Het bouwen van een betere MiMi

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MusMus, 26 dec 2015.

  1. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    671
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    dat ziet er zeker profi uit, heeel mooi!
     
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    Met een beetje vertraging het model bijna klaar.

    Bleek een probleem met de antenne te zijn, bereik zo'n 50 meter voordat hij raar ging doen. Via de onderkant een flap carbon losgesneden en een nieuw antenne-draad gemonteerd. dit keer zonder het koperen buisje (base loaded antenna) maar dus alleen 22,5mm binnenkern van de coax blootgelegd..

    Stabilo zit er nog tijdelijk met Kapton-plakband gemonteerd voor de instelhoek bepalen, maar ziet er naar uit dat ik hem kan gaan verlijmen.
    Eerste testvluchtjes zitten er op en het eerste belletje ook al gepakt. Zit nu 9g lood achter de accu, en nijgt neuszwaar te zijn, maar weet het niet zeker. toen ik er minder neusgewicht in had leek het wel een blaadje dus dit vliegt al stukken beter. Wellicht nog een gram er af en dan klaar.

    Werppen moet er nog in maar wil toch eerst het stabilo lijmen voordat ik harder ga gooien.

    Ik moet zeggen dat hij echt geweldig vliegt als het niet te hard waait. wendbaar genoeg en heel gemakkelijk in een cirkel te houden. Bij het loslaten van de sticks zal hij in een cirkel zichzelf langzaam vlak trekken. HEt lijkt erop dat hij wel van wat snelheid houd, te langzaam vliegen begin het al vlot te dalen.

    Hier een video van het eerste belletje.



    Goed gevoel had ik wel even nodig nadat ik vorige week mijn fullsize in een boom heb gevlogen. Notabene de enige Polulier in een omtrek van enkele kilometers, en het is een volgroeid exemplaar waar hij zowat bovenin zit.
    Binnekort poging 3 om hem er uit te schieten.
     
  3. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Maastricht
    Hij of zij vliegt erg mooi! Proficiat.
     
  4. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    145
    [QUOTE="MusMus, post: 3658682, member:
    vleugeltip rond werppen met 100g carbon. overkill, maar met deze extra stevigheid kan de werppen nog verder naar achteren = hoger lanceren


    [/QUOTE]
    Werpen verder naar achter is hoger gooien?
    Waarom?
     
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    971
    Ik meen daarover iets gelezen te hebben bij de ontwerpkeuzes voor de steigeisen. Waarom ben ik ook kwijt. Musmus ? :)
     
  6. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Rijswijk
    hoe verder achter het zwaartepunt hoe beter, waarom weet ik ook niet meer... misschien net zoals dat het trekhaakje van een lierzwever ook niet te ver naar voren moet zitten?
     
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    971
    Theoretisch verleng je daarmee de arm, en dus de eindsnelheid. ??
     
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.542
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Als de pen verder achter het zwaartepunt ligt gaat de neus verder naar buiten tijdens het draaien.
    Bij de eerste zwabber na het loslaten gaat de neus altijd naar binnen (vandaar het a-symmetrische kielvlak). Als de neus al verder naar buiten staat komt het model dus sneller in de juiste vliegrichting en met minder weerstand.
     
    jmk1 en l shems vinden dit leuk.
  9. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    Thanks Alex. ik was eigenlijk al weer vergeten waarom. ik weet wel dat het gevoel met lanceren ook een beetje kan verschillen, en wellicht niet ten gunste van het achterwaartse werppennetje. we gaan het meemaken, vanavond de laatste aanpassingen.


    Ik ben momenteel bezig met een hoogtemeter (openXaltimeter / OpenXsensor). Het is een simpele Arduino promini + barometer chipje, totaal E10,-.
    Hij werkt al maar moet nog even een vastlopende software fixen (telemetrie hangt vast na ~10minuten)

    Ik denk dat ik nog plek over heb om de sensor bovenop de ontvanger te plaatsen, in de rechter vleugel.
    Moet ik dan ook nog een gaatje prikken om de luchtdruk naar binnen te krijgen?
    En dan de vraag waar het gaatje moet komen, bovenste huid, onder of een gaatje van de voorlijst naar de sensor toe...?
     
  10. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    145
    Alex, bedankt voor je verhelderende antwoord.

    Het lijkt me niet handig om in de voorlijst te doen, dan bouw je druk op in de vleugel en lijkt het vliegtuig lager naarmate je harder vliegt.
    Onder de vleugel zit ook overdruk, erboven zit onderdruk.
    Ik zou een gaatje naar de romp of geen gaatje doen.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2016
  11. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Maastricht
    Of een gaatje boven en onder in de huid. Dan heb je in de vleugel het gemiddelde.
     
  12. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    145
    En één in de voor een achterlijst ;-D
     
  13. OOOVincentOOO

    OOOVincentOOO

    Lid geworden:
    24 feb 2014
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo,

    Ik heb de gaatjes locatie voor de Vario proberen te beredeneren. Volgens mij maar het niet veel uit.

    Het is op zijn Jan Boerenfluitjes. Ben benieuwd of het een beetje klopt!!!

    Op een hoogte van 50 meter heb je al een drukval van 6mBar. Een opgeblazen (kinder) ballon is al zoiets 6mBar (voor het gevoel even). Best groot drukverschil dus!

    Om lift te generen voor een DLG heb je volgens mij maar 0.1mBar drukverschil nodig. Even zonder Bernoulli Enzo :confused: is mij iets te lang geleden!!! Dit is maar een heel lage druk. Maar vergeleken met de opgeblazen ballon best realistisch. Met een drukverschil over de vleugel van enkele mBar's zou je volgens mij de DLG niet meer terug zien, maar wel mooie tijden vliegen :rolleyes:.

    Volgens mij, zelfst bij een snelle start haal je misschien maar 1mBar drukverschil over de vleugels denk ik. Zodra in standaard vlucht en snelheid is alles weer in orde volgens mij, een laag drukverschil.

    Het kleine drukverschil over de vleugel is volgens mij totaal verwaarloosbaar met de drukval in hoogte (ruim 1mBar per 10 meter).

    Location Vario.jpg


    Dit is ook volgens mij de reden dat de wind/vlieg snelheid op de Vario weinig last heeft. Als ik quick en dirty dan toch met Bernoulli kijk zijn de drukverschillen door luchtsnelheden enkele tienden mBar's

    Bernoulli Vario.jpg

    Mijn visie:

    - Locatie gaatje geen probleem
    - Bij start misschien kleine fout.
    - Windsnelheid weinig/geen invloed

    - Volgens mij maakt een temperatuur verschil veel meer uit (een dikke wolk voor de zon ofzo). Maar nu heb ik geen zin om dit te berekenen, :hammer::hammer:.

    p1=p2*(T1/T2)=1000*(273+30)/(273+25)=1016mBar. Vijf graden verschil kan potentieel een drukverschil van 16mBar veroorzaken. Hraagahagahahhhhhhhhhhhhhhhhh nu stoppen!!!!!!:offtopic:
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2016
  14. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    Gisteravond na 8 uur nog lekker kunnen vliegen met het model.
    Vrij weinig wind en bewolkt, maar de lichte belletjes gaf hij duidelijk aan en af te toe mooi wat hoogte kunnen houden/winnen.

    Lanceren gaat ook steeds beter. Ik merkte eerder al dat 35 meter halen vrij gemakkelijk gaat met dit model, en gisteren zelfs 42m gehaald. Indrukwekkend, al zeg ik 't zelf.

    Het carbon in de vleugel verstoorde het radiosignaal toch te veel, dus de antenne hangt nu in de wind :(

    Ik twijfel ook of het hoogteroer groot genoeg is. Het model is erg gevoelig voor veranderingen aan het zwaartepunt.
    Draaien in een belletje moet ik heel wat up geven voordat hij begint te klimmen.



    Nog wat plaatjes van de bouw. Kleine AC-401 Taranis ontvanger en Arduino OpenXaltimeter aan elkaar gesoldeerd.
    grotere modellen krijgen wel weer de originele X4R ontvanger. daar is het bereik toch beter van.

    DSCN8913.JPG DSCN8917.JPG DSCN8918.JPG

    Werppen voelt erg prettig aan, houden we er zeker in! Voor de mini had hij wel wat kleiner/lichter gemogen, maar ik had geen zin om er nog meer af te schuren en dus maar zo gemonteerd. gewicht 1,2g.

    DSCN8915.JPG

    Staartje is netjes afgewerkt ....
    DSCN8919.JPG
     
    bgo vindt dit leuk.
  15. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Alex, ik kan volgen dat de neus naar binnen staat direct na de lancering in het geval dat je werppen zich achter het zwaartepunt bevindt. Maar kun je de laatste zin van je opmerking toelichten?

    Groeten,
    Pieter

    (dit is niet helemaal off-topic trouwens, ik ben namelijk ook een 1m DLG (van hout!) aan't klussen ;)
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.542
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Pieter,

    Stel dat het model normaal na loslaten 30° draait en daarna weer terug moet voordat het in de juiste vliegrichting staat. Dit geeft een hoop weerstand op het moment dat de snelheid het hoogst is. Als door een achterliggende pen de hoek naar buiten al 15° is en het model draait 30 ° na loslaten dan is gedurende de hele zwabber de sliphoek minder en hoeft het maar 15° terug te draaien voordat de weerstand weer minimaal is.

    15 graden is natuurlijk heel veel en een normaal zal niet meer dan een paar graden haalbaar zijn maar alle beetjes helpen.
     
  17. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Alex, ik heb een analyse gedaan om te kijken of je gelijk hebt.
    Merk op dat het gieren van het model analoog is aan een massa-veer-demper systeem. De massa is het massatraagheidsmoment van je vliegtuig. De veer en de demper worden beiden gevormd door het het verticale kielvlak, waarvan de draagkracht evenredig is aan de invalshoek, die gelijk is aan de sliphoek plus een term die evenredig is met de giersnelheid.
    Ik heb dit beschreven met een state-space systeem dat ik opgelost heb met MATLAB.
    De aannames zijn:
    • kleine sliphoek
    • geen overtrek van het verticaal kielvlak
    • zijwaardse snelheid van het staartvlak een orde grootte kleiner dan de voorwaartse snelheid (deze benadering is dus slecht)
    De parameters zijn:
    • draaisnelheid van de romp: 1000 deg/s (dat resulteert in ca. 25 m werphoogte)
    • afstand van CG tot draaipunt: 1.5 m (1.0 m menselijke arm + 0.5 m spanwijdte)
    • 'lift curve slope' (dCl/dalpha): 70% van 2pi
    • oppervlak van staartvlak: 1.0 dm2
    • arm van staartvlak naar CG: 0.6 m
    • massatraagheidsmoment van vliegtuig om verticale as: 0.0040 kgm (gelijk aan 100 g op 20 cm afstand van zwaartepunt)
    Zie hier de resulaten:
    https://www.dropbox.com/s/ihh7d490oe3iygy/yaw_response_after_launch_2.png?dl=0
    Je ziet dat de zwabber inderdaad sneller uitgedempt is als het model de neus naar buiten gedraaid heeft op het moment dat het losgelaten wordt.

    Trouwens: complimenten aan de topic-eigenaar voor z'n project.
    Nog een opmerking: Het dikke stuk van je romp lijkt vrij abrupt over te lopen in de koolstof buis. Er zou loslating kunnen optreden daar, met ongewenste weerstand als gevolg. Het zou wel eens voordelig kunnen zijn om het tapse stukje iets langgerekter te maken.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2016
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    ik ging er toch niet vanuit dat ik de luchtstroom laminair kon houden achter het rompje, en dit bouwde een heel stuk gemakkelijker. kan altijd nog eens met een stukje schuim een beter verloop maken, maar denk niet dat het voor mij merkbaar is qua prestaties..

    Mooie analyse overigens!, moet wel zeggen dat mijn model nog wel een extra keer na-zwabbert en niet go gouw rechtdoor gaat als de analyse, maar dat kan natuurlijk ook met de flexibiliteit van de skyshark staartbuis te maken hebben.

    Vandaag lekker vliegweer. Beetje meer lood in de neus want het model was niet goed controleerbaar en viel gouw stil. Nu houd hij zijn snelheid veel beter. Gebrek aan V-stellling geeft toch een wat minder snel reagerend model, zeker bij lage snelheid wat lastig om een draai in te zetten. Volgende keer weer 2x6 graden V-stelling.
    Toch nog bijna 100m hoogte gehaald op de hoek van de straat. toen gouw weer naar binnen ijsjes eten. pff, warm!
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2016
    l shems vindt dit leuk.
  19. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    De luchtstroom hoeft daar ook niet laminair te zijn. Het oppervlak is zo klein t.o.v. het totaal nat oppervlak van je vliegtuig dat het verschil in wrijvingsweerstand tussen een laminaire of turbulente stroming verwaarloosbaar is op dat stukje romp. Maar je wilt wel een aanliggende stroming (dus geen loslating).

    De parameters die ik gebruikte in m'n analyse zijn voor mijn eigen ontwerp. Als jij een kortere staartboom hebt, of een hoger massatraagheidsmoment, of minder oppervlak van je verticale staartvlak, dan zal je vliegtuig minder demping hebben en dus langer door blijven oscilleren dan op mijn grafiekje ten zien is. Ook als je rotatiesnelheid tijdens de worp groter is.
     
  20. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    971
    Kwam je post tegen. Altijd mooi, analyses.

    Je Lanceersnelheid is echter veel te laag. 40 m/s is zo ongeveer de max nu.

    Zie ook mijn blog op rcgroups.

    Zou het leuk vinden als je eens mijn analyse wil doornemen op basis waarvan ik op 1,5 uitkom als Optimum span voor een DLG.

    (1 meter is wel veel leuker om zelf te bouwen) :)
     

Deel Deze Pagina