Het grote FPV (First person view) draadje.

Ik snap het bericht van die engelsman niet helemaal. Kan ik hier nu uit opmaken dat het om een proportionele servo gaat? Of is het dat de servo van de ene kant, all the way naar de andere kant gaat nadat je hem een seintje hebt gegeven met je stick

Ik denk dat de Engelsman in kwestie nimmer zo'n servo heeft aangesloten? Of wellicht de vraagstelling niet snapt? Ik heb er hier twee liggen, beide via eBay besteld (lang geleden) beide zijn netjes proportioneel. Ik heb ook nog een andere goedkope winch servo (Eurgle 16D-22YMB) die is dat ook.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

@ Sander: is een headtracker ook te gebruiken in combinatie met een spectrum vliegzender?

Niet simpelweg door 't aansluiten van een kabel. Helaas kiezen merken als Spektrum ervoor hun klanten te frustreren door geen vrij toewijsbare trainer kanalen mogelijk te maken. Als je dus via een trainer kabel een andere zender aansluit heb je maar beperkte controle.

Aangezien de gangbare kanalen 1 t/m 4 al in gebruik zijn voor de besturing kan je die die moeilijk gebruiken voor headtracking. In de regel gebruikt men kanaal 5/6 of 6/7 voor headtracking. Futaba zenders en de duurdere modellen van Graupner hebben wel de mogelijkheid kanalen vrij toe te wijzen voor de trainerpoort, hier werkt e.e.a. dan ook probleemloos.

Je kan door inwendig in de meeste zenders e.e.a. te solderen headtracking wel werkend krijgen, maar niet iedereen wil dat risico nemen. Zowieso ben je je garantie van de zender kwijt in dat geval.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Er is nog wel een vrij kanaal over welke gebruikt wordt voor de Gear. Is het niet zo dat de headtracker uitgang werkt als een potmeter die je hierop kan aansluiten? Bestaat er ook een aansluitschema?

MVG Robert.

Er is nog wel een vrij kanaal over welke gebruikt wordt voor de Gear. Is het niet zo dat de headtracker uitgang werkt als een potmeter die je hierop kan aansluiten? Bestaat er ook een aansluitschema?

MVG Robert.

Nee, alle headtrackers maken gebruiken van 't trainer menu van de zender, zodat een externe zender de benodigde servo data levert. Het is dus niet zo dat er een externe potmeter wordt aangesloten via de trainerpoort. Een algemeen te gebruiken aansluitschema heb ik zo niet beschikbaar, dat hangt even af van de gebruikte zender. Normaliter adviseer ik voor FPV om een Futaba zender te kopen, dan hoeft er niks gesoldeerd te worden en is 't een kwestie van een kabel aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Zo, de tracker is af:).
ben er erg tevreden mee. De bedoeling was om de tracker zo klein mogelijk te houden. Ik denk dat dit aardig gelukt is. Wil ik in de toekomst een grotere patch dan word de pan van een kogellager voorzien.
Alles werkt prima, en het pannen en tilten werkt perfect:).

Nu nog even wachten op de Tiny telemetrie, zodat ik hopelijk deze week het a.a. kan testen:).

ei8kde.jpg

vzhbp1.jpg

2134zzn.jpg

1118hzc.jpg

fasysp.jpg

4v01h4.jpg

9i46yv.jpg

fp0bwh.jpg

Hmm, tevens een rondleiding van de tuin erbij;).

Op de spectrumzender zit ook een trainer ingang. De ingang kan je ook gebruiken voor een usb-sim kabel. DealExtreme: $7.45 USB Simulator Cable for Futaba JR FS R/C Remotes Bij deze kabel zitten meerdere connectoren...ook verloopstukjes die naar de headtracker kunnen gaan...Zou dat gaan werken of komt er nog meer bij te kijken?

MVG Robert.

Zoals ik in m'n vorige reactie aangeef is het belangrijk dat kanalen vrij toewijsbaar zijn aan de trainerpoort. In de meeste zender is dit niet 't geval en kunnen alleen kanaal 1 t/m 4 gebruikt worden. Daarmee is een headtracker niet te gebruiken omdat deze kanalen al voor de besturing gebruikt worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Zo, de tracker is af:).
ben er erg tevreden mee. De bedoeling was om de tracker zo klein mogelijk te houden. Ik denk dat dit aardig gelukt is. Wil ik in de toekomst een grotere patch dan word de pan van een kogellager voorzien.
Alles werkt prima, en het pannen en tilten werkt perfect:).

Ziet er degelijk uit zo, ben benieuwd naar je bevindingen in de praktijk. Een 14dBi flat patch is inderdaad een goede upgrade waarmee je met de 10mW een flinke winst boekt wat bereik betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Mooi remy, ziet er goed uit! Ik zie dat jou patch losgekoppeld is van de videoontvanger. Dat is mooi omdat de pan dan geen extra gewicht hoeft mee te nemen. Kan de coax de verdraaiing wel aan? Ik heb mijn tracker ook bijna klaar maar dat is gewoon een standaard immersion set.

MVG Robert.

Ja hoor:),

Ik heb net Rob een pbtje beatwoord waarin dezelfde vraag stond.
Op het moment heb ik er nog een standaard servo op zitten. Hij heeft dus behoorlijk vrij spel. Op het moment ziet het er absoluut niet naar uit dat er ergens iets belast word.
De coax kabel is vrij soepel, dus alsnog maak ik me geen zorgen.
Mocht dit met de 360 graden servo toch een probleem worden, dan komt er een ondersteuning bij:).
Dit is voorlopig hoe de tracker er uit is gekomen. De praktijk zal uitwijzen ofdat er nog het e.a. aangepast moet worden:)
Verder tnx:). Kan niet wachten om het zooitje in werrking te zien:rolleyes:

Sander, is er geen mogelijkheid waardoor ik hem even fancy kan laten ronddraaien:rolleyes:?
heb wel een videotje, maar die is wel ergg saai.

Laatst bewerkt:
Sander, is er geen mogelijkheid waardoor ik hem even fancy kan laten ronddraaien:rolleyes:?
heb wel een videotje, maar die is wel ergg saai.

Ja, de EzAntennaTracker decodeert de telemetrie data (EzTelemetry) die via het audio kanaal van je ontvanger afkomt. Nu heb je natuurlijk nog geen TinyTelemetry of EzOSD. Maar uiteraard werkt 't ook met een eerder opgenomen video met telemetrie data, je kan die gewoon afspelen (b.v. op de PC) en dan het rechter audio kanaal op de EzAntennaTracker aansluiten. De EzAntennaTracker gaat dan vrolijk de data decoderen en dan zal de antenna 't model gaan volgen. Als je even een video wilt proberen email me dan even, dan stuur ik je een video met telemetrie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Volgens mij kunnen er niet veel mensen op een zaterdag..
Ik kan op een zondag, alleen zit ik te koekeloeren dat zaanstad een aardig end weg is als ik het in één keer doe. Op elke zaterdag ben ik in Utrecht, dus is Zaanstad het probleem niet.

helaas nog steeds geen mailtje gekregen van dat gestuurde linkje Sander. Weet nu nog steeds niet goed welke servo ik nu moet bestellen.

Edit; Niks gevonden op hobbyking.com.
verder wél dit gevonden over de GWS S125 servo:

GWS S125 1T

Class: Sail Servo
Digital: No
Programmable: No
Voltage: 4.8v or 6.0v
General Specs:
- Bearings: Dual BB
- Gears: Nylon
- 60° speed: .26 sec @ 4.8v
- 60° speed: .21 sec @ 6.0v
- Torque: 92.00 oz/in @ 4.8v
- Torque: 106.00 oz/in @ 6.0v
-- 1.59 x.79x1.65 inches
- 1.76 ounces
Applications:
- Sailboat
- All Purpose

@ leo,
Dit zou de gene zijn die we zoeken. DualBB met een 1T erachter.
Hier te bestellen:
High Torque Full Turn Servo
Goed, acroname verstuurd ook naar NL Echter starten ze een onderzoek van een dag voor een zo economische verzendwijze.
Ik krijg hier dus nog bericht van.

"We are currently researching your shipping options to Netherlands and will be sending you an email to "ramsus42@hotmail.com" when we have the options resolved. This typically takes 1 business day plus any time difference between your location and ours"

Nou, ik laat het even weten.

Ps; op ebay.com staat een goede servo. let erop dat er achter de naam van de servo "1T"staat. Dat hij proportioneel is kan ik nergens terug vinden, maar de amerikanen zweren hier bij.
Echter versturen zei alleen binnen Amerika.

Ah nog een edit; er staat op een ebay nog een goede 1T servo. Deze in de UK. Ik heb ze een email gestuurd. Tword nu een beetje wie het eerst komt wie het eerst maald:mrgreen:
Nou, dat word dus even de tracker uit proberen met een standaart servo, en een stretcher er tussen;).

zo, net weer terug op het forum, kon niet slapen (zie de tijd)! en nu ff PB's lezen en reageren.
Heb ff gebeld naar Steve Webbs models in de UK. die heeft de gws125 wel liggen en gaat nog even uitzoeken welke we goed kunnen gebruiken voor de tracker. ook meteen even gevraagd voor goede 180 servos (2x 90gr) en kom toch weer op Hitec uit.

S125 sail winch servo x 2 @ £14.99 = £29.98

HS5065mg servo = £24.99

HFP20 servo programmer = £54.00

De hitec HS5065 zou volgens hun perfect zijn en ook passen in de spt200 unit van servocity. Deze servo kun je volledig programmeren, vandaar de servo programmer.
Mij boeit het echt niet om wat meer uit te gevene voor een perfect product waarme je nog het een en ander kan. Goedkoop met FPV is meestal duurkoop, dus.....

Ik spreek voor mijzelf want ik kan niet in ieders portemonee kijken...

Als het wat is (ik ga ze maandag weer bellen) dn kan ik er wel wat meer over laten komen, indien gewenst.. Zal Guru Sander ook nog eens lastig vallen om zijn mening ;)

Nee, alle headtrackers maken gebruiken van 't trainer menu van de zender, zodat een externe zender de benodigde servo data levert. Het is dus niet zo dat er een externe potmeter wordt aangesloten via de trainerpoort. Een algemeen te gebruiken aansluitschema heb ik zo niet beschikbaar, dat hangt even af van de gebruikte zender. Normaliter adviseer ik voor FPV om een Futaba zender te kopen, dan hoeft er niks gesoldeerd te worden en is 't een kwestie van een kabel aansluiten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

als er nog beginners met fpv interesse hebben in een Futaba FF7 voor FPV met oplader en batterij (zonder servo's). laat dit dan even weten. Dingen zijn ontzettend schaars maar ik weet er nog wat te vinden :)

De hitec HS5065 zou volgens hun perfect zijn en ook passen in de spt200 unit van servocity.

Lijkt me sterk, dit is een micro servo, de SPT200 gebruikt standaard formaat servo's, die zijn een paar slagen groter, daarnaast is 't maximaal leverbare moment te klein voor een tiltservo. Kijk maar even naar de beschrijving en de maatvoering van e.e.a. er staat duidelijk bij 'standard size servos'.

SPT200 Pan & Tilt System

Zo moeilijk is 't toch niet om bij de SPT200 te kijken welke servo's standaard geleverd kunnen worden hierbij, even de datasheet erbij te pakken voor deze servo's en dan de maatvoering te vergelijken met e.v.t. alternatieve servo's? Of ben ik nu gek?

The Direct Drive Pan & Tilt System can use any standard size Hitec servo. For cameras up to 1 lb, the HS-645MG or the HS-475HB servos work very well. For cameras up to 2 lbs, we suggest the HS-985MG or for the ultimate pan and tilt, the HSR-5995TG. If you are needing more than 90° of movement in either the pan or tilt, you can order servos from us pre-modified for this on the Hitec servo pages.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Lijkt me sterk, dit is een micro servo, de SPT200 gebruikt standaard formaat servo's, die zijn een paar slagen groter, daarnaast is 't maximaal leverbare moment te klein voor een tiltservo. Kijk maar even naar de beschrijving en de maatvoering van e.e.a. er staat duidelijk bij 'standard size servos'.

