Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 13 jul 2021.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En vervolgens begonnen aan een braadspil. De draaibank maar weer eens tevoorschijn gehaald. 20210923_100350.jpg
    Na het draaien uit een stukje beuken rondhout gaatjes er in geboord. 20210923_101008.jpg 20210923_103155.jpg
    Ik had een klein vijltje die ik vervolgens er in had geslagen met de hamer. Zo kreeg ik rechthoekige gaten. 20210923_103830.jpg
    Hier is dit al op kleur gebracht met een Kolderstok beitsie. In de uitsparing zijn kleine latjes van 1x0.5mm gelijmd alszijnde de vertanding. 20210923_110326.jpg
    Een knecht gemaakt met een pal. 20210923_113347.jpg
    En vervolgens in een matte lak gespoten.
    En zo staat het aan boord nu. 20210923_114837.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb weer een mooi zakje gekregen van de admiraal voor het maken van roosters. Tot mijn verrassing ook nog eens uit eiken. 20210923_123410.jpg
    Al met al een kliederwerkje om die latjes gaar te roosteren.......althans! Ik heb altijd moeite dit netjes te lijmen. Volgens mij deed ik dit de vorige keer met lak. Maar dan zou ik eerst moeten beitsen. Ik vind ze net wat te licht nu.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
    TIMBERWOLF, Flying Scotsman en Jaques vinden dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik begrijp dat economische overwegingen ongetwijfeld meespelen (zo veel mogelijk onderdelen uit een gegeven oppervlak krijgen), maar @*Hans* zou het niet beter zijn ook de getande latjes in lengterichting te frezen, of heeft dit geen noemenswaardige invloed op de stevigheid ervan?.
     
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heet ook Hans maar die bedoelde je niet;)
    Maar ik denk even mee. Als dat zo zou zijn zou het bovenste tandje weer snel breken?
    Dan staan die weer in de lengte richting om snel te breken.
     
    Bram Born vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    kopt, maar nu kan je de volledige lat met de hand breken. Wat zei uw illustere landgenoot al weer? "Elk nadeel heb zijn voordeel"?
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    :thumbsup: hebben Belgen ook van dit soort woordspelingen?
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    nee, wij hebben voldoende aan die van onze geliefde noorderburen :)
    was eigenlijk een typfoutje :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Uiteraard is daarover nagedacht. De roosters zijn van abachi - een redelijk zachte houtsoort. Zouden de tandjes een kwartslag gedraaid zijn dan breken deze vrij snel af, terwijl het hele latje heel blijft. Dat is lastiger te repareren dan andersom (zoals het nu is) want dan kun je het afgebroken stukje (inclusief tandje) er zo weer tussen steken.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
    P Voogt, ISOLA2, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Aha.. Abachi! Excuses mensen want ik dacht dat het eiken was zoals ik eerder schreef:rolleyes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar daar valt over na te denken uiteraard. Ik moet dan wel eiken plankjes tot 1,2 mm dikte terugschaven.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wel, daar ben je dan wel goed in geslaagd Hans het oogt prachtig doorleefd:rofl::rofl:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De roosters in elkaar maken was een fluitje van een cent.. doordat je het hout kantelt ligt de gelaserde zijde boven en hoefde er niets gekleurd te worden. Wel heb ik ook de roosters weer wat verweerd gemaakt. Zoiets hoeft dan denk ik ook niet in het eiken gemaakt te worden want het verschil zou nauwelijks opvallen. 20210923_160933.jpg 20210923_160821.jpg
    Het kader rond het rooster is gewoon koud tegen elkaar gelijmd en niet in verstek. Persoonlijke keuze hierbij omdat het nu eenmaal geen statenjacht is..;) op het dek zie je nu ook wat beter dat het enigzins is verouderd.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
    walter10, P Voogt, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Mooie roosters
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ondertussen vlagde onze admiraal dat de roosters op de positie van een mast lag.... Maar ik vlagde terug dat ze nog los laten... sterker nog er moet zelfs nog een rooster een dek hoger.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    En om dan het verhaal even compleet te maken:
    Ik werd ook gevlagd dat de roosters inderdaad mooi zijn, maar dat Hollandse roosters er eigenlijk niet zo uitzagen...
    Deze roosters zijn veel te netjes, en kosten eigenlijk veel te veel tijd om zo uit te beitelen en in elkaar te leggen.
    Witsen schrijft:
    De hoofden van't groote tralie-werk breedt 9 duim, dik 5 duim, zyn in de midden wydt en breedt 7 voet, 't hooft is breedt 8 duim, dik 5½ duim: de ribben breedt 2½ duim, dik 2 duim: de latten breedt 3½ duim, dik ½ duim.
    In hedendaags Nederlands: voor de luiken werden dwarsscheeps balken van 2,5 x 2 duim genomen - ongeveer 7 x 5 cm, en langsscheeps werden hierop latten/planken van 3,5 x 0,5 duim (9 x 1 cm) gespijkerd. De gaten ertussen zodanig groot dat je er net niet in bleef zitten met de hak.
    De moeite van het uithakken van de balken waarin de latten kwamen nam men niet. Te veel tijd, werk, en geld.

    Tja - en dan gaat het bij mij knagen... ga ik het aanpassen of niet. Ik kan relatief eenvoudig de dwarsscheepse latjes laten laseren die een kleine uitsparing hebben en waarop dan dunne latjes langsscheeps gelijmd kunnen worden. Twijfel twijfel.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Doen zoals Witsen schrijft, steviger en minder werk en zuiniger aan hout :)
    Door de langsscheepse latten heb je ook meer grip op het dek bij helling ( zeer nuttig vind deze zeiler :) )
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ab vertelde het meer als een weetje - niet met de intentie dat ik het moet veranderen.
    Maar dan vind ik voor mezelf dat ik het wel moet doen, zeker nu het nog eenvoudig kan. In elk geval voor alle volgende dozen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Als het eenvoudig is aan te passen zou ik het doen. Zonder al te veel extra kosten, behalve de eenmalige.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik snap de gedachte dat iets met snelheid gemaakt moest worden. Vandaar ook dat Ik verbindingen simpel hield om het rooster zelf zonder verstek. Maar wat zou die tijdswinst geweest kunnen zijn? Een dag? Waar ik me meer over verbaasde is toch de uitbundigheid waarin het hakkebord dan toch werd uitgevoerd. Kijk hiervoor maar de schilderijen in die tijd. Voor een werkpaard van de zee in die tijd werd hier dan weer niet op bezuinigd. Maar ook bijvoorbeeld de veelvoorkomende hoekversieringen mochten gezien worden. En kijk bijvoorbeeld eens naar dit detail. 20210923_205722.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
    Danny tH, ISOLA2 en janzwart vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben even uitgeweken voor het in elkaar lijmen van de spantjes van één van de sloepje. Het gaat ook weer uiterst fragiel worden. Als je goed kijkt zie je langs de spantjes nog een gelaserd lijntje lopen wat op een paar puntjes nog vast zitten. Deze worden na beplanken weggebroken of gesneden waardoor er weer een open sloep ontstaat. 20210923_220146.jpg
    De beplanking ligt er opgebost naast.
     
    walter10, Building Mouse, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina