Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

Ik ben momenteel bij Conrad aan het kijken of ik alle componentjes bij elkaar kan vinden voor de schakeling. Maar ik heb er echt de ballen verstand van. Van elk component zijn meerdere varianten. Is er al iemand die de schakeling gemaakt heeft en daar een kant en klaar conrad lijstje van heeft? Alvast bedankt!

Hoi Jaap,

Ik zal even een lijstje maken:
Vanavond zal ik nog even reageren.

ps. als je hulp nodig hebt met in werking stellen ben ik graag bereid je te helpen.
De schakeling van Berrie werkt al.

Laatst bewerkt:
Dit zou het lijstje moeten zijn, ik ben maar van conrad uitgegaan:

condensator 100nF Bestnr.: 500784 - 89 [Fabrikantnummer: B32560-J3104-K] aantal 2x
spanningsregelaar 5V Bestnr.: 179205 - 89
potmeter 1k Bestnr.: 440864 - 89 [Fabrikantnummer: 002045038789]
instelpotm 100k Bestnr.: 431362 - 89 [Fabrikantnummer: PT 15 LV 100K]
weerstand 470 ohm Bestnr.: 405213 - 89 aantal 2x
weerstand 560 ohm Bestnr.: 405221 - 89
led groen Bestnr.: 184705 - 89
led rood Bestnr.: 143138 - 89
diode 1N4148 (de w in het schema is een typefoutje) Bestnr.: 162280 - 89
transistor bc547 Bestnr.: 140539 -
relais 5V Bestnr.: 504734 - 89
opamp dual Bestnr.: 151730 - 89
druksensor mpx5100DP Bestnr.: 183890 - 89
printplaatje Bestnr.: 527283 - 89
netadaptor Bestnr.: 512798 - 89

Laatst bewerkt:
Ook ik heb geen idee, maar ik doe een poging. Wellicht kan iemand het een en ander corrigeren of aanvullen n.a.v. het getoonde schema. Heb er zelf ook de ballen verstand van, maar zou zelf ook wel eens zo'n schakeling willen maken in de toekomst.

MPX5100DP duksensor
LM358N ???
BC 547B ???
Instel potmeter 100K
Of is dit geen Hysterese type!?

Intelpotmeter 1K
1W4148 Diode?

Die 470 en 560 Ohm. dingetjes, zijn dat 'gewoon' weerstanden?

2x ledje (oranje en rood) welke spanning 5V of 220, geen idee.
Ik ben geen electronicus, maar ik heb zelf wel zo'n ding.

Mijn commentaar:
  • De druksensor:
    Goed lezen! Op het schema staat "MPXV5100DP"!
    Die MPX5100DP (dus zonder 'V') doet het wel, maar de pin layout is anders. Dan zul je dus heel goed moeten gaan vergelijken tussen die twee en zelf achterhalen welke pin je dan waar moet aansluiten.
  • LM358N:
    Ja, je hebt de link naar de goede gegeven. Deze chip in een zogenaamde dubbele op-amp (operationele versterker [amplifier]).
    Er zitten er 2 in, er wordt er maar één van gebruikt.
    In het schema staan de nummers van de gebruikte pinnen.
    Bij Conrad kun je ook de specificaties downloaden.
    Daarin vindt je precies terug welke pin welk nummer heeft.
  • BC547B:
    is inderdaad de transistor waar jouw link naar wijst.
    ook daar vindt je onder 'Downloads' weer de specs, waarin je kunt vinden welke pin Collector, Base, of Emittor is.
    Ik heb het schema even bijgewerkt.
    Het staat er nu bij (C,B,E), zie schema onderaan.
  • Potmeters:
    In principe is elke potmeter van 1K (kilo-Ohm) resp. 100k goed.
    Met 'instel' wordt in dit geval de inregel-potmeter bedoeld. Dat is de potmeter waarmee je instelt hoeveel vacuüm (-0,1bar, -0,5bar, ...).
    Verwarrend is dat er ook instelpotmeters als type bestaan. Dat zijn idd. van die kleine potmeters die je met een schroevendraaier moet bedieenen. Die moet je niet hebben, want die zijn niet gebouwd om regelmatig aan gedraaid te worden. 'instelpotmeter' betekent hier: 1 keer instellen voor de elektronica en daarna in principe nooit meer aankomen.
    Koop dus zoiets, en meteen een draaiknop erbij (wel de goede waardes 1k en 100k).
  • 1W4148:
    Dit is idd. een diode.
    Let erop dat zo'n diode aan één kant een zwarte rand heeft. Dat is de kant in het schema met dwarsstreepje (in het schema de bovenkant)
  • Weerstandjes:
    Dat zijn idd. die twee van 470 ohm en die van 560 ohm.
    Zoiets zal uitstekend voldoen.
  • LED's:
    Kies hier de kleur, grootte en prijs die je aanstaat.
    Advies: niet te klein, 4 mm is uitstekend.
    De rode volgen dit schema brand als je het apparaat aan hebt staan (krijgt spanning), de oranje brandt als de pomp aan is gezet.
    Een andere kleur maakt voor het functioneren van de schakeling niet uit.
Bouw alles op een printplaatje. De potmeters en de LED-jes moet je met draadjes (dun servo-snoer is goed genoeg) verlengen zodat die in de kast gemonteerd kunnen worden.

Succes,
Dirk.

e-Vacuumregeling.png

wat ik nog niet vermeld heb is het printplaatje waar alles op komt. (nu wel)
Het is handig om de druksensor een stukje, ongeveer 2cm van de rand van de print te monteren en het slangetje met een tywrap op de print vast te snoeren.
-gebruik slang die tegen druk kan
-een t-stukje is handig, dan kun je 2 vacuumzakken tegelijk gebruiken.
-een plastik kastje is goed om alles in te bouwen.
-als netvoeding is een simpele dc-adaptor goed. Spanning moet tussen 8 en 20V liggen.en minimaal 100mA.

Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,
We zitten mooi tegelijk aan hetzelfde te werken..
Ik heb al een lijstje gemaakt, zie 3 post terug.

De diode is trouwens een 1N4148

Dit zou het lijstje moeten zijn, ik ben maar van conrad uitgegaan:

condensator 100nF Bestnr.: 500784 - 89 [Fabrikantnummer: B32560-J3104-K] aantal 2x
spanningsregelaar 5V Bestnr.: 179205 - 89
potmeter 1k Bestnr.: 440864 - 89 [Fabrikantnummer: 002045038789]
instelpotm 100k Bestnr.: 431362 - 89 [Fabrikantnummer: PT 15 LV 100K]
weerstand 470 ohm Bestnr.: 405213 - 89 aantal 2x
weerstand 560 ohm Bestnr.: 405221 - 89
led groen Bestnr.: 184705 - 89
led rood Bestnr.: 143138 - 89
diode 1N4148 (de w in het schema is een typefoutje) Bestnr.: 162280 - 89
transistor bc547 Bestnr.: 140539 -
opamp dual Bestnr.: 151730 - 89
druksensor mpx5100DP Bestnr.: 183890 - 89
printplaatje Bestnr.: 527283 - 89

Vergeet je 12 volts DC-voeding niet...
bestelnummer 512798 - 89
Zou voldoende moeten zijn...

grt, Louis

voor de MPX5100DP sensor:
1-Vout deze gaat naar pen 2 van de opamp
2-GND gaat naar de - van de voeding
3-Vcc gaat naar +5V van de voeding

behuizing is een unibody package,
pen 1 van de sensor heeft een klein hapje in de aansluitpen.

Supra - The trial & error way of doing it!

Hee jongens, fantastisch! Morgen een bestelling plaatsen. Ik zal een 'bouwverslagje' plaatsen!

Volgens mij is het voordeel van zo'n draaipotmetertje die je versteld met een mini schroevendraaiertje, dat je hem niet per ongeluk kan verstellen door tegen de draaiknop te drukken of stoten.

just my two cents

Terence

Ik heb voor die hysterese inderdaad zo'n instelpotmetertje (instellen met schroevendraaier). En die heb ik inderdaad ooit een keer ingesteld en daarna nooit meer.

Maar die andere heb ik wel een draaipotmeter met knop op zitten. Want ik wil in het begin eerst een heel licht vacuüm instellen om dan nog wat te kunnen manipuleren (zak glad trekken, ...), nog even uit, weer aan, dan hard vacuüm, of wat minder hard als ik eens een lichter schuim gebruik.

Dirk.

Leuk, ik wacht de bouwhandleiding even af.

