Het grote FPV (First person view) draadje.

Nee, nee en nog eens nee, niks nemen met optische zoom of optische stabilisatie, dat werkt niet in een FPV model. Je wilt een camera met vast objectief en liefst ook nog met een vaste brandpuntafstand (b.v een Toshiba Camileo P10 of een S10). Als je me niet gelooft dan heb ik nog twee stuks Canon HF100 FullHD SD camcorders in de verkoop, dan mag je 't zelf gaan proberen. Prima camera's voor filmen vanaf de grond, vanuit de hand of op een statief, maar in de lucht gooit de optische stabilisatie roet in 't eten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Nu mag ik et eens zeggen. ;) Lezen, Sander!
Ik zei dat ik em voor op de grond filmen nodig had.

De P30 heb ik een tijdje geleden gehad.
Deze heeft een prima optische zoom, en kwaliteit is aardig.
Alleen Not my cup of thee.
Als ik deze vergelijk met een Aiptek A-HD+ doet hij absoluut onder qua kwaliteit.
Sven, al eens gekeken naar een Aiptek Z500? Deze heeft een optische zoom, en echt perfect beeld.
Ik zie zo even geen verkoop punten.
tweakers pricewatch neemt de camcorders niet echt mee zo lijkt het.

Wel 3x optical inplaats van de 5x bij sony.
Ik weet eigenlijk niet of 3x zoom wel genoeg zal zijn.
Met mijn gewone camera blijven vliegtuigen dan al gauw nog kleine stipjes op 3x.

Ook ben ik niet zo kapot van het .mov formaat dat eruit komt.
Met die apple meuk kun je bar weinig mee, virtualdub vreet et iig al niet en dan mis je toch deshaker.

Ik zie ook vaak dat die cameras een "nep" 1080p geven,
dat wil zeggen 1480 pixels in de breedte ipv 1920.
Maar dat doen vrijwel alle cams denk ik wel (behalve sony).

Stabiliseren heb ik al een leuk truukje voor,
Een bout in je statief gaatje draaien met een touwtje eraan,
en aan et andere eind een stokje waar je je voet op zet.
Strak trekken en hup, cam gaat nergens heen.

Laatst bewerkt:
Iemand enig idee wat voor type stekkertje er in mijn RCV922 420 Camera gaat?
ik bedoel het kleine witte stekkertje. Ik ben al een aantal winkels afgegaan maar nergens kunnen ze me helpen. het mooie lente weer is er eindelijk maar ik kan nu
niet verder zonder zon stekkertje. als iemand me verder zou kunnen helpen heel graag

gr dave

Die Canon HF100 doet et best aardig.
Zal alleen ook wel een prijskaartje aanhangen waar je zelf van gaat shaken. :p

Die Video is gewoon verneukeratief.
Een donker hoekje, met bar veel kleur op de achtergrond, i.c.m. met een hoogstaande zon.
Ik kon mijn ouders niet overtuigen om de cam over te nemen! Binnenshuis was het beeld zowat zwart. ( ik weet het, een Cmossensor is nou niet ideaal binnen) Daarnaast werkte de stabilisatie alleen bij een lagere resolutie. Bij de hoogste resolutie kon je het hokje niet meer aanvinken.
Komt bij dat van mijn C100 de kleuren veel echter zijn. De P30 doet het lijken alsof je bij het begin van de regenboog staat.
Prachtig beeld hoor, begrijp mij niet verkeerd, maar in diezelfde prijsklasse ga ik voor aiptek..
Beter ga je voor een Sony o.i.d.

Laatst bewerkt:
Sleurhutje, word die Minimag FPV gevlogen?
Zonee, oei.. Ik heb al wat hd camera's in kistjes gestopt, niet FPV'end ( wat een woord), maar bij thuis komst was het om te janken. Een Schoorsteen in de verte leek op een trillende d*ldo.
maargoed, rustig weer, een gebalanceerde kist en een goed staande zon doen wonderen :).....
ben zoiezo benieuwd hoe je fpv beelden worden:). leuk dat er ook hier gexperimenteerd word:)!

Ik vind die Aiptek Z500 helemaal niks..
Alles is flets wit, alsof er een kwak vaseline op je lens zit.
Op youtube kan ik niet echt een overtuigend filmpje vinden van die cam.

@Remy: Ik snap ook niet dat jullie zulke enorme trillingen hebben. Dit is een filmpje gemaakt met de FujiFilm Z10fd op mijn MiniMagen die heeft geen beeldstabilisatie.

Maar ook met de "waardeloze" spycam die toch echt gevoelig is voor trillingen die op mijn Xeno zit met een prop-adapter die niet in balans is (gecompenseerd met een plakbandje op het blad) en een motor met uitgelopen lager geeft nog een knap beeld (los van een focusprobleem door een extra voorzetlens :oops:).

Laatst bewerkt door een moderator:
Sleurhutje,

Ik heb het hier over een HD camera, niet de fujifilm.
Wanneer een prop uit onbalans is, of het is onrustig weer en het beeld word geshaked, dan zie je dit bij een HD camera direct terug in het beeld.
De horizon lijkt wat golvend, het landschap lijkt te verschuiven enz.
Dit is wat dat betreft al een probleem geweest bij iedere HD camera die ik heb gehad.
Daarom zeg ik, rustig weer, een gebalanceerde kist, en een hoogstaande zon doen wonderen. Prop je zomaar een hd cam onder een kist, en is het geen rustig weer, dan zijn de beeln bij thuiskomst wat dat betreft k*t. Niet te vergelijken met de beelden die je maakt wanneerje fpv'ed Je anticipatie is gewoon vele male beter met FPV'en. Dit zie je direct terug in het beeld:).
Ik beoel er alleen mee te zeggen dat de test van een cam door deze onder een kistje hangen gewoon echt niets zegt..
wél leuk is het natuurlijk om het te proberen, en zien hoe het uitpakt:).
Ik heb verder geen ervaring met de echt duurdere camera's, maar volgens mij blijft dit bij iedere Cmos camera zo..

Ik heb het hier over een HD camera, niet de fujifilm.
Wanneer een prop uit onbalans is, of het is onrustig weer en het beeld word geshaked, dan zie je dit bij een HD camera direct terug in het beeld.
De horizon lijkt wat golvend, het landschap lijkt te verschuiven enz.
Dit is wat dat betreft al een probleem geweest bij iedere HD camera die ik heb gehad.
Het maakt niet uit of het een HD camera is of niet. Het heeft te maken met de wijze waarop de CCD wordt uitgelezen. Ik heb er al een paar topics aan besteed. Kijk even hier en hier. ;) En UEaDrS-yzIE[/media] en fSWDP1Tsj1Y[/media] een mooi vergelijk tussen een de twee soorten CCD's. En E4vjap9ai4M[/media] Babbel over de werking van de chips.

De keuze van het soort CCD en de manier van uitlezen is dus bepalend. Voordat je een camera koopt, dus eerst even een testje doen en kijken of het beeld naijlt of gewoon elk frame correct vastlegt. Ik heb geen filmpjes van de Bloggie kunnen vinden die last hebben van het naijlen (wel van de Webbie die vooral het probleem kent als beeldstabilisatie aan staat). :yes:

Sleurhutje,

Helemaal juist, alleen zijn de meeste camera's die voor FPV gebruikt worden over 't algemeen betaalbare HD camera's met een CMOS sensor die in meer of mindere mate last hebben van 't rolling shutter effect. Een 3 CCD semi-professionele camera monteer je niet op een EasyStar uiteraard, dan komt deze nooit meer van de grond.

Het kan overigens wel prima met een CMOS, je moet alleen de juiste camera kiezen (optische zoom en stabilisatie zijn dan niet gewenst) en da's soms koffiedik kijken. Als voorbeeld onderstaande video's, beide geschoten met een 129-euro kostende Toshiba Camileo P10.

Smooth flying in FullHD on Vimeo
Flying low and slow on Vimeo

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik ben met die HD camcorders bang dat je veel dit gezeik krijgt:

Die toren op 0:40 lijkt wel een plumpudding. :(
Ik durf daar door eigenlijk niet goed een camera te kopen.
Als ik bij het filmen van vliegend spul ook zulke rubber fratsen krijg,
ben ik iig niet echt gelukkig met zon ding.

En tsja, dan zie je Sander weer voorbij fladderen met et kleinere zusje,
en dat ziet er dan weer aardig uit en zet het je weer aan et twijfelen..

Jammer dat ik geen voorbeeld filmpjes kan vinden van iemand die met die cam iets probeerd te volgen.
Enkel wat luie pan en zoom shots, niemand die eens wat autos of vliegtuigen in beeld probeerd te houden.

Sven, dan zal het wat dat betreft om meningen gaan.
Ik heb nu meerdere HD camera gehad, en allen geven ze een andere kleur. voorbeelden zijn veel op internet te vinden.
Zo vind ik dat de Aiptek kleurechter beeld geeft ( dan bijvoorbeeld een FX35). Tis denk ik net wat je smaak betrefd.
Misschien eens wat voorbeelden op vimeo zoeken?

Sleurhutje, die camera die jij in je filmpje gebruikt is geen hd camera, en dit maakt veel uit.
Sander is mij voor met zijn reactie. Hij vliegt zijn camileo met een goed gebalanceerde kist, en rustig weer. Gaat hij een ongebalanceerd propje gebruiken, en vliegen met turbelent weer, dan zal het gewoon k*t zijn. Jou camera daarintegen zal hier minder problemen mee hebben.
Maargoed, het zijn mijn meningen, en typ dit puur op basis van mijn eigen ervaringen.
Geen rcgroups citaten of dingen die ik ooit eens heb gelezen:)

Laatst bewerkt:
Kleur van een camera is van heel veel factoren afhankelijk. Het begint al bij de lens. Goedkope plastic lensjes vergelen het beeld als snel. Dat compenseren ze met een blauwe coating met als gevolg dat groen groener wordt (soms bij het absurde af). Ook voor rood geldt eenzelfde probleem met de chip zelf. Rood is snel overstuurd. Bekende plaatjes zijn de rode tulpen in een groen weiland waarbij rood en groen overheersend aanwezig zijn t.o.v. van de werkelijke kleuren. Nu is dat eenvoudig te compenseren via software en de meeste camera's hebben al presets hiervoor (belichtingstype als kunstlicht (minder blauw), schermering (minder rood) etc.).

Maar ik blijf erbij dat het geen fluit uit maakt of een camera HD is of niet, het heeft puur te maken met de gebruikte videochip. Dat een HD chip meer pixels heeft en een veel snellere processor vereist is een ander verhaal. Maar dat doet niets af aan de gebruikte techniek. En ja, mijn Fuji Z10fd heeft toevallig eenCCD i.p.v. CMOS. ;) Dat zou dus de bepalende keuze moeten zijn en niet blind staren op het predikaat Full HD. Dan liever in 1280x720 met CCD dan 1920x1080 met CMOS en zeeziekte. ;) :mrgreen:

Misschien iets voor veel fpv gear en accu's Lijkt een beetje op een nemo maar dan groter en meer ruimte binnenin.

Het is een eigen ontwerp volledig van depron, hij heeft ook een build log kijk maar op youtube. Trillingen zullen inderdaad wel redelijk zijn maar ook worden opgevangen door het depron denk ik. Of je maakt er een grote water ballonen werper van.

Zou het een Amerikaan zijn? Wij nemen meestal wat lood als ballast mee.
Hij maar wat kogels erbij, had hij nog ergens liggen!!!:rolleyes:

Back