Het bouwen van een betere MiMi

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MusMus, 26 dec 2015.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Dat klopt inderdaad. Nog een reden voor het kielvlak vooraan.
     
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dat verklaart wel waarom ik veel sneller rol als ik tegelijk wat hoogteroer-up geef met het inzetten van een rol/draai. de hoek waarop het profiel op de luchtstroom komt te staan is dan groter, wat het effect van het snelheidsverschil tussen de vleugels vergroot (lift groei niet linear met snelheidsverhoging)
    .
    Deze V-stelling plankjes zijn toch nog wel wat complexer dan ik dacht.

    Wel leuke discussies :). Als ik een een schoon draadje wil houden zou ik wel een Blog gaan bijhouden...Boring!
     
    Niels1275 en l shems vinden dit leuk.
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ok, nog een discussiepunt: ik vraag mij af of de tijdelijke snelheidsverhoging door het dwars zetten van het vliegtuig met het roer voldoende is om tot rol te komen, zeker met v-stelling. Staat het vliegtuig eenmaal dwars, dan doet het roer niks meer volgens mij.

    Dus is de draai toch in hoofdzaak afhankelijk van de combinatie van roer en v-stelling, waarbij de v- stelling zorgt voor het 'ankerpunt' voor de draai. Als je eenmaal draait gaat de rol wel lukken, omdat je dan een snelheidsverschil blijft houden tussen de beide vleugels.


    Zonder v-stelling kom je dus echt met enkel een roer de bocht niet om. (Vraag maar eens aan Kristof Verschoren, die heeft eens een ultralite gemaakt met enkel roer.)

    Er zijn trouwens zat fullsize dlg vliegers die (bijna) geen v-stelling hanteren. Die kunnen we gewoon eens vragen een bochtje te sturen met alleen roer. Lol.

    Of je moet met een kielvlak vooraan een ankerpunt creëren. :)
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Moet wel lachen om tapatalk trouwens. Die zet nu steeds als voorbeeld dat antieke vrije vlucht model onder de titel 'het bouwen van een betere MiMi'. Ambitieus.
     
  5. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ben klaar met uitrekenen aan het model.

    Glijhoek is 3,4 graden tussen 5m/s en 6,5m/s.
    5/m/s is lekker dicht bij min-sink (float mode). en 6,5 is een mooie voor Cruise mode.

    Alpha van de vleugel tov de glijhoek is 1,67 graden voor cruise, en 4,6 voor Float.

    Downwash tov glijhoek is 1,65 graden bij Cruise, en 2,8 graden voor float.


    Ik kan de staart gewoon parallel met de vleugelkoorde houden:

    In Cruise vliegt de staart exact parallel met de freestream achter de vleugel, dus minimale weerstand.
    In Float mode hangt de staart wel 1,8 graden naar beneden tov de freestream, maar dat komt door het grote verschil in instelhoek van de vleugel bij de lage snelheid. Dat is het nadeel van een vleugel zonder flaps.

    Voordeel, zo is de staart in het midden van het effectieve snelheids-bereik parallel met de horizon. Staart beetje laten hangen geeft min sink, staartje omhoog = Cruise. makkelijk af te lezen op die manier :)


    Volgende projectje is de instelhoek en formaat van het stabilo berekenen. Schijnt dan XFLR5 daar wel wat mee kan. gaan we proberen :)
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    3,4 ° is L/D van ongeveer 30! Das wel strak hoor.

    Bij een snelheid van 6 m/s zit je dan op een daalsnelheid van 0.2 m/s.
    Ik heb begrepen dat je een Mimi gemakkelijk een meter of 50 omhoog moet kunnen gooien, dan zit je dus op 250 seconden, meer dan 4 minuten, in 'dead air'.

    Das wel heel optimistisch hoor. Zeker dat je berekeningen kloppen?

    Wel knap dat je het uitgerekend krijgt. Ik zou niet weten waar te beginnen.
     
  7. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    3,4 graad is volgens mij niet 30. Daarvoor heb je 1,9 graad nodig. 16 geeft 3,4 graad volgens mij. Dat klopt ook beter met de glijhoeken die xflr voor fullsize geeft voor enkel de vleugel. Tussen 20 en 22 is wat ik meestal zie staan.
    Mocht je het voor elkaar krijgen met een mini in dode lucht 4 min te vliegen wil ik graag het ontwerp.

    Voor de theorie van de bochten heeft prof Drela wel artikelen.

    De mannen die met weinig V stelling vliegen, vliegen volgens mij meest rudderles.

    Het inrollen met een rudder alleen is makkelijker dan het uitrollen, vooral als je langzaam vliegt in de thermiek. De Grote v stelling zorgt er vooral voor dat het vliegtuig zelf corrigerend is doordat de binnenvleugel meer span heeft tov de horizon. Zonder v stelling rolt hij makkelijker in, maar wsl niet meer uit.
     
  8. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ishems,
    Weet zeker dat die van jou scheef zitten : XFLR5 geeft aan dat L/D 17 is. In de grafiek de daalsnelheid bij 6,5m/s opgezocht en zit daar op 0,385m/s. Tan = 0,385 / 6,5 = 3,4 graden

    Een Mimi naar 50 meter hoogte gooien is zeker niet gemakkelijk. ik twijfel zelfs of dat uberhoupt mogelijk is. Als ik zie hoe hard je een fullsize moet gooien en dan nog maar op 50m uit komt.....

    Ik denk dat ik de 30 meter wel haal, en dan zou ik in float-mode met daalsnelheid 0,295 1 minuut 42 halen.

    Jeroen heeft een punt, mijn berekeningen zijn alleen voor de vleugel. maar goed dat ik zo weinig romp heb om de berekeningen te verpesten :)
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Oeps.

    Hoe zat het ook al weer: hoek in graden delen door 360 en vermenigvuldigen met 2 pi dan heb je de hoek in radialen.

    En voor kleine hoeken is de de tangens van de hoek gelijk aan de hoek zelf. L/D is dus 1/daalhoek, maar dan wel hoek in radialen.

    3,4° = 0.06 rad
    L/D = 16.6

    OK, ik ben weer mee.
     
  10. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Gooihoogte is a la limiet bepaald door lanceersnelheid in het kwadraat, en die door draaisnelheid.

    Arm van 75 cm, vleugel van 75 cm full size DLG, 150 cm draaicirkel.

    Omtrek van een cirkel is nog altijd evenredig met diameter, dus voor een mini is de draaisnelheid bij lancering 125/150 keer die van een full size.

    Kwadraat daarvan is 25/36, dus ongeveer 70%.

    Lanceerhoogte full size 60 m, mini dus 42 m.

    50 meter was inderdaad wat optimistisch voor een Mimi!
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wat verder kunnen inlezen op de V-stelling materie en stabiliteit.
    (poly/di)-hedral geeft een dihedral-effect als er sideslip aanwezig is, samen met een naar achter lopende LE. Sideslip geeft een rollende beweging, en die rol is nou net wat we graag willen hebben om te kunnen sturen. ik concludeer daarom dat sideslip een positief effect is. Dus concludeer ik dat een kielvlak aan de voorzijde van CG slideslip probeert te remmen, en dus ongewenst is.

    Wat het omhoogtillen van CG voor een effect heeft op het bochtenwerk kon ik nog niet erg veel over vinden. met een laag zwaartepunt heb je natuurlijk de stabiliserende werking van het slinger-effect. ik ben nog niet overtuigd dat dat een positief effect is voor ons gebruik met DLG, omdat het een extra kracht is die we moeten overkomen als we een rol willen inzetten.
    Zeker met de lancering lijkt mij een hoger zwaartepunt een gunstig effect te geven. Tijdens het dempen van de eerste draaibeweging direct na het loslaten trekt het lage zwaartepunt de kist in een rol naar links, wat dan weer gecomenseerd moet worden met meer roeruitslag naar rechts. De V-stelling heeft ook al dit effect door de hoge mate van sideslip direct na het loslaten, en daarom wil ik graag minder V-stelling, juist voor de lancering. als ik 5 meter hoger gooi en slechts een beetje meer weerstand heb in het vliegen van bochten kan de totale vlucht wel eens een stuk langer zijn.

