Het grote FPV (First person view) draadje.

Heb je het filmpje eerst in pass 1 laten draaien Remy?
Daarmee leerd hij namenlijk eerst wattie moet doen als hij aan pass 2 begint.
Tis even pielen met virtualdub maar dan heb je ook wat. ;)

En die nemo is lekker lelijk, maar een fijn standaard kistje om mee rond te zoeven.
Ik ga het waarschijnlijk proberen met mijn oude Superzoom4D.
Superzoom14.jpg

Ik begin steeds meer zin te krijgen in het vliegen in FPV.
Ik ben wel heel benieuwd hoe "videogame" het aanvoeld,
het LIJKT me namenlijk een stuk makkenlijker vliegen aanboord. :p

Laatst bewerkt:
even zeuren:
Bijna 700 posts. Meest populaire draad binnen de electro vliegtuigen en elke dag zie ik die ik die rare titel die begint met "is hier nou niemand....".

Antwoord: Ja, er zijn er genoeg. Vraag beantwoord. Draad kan op slot ;-)
...of noem het "Het grote FPV draadje" of zo.

edit dag later: Titel is inmiddels gewijzigd. Bedankt. Ziet er veel vriendelijker uit.

Laatst bewerkt:
@SVEN: Hoewel ikzelf ook 3D vlieg met modellen zoals de super zoom 4D zou ik dit kistje nou niet graag als platvorm gebruiken voor een beginner. Ook is het niet zo dat FPV makkelijker vliegt. Tenminste dat is mijn ervaring. Naast het vliegen is er ook nog zoiets als orientatie...de eerste keer werd ik al behoorlijk misselijk met een videobril op. Mijn advies is te beginnen met een stabiel platvorm zoals een EZ. Het zou jammer zijn voor je dat de lol eraf is na de eerste vlucht/crash. Daarom ook zou de meeting een geweldige gelegenheid zijn om het zelf even te ervaren.

***UPDATE meet 'n greet zaterdag 6 maart***

Goed, we hebben een locatie gevonden! Het betreft een weiland in de omgeving van Watergang in Noordholland. Aanvang is in de middag rond een uur of één.

Ik wilde nu eigenlijk gelijk beginnen met een inventarisatie van wie d'r komen wil, zodat we alles vandaag op de rails kunnen zetten. Let wel op dat we maar beperkt plaats hebben, dus meer dan tien mensen is echt teveel.

Als je daadwerkelijk van plan bent te komen stuur mij dan vandaag een PB of een email (ssassen(at)immersionrc(punt)com) met daarin je contactgegevens (naam, telefoonnummer, etc.), ik stuur dan de gegevens van de exacte locatie door. Ik geef hierbij de voorkeur aan mensen die actief deelnemen aan dit topic en helaas moet ik bij tien mensen stoppen.

Op 20 of 27 maart wil ik een vergelijkbare meet 'n greet organiseren bij een lokale RC vliegclub, daar is wel plaats voor meer mensen, dus er komt zowieso een tweede kans.

Let op dat de lokatie een weiland is, dat in deze tijd van 't jaar drassig en koud is, zorg dus voor gepaste kleding en trek een paar oude schoenen (of laarzen) aan en kleding die vies mag worden.

Ik neem zelf een aantal FPV modellen mee, één daarvan is een trainer zodat er ook door anderen FPV gevlogen kan worden. De hierbij gebruikte zender (35MHz Graupner MX-12) is Mode 2 (gas/richtingsroer links), ik heb helaas geen Mode 1 zender tot mijn beschikking. Eventueel kunnen we wel even een andere ontvanger in 't model stoppen, neem dan svp. een kristal mee.

Wil je zelf een model meenemen, dat kan! Echter er is geen landingsbaan of iets dergelijks voorhanden alleen een ietwat hobbelig weiland met gras.

