikke rook (liet een spoor van 5-10m) achter.

    thuis kwam ik er ook achter dan er wat olie uit de uitlaat drupte, dus liet ik het eruitdruppelen.


    Alleen zit het niet goed met de 2 of alle 3 de instellingen, dus vermeld in dit tutorial'tje.

    Ik heb een HPI EVO3 op brandstof en hij flipt een beetje, rijd niet bepaald naar zn behoren gezien het filmpje van HPI (DVD) van de EVO3 en de mijne.
    Hoe moet ik et precies afstellen?
    Ik woon in ijmuiden - zeewijk, iemand die me kan helpen? :p :wink:

    Kan iemand me de "instellingen" geven van de HPi EVO3 hoe hij goed rijd? Ik zal wel heel blij zijn :p

    Alvast bedankt

    Tyrex
     
  2. super-race

    super-race Guest

    Hoi
    IK heb ook een vraag.

    Ik had de paking van de koelkop kapot.
    Maar hij is nu weer gemaakt. :D

    Nou wilt de motor niet meer goed lopen.

    Heel soms krijg ik hem aan. Dan wilt die er vandoor 8O
    En draait heel hoog in de toeren.
    IK heb dat ene kleine schroefje al geprobeerd. Stainor of zo.
    maar dat help niet echt. Als ik die te laag zet gaat die niet meer aan.
    En als die wel aan is draait de hoog in de toeren. En als ik hem dan los laat gaat die er heel hard van door.
    Aan de hoveelijd brandstof zou het denk ik niet liggen. Want hij staat best
    rijk. Weet iemand wat er met mijn motortje aan de hand is.
     
  3. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik denk dat hij valse lucht aanzuigt. Heb je de schroeven van de koelkop wel kruislings aangedraait? Want ik denk dat daar iets niet goed zit.

    M.v.g. Mark
     
  4. neoblader

    neoblader Guest

    ey,
    ik heb 2 vraagjes over mijn force 2.5 cc motor (zit op een stormracer)
    ik vind dat hij laag in z'n toeren nogal traag optrekt, is dat op te lossen door wat strakkeren veertjes in de koppeling?
    De hoofdnaald van de carb staat bij mijn nu 2 2/8 slag open, mij lijkt dit erg arm, toch komt er nog een hoop rook uit de uitlaat. klopt het dat deze motor zo arm moet staan?
     
  5. Joeri86

    Joeri86 Guest

    Heeft de carburateur een low speed needle? Zo ja, dan lijkt het me dat de LSN te rijk staat. Als je die armer zet, moet hij sneller oppakken.
     
  6. neoblader

    neoblader Guest

    daar had ik al aan gedacht maar er zit helaas geen
    LSN op, ik dacht er wel aan dat de koppeling al redelijk veel aangrijpt als hij alleen maar stationair loopt. dat lijkt mij ook al een anwijzing dat ik wat slappere veertjes erin moet zetten.
     
  7. Atarikid

    Atarikid Guest

    Hebben alle ABS motortjes geen LSN?? Zit er geen schroefje aan de schuif van de carburator?

    I.v.m. veertjes: Je moet dan natuurlijk sterkere (of gewoon nieuwe) veertjes plaatsen me dunkt.
     
  8. neoblader

    neoblader Guest

    er zit wel een moertje op de draaicarburator, maar die is niet om af te stellen.

    maar die 2 en een kwart slag open is dat normaal bij deze motor?
    ik vind dat deze motor trouwens wel benzine slurpt.
    veel meer dan mijn LRP .28 motor.

    M.V.G.
    Tjeerd
     
  9. juustjuust

    juustjuust Guest

    OK, misschien is dit een enorm domme vraag; maar mijn autootje staat niet helemaal lekker afgesteld denk ik zo.

    Dit is hem:
    [​IMG]

    Zoals je misschien kunt zien komt er enorm veel drab uit de uitlaat.

    Het is een Kyosho met een GX-12 blokje. Op de carb zit alleen maar een stelschroefje voor stationair en een voor de main naald.

    Mijn auto rijdt wel goed; ik heb hem afgesteld naar fabrieksinstellingen en daarna de main iets dichtgedraaid (2 pozen van 30 graden). Hij gaat niet 4takten in hoge toeren, hij brult aardig hoog (maar hij zit nog niet op zijn top gok ik). Als ik door blijf gaan met stellen, gaat dit probleem over?

    Het is gewoon smerig, elke keer is die auto helemaal ranzig. Ook wordt er drab vanuit de uitlaat via het slangetje (dat bedoeld is om druk op te bouwen in de tank) naar de tank.

    Suggesties?

    Oja, kan het kloppen dat er zelfs kerosineresten (donkerbruin) uit de koppeling komt vliegen?
     
  10. bulls eye

    bulls eye Guest

    ik heb sinds kort een savage ss, echt een superauto, er word gezegd dat ie wheelies kan maken, is dat zo? mij lukt het (nog) niet....
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Kijk voor deze vragen even in het Savage topic. Daar wordt je vast en zeker geholpen (eerst goed inrijden, na1-2 liter komt de motor pas goed los)
     
  12. Goofisch

    Goofisch Guest

    Hallo!

    Gisteren een nieuw wagentje gekocht bij RC pitstop.

    een Cen tr4 op precies tezijn.

    Nu heeft het wagentje ongeveel 5 tankjes gelopen. eerste tankje stationair, 2de tankje wat meer gaan rijden en steeds iets sneller gaan rijden tot men 5de tankje waar ik vol gas durfde te geven.

    nu heb ik 1 probleem.
    Zorda ik vol gas geef trekt die lekker door, schakelt hem goed over (klinkt trouwens erg gaaf!) maar vervolgens als ik gas los laat, rijdt die of half gas verder. en hoor ik hem een beetje "pruttelen"
    Pas als ik een bocht neem, of rem stopt die met rijden en gaat die over in stationair draaien.
    Ook als ik men moter start , en daarna me kap erop zet. en vervolgens gas geef. hoor je PuuOOp en valt die uit. dit gebeurt overigens niet altijd.

    Weet iemand wat ik hier aan kan doen? men uitlaat lekt nog olie valt me op. dus hij staat zoiezo nog te rijk. heb hem al iets armer gezet maar maakt niet zoveel uit.

    kan iemand mij helpen?

    Greetz
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Gefeliciteerd met je aankoop, het is een leuke hobby....
    Mij lijkt het erop dat de verbinding tussen je gasservo en de carberateur van je motor niet helemaal lekker zit, misschien is er een veertje los ofzoiets, maar kijk daar even naar, gewoon nu op je kamer, met de motor uit, zender en ontvanger aan en dan rustig volgas geven en weer loslaten, nu moet je carb. weer netjes dicht gaan, doet hij dit niet is het door goed te kijken wat er moet veranderen eigenlijk simpel op te lossen denk ik.
    1 probleempje zei je toch, dit is de 2e.. :wink:

    Dat je motor afslaat na vrij lang stationair draaien, dus tijdens dat jij je kap erop zet, is normaal, je zal door middel van rustig gasgeven hem draaiende kunnen houden, tot hij weer goed oppakt.
    Trouwens, je uitlaat "lekt" pas olie als het eruit komt op plekken waar dat niet bedoeld is.. :wink:
    Deze motoren rijden op brandstof met vrij veel olie erin (10% of meer) en dat geeft een aardige vlek als hij even stilstaat op 1 plek......
     
  14. Goofisch

    Goofisch Guest

    ZO!

    Kan je alstublieft de volgende keer iets sneller reageren :p (sarcastisch)

    Bedankt. ik heb het zonet even nagekeken. maar zorda ik gas los laat sluit die gelijk goed . ook even de rem ingedrukt. maar hij gaat niet verder dicht.
    Wel gaat als ik gas geef, en weer los laat. mijn cabrateur heen en weer :? volgens mij kan dat nooit goed zijn?
    voorderst rijdt het karretje prima!. ik had als eerste een protech st-4 gekocht, die om de haverklap kapot ging. met deze ben ik al een paar keer hard de bosjes ingereden en over de kop geslagen. maar tot mijn verbazing bleef die het gewoon doen! , dat was ik niet gewend met men protech.

    Greetz
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ach, je krijgt een mailtje met een roep om hulp, en daar reageer ik weer op... :p
    Zou vast moeten zitten inderdaad, dus dan kan het probleem daar zitten.....
    ff terug naar Wim zou ik zo zeggen en laat hem er ff naar kijken (zal Daniel wel doen dus)
     
  16. Goofisch

    Goofisch Guest

    Volgens mij wordt wim een beetje gek van mij. ik kom namelijk nogal vaak over de vloer. kijken naar de mooie spullen die erstaan.
    Volgens mij vindt die het niet zo leuk. of het ligt aan mij, zou ook kunnen.

    Over dat gas los laten.
    Het klinkt een beetje alsof je met een 1:1 auto op de moter afremt zegmaar. maar blijft heel rustig doorrijden. kan het echt niks temaken hebben dat met moter terijk staat. en die op dat moment gewoon overgebleven brandstof verbrand?
    Nu heb ik er tot zover niet zoveel verstand van. dus kijk niet gek als ik nu iets heel doms zeg. ;)
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Jij woont in Zoetermeer, ik ook......
    ik stuur je een PB
     
  18. Tyrex

    Tyrex Guest

    Het is inderdaad zo dat de Low-Speed needle je toerental verhoogt, dus tot een jankniveau. En er kwam een mooie rookpluim! :D

    Iig, geweldige TuT! :D
     
  19. brandweerman

    brandweerman Guest

    Goedemiddag,

    Ik had een vraagje?
    Sinds een week ben ik in het bezit van een RC Savage 25 Brandstof auto.

    Met een andere moter erin, picco p3 .26
    Normaal zit er een hpi moter in,

    Ik heb hem laten afstellen door een ervaren iemand.
    De moter loopt goed en netjes,

    Alleen ik heb 1 heel groot probleem!

    Als ik een paar rondjes heb gereden, volgas half
    brand myn gloeiplug door!

    dit gebeurt al binnen 3 รก 4 minuten
    ik heb er al verschillende geprobeert!

    wat kan ik hiertegen doen?
    wat doe ik verkeerd

    help my a.u.b!
    anders is er geen andere mogelijkheid om de auto te verkopen!

    :(


    [​IMG]
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik weet niet wat voor een gloeiplug je gebruikt maar ik neem aan dat je de juiste gebruikt.

    Als gloeipluggen doorbranden betekent dat meestal dat of de compressie te hoog is of de afstelling te arm staat, zet hem gewoon eens een kwart slag rijker.
    Er is immers geen vaste afstelling, de afstelling is weersafhankelijk en kan van de 1 op de andere dag wat schelen....

    Weet je niet hoe af te stellen moet je hem gewoon zo rijk zetten (zeg 1 slag) dat de motor minder presteert en flink rookt. Van daaruit in kleine stapjes armer zetten totdat de motor mooi op toeren komt bij vol gas.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina