Het grote FPV (First person view) draadje.

hi

nou heb ik me niet echt verdiept in de pan and till

maar als ik deze link bekijk SPG785A Top Mount

kan je kiezen uit div tandwielen

er zit een klein kantwiel op de servo,,en een grote

dus je gaat vertragen

dus heb je een servo nodig die domweg rond draait,, en door de software links en rechts gaat,,,en stopt op het sterkste ontvangst signaal

rob

dus heb je een servo nodig die domweg rond draait,, en door de software links en rechts gaat,,,en stopt op het sterkste ontvangst signaal

Je hebt een positie-encoder nodig, normaliter is dat een variabele weerstand (potmeter) die op de uitgaande as is gemonteerd. De positie van de uitgaande as wordt gerelateerd aan de weerstandswaarde van de potmeter. Dus om de servo te laten werken heb je deze terugkoppeling nodig, anders kan je nooit een willekeurige positie van de uitgaande as definiëren, dan draait hij gewoon continue rondjes, linksom of rechtsom.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Hmm.. Goed, ik zal ze eens mailen.
Sander, gebruik jij dan ook zo'n positie encoder? Ik meen me te herinneren dat je wél een vertraging gebruikte, maar dit i.c.m met een speciaal soort servo.
Ik vond niet heel veel meer troep op je tracker dan nog een ubec en een controllertje :mrgreen:

remy
Wat ik ook ergens zag was dat ze een potmeter aan de buitenkant van een as hadden gemonteerd,en dus buiten de servo vastmaakten .
dan kun je dus de servo gebruiken met een gear .
in text een beetje moeilijk uit te leggen .
Groeten wiebe.

Wiebe goed idee, ik snap hem helemaal.
Alleen zoals sander al zei werkt mijn servo niet proportioneel. Je bestuurd de servo d.m.v van je stick (dûhh), als een soort snelheidregelaar. Hoe verder je de stick de hoek in duwt hoe sneller de servo gaat draaien. Hij stopt dus niet op het punt wanneer jij je stick in een stand houd.

Ramsus, Dat externe potje komt in de plaats van de pot in de servo. (of in jouw geval de min of meer gelijke weerstanden) Je kunt dan met tandwielen gaan spelen zodat je een rotatie over 360 graden kunt aansturen met een pot die bv maar 200 graden kunt draaien. Maar de servo stopt dan wel als de gewenste hoekverdraaing is bereikt. (moet je wel zorgen dat je servo 360 graden kan draaien, anders loopt de boel vast natuurlijk)

Is het niet zo dat je juist bij een niet proportionele servo een positie-encoder (potmeter) nodig hebt? Bij een proportionele encoder is de (gestuurde) positie bekend; stick in het midden is servo in middenstand.

...
Zijn er ook trackers die sturen op sterkste signaal? Volgens mij sturen ze op de GPS-positie van het vliegtuig? De tracker weet anders niet welke kant hij op moet draaien om het sterkste signaal te zoeken.

Kapografh,

Duidelijk, bedankt. Alleen wat ik dan nog niet snap. Het stoppen van de servo zal het probleem dan niet meer zijn, alleen het stoppen wanneer ik wil dat die stopt lukt dan toch nog niet? Door de stick verder naar links te drukken, zal de servo sneller gaan draaien. Houd ik de stick in een bepaalde positie, dan stopt de servo niet, maar draait gewoon langzaam door. Stick vol links, is dus volgas:mrgreen:, stick minder ver naar links is minder "gas"

Klaasie, je hebt het juist hoor. Een 360graden proportionele servo heeft zo'n encoder niet nodig.

Ik heb in ieder geval even een mailtje gestuurd. Hoop dat hun mij kunnen vertellen of dat ze de goede servo hebben.

het zal zo zijn dat bij de servos van remy dat de servo zowiezo al los zit vanaf de uitgaande as .
als er al een potmeter in zit .
Je kan er 1 open schroeven remy .wie weet zit er een potentiometer in .
Of je vind 2 weerstanden .of niet .

Groeten Wiebe.

Hoi Wiebe,

Ik heb de servo even open geschroeft. Er zit dus géén pot meter in.
Typish, ben zo gewend aan een potmetertje in een servo:rolleyes:
Er zit wel een soort "voorbereiding" in. Waar je dus een potmeter in kan klikken.

even een vraagje tussendoor .
Ik heb net de bril binnen en ontvang al ned 1 [door een buurman uitgezonden denk ik .]
mijn mini camera met inwendige zender en lipo doet het ook op de bril,
Maar alleen is zwart witt en soms zit er een kleurtje door .

Is daar misschien dat kleine joystick/knopje voor op de bril?
Er zat namelijk geen handleiding bij

Groeten wiebe.

Ramsus,
Zo te horen heb je een servo wat is gemaakt (of aangepast) voor continue rotatie. Dat houd in dat je zenderknuppel een soort gaspedaal wordt, ipv een positie-indicator, maar dat had je al gemerkt.
Hele handige servo's, maar voor een headtracker/ antenne tracker niet te gebruiken tenzij er een externe positie encoder is die de boel verteld wanneer het servo moet stoppen.
Wat je nu eigenlijk hebt is een situatie zoals een normaal servo werkt:
elektromotortje wat naar 2 kanten kan roteren,
beetje elektronica die verteld of het motortje linksom of rechtsom moet gaan draaien, en daarbij middels de pot meet of de juiste positie is bereikt= motor stoppen.

