DirkSchipper
Forum veteraan
Aurectar,
Wellicht ga ik je nu teleurstellen, maar concreet antwoord op deze vragen ga ik je niet leveren. Dat kost me een aantal avonden om met FLZ-Vortex door te rekenen. Daarvoor heb ik simpel de tijd niet.
Groottes van de koorde kun je met Profili wel afleiden door een hele reeks verschillende profielen door te rekenen. Vuistregel: koorde van het rolroer/welfklep 20% à 25% van de vleugelkoorde.
Hoek tussen de platte onderkanten ... Geen idee. Alles rekent met het instelhoekverschil (tussen koordelijnen dus). Als je die onderkanten wilt weten moet je de hoek tussen de onderkant en koorde bepalen, en daarvoor corrigeren.
Van het instelhoekverschil is niet zomaar een ideale waarde te geven. Zoals eerder uitgelegd: instelhoekverschil en zwaartepunt horen bij elkaar en bij een beppaalde stabiliteitsmaat. Die laatste is ook erg afhankelijk van de persoonlijke wensen.
Gr. Dirk.
Wellicht ga ik je nu teleurstellen, maar concreet antwoord op deze vragen ga ik je niet leveren. Dat kost me een aantal avonden om met FLZ-Vortex door te rekenen. Daarvoor heb ik simpel de tijd niet.
Groottes van de koorde kun je met Profili wel afleiden door een hele reeks verschillende profielen door te rekenen. Vuistregel: koorde van het rolroer/welfklep 20% à 25% van de vleugelkoorde.
Hoek tussen de platte onderkanten ... Geen idee. Alles rekent met het instelhoekverschil (tussen koordelijnen dus). Als je die onderkanten wilt weten moet je de hoek tussen de onderkant en koorde bepalen, en daarvoor corrigeren.
Van het instelhoekverschil is niet zomaar een ideale waarde te geven. Zoals eerder uitgelegd: instelhoekverschil en zwaartepunt horen bij elkaar en bij een beppaalde stabiliteitsmaat. Die laatste is ook erg afhankelijk van de persoonlijke wensen.
Gr. Dirk.
Laatst bewerkt: