Het brommer topic.

Onderandere, ja.

Zoals ik al zei, ik ben hier niet perse om mijn gelijk te krijgen of om een discussie met iemand aan te gaan.

Maar een radiator word gekoeld door rijwind. Dat beetje wat hij kwijtraakt aan de omgeving als hij stilt staat is bij lange na niet genoeg.

Zet je scooter/brommer maar is op een rollerbank zonder de rollerbank koeling aan en ga is lekker 3 minuten 'rijden'.. Ja zal zien dat hij toch wel erg snel oververhit zal raken.
 
Maar een radiator word gekoeld door rijwind. Dat beetje wat hij kwijtraakt aan de omgeving als hij stilt staat is bij lange na niet genoeg.

Zet je scooter/brommer maar is op een rollerbank zonder de rollerbank koeling aan en ga is lekker 3 minuten 'rijden'.. Ja zal zien dat hij toch wel erg snel oververhit zal raken.


Heb je testresultaten? heb je daadwerkelijk getest met 3 min op de rollerbank zonder een waaier? Welk blok? cillinderinhoud? koeloppervlakte etcetera van de radiateur? Lengte en diameter van de koelslangen? totale inhoud van de koelvloeistof "loop"?
Ik zou wel willen weten waar je die nonsense vandaan haalt...
En buiten dit allemaal om, 65km/h is trouwens verre weg van stilstaan.





Grofweg 10 min lang burnen ook goed?

Foto0733.jpg


Dus blijf maar lekker dingen uit je duim zuigen waar ik van weet dat het anders zal uitpakken dan dat jij denkt.




Zoals ik al zei, ik ben hier niet perse om mijn gelijk te krijgen of om een discussie met iemand aan te gaan.

Ga dan ook niet een discussie aan waarbij jouw argumenten op basis zijn van wat jij denkt dat zal gebeuren.
 
1e vraag: Nee niet in dat opzicht.
2e vraag: Ja, dus wel getest en dit resulteerde dus al snel in een rood brandend lampje. Toen de blower aangezet en dit lampje ging vrij snel weer uit.
3e vraag: Welk blok? Wat denk je onder een tzr? Am6
4e vraag: Cilinderinhoud? Daar hebben we het al heel de tijd over, want deze discussie begon toen wij jou een tip wilde geven over jou nieuwe DR 80cc
5e vraag: Heb ik nog nooit opgemeten.
6e vraag: standaard, zou niet weten waarom je de lengte of diameter hiervan langer zou gaan maken, want meer slang heb je niet nodig en kan je niet kwijt en grotere diameter past het niet meer op de aansluitingen van het blok..
7e vraag: inhoud koelvloeistof loop = 0.71 liter.

En 65 km/h is inderdaad niet stilstaan, maar als jij dit doet met 12-13k toeren, dan zal er een hoop warmte ontstaan.

Motoren en auto's hebben niet voor niets een fan voorop de radiator zitten..


Zo te zien ben je nogal trots op het 'burnen' van je band en dat zegt voor mij al genoeg.
Veel plezier met je nieuwe cilinder en ik hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven.
 
1e vraag: Nee niet in dat opzicht.
2e vraag: Ja, dus wel getest en dit resulteerde dus al snel in een rood brandend lampje. Toen de blower aangezet en dit lampje ging vrij snel weer uit.
3e vraag: Welk blok? Wat denk je onder een tzr? Am6
4e vraag: Cilinderinhoud? Daar hebben we het al heel de tijd over, want deze discussie begon toen wij jou een tip wilde geven over jou nieuwe DR 80cc
5e vraag: Heb ik nog nooit opgemeten.
6e vraag: standaard, zou niet weten waarom je de lengte of diameter hiervan langer zou gaan maken, want meer slang heb je niet nodig en kan je niet kwijt en grotere diameter past het niet meer op de aansluitingen van het blok..
7e vraag: inhoud koelvloeistof loop = 0.71 liter.



5-7 Berekeningen, een radiateur met meer oppervlakte zal in de meeste gevallen beter koelen.
Des te langer de "loop" en des te dikker de slangen dan zal de koelvloeistof er langer over doen tot het weer terug is bij de (warme) cillinder, dus meer tijd om af te koelen.



En 65 km/h is inderdaad niet stilstaan, maar als jij dit doet met 12-13k toeren, dan zal er een hoop warmte ontstaan.

En 65km/h levert meer dan voldoende rijwind om het koelvloeistof af te koelen.

Motoren en auto's hebben niet voor niets een fan voorop de radiator zitten..

Ik niet dan?
En bijna geen enkele geschikte fan kan tegen 65km/h rijwind op.

Zo te zien ben je nogal trots op het 'burnen' van je band en dat zegt voor mij al genoeg.
Veel plezier met je nieuwe cilinder en ik hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven.


Ja, eigenlijk wel, nog meer trots ben ik dat ik fatsoenlijk kan afstellen, zodat mijn tempratuurlampje niet gaat branden na 3 min. op een testbank.

Zal wel lukken :) .
 
dat het blok niet gaar is, goede compressie heeft niet is vastgelopen. goed draait. kijk ook goed of er nergens speling op zit. krukas, schakel as, uitgaande as enzo. als hier speling op zit moet hij gereviseerd worden.
ook kijken of de koppeling goed is en waarom hij hem weg doet.
ook als er ijzer slijpsels in het blok zit betekent het dat hij ook uit elkaar moet.
belangerijkste is goede compessie en goede lagers
 
Zo de oude trouwe Vespa gaat eruit binnenkort. Ben al een heel eind met het autorijbewijs dus waarschijnlijk ga ik na het halen van het rijbewijs een auto nemen.

Vespa is ernstig aangevreten door de pekel van de winter.


Ik zit wel te denken aan een zomerproject voor in de avonden en lekker eventueel een keer toeren in het weekend.

Iemand nog tips?

Ik wil wel een schakel, heb pas een een derbi mogen proberen en een Orion en dat is toch wel ontzettend gaaf!
 
Zaterdag ga ik een Yamaha FS-1 ophalen.

Brommer voor een prikkie kunnen overnemen. Brommer zal wel grondig opgeknapt moeten worden maar dat gaan we mooi doen van de zomer.

Zal zaterdag wel even een foto van hem plaatsen

Het is exact dezelfde:

yamaha.jpg
 
Kijk het betere werk... jammer dat het ene 2takt is ;)
Nee gekheid, mooi ding..Sleutelt prima, heb der jaren 1 gehad...
Toen kon je nog "legaal"er een 60cc onder drukken, iets wat je nu niet meer hoeft te proberen...

Reed lekker!
 
60cc gaat er zoiezo onder, hehehe.

Er zijn erg veel nieuwe imitatie onderdelen voor te koop dus hem weer netjes maken moet zeker lukken.

De vraag is alleen hoe ver is de lak heen?, anders gaan we hem laten coaten.
 
Dat deed ik zws, poedercoaten.. Stralemn en coaten, gewoon standaard procedure van maken.. Tis voor behoud van je werk, en de toekomst..
 
Zo hij staat in de schuur hier:

Is nog goed in alle versnellingen te krijgen maar de koppeling zit vast. Brommer moet echt tot de laatste bout uit elkaar en opnieuw gespoten worden.

hier een paar foto,s:

IMG_20130406_161908_zps580311b7.jpg


IMG_20130406_161915_zpsdfd48c33.jpg


IMG_20130406_161925_zps345c0460.jpg
 
Op de foto's valt het allemaal nog wel iets mee. Maar als je er naast staat is het toch wel erg verwaarloost.

Accu is dood, remmen werken niet meer, koppeling zit vast. Versnellingen doen erg raar, je voelt de 1 en de 4 maar daar tussen lijkt hij wel in de versnelling te blijven staan. En de brommer loopt ook niet meer.

Van het weekend gaan we hem helemaal uit elkaar trekken en kijken welke onderdelen vervangen moeten worden.
 
da skakelt betuhr! ;)

Mijn verbruik van me dax ligt met vergevorderd inrijden, dus veel op en afremmen, en schakelen toch nog op 1:32,5! Man ik ga de 1 op 50 halen denk ik met normaal rijgedrag!
Me scoot (ook 4 takt) doet 1:54,x, en stiekem wil ik dat verbeteren!

Maar ja het geluid van de dax is zo mooi, dus je blijft lekekr bezig, wat het verbruik niet echt goed doet, maar goed met 1:32 ben ik al heel tevree als je nagaat dat dat echt remmen en gasgeven is. En het is een mooi weer brommer(tje) dus veel word er toch niet mee gereden..
 
Ik heb nu mijn 3e yamaha neos. Eerste reed ik met 80 tegen een tegemoetkomende legertruck, 2reed braaf 50. Die heb ik verkocht aan mijn nichtje. Nu ik dicht bij werk woonde toch weer een yamaha gekocht, want fietsen vind ik niks aan met tegenwind of regen. Deze rijdt 70 en 48. Dankzij een eurobegrenzer. Ik werd om de haverklap aangehouden.
 
Back
Top