Het bouwen van een betere MiMi

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MusMus, 26 dec 2015.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik hoop dat jullie me dit niet kwalijk nemen maar In dit draadje en in het draadje DLG met split stabilo staan nogal wat aannames en veronderstellingen die theoretisch en praktisch niet kloppen ofwel niet zuiver zijn zoals de volgende:
    Belangrijkste misverstanden zijn de aannames over een hoog en laag zwaartepunt en het idee van rolstabiliteit door v-stelling gezien vanuit geprojecteerd horizontaal oppervlak.

    Verder : maar dat heb je nu kennelijk al ondervonden is dat rol geiniteerd door uitslagen van stabilo (als taillerons) of bedacht uit asymetry vanuit richtingsroeruitslagen kansloos is.
    Over deze onderwerpen zijn op het forum al een paar draadjes verschenen.
    het is jammer als jullie je in je enthousiasme laten leiden door allerlei speculaties over effecten die zich niet op deze wijze voordoen.
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Niemand zal je kwalijk nemen iets te posten, lijkt mij. Althans, alle dlgers die ik ken zijn redelijk relaxed, en een aantal gelukkig prettig gestoord, waaronder ikzelf.

    Wat wel aardig zou zijn is als je dan even laat weten waar het een en ander te vinden is, want de zoekfunctie is niet echt effectief.

    Je mag natuurlijk ook gewoon lekker aan onze discussie deelnemen. Wij vertellen allemaal een hoop zin en onzin, en zijn lekker eigenwijs, getuige de aangename discussies tussen musmus en mijzelf over zoiets onzinnigs als een kielvlak vooraan.

    Ikzelf vind het leuk om iets te verzinnen, te veronderstellen en uit te proberen, lekker tegen de opinie in. Dat lokt discussie uit, en leert je een hoop.

    En ach, iets bouwen waarvan je van tevoren met 100% zekerheid weet hoe het vliegt, omdat het een kopie is van een beproefd concept, is niet mijn ding.

    Zulke vliegtuigen koop ik dan liever gewoon origineel, zo goed als de prijs/kwaliteit verhouding nu is.

    Anyway, join the club, doe mee in de discussies, en overtuig ons ervan dat iets anders zit!

    Leuk!

    (Wel discussiëren he, niet alleen oppotten en dan aan het eind van de discussie laten weten dat we verkeerd zaten)
     
    Niels1275 en Peter Den vinden dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Bedankt voor deze reactie en ik kan me helemaal vinden in deze mentaliteit.
    Het gaat me echter om een paar basisuitgangspunten waar een mens lang in verstrikt kan raken en foute konklusies kan stapelen die tot niets leiden.

    Helaas speel ik in deze twee draadjes nogal een rol en wordt het eerste op een bepaald moment ontsierd door ordinair geruzie, maar toch:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/dwars-stabiliteit-in-verband-met-hoogte-zwaartepunt.134929/
    en over v-stelling (ook voor 0 graden V-stelling):
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/langsstabiliteit-v-stelling-en-zwaartepunt.52149/

    Wat betreft:
    Ik heb dit draadje pas recent ontdekt en in tegenstelling van wat je zou denken hang ik niet zo graag de betweter uit.
    Dit in de zin: doe als ik en dan komt het goed.
    Zo''n tailleron idee leek mij nu net iets wat je gerust zelf kan ervaren omdat dit meer te maken heeft met het ontwikkelen van gevoel voor proporties bij een eigen ontwerp en staat meer buiten de gewone staande theorie.
    (Dat levert dan gelijk weer op: de keuze tussen ''doe het niet want ik weet het beter'' naar achteraf ''I told you so'')
    Overigens een bijkomende zaak bij een split stabilo (dit is dus vooral het geval bij V-staarten) is dat bij ongelijke aansturing (bocht) de horizontale stabilofunctie ernstig verstoord wordt ten opzichte van een vergelijkbaar eenvoudig stabilo. Je vliegt ineens met een half stabilo rond om het overdreven te stellen.
    In de grote luchtvaart zijn hier ongevallen van bekend en daarom zijn dit soort V-staarten bv niet meer populair in die tak van sport.
     
  4. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Weer wat tijd gehad voor dit project. Vleugel delaminaties zijn hersteld, in panelen gesneden met de juiste hoek, en een rompje voor de 1s accu gemaakt. Was van plan 1s900 te gebruiken maar er pas ook een 1200mah cel in.
    Eerst maar eens kijken waar het zwaartepunt op uitkomt en hoe ver vooruitstekend ik het rompje wil hebben.
    Te lange neus is natuurlijk ook geen gezicht...

    Grootste uitdaging die nu volgt is een gleuf schuren in de wortel van de vleugelhelften waar de staartbuis komt, en dan het hele zaakje inclusief hardpoints, servos en bedrading naar de staart in een keer vast lijmen zonder dingen scheef te hebben. Ik kan er later niet meer bij komen.


    DSCN8811.JPG
     
  5. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    damn, dat begint akelig veel op mijn idee te lijke, op het detail na dat die van mij waarschijnlijk nooit gaat vliegen haha

    ik heb ook een testje gemaakt om de boel passend te schuren maar ik denk dat het irritatie bespaard als je een standaardje maakt waar je de vleugels en staartbuis in de juiste positie kan houden en dan kan je vervolgens met een mengseltje van epoxy met microballoons de boel aan elkaar lijmen.
    en dan nog eventueel een laagje koolstof over het geheel.
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  7. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Stoer!
    Wel een lang neusje zeg. wellicht toch maar de 1200mAh monteren.
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Die 1200mAh bestond toen nog niet.
    Ik heb toen 4 NiMh celletjes uit een 9 Volts block gehaald, dat was 150 mAh of zo. Daar kon je ook uren mee vliegen.

    Die lange neus? Ach, hij thermiekte als een dolle, enne Ooievaars hebben ook een lange neus en die vliegen toch best aardig ;)
     
  9. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Oplossing bedacht voor het inschuren van de ruimte voor de staartbuis. stukje schuurpapier op de staartbuis met dubbelzijdig plakband en de schalen van de vleugel gebruikt om alles uit te lijnen en als geleider te dienen tijdens het schuren.

    Even uitgeprobeerd op een test vleugel en heb besloten dat ik de vleugel nog een stukje laat zakken. De staartbuis gaat net de huid raken op de plek van de spar. Lijkt straks een beetje op zo'n low-wing DLG.
    Supercool :D

    DSCN8812.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2016
  10. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Fijn schuurwerk geleverd totdat ik eindelijk 12graden V-stelling heb. (6 per kant).
    Schuim er uit geplukt voor de servo's en ontvanger.

    Schiet lekker op zo!

    Misschien zo nog even de vleugeltips er aan lijmen. als ik dat eerst doe heb ik een betere kans dat ze exact gelijk worden, kan ze dan tijdens het uitharden naast elkaar houden.

    DSCN8814.JPG DSCN8815.JPG DSCN8813.JPG
     
  11. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Puzzel tijd...

    Kan het niet loslaten eens te willen berekenen wat een ver uitstekend accu'tje doet met inertia/draaimoment.
    Hoe verder van het middenpunt, hoe meer energie het kost om de rotatie te dempen. Hoe meer gewicht op dat punt, ook hoe meer energie het kost, maar de formule laat zien dat het geen lineaire verhouding is tussen positie en gewicht.
    Daarom zou een zwaardere accu dichter naar het zwaartepunt hoger lanceren, ook al is het totaal gewicht van het model daardoor hoger.


    Voorlopige zwaartepunt even getest met de accu's inclusief het rompje en de afstanden genoteerd.

    Deze calculator gebruikt om de inertia te berekenen:
    Moment of Inertia formula:
    I = m × r2
    http://www.endmemo.com/physics/momentinertia.php

    Gewicht = accu+rompje
    650mAh = 16g op 240mm voor het zwaartepunt =>> 0.9216 g.m^2 aan kracht/moment
    900mAh = 22g op 190mm =>> 0.7942 g.m^2
    1200mAh = 29g op 150mm =>> 0.6525 g.m^2

    Ter referentie de belangrijkste onderdelen van het model meegenomen:
    Ruwer schatting staart, inc een stuk van de staartbuis: ~10g op ~480mm = 2.304 g.m^2
    Vleugeltips: ~10g op ~400mm = 1,6 g.m^2 X2 vleugeltips = 3,2 g.m^2


    Laten we het gemiddelde nemen met de 900mAh accu, totaalgewicht model 115g.
    Totaal inertia is dan 0.8+ 2.3 + 3,2 = 6,3 g.m^2

    Naar een 1200mAh accu gaan reduceer ik de inertia met 2,4% , model weegt dan 122g
    Naar een 600mAh accu gaan vergroot ik de inertia met 1,9% , model weegt dan 109g



    hmm, keuzes :)
     
  12. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    kan je als neus geen 'buis nemen die op een stompje van de staartbuis schuift? (Alla, blaster en co ) Kan je experimenteren met de lengtes en zwaartes...
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb wel een dag gevlogen met NiMH celletjes van 150mAh. Met die 1200 LiPo kun je waarschijnlijk weken vliegen zonder te laden. Beetje overdreven.

    650 mAh lijkt mij ruim voldoende.
     
  14. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Verschuifbaar rompje kan natuurlijk wel, maar gaat weer ten kostte van de diameter....en dan hadden de servos er ook wel bij in gepast.

    Denk dat ik voor de 1200mAh ga, dan steekt de staartbuis 70mm voor de voorlijst uit, en het rompje is ook ongeveer 70mm. Het midden van de accu zit dan op dezelfde plek als het originele MiMi ontwerp.

    Geen zorgen hoeven maken over opladen is ook wel een voordeel hoor :)

    Optie 2 is gewoon de korte/dikke diameter 650mAh er in met wat lood. Geeft een veel korter rompje. is natuurlijk wel heel mooi.

    Vanavond weer verder, ben echt nieuwsgierig aan het raken hoe hij gaat vliegen.
     
    Wubbe vindt dit leuk.
  15. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Besloten om in de poly knikken een kleine hardpoint te maken om de liggers te ondersteunen.
    Weet niet of het echt nodig is maar op deze manier zal de naad afwerken met een strookje 25g glas al voldoende moeten zijn. Voordeel is dat dat mooi transparant is en mij kleurenontwerp dan niet verstoort.

    zo veel microballoos toegevoegd totdat het oppervlakte nog net een beetje glimt en de boel aan elkaar gezet.
    lamineer epoxy gebruikt dus nu minimaal 12 uur afblijven.

    DSCN8818.JPG DSCN8819.JPG DSCN8822.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nog even het werk van gisteravond posten, anders komt hij nooit af :)

    DSCN8825.JPG

    Beide vleugelhelften mooi gelijk geworden, helaas wel op 6,4 graden gekomen :(
    Lees nu net een artikel over V-stelling en dat de liftfactor ook een invloed heeft op hoe veel V-stelling nodig is voor stabiliteit in een cirkel vliegen. door mijn lage gewicht zit ik ook lager in de liftfactor en had dus wel met minder af gekund. Ga ik op de volgende MiMi proberen.

    Knoop doorgehakt en besloten voor de 650mAh accu te gaan met een klein beetje lood er bij.
    Electronica gesoldeerd, en hoorntje geboord op 4mm. Lijkt zo wel een topdrive installatie voor ailerons, maar dan nog platter.

    DSCN8828.JPG
    DSCN8832.JPG

    Staartbuis op maat gemaakt. Het uitlijnen van het model begin ik met het richtingsroer, omdat ik dat lastig vind om later haaks in de vijlen.

    Ingangen voor de besturing in de buis gemaakt: metalen draadje, teflon buisje er over, krimpkousje er over en verwarmen (hecht de lijm goed aan).
    Met CA en natriumbicarbonaat (baking-soda) de buisjes in de staartbuis gelijmd. Is direct droog dus allemaal snel te maken. Dan metaal draad er uit trekken: klaar.

    Als laatste de Dyneema besturingsdraden een nachtje oprekken,

    DSCN8829.JPG DSCN8830.JPG DSCN8833.JPG DSCN8831.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2016
    OOOVincentOOO vindt dit leuk.
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik vind een gitaarsnaar veel beter dan een Dyneema draadje. En ik ben niet de enige...

    Mooie servo'tjes. Lekker smal!
     
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    mee eens!
    Maar ik heb mijn servo's niet in een rechte lijn naar de staartvlakken liggen. Dit leek mij beter.

    Zodra ik mijn hoogteroer ga monteren zal je wel zien waarom ik voor een draad heb gekozen.
    Wat speciaals in de planning :)
     
  19. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Lekker bezig Rasmus!!!
    Ziet er goed uit!
     
  20. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Voor het hoogteroer een buisje in de staartboom waat je haaks omheen gaat?
    Roer dus omlaag trekken in plaats van aan een hevel rukken?
    Zoiets had ik iig bij mijn eerste twee mini's. Werkt prima en oogt lekker minimalistisch.
     

Deel Deze Pagina