Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

Niet direct om het op te lossen, maar wel om te testen.
Wat gebeurt er als je niet de hystrese instelling het werk laat doen, maar de vacuüm-sterkte-knop?
Kortom:
- (je werkt met een buffervat) slang die naar de zak toe gaat afsluiten (goed!, kit erin, dichtknbijpen)
- pomp aan
- druk-potmeter naar lage druk draaien
- wachten tot je pakweg -0,5 bar vauüm hebt
- druk-potmeter naar hoog draaien laag vacuüm
ZODRA de pomp stopt durk-potmeter weer naar hoog vacuüm (zo snel als je handjes kunnen.

Volgt de pomp dan wel altijd?

dirk.

Nee, hij volgt dat niet altijd, maar gisteravond heb ik de handel meegenomen naar de club. Er waren daar een aantal elektrotechnisch ingenieurs die de zaak helemaal hebben doorgemeten.

Wat blijkt (allemaal nieuw voor mij hoor!):

Ik heb zelf een voeding gemaakt van een transformator die van 220V wissel spanning 5V wisselspanning maakt.

Vervolgens heb ik op die uitgang een brugdiode gesoldeerd om van wissel, gelijk stroom te maken. Wat er nu echter gebeurd is dat de sinus wordt omgeklapt. Je krijgt dus allemaal boogjes boven de nullijn. Met 50 hrtz springt de spaning dus 50 keer per seconden van plus 5V naar 0V.

De IC krijgt hiermee dus een continu wisselende spanning te verduren en ook de twee potmeters krijgen, hoe snel ook, een wisselende spanning.

Wat opviel was namelijk ook dat draaiend aan de hysterese knop de pomp led (die op het relais zit) langzaam harder en zachter ging branden. Dit is absoluut niet de bedoeling.

De oplossing zit nu waarschijnlijk in het begin van het schema. Iets wat standaard in een 5V gelijkstroom voeding zit en ik in mijn zelfbouwtrafo nog niet had opgenomen. Een condensator! Een elco die er voor zorgt dat de puls lijn niet meer naar 0V gaat, maar brugjes maakt met een verschil van laten we zeggen 0,2 V.

Ten tweede bleek mijn hysterese potmeter. Bij Conrad besteld als 100K, een 10K weerstand te genereren. De bandbreedte van de potmeter is dus totaal anders. De verhouding hiermee ook en dus ook de werking ervan. Ook deze ga ik dus voor de zekerheid vervangen nadat ik een condensator (elco) heb gesoleerd over de 5V + en -

Vandaag ga ik dit dus aanpassen en hopelijk gaat de zaak hiermee wel functioneren. :D

Ja, 100 keer klopt. 50 periodes van de sinus per seconde. Gelijkgericht wordt het dus 100 halve brugjes per seconde.

Je hebt inderdaad een elco nodig. Ik denk dat 470uF wel genoeg is (16V)

Een netadaptor is handiger, maar met condensator werkt dit ook. Wel veilig inbouwen natuurlijk, kunststof kastje.

Nog een opmerking:
De condensator moet voor de 7805, je mag aan de uitgang van de 7805 wel ook nog een (kleinere) elco aansluiten.
Elco' moeten de spanning aan kunnen die ze krijgen, anders gaat het knallen. (dat stinkt)

Het werkt!!!!

Heren, het 'probleem' is gelukkig gevonden en verholpen.

Het zat hem alsnog in de condensator. (2200 uF 16V). Sinds deze montage werkte het systeem ok, alleen bleef het relais, nadat hij na de hysterese tijd weer aan was geslagen, plakken op het moment dat het groene ledje weer uit ging. Resultaat, de pomp sloeg niet af.

De reden hiervoor is de grote restspanning in de condensator. Deze ging als het ware als een accu fungeren en zodoende bleef het relais gesloten.

Nu was ik het helemaal zat en heb ik de hele handel van mijn zelfbouwtransformator (trafo, brug diode en condensator) er af gesoldeerd en heb ik de hele print unit van een Nokia lader op de printplaat gezet. Een mooie 5,3V voedingsbron. Iets wat ik veel eerder had moeten doen! :rolleyes:

De sensor werkt nu als een droom :) en staat nu al een uur lang de pomp met regelmaat kortstondig aan te sturen en zodoende de onderddruk te reguleren. De pomp gaat echt maar 1,5 seconden aan per ronde. De druk zakt echt heel snel.

Natuurlijk heb ik nu alleen direct de slang afgedopt, en zal het mogelijk bij een zak iets langer duren alvorens af te slaan. Maar hier zijn wij in ieder geval happy. Ben blij dat het probleem is opgelost en dat het niet een pomp kwestie betreft. :yes:

Daarnaast heb ik nu een 10K hysterese potmeter in gebruik ipv een 100K. Tot op heden lijkt deze veel prettiger te werken. Voor de zekerheid heb ik wel een 100K liggen mocht dit ooit nog nodig blijken. Nu eerst de zaak in de praktijk brengen met een aantal testjes.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Leuk.
Ben benieuwd naar je testjes.

Over het snel teruglopen van het vacuüm:
Ik had daar soms ook last van. De ene keer meer dan de andere keer.
De slang een beetje invetten voordat hij in het koppelstuk gaat hielp flink.

Dirk.

Haha, nu is er opnieuw een misverstand denk ik. De druk daalt snel omdat de pomp zo snel vacumeert. De druk stijgt vervolgens zeer langzaam. Precies zoals gewenst. ;)

Ik ga sowieso nog even wat slangen invetten inderdaad. Had een aansluiting op de pomp met WD40 ingespoten en zag door de transparante slang heen dat de olie langzaam naar binnen werd gezogen. Vet of een slangklemmetje is de oplossing denk ik.

om in de kerstvakantie hopelijk mn eerste vleugeltje te kunnen baggen lijkt het mij ook maar een slim idee om een "echte" vacuumpomp te maken ipv van een aquariumpompje te gebruiken :)

mijn eerste vraag
als druksensor zag ik erg veel verschil tussen de mpx5100dp en de mpxV5100dp.
de mpx5100dp zag ik staan voor de helft van de prijs, vreemd aangezien jullie aangeven dat alleen de pinout anders is??
zal ik de mpx100dp dan gebruiken?
linkje: %100 NEW MPX5100DP IC SENSOR PRESS 14.5 PSI MAX-in Sensors from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com

ik heb niet zoveel verstand van elektronica maar hoop dat ik hier ook wat van zal leren :)

als druksensor zag ik erg veel verschil tussen de mpx5100dp en de mpxV5100dp.
de mpx5100dp zag ik staan voor de helft van de prijs, vreemd aangezien jullie aangeven dat alleen de pinout anders is??
Als ik het me goed herinner, was alleen de pinout anders tussen die twee. Maar dat moet je kunnen uitzoeken als je de data-sheets van beide op www.farnell.com (of elders) opzoekt en met elkaar vergelijkt. En als de pin-out verschilt is het een kwestie van 'draadjes anders solderen'.

Wat belangrijk is, is dat de voedingsspanning gelijk is, en de grootte, bereik en 'richting' het output-signaal. Dus die output = 0.2 - 4.7V moet gelijk zijn. Als die 0.2V bij de mpxV5100dp bij 0 bar optreedt, moet dat bij jouw keuze ook zo zijn. Niet bij 1 bar dus (gewone luchtdruk).

zal ik de mpx100dp dan gebruiken?
linkje: %100 NEW MPX5100DP IC SENSOR PRESS 14.5 PSI MAX-in Sensors from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com

ik heb niet zoveel verstand van elektronica maar hoop dat ik hier ook wat van zal leren :)
Houdt je er rekening mee dat dat spul via AliExpres lang onderweg kan zijn?! Een maand of langer is heel normaal. Dat kan wel eens zonde zijn voor 'een tientje winst'.

Heb alles gewoon bij Conrad besteld, snel en overzichtelijk. Werk nu allemaal goed. Belangrijk is een stabiele voeding voor het circuit. Een oude Nokia lader werkt voor mij nu probleemloos.

Heb alleen nog geen tijd gehad het baggen zelf te testen.

Aloha allen,

ook ik heb alles in elkaar gesoldeerd en jawel het werkt. Maar toch heb ik een vraagje,
bij dieper vacuüm moet ik de hysterese kleiner instellen. Anders blijft de pomp draaien ook met het lichtje "pomp aan" uit?? iemand ideeën hoe dat kan??

Aloha allen,

ook ik heb alles in elkaar gesoldeerd en jawel het werkt. Maar toch heb ik een vraagje,
bij dieper vacuüm moet ik de hysterese kleiner instellen. Anders blijft de pomp draaien ook met het lichtje "pomp aan" uit?? iemand ideeën hoe dat kan??

Dit probleem had ik ook. Had bij mij te maken met een te grote condensator in de voedingsopstelling, waardoor de restspanning bij afslag het relais alsnog liet 'kleven'. Om die reden heb ik zelf een oude Nokia lader gebruikt om de printplaat te voeden. Hierdoor was bij mij dit probleem direct opgelost!

ik gebruik ook een nokia lader als voeding. Momenteel na wat proberen is de situatie als volgt.

Ik schakel mijn pomp aan en het vacuüm wordt constant gehouden rond -500 mbar met een hysterese van +/- 15 mbar. Als ik alles laat doen (dus zonder iets te veranderen) loopt die hysterese na laat ons zeggen een kwartiertje op tot +/- 200 mbar, en blijft zo constant.

Maar hoe dan ook ben ik desondanks dit vreemd fenomeen :-) zeer tevreden over de drukregeling ze schakelt zeer constant en nauwkeurig. en draait nu heel betrouwbaar wat met mijn vorige regeling niet het geval was.

Maar toch een vreemd fenomeen??? :-)

Ik heb de ontwerper gevraagd of hij een idee heeft over een mogelijke oorzaak.

Overigens: in het begin een hysterese van ± 15 mbar (dat is ± 0,015 bar) hoe meet je dat? Een vacuümmeter die dat betrouwbaar kan meten kost een kapitaal ...

Dirk.

Ik heb de ontwerper gevraagd of hij een idee heeft over een mogelijke oorzaak.

Overigens: in het begin een hysterese van ± 15 mbar (dat is ± 0,015 bar) hoe meet je dat? Een vacuümmeter die dat betrouwbaar kan meten kost een kapitaal ...

Dirk.

De vacuum meter die dat redelijk kan zit al in de schakeling.
Gewoon de spanning meten van de sensor.

Rick

LET OP

Hallo!

Als starter van dit topic heb ik een MOD gevraagd de titel te wijzigen. Dit topic is inmiddels zeer waardevol als infobron voor het bouwen van een eigen vacuüm installatie. De titel dekt de lading niet meer! Schrik dus niet als zometeen de titel veranderd is!

Jaap

Back