SPT200 Pan & Tilt System

Zo moeilijk is 't toch niet om bij de SPT200 te kijken welke servo's standaard geleverd kunnen worden hierbij, even de datasheet erbij te pakken voor deze servo's en dan de maatvoering te vergelijken met e.v.t. alternatieve servo's? Of ben ik nu gek?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

kun je best gelijk in hebben maar als je servocity of steve webb vraagt en uitlegt wat je wilt en waarvoor dan mag je toch verwachten dat je zonder al te veel nadenken de juiste oplossing krijgt. Heb al gemerkt dat er meerdere mensen zijn die door de servo's het fpv bos niet meer zien....
Te veel kleuren en smaken die volgens de "verkoper" prima zouden moeten passen. Zelfs sebastiaan (duitsland) kwam er niet uit en is nog bezig...

kun je best gelijk in hebben maar als je servocity of steve webb vraagt en uitlegt wat je wilt en waarvoor dan mag je toch verwachten dat je zonder al te veel nadenken de juiste oplossing krijgt. Heb al gemerkt dat er meerdere mensen zijn die door de servo's het fpv bos niet meer zien....
Te veel kleuren en smaken die volgens de "verkoper" prima zouden moeten passen. Zelfs sebastiaan (duitsland) kwam er niet uit en is nog bezig...

In dit geval kun je dus kennelijk beter zelf je huiswerk doen, als iemand voor een applicatie waarbij de benodigde servotypes specifiek genoemd worden (zie onderstaande quote) een type aanbiedt als zijnde 'equivalent' en dat type is een micro servo die overduidelijk *niet* past dan zou ik m'n twijfels krijgen bij dergelijke adviezen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ook ik ben me aan het verdiepen in het FPV vliegen en wil binnenkort een Easystar gaan uitrusten met een Camera, OSD, gps en video transmitter.

Echter loop ik nog tegen de volgende vragen aan:

1. Is het mogelijk een 2,4Ghz video transmitter te gebruiken naast mijn Futaba T7c (tevens 2,4 Ghz) of zal dit problemen gaan geven?

2. welke video transmitter geeft me voldoende bereik om ongeveer in een straal van ca 1,5 km te kunnen vliegen (eventueel met een aangepaste richt/patch) antenne op de grond.

3. Qua OSD zit ik te denken aan bvb Simple OSD XL met een GPS ontvanger zijn hier nog alternatieven voor ?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mocht er iemand in mijn omgeving (Gelderland) zijn die ook met deze materie bezig is zou ik dolgraag eens mee willen kijken.

1. Is het mogelijk een 2,4Ghz video transmitter te gebruiken naast mijn Futaba T7c (tevens 2,4 Ghz) of zal dit problemen gaan geven?

Nee, dit onderwerp is hier al meerdere keren besproken, dit gaat *niet* samen, je zult óf over moeten stappen op RC besturing op 35MHz óf gebruik maken van de 5.8GHz band voor audio/video. Uiteraard kan je wel een andere frequentie kiezen voor audio/video, maar deze zijn óf niet vrij voor gebruik óf in een aantal gevallen alleen als je een zendvergunning hebt.

2. welke video transmitter geeft me voldoende bereik om ongeveer in een straal van ca 1,5 km te kunnen vliegen (eventueel met een aangepaste richt/patch) antenne op de grond.

Met een 10mW op 2.4GHz en een 14dBi patch antenne is dit prima te doen, in combinatie met een tracking antenna hoef je je geen zorgen te maken dat de antenne 't model wel volgt.

3. Qua OSD zit ik te denken aan bvb Simple OSD XL met een GPS ontvanger zijn hier nog alternatieven voor ?

Zat, het hangt er even vanaf hoeveel kennis en vaardigheid je in huis hebt wat betreft elektronica e.d. De eenvoudigste oplossing is de EzOSD, plug 'n play en zeer eenvoudig in gebruik en installatie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back