Het brommer topic.

Even een klein vraagje tussen door.

Heb een tzr, standaard cilinder, metrakit rk uitlaat en cdi ontgrenst.
En naar mijn idee een vrij zware vertanding.

Op de teller een max van 108 en ik zou graag wat meer trek kracht willen ipv. snelheid.

Iemand een goede tandwiel suggestie? Zit nu 11-47 op.

@Michealio:

Als je eraan wilt sleutelen en het niet erg vind dat de scooter niet heel erg zuinig is zou ik voor een 2-takt scooter gaan, als je erg zuinig wilt rijden en het je niet uitmaakt dat je niet zo erg snel optrekt enzo zou ik voor 4-takt gaan.
Niks is ''beter'', het hangt er vanaf wat je wilt;)

@Dustyrick:

Geen idee, maar tandwieltjes zijn niet zo heel erg duur dus probeer het gewoon uit;) Niet iedere setup rijd hetzelfde, dus niet iedere vertanding is goed voor iedere tzr.

@Michealio:
ik rijd ook dik 30 km voor naar school te gaan, en ben van plan om het met een puch te doen:D
nu moet ik het fietsen:(

ik vind 2t beter, maar als je er op moet vertrouwen, en niet stil wilt komen te staan zou ik 4t pakken...
een 2t is leuker om te rijden, en om aan te sleutelen, je moet er ook veel aan sleutelen.
een 4t is over het algemeen minder leuk om te rijden, en er is al zeker niet aan te sleutelen, maar het slijt ook niet, en is veel zuiniger.
met een 4t kan je zonder probleem 10jaar blijven rijden, en met 2t heb je elk jaar het blok er wel eens uit;)

met een 4t kan je zonder probleem 10jaar blijven rijden

Haha, zo'n viertaktscooter is binnen 10 jaar helemaal weggerot :mrgreen:
Heb wat onderhoud gedaan aan een aantal van die dingen maar ik vind het echt maar prut spul!

Ga voor een goeie 2takt, daar heb je lang plezier van!

ik vind 2t beter, maar als je er op moet vertrouwen, en niet stil wilt komen te staan zou ik 4t pakken...

Ik ben nog nooit stil komen te staan, en ik rijd al bijna 3 jaar.
ben 2 jaar bezorger geweest, dan maak je al gauw meer dan 100km per dag, 4 dagen per week.

Alles 2 takt, reken maar uit.

Als jij vaak stil komt te staan dan zal ik je ten strengste afraden om nog te gaan sleutelen!

2 takt is simpeler,minder onderdelen die bewegen, dus lijkt mij de oplossing....
Echter verbruik ligt hoger, en slijten ook sneller,en minder onderhoud, maar das allemaal relatief...

Het onderhoud valt over het algemeen heel erg mee...
Als je gewoon je olie goed bij houd, maar verder je blokje gewoon met rust laat en alleen alles vervangt wat nodig is kan je heel wat duizenden kilometers rijden zonder ''echt'' onderhoud. Ik heb nu ca. 20000km weg met mijn 2-takt scooter en heb tot nu toe alleen een paar keer vet bij mijn kickstarter moeten smeren omdat die soms stroef ging, en een paar elektrische delen vervangen. Cilinder, zuiger, lagers noem het maar op heb ik nog niks aan gedaan. Mijn scooter start altijd in 1x en ik ben er nog nooit mee stil gestaan.
Als je gewoon net met je spullen om gaat, kan je zo 30.000km rijden met een scooter. 2-takt of 4-takt is gewoon een bepaalde voorkeur, maar ze zijn alle twee goed...

Yep mits goed onderhouden, en daar gaat het mis...

Vergeet bij 4takt ook niet om de kleppen goed , en op tijd te (laten) stellen, indien nodig!!!

een scooter is gewoon ruk, en is altijd weg gerot binnen een paar jaar...
maar ik heb het over de oude honda 4t brommers, die krijg je niet kapot.
en dan vergeleken met een 2t(puch) sta je vaker stil mee.
ik heb veeel puchjes gehad, en ik wil het altijd perfect hebben, dus bij onderdelen vervangen wat alleen nodig is heb ik mijn twijfels over;)
bij puch gaat altijd alles goed met de lagers, behalve die aan de ontstekings kant, er zijn zat mensen die dan alleen dat lager vervangen, terwijl ik dan direct het hele blok reviseer, anders blijf je aan het sleutelen...
maar over het algemeen slijt 4t minder, en kun je er meer km mee maken zonder te sleutelen, scooters heb ik geen ervaring mee, maar op brommer gebied kan je beter een 4t kopen als je er veel mee gaat rijden.
terwijl ik altijd een 2t zou kopen, omdat het sleutelen er ook bij hoort:D

een scooter is gewoon ruk, en is altijd weg gerot binnen een paar jaar...
maar ik heb het over de oude honda 4t brommers, die krijg je niet kapot.
en dan vergeleken met een 2t(puch) sta je vaker stil mee.
ik heb veeel puchjes gehad, en ik wil het altijd perfect hebben, dus bij onderdelen vervangen wat alleen nodig is heb ik mijn twijfels over;)
bij puch gaat altijd alles goed met de lagers, behalve die aan de ontstekings kant, er zijn zat mensen die dan alleen dat lager vervangen, terwijl ik dan direct het hele blok reviseer, anders blijf je aan het sleutelen...
maar over het algemeen slijt 4t minder, en kun je er meer km mee maken zonder te sleutelen, scooters heb ik geen ervaring mee, maar op brommer gebied kan je beter een 4t kopen als je er veel mee gaat rijden.
terwijl ik altijd een 2t zou kopen, omdat het sleutelen er ook bij hoort:D

Blokken open maken en lagers dan lekker laten zitten, is zeer onverstandig. Altijd lagers vervangen van je kruk als je het blok los hebt gehaald. Lagers zijn erg warm geweest met het ''los stoken'' dus het is niet verstandig om er lekker mee verder te rijden. Dit geld eveneens voor ALLE pakkingen, piston clippjes en de vliegwiel spie. Naaldlagers kunnen wel een 2e of 3e keer blijven zitten.

ik vervang altijd alles, maar lagers los stoken is niet nodig, met het goede gereedschap haal je ze er zo af;)
vliegwiel spie vervang ik nooit, die slijt namelijk niet.
ik gebruik eigenlijk nooit een spie, je krijgt je ontsteking veel makkelijk afgesteld zonder, je kan dan zelf bepalen wanneer je contactpuntjes open gaan, ipv die paar mm dat je kan verplaatsen met de grondplaat.
zuigerveeren vervang ik alleen als het nodig is, en de clipjes altijd, had het namelijk een keer niet gedaan, en een flinke vastloper gehad.
het naaltlagertje vervang ik wel altijd, ook al regelmatig een vastloper door gehad, en voor die 2 euro;)

Met onnodig vervangen bedoel ik meer dat sommige mensen dingen gaan vervangen die nog nauwelijks versleten zijn. Naar mijn mening kan je het beste alles zoveel mogelijk met rust laten. Zo breken er geen boutjes af, draai je niks dol en komt er ook nergens vuil bij.
Vaak worden brommers/scooters doodgesleuteld en dan is het ene mankement weer de oorzaak van het andere mankement...
Maargoed, sleutelen is opzich niet slecht zolang je je hersens er maar bij blijft gebruiken;)

idd, dood repareren kan eigenlijk niet.
wel door het op de niet goede manier te repareren.
ik heb 1 rat puch, waar ik niks aan doe, en vooral mee rijd in de winter(pekel)
daar geef ik geen geld aan uit, als er een gat in het frame zit doe ik er ducktape op en spuit ik daar weer action verf overeen, alees is gelast met electrode.
is eigeblijk een puch die kapot mag, en waar ik alles op test.
zo ben ik er achter gekomen dat je niet op puure nitro kan rijden, want dan knalt je drijfstang door je karter, en vliegt je kop er vaf gevolgt door de zuiger en nog een stuk drijfstang.
wat bijvoorbeeld wel werkt is nos(lachgas), kan ik wel uiileggen bij interesse, is niet moeilijk, en kost nog geen 1.50 euro.
ok zit er een afterburner op, er zit een nipel op de bocht, en een bougie op het eind van de demper, als ik nu een schakelaar omzet zodat de bougie achter mee gaat vonken, en een kraantje openzet(waar dan meestal benzine uitkomt), heb je mooie vlamen uit de uitlaat, en hoe meer gas je geeft hoe groter de vlammen, door de aanzuiging van de benzine)
ik heb ook een 2e nippel maar die is voor rook, daar gaat gewoon olie in, of ander afval dat vloeibaar is en rookt, een rat moet roken:D

sorry dat het verhaal zo raar in elkaar zit, maar mijn kat licht op mijnschoot, dus typen gaat voor geen meter.

Naaldlagers van 2 eurie :confused:

Heb je dat geprobeerd met nitro? Ik heb wel eens gezien dat ze het bij een 50cc kreidler deden, maar dat ging niet goed. Na een paar keer wat gas te hebben gegeven zat er al gigantische speling op de krukas lagers.

Naaldlagers van 2 eurie :confused:

Heb je dat geprobeerd met nitro? Ik heb wel eens gezien dat ze het bij een 50cc kreidler deden, maar dat ging niet goed. Na een paar keer wat gas te hebben gegeven zat er al gigantische speling op de krukas lagers.

Ging prima hier.
9000 toeren stationair vóór het afstellen :p .

Zal vast een bus deoderant zijn :nosmile: .

Lachgas patronen worden tegenwoordig veel voor slagroom spuiten gebruikt, is geen pure N2O maar zorgt wel voor een betere verbranding.
Kosten geen drol, Makro verkoopt ze sowieso, al weet ik de exacte prijs niet.
Iig is het wel aardig te krijgen en op brommers of RC's heb je toch geen grote flessen nodig.

Back