Het brommer topic.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door pip, 16 apr 2009.

  1. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    zo, tijd om mn vespa wat op te voeren!

    Vanochtend even langs de brommerzaak gereden:

    [​IMG]


    - 70CC met zuigertje
    - Snelle uitlaat (proma cc)
    - Grotere carb.
    - Revisieset en pakkingen
    - Malossie luchtfilter

    Blok moet weer helemaal open omdat het carter bewerkt moet worden en het spruitstuk uitgeboord moet worden. Bijna latijd sneuvelen daarbij je krukas lagers omdat je het blok warmstookt om het carter los te krijgen. Het gevolg is dan weer dat de olie/vet uit de lagers ook verdwijnt en ze dus stuk zullen lopen bij het starten.
    dus het is altijd beter om gelijk nieuwe krukas lagers ook te monteren.

    met deze setup moet de 75 km/u te halen zijn.

    Grt wilbert
     
  2. mathijs rc gek

    mathijs rc gek

    Lid geworden:
    5 mrt 2011
    Berichten:
    1.076
    Locatie:
    Almere
    Mooi spul, iemand enig idee wat ik met die puch van mij moet doen? Ik wil er mee door het land maar dan valt ie weg dan komt ie niet meer op gang. Iemand enig idee wat ik er aan kan doen om snel laten rijden maar toch voor weinig ?
    Mvgr Mathijs.
     
  3. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    ja, een andere cillinder om mee te beginnen. Laat het toeval zijn dat ik hier nog een 70cc cillindertje voor een puch/tomos heb liggen alleen heeft deze een afgebroken bout in zn uitlaat schroefdraad. Tis wel nog een redelijk nieuwe (1500 km gelopen). De bout steekt nog uit dus als je een beetje handig ben pulk je hem er zo uit. Moet je wel een nieuw zuigertje erbij kopen bij de bromboer (€10). En een andere pijp erop en je kunt brullen.

    hoor wel als je wat nodig hebt,

    Grt wilbert
     
  4. mathijs rc gek

    mathijs rc gek

    Lid geworden:
    5 mrt 2011
    Berichten:
    1.076
    Locatie:
    Almere
    Ja, maar is een cilinder vervangen niet moeilijk :-$
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Wat is het nou, puch of tomos?

    @ mathijs;
    Puch maxi?
    Hoe zien je contactpunten eruit? ontsteking op tijd staan?
    Wat heb je nu voor set up op je puch?
    Hoe hard wil je?

    Cilinder wisselen is niet moeilijk, maar je moet wel op een paar dingen letten zoals zorgen dat er GEEN vuil of zand in je blok komt, pakkingen altijd vervangen, en vooral je cilinderkop niet muurvast zetten, 10kg/cm2 is genoeg!
    Zuigerveren kunnen lastig zijn, maar met wat geduld moet ook dat geen probleem zijn!

    Groeten
     
  6. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Tomos en puch cillinders zijn hetzelfde.
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Sommige modellen wel, niet allemaal ;)
     
  8. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Nou, vandaag het blokkje uit elkaar gehaald. Ik ben begonnen met het uitboren en uitvijlen van het inlaatspruitstuk. Dit verbeterd de flow aanzienlijk, aangezien het standaard niet meer als een klein gaatje is.

    Morgen de inlaat netjes afwerken en polijsten en gaan we verder met het tunen van de carters om de poorten netjes overeen te laten komen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Zo, Vandaag spoelpoorten doorgetrokken.

    Helaas ben ik door het carter heen gegaan maar dit weer stevig gerepareerd.

    hier net begonnen en door het carter gegaan:

    [​IMG]

    En hier in het vliegwiel ''huis'' en vanaf de andere kant het weer dichtgesmeert met vloeibaar metaal. Dit maandag weer netjes afwerken en dan kunnen de lagers er weer op en het blok weer in elkaar.

    [​IMG]


    Mvg wilbert
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hou dat plekje goed in de gaten, door warmworden en afkoelen van het blok kan zoiets weer loskomen!

    Groeten
     
  11. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Ik weet het. Ik heb ook de lijm (2 componenten bizon metaallijm) die menesen op het vespa forum ook gebruiken. Jongens rijden er al 2 jaar zonder problemen mee rond.
     
  12. Jens.

    Jens.

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Oudemirdum, Friesland
    De mijne:
    [​IMG]

    Rijd nu 85 km/pu...
     
  13. dustyrick

    dustyrick Guest

    Heeft er hier misschien ervaring met een leuke 70cc cilinder voor een AM6 blok?
     
  14. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Metrakit!!
     
  15. dustyrick

    dustyrick Guest

    Ja welke?

    Zit nu een metrakit RK uitlaat onder en zou deze het liefst houden. Is er een 70cc die daar goed mee loopt?
     
  16. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  17. dustyrick

    dustyrick Guest

  18. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Sorry, goed spul kost nou eenmaal best veel!
    Maaar, eenmaal op je brommer geschroefd zul je er wel blij mee zijn ;)
     
  19. Jens.

    Jens.

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Oudemirdum, Friesland
  20. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    airsalls zijn prima cillinders hoor! Had deze ook op mijn tomos en die deed het prima.

    Voor de rest staat de vespa helemaal klaar om zn nieuwe cillinder ingereden te krijgen. Morgen rustig aan maar daar aan beginnen.
     

Deel Deze Pagina