Het grote FPV (First person view) draadje.

Corel Videostudio 12 vreet alles als het om converteren gaat trouwens.
Deshaken kun je daarna met virtualdub doen. ;)

***UPDATE meet 'n greet zaterdag 6 maart***

Even een update betreffende de meet 'n greet van morgen, ik zit net de laatste weersvoorspellingen te bekijken en 't wordt er niet beter op. Wat is wijsheid? Ik kan morgen eventueel iedereen die zich heeft aangemeld opbellen als het niet doorgaat (bij regen en/of sneeuw bv.) maar wat is het laatste moment dat ik dat kan doen? Sommigen komen van verder weg en dan is om 12 uur bellen te laat. Aan de andere kant is d'r genoeg te zien en te bespreken wat FPV betreft, ik neem zowieso een hele collectie modellen en diverse apparatuur mee.

Ps. ik vond de titel wel prima hoor, vind 'm nu wat te kort, maar goed, het gaat om de inhoud tenslotte.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

mocht er interesse zijn en ik heb de rest van de spullen op orde dan kan ik ook in de omgeving van Rotterdam eens een FPV dagje organiseren. Locatie is een mooi veldje openbaar terrein met parkeer gelegeheid en er schijn daar nog wel eens wat model te worden gevlogen door anderen.

Google Maps

Het is langs de rotte bij de kunst skibaan en heb er al een aantal malen met FPV gevlogen. Gelieve niet hoger dan 300 meter te komen aangezien vliegveld 16hoven in de buurt is maar je moet er niet teveel last van hebben.

gras is er korter dan op de foto :)

Indien nodig heb ik ook nog wel wat andere locaties in en rond Rotterdam.

ik moet nog even mijn antenne tracker op orde hebben en dan is het best mogelijk. Is geen probleem om met een grotere groep te zijn..... altans, heb ik nog niets van gemerkt ;)

Sander: ff kijken of jij er dan ook bij kunt zijn? kun je meteen nog een 12dbi meenemen :)

laat het maar weten...

trouwens, waar ik persoonlijk het meeste vlieg is bij mij achter in het park. misschien ook leuk om te weten. is op 200meter lopen van mijn huis, dus mocht er iets stuk gaan is het zo weer gerepareerd :) of je moet een funjet stukvliegen, dat is wat lastiger ;)

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.933775,4.549912&spn=0.002613,0.005316&t=h&z=18

Laatst bewerkt:
Ik vergis mij.

een .wmv plugin is mij al gelukt.

Echter zijn mijn hd bestanden "quicktime .Mov"bestanden. Deze moeten eerst geconverteerd worden naar avi of .wmv. Nu heb ik een "illegale"versie van Quiktime pro waarbij ik de filmpjes kan converteren naar avi. Eindelijk kan ik ze na het converteren openen in virtualdub, alleen is de kwaliteit ineens bar slecht.

Zeg maar hoe ik je een bestand kan sturen, msischien is het jou binnen een halve minuut gelukt? Kijk maar.

bedankt voor je hulp in ieder geval!

Ik gebruik voor al mijn conversions OJOsoft total video converter. converteerd naar wat je maar wilt. lekker kleie, slikt echt alles en vreet weinig CPU. Kun je hem niet vinden trek hem dan maar van me FTP met crack...

Rotterdam wordt al beter te doen voor mij.
Mooie vlieg omgevingen heb je daar, Leo!
Als het mag dan kom ik ook graag kijken als je eens wat organiseerd.
Tegen die tijd heb ik mischien zelf ook al wat vliegends in elkaar zitten.
Voor mij mag het op zondag, ik hoeft toch niet naar de kerk. :p

ps. Titel vind ik nu ook wat kort, misschien iets in de trand van "FPV (Eerste Persoon Vliegen)",
dan weten nieuwelingen waar het over gaat.

FPV 2th stage flight?!?!

Rotterdam wordt al beter te doen voor mij.
Mooie vlieg omgevingen heb je daar, Leo!
Als het mag dan kom ik ook graag kijken als je eens wat organiseerd.
Tegen die tijd heb ik mischien zelf ook al wat vliegends in elkaar zitten.
Voor mij mag het op zondag, ik hoeft toch niet naar de kerk. :p

ps. Titel vind ik nu ook wat kort, misschien iets in de trand van "FPV (Eerste Persoon Vliegen)",
dan weten nieuwelingen waar het over gaat.

tja, titel.. ben niet echt een "forum"guy.. misschien word het wel tijd.
zo'n titel misschien?!

Zal e.e.a eens met Sander bespreken. Anders doe ik het op eigen gelegenheid.
Wat is er nu niet leuker om demo's te geven aan mensen die interesse hebben. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, toch?!
ik doe dit ook niet echt voor de centen, maar nog steeds voor de lol. ach wat zakgeld is ook niet mis .... ;)

Na onrust hebben gezaaid over de forumtitel nu even serieus:

Ik zie dat er wat vragen zijn over verschillende video formaten.
Probeer eens Super@ (SUPER@)

Echt freeware (geen 30 dagen of zo) en kan echt alles naar alles converteren. Helemaal legaal dus. Download zit wat verstopt. Niet op de stiekeme comerciele links klikken.

Met avicodec (http://avicodec.duby.info/) kan je goed info krijgen over de codecs en bit snelheden van je videofile. Ook freeware.

Virtualdub doet het niet windows dingen (afs, wmv) en ziet het liefst een nette AVI (bijv met XVID video codec en wav geluid).

mov wordt alleen door apple lekker begrepen en niet in de windows wereld.
Gebruik geen mpeg2, want dan krijg je weer gedoe met interlacing.
Onder de naam MP4 worden vele varianten geduwt. Vooral veel geluids soorten kunnen hiermee. Als je geen geluid hebt dan vaak een codec probleem. Gebruik gewoon wav voor editting en mp3 in het eind product.

let ook op juiste fps. PAL (wat je gebuikt voor video zenders europesche norm) is 25fps, maar de meeste niet zendende camera's nemen weer op met 30fps. Fouten zie je door schokkerig beeld. Voor FPV zal het niet erg opvallen.

Virtualdub kan trouwens al redelijk veel met ingebouwde filters. Beeld kantellen bijvoorbeeld lukt wel aardig.

Laatst bewerkt:
Sja Sander wat is wijsheid. Ik moet zeggen vanmorgen was het lekker weer, maar nu echt totaal niet meer. Maar ze verwachten geloof ik zelfs sneeuw! Maar ja als ik bij het knmi kijk is er nog steeds 70% zon morgen.

Ochja, super. Das een aanrader, Remy!
Die hoeft geen plugins of gekke toestanden.
Je propt et erin, kiest wat je hebben wil, en hij klei'd het er zo voor je uit.
Ik dacht trouwens dat PAL 29.97FPS had.

oke oke, de titel is weer verandert. Dit word hem ofdat het er nou leuk uit ziet of niet;).

Hoezo tijfels over het weer? voor zover ik kan vinden word het morgen een mooie dag, met alleen een vrij koude wind. Dat word nog wat, midden op zo'n weiland :mrgreen: . M'n vriendin komt ook mee, die zal wel beginnen te klagen, maar ach. Geef dr een vogue en een pak sigaretten en het komt wel goed:mrgreen:
Komt bij dat het vandaag vanaf vanmorgen een beroerde dag zou worden. Hmm. tot een uur of 3 veel zon gehad, daarna werd het slecht..Het zal wel meevallen morgen..

Bedankt voor de reacties over het converteren. Ik blijf proberen.

*uhh, is er nu mee bezig*

Laatst bewerkt:
Jemig, de eerste converter die probleemloos het e.a. converteerd! Super. Wel gaat de kwaliteit van het converter gigantisch achteruit als ik het naar AVI converteer. kan dit kloppen? Ook snap ik niet heel veel van de instellingen die ik moet gebruiken bij dit programma, maar voorlopig kan ik even vooruit!

Bedankt Sven/harold!

Edit; Nou nog de laatste vraag:
Alles wat ik doe lijkt in slow motion te gaan. Het converteren werkt prima, alleen gaat de kwaliteit gigantisch achteruit. Verder lukt het deshaken me eindelijk in Virtualdub alleen gaat alles in slowmotion. Zo'n 6 frames per seconden. Als Pass1 ermee bezig is speeld het filmpje zich in slomo af. Daarna is hij klaar. Dan doe ik pass 2. Dan staat er voor 4 seconden "deshaken" . Daarna sla ik het filmpje op waarna er zich weer een balk begint te laden. Ook hier speeld het filmpje zich weer in slomo af. Als daarna het filmpje is opgeslagen, en ik speel hem af, dan blijft hij heel slomo afspelen. iets staat er dus niet goed, wie o wie weet wat ik fout doe?
Bedankt voor de hulp. ik zal het hierna, hierbij laten in deze draad.

Laatst bewerkt:
Zat trouwens te denken toen straks, als je kan inzoomen vanaf de lucht is helemaal leuk natuurlijk. Maar zag dat een chinees het al voor elkaar heeft :
By Fu Xing On ExposureRoom
echt wel stoer! Op autopiloot zetten en lekker rondkijken en inzoomen wauw.
Iemand hier die er al toevallig mee bezig is?

Iemand tips om trillingen op de camera zoveel mogelijk te dempen met een bepaalde montage of constructie?
Bijvoorbeeld om onder een heli te hangen.

Alles wat ik doe lijkt in slow motion te gaan. Het converteren werkt prima, alleen gaat de kwaliteit gigantisch achteruit. Verder lukt het deshaken me eindelijk in Virtualdub alleen gaat alles in slowmotion. Zo'n 6 frames per seconden. Als Pass1 ermee bezig is speeld het filmpje zich in slomo af. Daarna is hij klaar. Dan doe ik pass 2. Dan staat er voor 4 seconden "deshaken" . Daarna sla ik het filmpje op waarna er zich weer een balk begint te laden. Ook hier speeld het filmpje zich weer in slomo af. Als daarna het filmpje is opgeslagen, en ik speel hem af, dan blijft hij heel slomo afspelen. iets staat er dus niet goed, wie o wie weet wat ik fout doe?
Bedankt voor de hulp. ik zal het hierna, hierbij laten in deze draad.
Dat is maf.
Ik encode eerst 1st pass deshake (zie je puntjes) ZONDER encoding dus gewoon raw video,
en dan pas zet ik deshake op pass 2, en zorg ik ervoor dat het filmpje in orginele resolutie omgezet wordt naar een DivX6 compressie avi van 3000kbps.
Daarmee issie klaar om naar youtube/vimeo gepompt te worden.

Iemand tips om trillingen op de camera zoveel mogelijk te dempen met een bepaalde montage of constructie?
Bijvoorbeeld om onder een heli te hangen.
De amerikanen gebruiken vaak "pool noodle", das een dicht soort schuim.
Wij gebruiken het in nederland vaak als isolatie buis geloof ik.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is Sven geinspireerd door deze video:
[URL="
- Low and slow FPV[/URL]

Wow, da's inderdaad gaaf! Zou niet verwachten dat je zulke dingen kunt met een vliegtuigje <100gram. Aan het eind van de video zie je die kerel trouwens zitten, met een shirt of zoiets over zijn hoofd. Een bouwhelm staat dan toch nog een stuk beter hoor... :mrgreen: ;)

Hij heeft ook een paar leuke filmpjes met een foxje. Ook een leuk ding! Die verkoopt'ie ook in een rc-set, voor 119 euro. Lijkt me een hoop geld als je bedenkt dat je een kale fox voor zo'n 20 euro hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:

Het is prachtig weer hier in Noordholland, de zon schijnt volop en d'r is een klein beetje wind. Prima vliegweer dus, kortom tot straks allemaal!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Het is prachtig weer hier in Noordholland, de zon schijnt volop en d'r is een klein beetje wind. Prima vliegweer dus, kortom tot straks allemaal!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

het verwachte klote weer is zo'n beetje over het oosten van het land gegaan, in het westen is het idd mooi weer. wel beetje koud dus de servo;s zullen wat trager reageren ;) raar weer hier in nederland. Ben net geslaagd voor examen meteo en zelfs ik heb moeite met de omstandigheden hahaha...

Hoe laat en waar ga je beginnen? zal ik ook eens kijken als ik een gekke bui heb.
eventueel nog wat backup meenemen dan?

Eerst nog ff wakker worden en de vrouw wakker kietelen ;)

Digital Products Company :: Video Accessories :: Power Supply Filter, L-C Type

Sander is dit zon circuitje als dat jij ons eens liet zien?
Ik kan het voor 10 euro op de mat krijgen iig.
Ik weet niet wat de onderdeeltjes kosten los,
maar voor 5 euro gaan zitten pielen zelf?

Ik heb mijn TX kabel door gemeten, is gewoon zonder liniaire regelaar recht op 12v.
Dus bij mij moet het OSD en de TX op de 12v, samen achter zon filter.
De cam is 5v maar daar heb ik ook al een liniaire regelaar voor liggen.

Digital Products Company :: Video Accessories :: Power Supply Filter, L-C Type

Sander is dit zon circuitje als dat jij ons eens liet zien?
Ik kan het voor 10 euro op de mat krijgen iig.
Ik weet niet wat de onderdeeltjes kosten los,
maar voor 5 euro gaan zitten pielen zelf?

Ik heb mijn TX kabel door gemeten, is gewoon zonder liniaire regelaar recht op 12v.
Dus bij mij moet het OSD en de TX op de 12v, samen achter zon filter.
De cam is 5v maar daar heb ik ook al een liniaire regelaar voor liggen.

Ja, daarmee kan je prima uit de voeten, maar de onderdelen los kosten een paar euro, dus de keuze is aan jou.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back