Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 25 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brandweerman

    brandweerman Guest

    Ik heb er inderdaad niet zoveel verstand van..

    maar 1 gloeiplug is zelfs helemaal weggeschroeit!
    en de andere zijn gewoon kapot, en dat binnen 4 min\

    dus de moter moet rijker - armer ?

    help me a.u.b :(
     
  2. tommie

    tommie

    Lid geworden:
    3 sep 2006
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Limburg (NL)
    lees de post van Roelof en je vraag wordt beantwoord...
     
  3. keljefco

    keljefco

    Lid geworden:
    12 okt 2005
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Helmond
    Ik ben een nieuweling op het gebied van modelautoracen en nog niet bij een club of zo.
    Ik heb een oudere 2e hands auto (Tamiya 1:8) gekocht met een 2,5 cc motor erop.
    Ik krijg deze motor wel aan de gang, maar eerst met veel te hoge stationair toeren.
    Als ik dan wat verstel aan de mainsproeier gaat het stationaire toerental naar beneden, maar als ik dan gas geef pakt hij niet op en als ik rem, dan slaat hij af.
    Ik heb al van alles geprobeerd, maar goed afstellen lukt me niet.
    Ik heb ook geen blad met fabrieksinstellinggegevens.
    De motor heeft wel veel compressie.
    Ik heb de beschrijving van Banaan gelezen, maar deze gaat uit van een motor die het al redelijk doet.
    Kan iemand me de volgorde uitleggen hoe ik deze motor goed afgesteld krijg, ervan uitgaande dat er nu niets goed staat ??
    En wat en hoe ik bepaalde dingen eerst moet nakijken / controleren ??
     
  4. M@@rten

    M@@rten Guest

    Ik had een vraagje, mischien is het al voorbij gekomen maar ik kon het niet vinden,
    ik krijg mijn enigma xs niet goed afgesteld, nu is mijn vraag:
    wat is ongeveer de standaard afstelling voor elke schroef?
    dus voor alle 3 de afstelschroeven?
    hierop wil ik hem dan zetten en even opnieuw afstellen, want zo lukt het mij echt niet.
    grs Maarten.
     
  5. Barfly

    Barfly

    Lid geworden:
    30 nov 2006
    Berichten:
    252
    Locatie:
    ODK, België
    dit is merkelijk afhankelijk van type motor. Stationair tussen de 1 à 2 mm. Probeer de HSN en LSN 2 tot 3 slagen open te draaien en starten maar.. dan beginnen fine tunen.
     
  6. M@@rten

    M@@rten Guest

    het gaat om een force 3.5cc motortje, hij word mij bijna altijd te heet, vind het vreemd want ik zet hem toch echt zo rijk als ik kan.
    maar de stationair dus maar 1 a 2 mm?
    de andere zat ik op 3 slage zetten en dan ga ik binnekort nog eens proberen, bedankt voor je reactie! :D
     
  7. M@@rten

    M@@rten Guest

    heb net even gekeken, maar kan me neit voorstellen dat de stationair schroef maar 1 a 2mm open hoeft te staan?(dat schroefje bij de carb bedoel ik, wat op de eerste pagina van dit topic, de zwarte schroef is)
    en die grote goude aan de zijkant, hoeveel moet die dan open staan? 2 a 3 slagen?
     
  8. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Niet de stationair schroef, maar de gasschuif moet 1 a 2 mm openstaan! De gasschuif wordt tegengehouden door de stationairschroef...

    Goed lezen!!
     
  9. jato

    jato Guest

    hallo ik heb een vraagje bij mijn hpi mt2 heb ik een afstel probleem
    als ik effe rij 2 min ofzo rijd hij goed maar na die 2 min dan als ik volgas ga dan
    lijkt het net als of hij te veel lucht krijg of te weinig hoe los ik dat op

    mvg raymon
     
  10. Dennis1988

    Dennis1988 Guest

    beste raymon, als ik het goed heb zit er een hpi G3.0 motortje in die mt2 toch?
    ik heb namelijk zelf ook een G3.0 hpi motortje gekocht en heb dit probleem ook
    ik ben ook wel benieuwd waar het aan kan liggen ik denk zelf dat het aan de main needle ligt,
    maar ik weet het niet zeker.
    ik zal eerst op nieuwe onderdelen moeten wachten,
    voor ik weer verder kan met afstellen ik heb net me 2e versnelling kapot gereden :?
    misschien toch iets te veel power dat motortje voor op mijn carson cr4 :lol:
     
  11. S.T.O.R.M. EvO

    S.T.O.R.M. EvO

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Wingene, BE
    hallo,

    ik ben vandaag begonnen met men nieuwe brandstof (gammalube)

    loopt nu stukken beter en gelijkmatiger

    nu heb ik nog één probleem
    in de uitleg hier staat er dat als hij na 5sec hoger in toeren gaat hij ietske te arm staat bij de low needle

    nu....bij mij is dit na een minuutje of zes dat hij lichtjes stijgt en dan op dat niveau blijft bij stationar draaien

    is dit ook doordat deze te arm staat of kan dit nog een andere oorzaak hebben?
    (motor temp is 86°)

    alvast bedankt voor de reaktie en de prachtig geschreven uitleg in dit topic

    groeten,
    Steven
     
  12. svendc

    svendc

    Lid geworden:
    28 apr 2007
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Herzele
    denk persoonlijk dat hij vrij rijk staat.

    Die 86° heb je bij stationair draaien? lijkt me een vrij lage temp, daan staat hij onderin vrij rijk, maar als hij goed rijdt zou ik aan de lsn niet te veel veranderen, want mijn ervaring leert me dat die maar heel weining nodig heeft om ontregeld te zijn. Dus als je hem iets armer of rijker wilt draaien, dan met heel kleine (1/16 a 1/10 slagen)

    By the way rij er es een paar minuten mee en geef paar keer goed gas en als hij dan terug komt naar 86° (wat dan toch erg waarschijnlijk laag zou zijn dan kan je hem pas fijn afstellen)
    gtz

    Sven
     
  13. S.T.O.R.M. EvO

    S.T.O.R.M. EvO

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Wingene, BE
    ok bedankt !

    ja dat is stationair 86°

    ik denk het ook ietske te rijk, zal er eerst eens mee rijden vooraleer verder af te stellen

    groeten,
    Steven
     
  14. svendc

    svendc

    Lid geworden:
    28 apr 2007
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Herzele
    nog een gouden tip:
    eerst stel je je hsn in:
    als je begint met rijden, rijdt eerst heel traag en luister naar het geluid, trek stelselmatig harder op, voel je dat hij in het hoger klimmen van de toeren inhoud (verzuipen) dan moet je de hsn beetje dichterdraaien max 1/8 per keer,( je zou er versteld van staan hoe kleine aanpassingen toch een groot vershil kunnen maken)eens die goed staat kan het zijn dat de lsn nu beetje te arm staat. Dat merk je als bij stationair hij plots iets hoger begint te klimmen in zijn toeren.
    nog een tipje, met de lsn moet je heeeel voorzichtig omspringen in het regelen (1/16 toer per keer). Als je hier te erg gaat aan draaien kan je heel je setup om zeep helpen. Dan moet je terug helemaal van voorafaan beginnen. Als laatst kijk ik nu of hij stationair mooi blijft draaien.

    Krijg je hem zo niet afgesteld of valt hij regelmatig uit dan moet je de gloeiplug es nakijken of vervangen.


    mvg Sven
     
  15. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hallo,

    Ik lees her en der dat het weer van invloed is op de prestaties.
    Nu vraag ik mij af hoe extreem dit kan zijn.
    Toen ik mijn auto kocht was het 's avonds en dus koeler buiten, en de testrit was perfect.
    Nu ben ik 2 dagen bezig, maar het wagentje loopt belabberd, komt dit omdat ik overdag rij?
    Het is op het moment behoorlijk warm buiten.
    Het begint wel goed, maar na ongeveer 10 min. rijden kan ik e'm niet meer stationair laten draaien.
    Dan slaat hij af en is met geen mogelijkheid weer aan te krijgen.
    Eerst moet ik dan de gloeiplug eraf schroeven, en als ik hem dan op de kop hou komen er zo'n 5 á 6 druppels brandstof uit de cilinder.
    Hierna kan ik e'm wel opnieuw starten, maar begint het verhaal van voren af aan.

    Ook lees ik dat er behoorlijk wat naalden in de carburateur zitten, bij mij kan ik er maar 2 ontdekken (1 bovenop en 1 achterop).
    Hoe kan dit?
    Ik probeer wel om het karretje eens volgas te laten rijden, maar dit lukt me nog niet.
    Het gaat zo typhus hard, dat na 1 correctie aan het stuur hij alweer in de greppel ligt :oops: :oops: :oops:

    Greetings,
    Luit (let op ik ben een echte newbie :wink:, die het wel ongeloofelijk gaaf vind )
     
  16. Feitsma1989

    Feitsma1989 Guest

    Ik heb sinds een weekje 2 modelbouw autos gekocht!
    ik heb een carberateur als deze
    [​IMG]
    ik heb een moter van mugenseiki een vx 12
    maar mijn probleem is dat als hij loopt en ik rij er even hij zomaar uit valt en daarna heel moeilijk aan te krijgen is.
    De Methanol die ik erbij gekregen heb,was nogal oud volgens degene waar ik hem van kocht
    Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan verhelpen..??
    Alvast dankjewel!

    Gr. Ewout
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Beginnen met nieuwe, verse brandstof! Oude nitro is vaak niet goed meer, vooral als de bus/blik al eens geopend is geweest...
     
  18. Feitsma1989

    Feitsma1989 Guest

    Oke hij loopt voorderest stationair wel goed en wat ik hier allemaal lees aan hoe het meot klinken enz. ziet het er wel goed uit maar hij valt telkens weer uit. maar dan zal ik morgen eerst op nieuwe brandstof uit, is er ook nog brandstof waardoor ik hem beter kan laten lopen heb gezien,gelezen dat er verschillende soorten zijn maakt dat wat uit..?
     
  19. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Is je compressie nog wel goed van de motor?

    M.v.g. Mark
     
  20. Feitsma1989

    Feitsma1989 Guest

    Ja hij loopt voorderest perfect maar als ik er na een paar willekeurige min mee rij houd ie er gewoon mee op dan zwakt hij gewoon af zeg maar...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina