Het brommer topic.

Na wikken en wegen gok ik op een china imitie dax!
Heb verschillende ss50's bekeken, en geen een was mooi, ja een van dik 1700 euro..
En dan is het nog afvragen of alles heel en netjes is... dus moet je al uitgaan van een budget van tussen de 20 en de 25 honderd euro...

Der zou dan toch een china blokje in komen en heb vant weekend op een 5000km oude skyteam dax gereden uit 2008. Puur voor de fun, en jonge, wat was dat LEUK!!! Helaas zat er een slagje in voorwiel, en de vork leek me niet helemaal recht. Tevens wat het schakelpookje wat ontzet. Dus die heeft ene klapje gehad. Laten staan dus! (best jammer, ding reed goed, en blokje liep ook mooi!) Maar nieuw wieltje 80,00 (alu geval_, nieuwe voorpoten a 140 euro, en wat klein materaal, vond ik wat gortig...En dan nog maar hopen dat het frame wel recht is gebleven....

Dan zat ik ook weer gauw op 1000,00. Best weer een hoop geld voor 2e hands, + eventuele verborgen gebreken. Stond bij een handelaar welke boten motoren had,en alles wat maar geld opbrengt.... Dus dat is nu ook niet echt vertrouwenswekkend.. Heb hem zelf aan de loop gebracht, want hij zelf wist niet eens hoe de benzine kraan moest... Dus al met al, jammer.... Maar goed brommertje zag er goed uit. Geen roest, enzo...

Wat kost dan een nieuwe ? 1195,00. Dus 4 jaar jonger,en dan heb je een nieuwe met grotere tank, en nog wat verbeteringen... Ook nog eens 5000km garantie, of tot een max van 2 jaar...

Nu viel me het allerzinds mee, het was wel het goedkoopste type met zeer weinig (china chroom) Ik heb hildo's dax avontuur gelezen. ;) China chroom is niet het beste chroom.... Dus liefst zo weing mogelijk chroom!

Die 2e hande was ook de soberste versie, met weinig chroom... Nou ja daar zat nog een mooie uitlaat bij en mooie velgjes..(uitlaat 145,00 en velgjes wat duurder(80 euro per stuk) Maar ja wat doe je als de voorvelg krom is ?, het schakepookje verbogen, en de vorkpoten er een beetje vreemd eruit zien? Ik vindt dat best link....

Dus een imitatie...
In vergelijk met een echte honda is het natuurlijk niets, en heiligschennis.. Maar heb hem even goed bevoeld en de stevigheid viel me alles mee, Dus een echte dax kopen en restaureren?, of een gokje nemen.... Het is puur voor de fun, en in de winter komt hij op een verwarmde zolder te staan. Het is een "mooi weer" brommer...

Ik neem nooit gokjes,maar heb me een dax Club besteld..
We zullen zien, eind volgende week moet hij hier zijn...
 
Zo vandaag boeken binnen gekregen en gister ingeschreven bij Bruinsma in Utrecht, ga zelf voor 6 uur les en praktijk examen op 1 dag met examen garantie
 
Dat lukt wel, gelukkig weet ik al zelf wel van de weg, zojuist het boek doorgelezen en een training gedaan met 8 fouten en dat na 1 keer leren ;)
 
(...)zo ben ik er achter gekomen dat je niet op puure nitro kan rijden, want dan knalt je drijfstang door je karter, en vliegt je kop er vaf gevolgt door de zuiger en nog een stuk drijfstang.
wat bijvoorbeeld wel werkt is nos(lachgas), kan ik wel uiileggen bij interesse, is niet moeilijk, en kost nog geen 1.50 euro.
ok zit er een afterburner op, er zit een nipel op de bocht, en een bougie op het eind van de demper, als ik nu een schakelaar omzet zodat de bougie achter mee gaat vonken, en een kraantje openzet(waar dan meestal benzine uitkomt), heb je mooie vlamen uit de uitlaat, en hoe meer gas je geeft hoe groter de vlammen, door de aanzuiging van de benzine)
ik heb ook een 2e nippel maar die is voor rook, daar gaat gewoon olie in, of ander afval dat vloeibaar is en rookt(...)
Sure...
 
de krukas lagers hadden inderdaad flink wat speling, maar dat maakt op zich niet uit, was gewoon een nieuw model cilinder, en een oud aanloop blokje wat ik nog had liggen.
een vriend van mij heeft zelf een nitro rc auto, en we wouden eens kijken of een puch er tegen kan...
het was ook gedaan na 2 keer het gas een beetje opendoen, ook de plastic vlotter loste op...
we hadden gewoon een rc auto tankje met ducktape op het frame gemaakt, en die gevuld met nitro.
is leuk om eens te proberen, maar je hebt er niks aan, hij rijd in zn stationair al bijna weg op het achterwiel, en we moesten hem starten als je er op zat, anders reed hij direct weg en viel hij uit(we hebben hem 2 keer gestart, en de 2 keer ging hij kapot)

de nos is idd met slagroom bussen, ik gebruik gewoon een slangetje van de slagroombus naar de carburateur, heb een nippel gemaakt in het gat waar normaal de choke gaat, dus heb niks speciaals hoeven maken.
werkt heel goed, en je hebt een 8sec boost, dan moet je stoppen, anders komt er slagroom in je carburateur:rolleyes:
mijn zus is met een mini(die ik gemaakt heb) naar zwitserland gegaan voor 3maanden in een hotel te werken, en had een fles sterke drank mee gekregen die niet te drinken is(volgens mijn zus en ouders die niet drinken, en maar een slokje geproefd hebben) dus maar eens kijken of je daar op kan rijden:D
denk het niet, maar aan een nieuw model cilinder kan je weinig kapot maken.

als iemand trouwens nog iets nodig heeft van puch onderdelen(de goede onderdelen, niet de dingen waar nitro in heeft gezeten of iets dergelijks)
zeg het dan, ik ben namelijk alles aan het verkopen op een zelfbouw kart en mijn cross puch na, ga namelijk een fiat 126 kopen, en ga niet zo veel meer doen met puch(alleen af en toe iets testen en rijden)
heb nog vanalles, van std cilinders tot een nieuwe 70cc athena ajh met 19mm dellorto.
 
vandaag mijn theorie gehaald in een keer!!!!!!! :D:D:D:D:D
had precies 6 fout.
nu nog snel van de motor af!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!
en dan staat er die week nog een brommert!

max
 
bedankt iedereen:proost:,
michealio, jij succes met je theorie.
ik vond zelf de vragen niet echt heel moeilijk, maar meer de spanning en de sfeer die er hangt, gewoon goed oefenen :P
 
welk boek gebruik jij dan?

ik gebruikte zelf dit boek:
images


deze had ik ook en heb ik een paar dingen doorgelezen, maar bijna iedereen op het examen gebruikte deze
0005.jpg


en een cd van de anwb om examens te oefenen
 
dan hebben wij dezelfde boeken, ik heb 15 uur online oefenen en nog online 2 boeken dus heb genoeg te leren, ben van plan het boek 2x per dag te lezen dan s'avonds 2 oefen examens en dan kijken wat ik fout heb gedaan en wat ik dus extra goed moet leren.
 
Best wel veel tijd!

Heb het 1 zondaggje door gekeken een paar uurtjes en was gelijk geslaagd. Maar idd, de vragen zijn niet zo lastig. Het is meer de spanning waardoor je zakt.
 
Zo moeilijk is het inderdaad niet..;)

Had 1 week, elke dag wat geleerd en ben geslaagd met 0 fouten..

Ander onderwerp:

Vorige week cilinder overleden, nu een DR 80 besteld. Iemand enig idee of een euro begrenzer erg opvalt als die op 60-65 km/uur word ingesteld?
 
Back
Top