Het grote FPV (First person view) draadje.

verzenden naar analoge tv

Hoi,

mijn eerste post hier na in de 70 blz gelezen te hebben:)

Ik zou graag mijn mikrokopter (dik half jaar oud) fpv gaan vliegen. Ik heb hier nog een leuk oplaadbaar tft scherm liggen met analoge, digitale, av ontvangst ingebouwd (lenco tft-1020) LENCO - TFT-1020
en had deze graag gebruikt als scherm om te volgen..als camera had ik graag deze ElectronicaRC.com of deze ElectronicaRC.com gebruikt.

Mijn vragen:

1- ik zou graag het beeld van 1 van deze 2 camera's naar het scherm willen sturen via een analoge uhf verbinding op 434 mhz zodat ik het met de gewone tv antenne kan ontvangen omdat er toch niets meer op de analoge tv golf in belgie word uitgezonden....welke voordelen en nadelen heeft deze verbinding? Zo een mini zendertje is niet gemakkelijk te vinden? En maakt het verschil tussen die 420 en 480 beeldlijnen van de cameraatjes veel uit voor pal transmissie?

2- kunnen jullie niet beter een tracker ontvanger maken die gewoon heel snel rond zijn as draait zoals een sonar..of brengt dit teveel ruis met zich mee?

3- Is een gewone tv antenne genoeg om deftig ontvangst te hebben of moet ik ook naar een specialere antenne zoeken?

4 en laatste. de meeste cameraatje werken op 12 volt..ik vlieg nu met 2200 mah 11.1 v 3s lipo's. Kan ik daar die cameraatjes ook mee voeding geven of raden jullie me een andere lipo aan?

bedankt op voorhand
ik blijf deze interessante tread zeker volgen
ter info..ik film meestal met een vado hd cameraatje en ben daar best tevrden over

kasperke

Laatst bewerkt door een moderator:
1- ik zou graag het beeld van 1 van deze 2 camera's naar het scherm willen sturen via een analoge uhf verbinding op 434 mhz zodat ik het met de gewone tv antenne kan ontvangen omdat er toch niets meer op de analoge tv golf in belgie word uitgezonden....welke voordelen en nadelen heeft deze verbinding? Zo een mini zendertje is niet gemakkelijk te vinden? En maakt het verschil tussen die 420 en 480 beeldlijnen van de cameraatjes veel uit voor pal transmissie?

2- kunnen jullie niet beter een tracker ontvanger maken die gewoon heel snel rond zijn as draait zoals een sonar..of brengt dit teveel ruis met zich mee?

3- Is een gewone tv antenne genoeg om deftig ontvangst te hebben of moet ik ook naar een specialere antenne zoeken?

4 en laatste. de meeste cameraatje werken op 12 volt..ik vlieg nu met 2200 mah 11.1 v 3s lipo's. Kan ik daar die cameraatjes ook mee voeding geven of raden jullie me een andere lipo aan?

1. D'r zijn geen compacte video zenders beschikbaar op deze frequentie. Daarnaast is uitzenden op deze frequentie niet mogelijk tenzij je een zendvergunning hebt (in NL).

2. Ik denk niet dat ik deze hoef te beantwoorden toch? Een radar doet iets heel anders dan een antenne voor FPV gebruik.

3. Zie 1.

4. Gewoon op de vliegaccu aansluiten, eventueel met wat LC filtering om beïnvloeding (storing in je beeld) door de ESC te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

hoi Sander,

deze zijn wel wel verkrijgbaar hoor Videocomm 434 MHz UHF 100mW Shrink Wrap Video Transmitter
wilde maar weten dat je daar enige kennis over had buiten beschouwing gelaten dat het toegelaten is of niet.
Ik had al zo een 100 milliwat microzendertje maar heb het alleen maar gebruikt voor binnenshuis..het is stuk..daarom dat ik een nieuw zocht en vroeg me af of het ook bruikbaar zou zijn als fpv zendertje..of dat het meer stoort dan op andere banden. Ik woon aan de rand met de hoge Venen met geen enkel huis in een straal van 5 km.

Dus mn vraag was of jij kennis had hoe storingvrij dit was of niet..dus voordelen en nadelen ten opzichte van 900, 1.2, 2.4 enz bands

Groetjes
Kasperke

hoi Sander,

deze zijn wel wel verkrijgbaar hoor Videocomm 434 MHz UHF 100mW Shrink Wrap Video Transmitter
wilde maar weten dat je daar enige kennis over had buiten beschouwing gelaten dat het toegelaten is of niet.
Ik had al zo een 100 milliwat microzendertje maar heb het alleen maar gebruikt voor binnenshuis..het is stuk..daarom dat ik een nieuw zocht en vroeg me af of het ook bruikbaar zou zijn als fpv zendertje..of dat het meer stoort dan op andere banden. Ik woon aan de rand met de hoge Venen met geen enkel huis in een straal van 5 km.

Dus mn vraag was of jij kennis had hoe storingvrij dit was of niet..dus voordelen en nadelen ten opzichte van 900, 1.2, 2.4 enz bands

Groetjes
Kasperke

Die kende ik nog niet, wel een beetje stevig aan de prijs niet? Ik heb d'r verder geen ervaring mee, ook omdat deze band niet vrij voor gebruik is en het dus geen zin heeft om daar video zendapparatuur voor te ontwikkelen. Onze EzUHF RC besturing zit in dezelfde frequentieband, net als veel andere apparatuur in de 23cm band, zoals draadloze autosleutels, alarmcentrales, draadloze weerstations, etc. etc. Omdat onze EzUHF besturing packet based is met FHSS transmission heb ik daar geen last van (en vice versa) maar met video op die frequentie zal je dit wel terugzien in je beeld, iets vergelijkbaars zie je met 2.4GHz video en 2.4GHz RC besturing, dwz. strepen en storing in je beeld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Jeuzus wat een bedrag voor een tx :hammer:
Schofterig.

daarom niet hoor, je hebt immers geen extra ontvanger + batterij nodig..elke lcd tv is goed genoeg dan he. Mn oud zendertje was ook 100 millewatt en 2 op 2.5 cm groot en ging gemakkelijk 50 meter door de muren van het huis heen.