Als er nog vragen zijn dan hoor/lees ik 't wel!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

* topic titel aangepast *

Bluefalconholland

Volgens mij is Sven geinspireerd door deze video:
-3RI0WrzbV4[/media] - Low and slow FPV

Tis ook wel een prachtige video, en zo te zien gaat het erg goed. Het is en blijft een onrustig beestje zo'n zoom, maar op een rustige dag zal hier prima mee te vliegen zijn.
Tja, met welk kistje niet..
Liever wil je een zelfstabiliserend platform wat je je helpt te oriëenteren....Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten in de lucht:mrgreen:
Die video is van Killrah. Is een van de eerste mannen die een camera in zijn X-twin heeft gezet:p.
Ziet er verder goed uit Sven! Nu die camera erop poffen:).
Op het moment met de computer van mn vriendin bezig. Hopelijk houd deze meer van het video editten. Voorlopig gaat het nog goed:).

Sander, super! Ben blij dat het dan toch door gaat. Ik heb je een PB gestuurd. Echter, vlieg ik gas rechts. Ik zal mijn zender en een ontvangertje meenemen, voor het geval er meer mensen gas rechts vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wilde graag komen op jullie meeting, maar ik laat even verstek gaan en wil de volgende keer zeker komen kijken/vliegen.

Gr Japiooooooo

Sander, super! Ben blij dat het dan toch door gaat. Ik heb je een PB gestuurd. Echter, vlieg ik gas rechts. Ik zal mijn zender en een ontvangertje meenemen, voor het geval er meer mensen gas rechts vliegen.

Goed idee, dan hoeven we alleen even de instelling voor 't model over te nemen en de zender op sPCM (SMC16SCAN ontvanger) te zetten, we gebruiken namelijk dezelfde MX-12.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

@SVEN: Hoewel ikzelf ook 3D vlieg met modellen zoals de super zoom 4D zou ik dit kistje nou niet graag als platvorm gebruiken voor een beginner. Ook is het niet zo dat FPV makkelijker vliegt. Tenminste dat is mijn ervaring. Naast het vliegen is er ook nog zoiets als orientatie...de eerste keer werd ik al behoorlijk misselijk met een videobril op. Mijn advies is te beginnen met een stabiel platvorm zoals een EZ. Het zou jammer zijn voor je dat de lol eraf is na de eerste vlucht/crash. Daarom ook zou de meeting een geweldige gelegenheid zijn om het zelf even te ervaren.
Ik had de superzoom nog half kapot aan et plafond hangen,
en na het zien van inderdaad het filmpje dat remy noemd,
begon het toch te jeuken dus heb ik hem weer opgelapt. ;)
Mijn eerste vlucht zal ik daar echter niet mee maken dus wees gerust.
Ik ga beginnen met een nieuwe twinstar 2, helemaal ingericht voor FPV vliegen.
Op die superzoom plak ik hooguit een goedkoop panasonic cammetje en een simpel 100mw zendertje ofzo, OSD hoeft niet.
Gewoon om lekker mee te klooien, klapt het een keer, boeiend. :p
Mijn superzoom is oud en heeft al een keer tot aan zijn nek in de blubber gezeten,
dus geen groot verliest als het een keer schuim sneeuwt.

En of FPV nu echt moeilijker is, ik weet het niet, ik ben benieuwd of mijn andere hobby hierbij zal helpen.
Ik besteed namenlijk veel tijd aan "dogfighting" games, dat wil zeggen videospellen met 2e wereld oorlog toestellen.
Die speel ik ook met een dualstick controller precies zoals mijn zender met RC vliegen.
Misschien kan mijn virtuele cockpit ervaring me nu een keer vanpas komen bij het RC vliegen? ;)

De meeting is voor mij niet weg gelegd helaas.
Verkeerde plaats en verkeerde tijd. ;)

Ik kan niet zeggen dat het FPV veel moeilijker is.
Bij het op zicht vliegen heb ik vaker in een benarde situatie gezeten dan FPV, dit omdat ik slecht kon zien hoe het toestel in de lucht lag.
Echter is het FPV vliegen een nieuwe tak die je bewandelt, en iets wat je weer opnieuw moet leren. Vooral de eerste keren zijn ontzettend pittig...
Er zijn zo ontzettend veel dingen waar je op moet letten...

trouwens Sven,

Ik word gek van dat virtual Dub. Voor zowat alles wat je wilt doen met virtual Dub heb je een plugin nodig.
Zo heb ik wmv bestanden, maar meer en deel quicktime bestanden. Ik heb al een programma gedownload waarmee ik precies kan zien waaruit het beeld en de audio bestaat, maar dit mag niet helpen.
Mijn hd beelden zijn Quicktime.Mov bestanden. Deze kan hij niet openen. Ik krijg de plugin ook niet werkend. Tevens veel verschillende dingen geprobeerd maar ik krijg het niet werkend.

Wel is het me gelukt op een simpel avi videotje te stabilseren, maar daar bleef het ook bij..
Waarom ik ineens hiermee bezig ben? Nou, na het zien van deze video wil ik dat ook potverdikke! "fpv"<- not:
[media=youtube]de4WNTt6W4E[/media]
"fpv"<- not:

Laatst bewerkt door een moderator:
Sander, ik gebruik geen mx-12?

Ik gebruik een Futaba FF7. in mijn EZ een PCM ontvanger, voor morgen neem ik een PPM ontvanger mee.

Of snap ik het nu niet.

Sander, ik gebruik geen mx-12?

Ik gebruik een Futaba FF7. in mijn EZ een PCM ontvanger, voor morgen neem ik een PPM ontvanger mee.

Of snap ik het nu niet.

Ik haal dingen door elkaar ben ik bang, iemand anders had een MX-12 met Mode 1 indeling :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Jeeeeetje wat een plaatjes, Remy!
Dat hoop ik ook ooit nog eens te doen eigenlijk, bij ons zijn ze gek van de WW2 schaal modellen (BF109, Corsair),
en het lijkt me onwaarschijnlijk mooi om ooit nog eens met een aiptek op mijn twinstar2 daar achteraan te knorren. ;)

Dat dacht ik dus ook toen ik het zag, totdat ik er mee ging werken.
het is zo ontzettend waardeloos, als je je best doet met zo'n programma, maar je al gauw blijft hangen, omdat je gewoon weg niet weet waar ze het over hebben.
Ik ben vandaag een halve dag bezig geweest met het programma, en heb een avi bestand ge "deshaked"gekregen!
Nu zoek ik dus een converter, waarmee ik mijn hd bestanden, om kan zetten in avi.
helaas hebben 9 van de 10 converter een limiet tot 1 minuut, of plaatsen ze een grote stempel over je je video heen.
Een andere converter kan ik niet vinden.. Suggesties?
Ik heb al ontzettend veel dingen geprobeerd d.m.v van googelen, maar ik krijg het niet werkend..

Volgens mij moet virtualdub dat toch gewoon kunnen met een plugin,
hij heeft het zelfs ooit gekunt tot microsoft begon te piemelwateren over dat ze hun codecs gebruikte.

Moet ik wel eerst nog even ergens een wmv vandaan halen. :')

Ik vergis mij.

een .wmv plugin is mij al gelukt.

Echter zijn mijn hd bestanden "quicktime .Mov"bestanden. Deze moeten eerst geconverteerd worden naar avi of .wmv. Nu heb ik een "illegale"versie van Quiktime pro waarbij ik de filmpjes kan converteren naar avi. Eindelijk kan ik ze na het converteren openen in virtualdub, alleen is de kwaliteit ineens bar slecht.

Zeg maar hoe ik je een bestand kan sturen, msischien is het jou binnen een halve minuut gelukt? Kijk maar.

bedankt voor je hulp in ieder geval!

Laatst bewerkt:
Back