Om alles een beetje leuk te houden wil ik vervolgens ook kijken of de vacuumpomp, die op het relais wordt aangesloten, niet ook gewoon ergens uitgetrokken kan worden? Ooit een ander doel gehad, nu voor het baggen van een vleugeltje. :)

Ik dacht dat Dirk ooit eens ergens heeft genoemd dat een luchtpompje van en aquarium ook prima voldoet? Het gaat toch maar om een kleine onderdruk van maximaal 0,8 bar ofzo?

Bijvoorbeeld deze

Dan nog even t.a.v. de druksensor. Is het dan zo dat het slangetje van de vacuumpomp dus direct op de druksensor wordt aangesloten en vandaar verder loopt naar de zak? Gewoon om het beeld even compleet te krijgen.

Anders zet ik gewoon een T-stukje om de rembekrachtigingsslang van mijn volvo. Heb ik ook een vacuum. Hoef ik alleen de motor 24 uur stationair te laten draaien :P

Ik dacht dat Dirk ooit eens ergens heeft genoemd dat een luchtpompje van en aquarium ook prima voldoet? Het gaat toch maar om een kleine onderdruk van maximaal 0,8 bar ofzo?
0,8 bar onderdruk zou ik niet klein willen noemen. 80% van het maximaal haalbare.

Ik kan er niet aan afzien hoe goed dat ding pompt. Maar verder zou hij moeten kunnen voldoen.

Dan nog even t.a.v. de druksensor. Is het dan zo dat het slangetje van de vacuumpomp dus direct op de druksensor wordt aangesloten en vandaar verder loopt naar de zak? Gewoon om het beeld even compleet te krijgen.

Anders zet ik gewoon een T-stukje om de rembekrachtigingsslang van mijn volvo. Heb ik ook een vacuum. Hoef ik alleen de motor 24 uur stationair te laten draaien :P
Ik zou het idee van jouw auto en die vacuümpomp combineren. Slangetje aan de vacuümpomp, dan een T-stukje, het ene uiteinde aan de druksensor, het andere aan de vacuümzak ...
En de auto gewoon uit laten staan ... :rolleyes:

Dirk.

Je hebt gelijk Dirk. 0,8 is inderdaad 80% van het miximaal haalbare. Je vergist je snel als je het naast overdruk plaatst :).

Haha, de auto is niet eens zo'n gek idee he ;). Ik zou eens moeten achterhalen hoe langzaam het vacuum terugloopt bij de auto. Volgens mij vrij snel als de motor eenmaal uit staat. Anders was het een goede combinatie geweest. Wachten op mooi weer. Auto in de zon. Zak ik de auto. Slangetje door een kiertje van het raam. Even wachten tot het geheel vacuum is getrokken en de handel weer uit. Door de zon maak je van de auto tevens een prima oven waarin je zeker een groot deel van de droogtijd een prima temperatuur kunt behalen :cool: ;)

Door de zon maak je van de auto tevens een prima oven waarin je zeker een groot deel van de droogtijd een prima temperatuur kunt behalen :cool: ;)
Als het formaat het toelaat, leg ik het spul (eenmaal een nachtje aangehard) vaak in 1-2 vuilniszakken in de vensterbank (in de zon).
Werkt uitstekend.

Laatst bewerkt:
Zat ook even te kijken naar een bestelling via Conrad. Loop alleen tegen een backorder aan van het relais. Zijn er andere opties?

Het idee is een poging te wagen en deze te combineren met een vacuumpomp van de centrale deurvergrendeling van een auto. Dat is het onderdeel wat ik eerder als linkje op Marktplaats heb gevonden. De werkspanning is hierbij 12V.

Ik weet niet of die pomp geschikt is. Ik heb deze onlangs nog vervangen, (auto schoonouders) Het zuigt wel, maar of deze onder de -0,8 bar komt? Wel zit er een automatische afslag op, die je voor jouw doeleind ook nog kan afstellen. Moet je wel ff het kastje openschroeven.

Ik weet niet of die pomp geschikt is. Ik heb deze onlangs nog vervangen, (auto schoonouders) Het zuigt wel, maar of deze onder de -0,8 bar komt? Wel zit er een automatische afslag op, die je voor jouw doeleind ook nog kan afstellen. Moet je wel ff het kastje openschroeven.

Ik gebruik al meer dan 30 jaar een gebruikte koelkastpomp, nooit vervangen en komt makkelijk tot onder de 0.8 Bar onderdruk (0.2 Bar absoluut).

Rick

Back