Daarom dat ik echt iemand aan het zoeken was die over dit zend- en ontvangstbereik meer afweet..hoe breed ie zendgolven zijn enz.

Groetjes

gaaaaaaaap... het is alweer laat na al dat lezen :) (01:23 16-4-2010) ;)

en de datum/tijd van de posts klopt ook niet..... 23:22??

ik volg dit draadje nou al een tijdje stilletjes. het lijkt me erg leuk om te doen ik heb alen het geld er niet voor :mad::mad: maar toch wil ik even een vraag stellen: wat is nou het max. bereik wat je kan hebben met een 10mw zender??? ik weet niet of het al een keer gevraagd is ik ben het nog niet tegen gekomen in ieder geval.

groet tom.

Hoi Tom,

Dit hangt van vele factoren af.
Zo kun je gaan voor andere antenne's, richt antenne's, maar natuurlijk moet je kist ook in orde zijn. Daarnaast is je vlieg omgeving enorm van belang.
Maximale haalbare afstand is dus moeilijk te zeggen.

(Zie de link in mijn onderschrift, en bekijk dan de "the day i lost my nemo video" Dit is gemaakt met een Nemo. De 8dBi patch werd gericht d.m.v van een helmpje waar een patch antenne op zat. Low budget dus:).)

Laatst bewerkt:
oke die begrijp ik als je maar de goede spullen hebt kun je een best end komen. kunt u misschien een beetje schatten hoe ver dat dat ong. was.

groet tom.

Ja hoor,

Dit was tussen de 900 en 1000 meter. Voor mijn gevoel kon ik nog verder alleen moest ik terug wegens een lege accu.
Tegenwoordig vlieg ik bijna niet anders dan 10mW meer:)
Voor mij is het 7 van de 10 keer voldoende.

Tom,

Nee, je dient de 1:10 regel te respecteren, dit in verband met de Fresnel zone en de vereiste van line of sight door de korte golflengte gebruikt door de audio/video zender.

Fresnel zone - Wikipedia, the free encyclopedia

Hieronder een reactie waarin ik wat meer vertel over 't bereik van een 10mW 2.4GHz audio/video zender.

[96058] het-grote-fpv-first-person-view-draadje-54

Niet om mezelf nu een veer in m'n kont te steken, maar als je zoekt op mijn reacties dan kom je de antwoorden (met rekenvoorbeelden) tegen op al dit soort vragen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laatst bewerkt door een moderator:
stel ik wil instappen, nog geen ingewikkelde tracker antennes etc.
gewoon rx, tx en camera, moet een eindje weg kunnen.
pan, tilt etc als optie voor later

wat gaat het me kosten (plusminus) ?

stel ik wil instappen, nog geen ingewikkelde tracker antennes etc.
gewoon rx, tx en camera, moet een eindje weg kunnen.
pan, tilt etc als optie voor later

wat gaat het me kosten (plusminus) ?
Ik hou op ons club forum een bouwverslag bij van mijn avontuur. Onderaan staat een overzicht van de kosten tot nu toe (en tot het extreem wordt ;)). Alle info zet ik steeds in de eerste post zodat alle info niet verloren gaat in het geneuzel erna. ;) Okay, eerste post zal wat lang worden maar goed....

Gerard.
Ben er net mee bezig en heb nog niet alles in een kist zitten .
maar een als je een beetje rtf wil hebben .

fathaai bril 320e/zender100e/camera50 tot 100[of je moet wat knutselen]
En wel aanbevolen een osd 150e.
En later kun je een andere antenne ed doen .
of in plaats van de 100e zender, de 50e 10mlw zender met platte antenne .

je ziet een hoop mensen vliegen met een patch antenne gewoon vast op een koffer op de auto geplaatst.

Eeehmmm. ik heb bijna alles compleet nu ,dus dit niet door moeder de vrouw laten lezen .

Groeten wiebe.

Zie net dat de 10mlw zender bij de bril komt dus voor 320 e nog een camera kun je het proberen .[beter met patch antenne]

Laatst bewerkt:
Kan stukkie goedkoper kwa bril en OSD hoor. ;)
Mijn OSD was 85 euro inc. verzenden, bril een schrikbarende 60 euro met dezelfde korpin schermpjes als de dikkehaai bril.
Goed mijn trimersion bril is iets meer knutselwerk maar et werkt best aardig.

Dat je er ongetwijfeld meer geld in moet steken dan je lief is, kun je absoluut op rekenen. ;)
Maak dan ook nooit de fout alles op te tellen, dan schrik je je et apelazerus.

Hele luxe Eagle Tree Systems OSD Pro: $64,53
De goedkopere Eagle Tree Systems OSD: $32,50
Voor elk heb je wel de Eagle Tree Systems eLogger v3 nodig, kost je dan $49,99. En optioneel, naast de diverse sensors, kan je ook voor $61,73 een 10Hz GPS eraan hangen. Dan heb je toch redelijk een heel luxe OSD voor minder dan je aangeeft. :yes:

En de eLogger is ook handig om in andere modellen het verbruik etc. te meten. 8)

Back