Niet direct om het op te lossen, maar wel om te testen.
Wat gebeurt er als je niet de hystrese instelling het werk laat doen, maar de vacuüm-sterkte-knop?
Kortom:
- (je werkt met een buffervat) slang die naar de zak toe gaat afsluiten (goed!, kit erin, dichtknbijpen)
- pomp aan
- druk-potmeter naar lage druk draaien
- wachten tot je pakweg -0,5 bar vauüm hebt
- druk-potmeter naar hoog draaien laag vacuüm
ZODRA de pomp stopt durk-potmeter weer naar hoog vacuüm (zo snel als je handjes kunnen.
Volgt de pomp dan wel altijd?
dirk.
Nee, hij volgt dat niet altijd, maar gisteravond heb ik de handel meegenomen naar de club. Er waren daar een aantal elektrotechnisch ingenieurs die de zaak helemaal hebben doorgemeten.
Wat blijkt (allemaal nieuw voor mij hoor!):
Ik heb zelf een voeding gemaakt van een transformator die van 220V wissel spanning 5V wisselspanning maakt.
Vervolgens heb ik op die uitgang een brugdiode gesoldeerd om van wissel, gelijk stroom te maken. Wat er nu echter gebeurd is dat de sinus wordt omgeklapt. Je krijgt dus allemaal boogjes boven de nullijn. Met 50 hrtz springt de spaning dus 50 keer per seconden van plus 5V naar 0V.
De IC krijgt hiermee dus een continu wisselende spanning te verduren en ook de twee potmeters krijgen, hoe snel ook, een wisselende spanning.
Wat opviel was namelijk ook dat draaiend aan de hysterese knop de pomp led (die op het relais zit) langzaam harder en zachter ging branden. Dit is absoluut niet de bedoeling.
De oplossing zit nu waarschijnlijk in het begin van het schema. Iets wat standaard in een 5V gelijkstroom voeding zit en ik in mijn zelfbouwtrafo nog niet had opgenomen. Een condensator! Een elco die er voor zorgt dat de puls lijn niet meer naar 0V gaat, maar brugjes maakt met een verschil van laten we zeggen 0,2 V.
Ten tweede bleek mijn hysterese potmeter. Bij Conrad besteld als 100K, een 10K weerstand te genereren. De bandbreedte van de potmeter is dus totaal anders. De verhouding hiermee ook en dus ook de werking ervan. Ook deze ga ik dus voor de zekerheid vervangen nadat ik een condensator (elco) heb gesoleerd over de 5V + en -
Vandaag ga ik dit dus aanpassen en hopelijk gaat de zaak hiermee wel functioneren.