    In de cirkel heeft de buitenste vleugel meer lift en help met een laag CG op te tillen. Met een mid-wing zal er "meer" tegengestuurd moeten worden om het model niet naar binnen te laten rollen. Dat tegensturen zou wel eens voor een iets minder mooie draai kunnen zogen, maar ik verwacht dat het effect niet al te groot is
    zie dit bekende artikel, http://www.charlesriverrc.org/articles/supergee/RudderThermalFlying.htm


    Spannend allemaal :) . Ik gok nog steeds op 2x5 graden per vleugel, maar kan het helaas nogsteeds niet onderbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Leuke analyse! Dat sideslip zorgt voor een rol bij v-stelling is niet zo verwonderlijk. De tip die 'in de stroming' wijst heeft een hogere angle of attack, de andere een lagere.

    Als de idee is om zonder roeren te rollen om de bocht om te komen, moet je inderdaad geen kielvlak vooraan hebben.

    Ik had een andere strategie voor ogen: vlak draaien met lage v-stelling.

    Ben benieuwd!

    P.s. ik ga denk ik twee staartjes maken, een met tailerons, en een conventionele. En mijn ontvanger gaat verticaal onder het zwaartepunt hangen als kielvlak vooraan.

    Als we allebij klaar zijn voor de 31, wellicht eens vergelijken op terlet! :)
     
  13. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Deal!
    Jongens, we hebben een 1 op 1 wedstrijd! :)

    Moet nog wel even kijken of ik vrij ben die Zondag.
     
  14. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Me too.
     
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Musmus, heb jij snijmallen voor staartvlakken?
     
  16. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Laatst bewerkt: 6 jan 2016
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ha, ik ga ze eerder nodig hebben dan ik je zie, maar wat voor profiel en AR heb jij voor stabilo en kielvlak? Dan snij ik ze zelf.
     
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Kwam op mijn zoektocht naar V-stelling een interessant gegeven tegen wat verklaart waarom van de vleugel planform afwijken in alle gevallen een beroerder resultaat gaf:

    naar heel lage Re-nummers gaan (door langzaam te vliegen, of koordlengte te verminderen, effect is gelijk) gaan bij de meeste profielen de weerstand omhoog.
    Echter naar een slankere vleugel (AR) gaan geeft weer minder weerstand.
    Omdat je vast zit aan spanlente moet je slankheid afwegen tegen koordlengte (en dus Re-nummer) en er is een optimale zone te vinden.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=903128&page=5


    Goh...weeer wat slimmer geworden.
    Hoop dat m'n nieuwe DLG-helm van de zomer nog past als mijn hoofd op deze wijze blijft doorgroeien. :)
     
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Is ie al af?
     
  20. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heb wat problemen met de vleugel. Tipversteviging met UD carbon was ik vergeten het schutvel er af te halen :hammer:..
    Heb nu het merendeel van dat schutvel er tussenuit kunnen trekken, maar hij moet weer even terug in de vacuumzak om alles weer aan elkaar te krijgen. Ook heb ik nog verschillende plekken met wat delaminaties die geplakt moeten worden. Het disser ligt er ook niet zo vlak op als op de grote ZoneV2 vleugel. Op de kruisingen daardoor niet lekker op het schuim liggen en vast een zwakke plek geven.
    Al met al niet helemaal blij mee, en denk er aan de vleugel toch op een pylon te monteren om later nog eens een andere vleugel te maken op dezelfde romp.

    Vleugel is overigens na het trimmen op 65 gram uitgekomen. Das wel erg netjes.
     

Deel Deze Pagina