Jou servo is nu verbouwd tot het motortje wat via een zender kan worden bediend. Wat voor de tracker nog ontbreekt is de aanvullende elektronica en tandwielen om de rotatie van de antenne en positiebepaling te bewerkstelligen.

even een vraagje tussendoor .
Ik heb net de bril binnen en ontvang al ned 1 [door een buurman uitgezonden denk ik .]
mijn mini camera met inwendige zender en lipo doet het ook op de bril,
Maar alleen is zwart witt en soms zit er een kleurtje door .

Is daar misschien dat kleine joystick/knopje voor op de bril?
Er zat namelijk geen handleiding bij

Groeten wiebe.

Vreemd, d'r hoort een handleiding bij te zitten. Op onderstaande url te downloaden, wel even zelf in elkaar vouwen.

http://www.immersionrc.com/manuals/RCV922%20Aviator_D.pdf

Het zwart/wit probleem kan meerdere oorzaken hebben, een video signaal nivo dat afwijkt van de standaard 1Vpp in 75-ohm, of een zendfrequentie die net buiten die van het geselecteerde kanaal valt. Ook kan de videobril defect zijn, maar dat is een laatste optie, daar ga ik even niet vanuit.

Ik zou even de meegeleverde audio/video zender aansluiten en dan nog eens proberen, heb je dan nog steeds zwart/wit beeld als je daarop een DVD speler, of AV uitgang van een ander apparaat aansluit dan is er iets mis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik ben er al achter dat het joystikje is voor het scherm, donker licht ed.
De bril was een demo model dus het kan zijn dat leo de handleiding zo snel niet meer kon vinden.

De bril werkt verder prima ,ook kleur geeft hij wel door [verdorie zit ergens een buurman voetbal te kijken ]

het zal wel komen dat hij toch net niet op de goede freq staat.
De camera dan .

Vanavond maar eens kijken of die kameraad van mij nog een camera kon scoren .

Groeten wiebe.

Gisteren gevlogen met de EZ en tijdens de vlucht begaf de regelaar. Gelukkig werkte de besturing nog, alleen de motor hield ermee op. Wel een rare ervaring en heb in een nabijgelegen weiland geland. Helaas heb ikzelf deze EZ niet gebouwd anders had ik de regelaar niet in de romp verwerkt...alles opesnijden lijkt me geen optie. Gisteravond kreeg ik een helder idee na het bekijken van een film "los en slow" van een parkflyer uitgerust met FPV. Heb alles omgebouwd naar de NAAN-2.

bouwverslag-de-naan-epp-3d

Ik kon er niet van slapen...dus bij het krieken van de dag naar het veld. s'morgens de beste tijd, hier was het nagenoeg windstil! Een paar rondjes vliegen en daarna met de videobril....

WOW!!!!!!!!!!!!!!!en nog eens WOW....ik ging helemaal uit m'n dak...wat is dat prachtig.

Lekker scheuren, loopings, rollen..alles...dit is de mooiste aanvulling op heel het modelbouwgebeuren!

Nu eens kijken of ik een keer iets kan opnemen met een recorder.

full

MVG Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er al achter dat het joystikje is voor het scherm, donker licht ed.
De bril was een demo model dus het kan zijn dat leo de handleiding zo snel niet meer kon vinden.

De bril werkt verder prima ,ook kleur geeft hij wel door [verdorie zit ergens een buurman voetbal te kijken ]

het zal wel komen dat hij toch net niet op de goede freq staat.
De camera dan .

Vanavond maar eens kijken of die kameraad van mij nog een camera kon scoren .

Groeten wiebe.

ach ja, een handleiding :)
kan er wel even een voor je inscannen en mailen..
misschien wel handig ;)

Ik kon er niet van slapen...dus bij het krieken van de dag naar het veld. s'morgens de beste tijd, hier was het nagenoeg windstil! Een paar rondjes vliegen en daarna met de videobril....

WOW!!!!!!!!!!!!!!!en nog eens WOW....ik ging helemaal uit m'n dak...wat is dat prachtig.

Lekker scheuren, loopings, rollen..alles...dit is de mooiste aanvulling op heel het modelbouwgebeuren!

Nu eens kijken of ik een keer iets kan opnemen met een recorder.

Gefeliciteerd! Zo'n 3D model is inderdaad ook erg leuk voor FPV, nog leuker met een headtracker zelfs, dan kan je ook nog 3D FPV-en :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander bedankt voor de handleiding ,
Ik had hem al gezocht bij fat shark maar kon hem daar niet vinden .

Leo heb de handleiding dus al gevonden ,bedankt voor de levering .

Robert .ik zelf stop ook graag de overbemeten regelaar graag in de romp vd ez.
Ik lijm daarbij alleen de staart en de rest tape ik vast ,met eventueel een drup lijm hier en daar .

Kun je hem altijd nog voorzien van andere setups .

Groeten Wiebe.

Liever de regelaar pal voor de motor:). meeste doen het wegens de koeling. Mijn redenatie is dat al die storingsbronnen zo ver mogelijk van je apparatuur af moet zitten. Tja, gevoel..

Ziet er mooi uit Robert! Netjes verzorgd:). Lijkt me ook erg leuk om eens te proberen.
Zo eerst weer even de nemo pakken. Tis ook zo mooi weer. Wel waaierig.

Hmm, toch zonde van de servo. Het was een gekogellagerde metalgear. Gister even gekeken, en elk tandwiel is inderdaad van uhh, messing/metaal?
Ik probeer hem wel weer te slijten. helaas nog geen mailtje terug gehad van robots.de.

Sander, is er inmiddels bekend hoeveel mensen er evt de 27ste aanwezig zijn?

Back