Het algemene Mpx Gemini topic.

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
Toen mijn Gemini voor de 2e keer doormidden lag wegens verkeerd model in de zender, heb ik 'm aan een behoeftige clubgenoot gegeven. De man valt niet op schoonheid, wil geen goede vliegeigenschappen, dus het was een perfect match.

Sindsdien is het ding mishandeld tot en met, nu ongeveer verworden tot een blok gegoten epoxy op plekken waar vroeger schuim zat. Ik schat dat ie nu rond de 1,3 kg weegt.. en.. hij vliegt nog steeds! Ding is inmiddels aan z'n 4e of 5e setje vleugelservo's toe (rest gekraakt), de romp heeft een keer op 6 doormidden gelegen op verschillende plaatsen, beide vleugels zijn op meerdere plaatsen gebroken geweest, de canopy zit er met tape op, het batterijvak-klepje wil alleen nog blijven zitten door de elastiekjes die er omheen gespand zitten, maar... het ding vliegt nog steeds!

ja ok, dat heb ik ook nog overwogen, maar het was niet de eerste onvrijwillige landing. Daar zat hier en daar al wat lijm op " bizonkit is er groot van geworden"
Maar goed, ik had er nog wel een tube lijm in kunnen pompen, maar het probleem was dat hij zo krom was als een banaan.
En heb je al eens een banaan zien vliegen???:nooo::yes:

Het toestel waar ik het over hebt, geeft het woord 'krom' een nieuwe betekenis.. de motor heeft een ingebouwde zijstelling van iets van 20 graden ofzo..

ik heb ook een gemini gekregen ,die nu prima vliegt geen lood in de neus en vliegt zeer goed .nu ben ik een beginner die een easystar heeft met rolroeren ,(en dit vliegtuigje werd mij aangeboden dus daar zeg ik geen nee tegen )
ik heb hem gisteren netjes op de weg geland ,wel zonder wielkapjes dat land wel beter in het gras .
alleen hoe haal ik de rem van een MULTIcont BL-27 er af ??
ik heb het al door gelezen maar kom er niet uit??
wie kan mij helpen daar mee ?

Laatst bewerkt:
Ik heb de rem er in de tussen tijd af gekregen ,en naar een paar vluchten weer opgezet .
dit vliegt voor mij toch wat beter ,zo remt hij minder af in de lucht en houd hij meer snelheid,wat ook makkelijker is tijden het landen .

Hey Kids,

Ik heb gisteren voor mijn verjaardag ook een gemini gekregen.
Na dit topic gelezen te hebben, heb ik wat vraagjes:

Wat is nu het ideaale zwaartepunt ?

En wat is een goede setup om er een snelheidsbakje van te maken? dat ie ook goed zit kwa gewicht/ewaartepunt.
Ik spreek dan wel over de snelheid die er in zit... Ik heb namelijk al genoeg 3D bakjes (shockies, 3D Spirit, enz...)

Grtz Matanza

Hey Kids,

Ik heb gisteren voor mijn verjaardag ook een gemini gekregen.
Na dit topic gelezen te hebben, heb ik wat vraagjes:

Wat is nu het ideaale zwaartepunt ?

En wat is een goede setup om er een snelheidsbakje van te maken? dat ie ook goed zit kwa gewicht/ewaartepunt.
Ik spreek dan wel over de snelheid die er in zit... Ik heb namelijk al genoeg 3D bakjes (shockies, 3D Spirit, enz...)

Grtz Matanza

De Gemini is geen snelheidsbakje, is een tweedekker, met alle ingebakken eigenschappen die een tweedekker heeft. je moet 'm vlot vliegen, anders valt ie. het ideale zwaartepunt zit daar waar Multiplex aangeeft. Zeker als je géén 3d wil vliegen (wat de Gemini niet zo graag doet, wegens intinsiek te snel om écht 3d te willen doen) mag je 't zwaartepunt nog wat meer naar voren brengen.

Ik heb er een 1100 kv el-cheapo hxt motor erop zitten (104 gram), een 40 amp regelaar, en hxt 3S 2200 mAh, een paar digi servo's en een 12*6 houten prop van HC (ben de naam even kwijt). Voor mij snel genoeg, komt graag binnen met wat speed, vergeeft kleine foutjes, maar landen op gras gaat slechts zelden goed.

Ik heb er een 1100 kv el-cheapo hxt motor erop zitten (104 gram), een 40 amp regelaar, en hxt 3S 2200 mAh, een paar digi servo's en een 12*6 houten prop van HC (ben de naam even kwijt). Voor mij snel genoeg, komt graag binnen met wat speed, vergeeft kleine foutjes, maar landen op gras gaat slechts zelden goed.

Die motor heb ik in Turnigy-variant. Zat al op m'n Graupner CAP.

Ik kan me niet voorstellen dat jouw prop lekker werkt; ik trek met die motor met een APC-E 10x7 zo'n 27 ampere (DriveCalc: 25 amp, dus komt wel aardig uit). De CAP ging daarmee oneindig verticaal. Meest geschikte prop met meer dan genoeg snelheid en trekkracht lijkt de GWS 10x6.

Heeft iemand het voor elkaar gekregen de originele elapor-spinner op een niet-MPX-aandrijfset te monteren? Ik zie nl. dat bij deze aandrijfset de nodige hulpstukken zitten en als je een Hobbycity-motortje plaatst heb je die natuurlijk niet.

Een andere kunststof spinner in dat formaat wordt wel erg zwaar; sterker nog: MPX adviseert bij de Acromaster vooral om de originele spinner te gebruiken i.v.m. schade aan de motorsteun (en dat die kwetsbaar is bij de AM, is natuurlijk bekend)

Heeft iemand het voor elkaar gekregen de originele elapor-spinner op een niet-MPX-aandrijfset te monteren? Ik zie nl. dat bij deze aandrijfset de nodige hulpstukken zitten en als je een Hobbycity-motortje plaatst heb je die natuurlijk niet.

Een andere kunststof spinner in dat formaat wordt wel erg zwaar; sterker nog: MPX adviseert bij de Acromaster vooral om de originele spinner te gebruiken i.v.m. schade aan de motorsteun (en dat die kwetsbaar is bij de AM, is natuurlijk bekend)

Ik hb een er een zenza van bij Perba op zitten maar daar was het geen probleem om de originele spinner te monteren.

Ik hb een er een zenza van bij Perba op zitten maar daar was het geen probleem om de originele spinner te monteren.

Zenza is EXACT hetzelfde als HXT, als aero-nuts, als, .... weet ik welke opgeplakte namen.... 1 fabrikant voor honderden verdelers en would-be invoerders.

ik denk dat dit mijn motor zal zijn.
TR3536-1100.jpg

Zolang je niet de (erg dikke) propmenemer op het achterhuis schroeft, maar de motor "conventioneel" op het multiplex-motorschot schroeft, is er geen probleem.

enne, @ Zmabezi... sorry, ik denk dat mijn Gemminitje achter een 11*5 Cherry prop aanholt. (kan niet effe in de kelder gaan kijken, 'k zit op't werk...)

Inmiddels de eerste 3 vluchten achter de rug met mijn Gemini. De decals een plaatsje geven is een hoop werk en als je het netjes wilt doen, ben je het op een gegeven moment wel zat!
Vliegt erg leuk en probleemloos, zonder echt uit te blinken in iets. Herken niets van de problemen die anderen hebben. Ook starten en landen gaat prima op het gras van de GMVC. Wel moet je niet te veel gaan taxien op gras bij een beetje wind in de rug ofzo.

Bovenstaande motortje presteert prima in mijn Gemeni, maar heeft bij mij z'n beste tijd gehad; de lagers hebben de nodige speling. Met nieuwe lagers is ie wel weer fris, maar met de huidige dollarkoers kan ik dan misschien beter een A-merk nieuwe motor kopen, waarvan ik weet dat er goede lagers standaard in zitten.

Ik dacht aan deze: Bishop Power Products*::*Brushless Motors*::*Hyperion Outrunner*::*Hyperion Z3013 Series
En dan de 1085 kv-versie.
iemand al ervaring met deze? zou het een beetje redelijk passen met die tapse vorm?

Laatst bewerkt:
Ik ga er een 3300 mAh flightpower lipo in zetten, die is grofweg 100 gram zwaarder dan de lipo die ik er nu in heb. Dan zal er nog wel zo'n 60~80 gram lood bijmoeten gok ik.

Dat was ik ook van plan, maar de Flight Power ECO 25 3300 Mah 3s 11,1 V past NIET. Wat nu???

Laatst bewerkt:
Als je de Gemini Tuning (motor Acromaster) gebruikt, is er weinig plaats om de kabels langs de motor naar achteren te geleiden.Heeft hier iemand een tip / foto.
Waar zit de regelaar, hoe lopen de kabels? welke prop?
Heb inmiddels de flight Power 2500 3S besteld.

hier ook geen lood
1800 mah lipo van 136 gram en een buitenloper van een kleine 110 gram in de neus
tikje downtrim, maar dat heeft niets met zwaartepunt te maken

Als je de Gemini Tuning (motor Acromaster) gebruikt, is er weinig plaats om de kabels langs de motor naar achteren te geleiden.Heeft hier iemand een tip / foto.
Waar zit de regelaar, hoe lopen de kabels? welke prop?
Heb inmiddels de flight Power 2500 3S besteld.

Ik heb een simprop motor gebruikt,vooraan zit alles wel lekker volgepropt,alle kabels lopen netjes naast de motor,nog geen schade ondervonden door vrijving van de motor.
Regelaar zit hier net achter de lipo en als prop zit er bij mij 10*5 op.
Ik gebruik een 2250 3s lipo en ik kom aan 10 min vliegtijd.
Ik post morgen wel een foto.

Hier kan ik iets mee! Hardstikke bedankt!
Heb je (3) kabels van de motor die naar achteren (regelaar) lopen, aan de zijwand vastgemaakt?
Foto??

Mss niet zo makkelijk te zien,iets teveel belicht.Bovenaan de kabels van de lipo,onderaan de 3 kabels van de BL motor.Je kan ze vastmaken maken met vezeltape maar ik heb ze gewoon los zitten.

Ik heb inmiddels ook mijn Gemini gekocht en gebouwd, ik heb de motor
die hierboven staat gebruikt met een Turnigy 40 amp en 2200 mAh accu's
ik heb nog niet gevlogen maar ik heb een vraagje, ik heb nu een stel propellers
liggen, een E-flite 1x8, een APC 11X7 en een APC 10x5(.5?)
welke prop is het beste voor de vliegprestaties en de motor?

ps. heeft iemand een leuk idee om de Gem te schilderen, ik weet het nog
niet zo, hij staat er nu zo bij

dsc01239.jpg

Odin

Back