Het grote FPV (First person view) draadje.

Heb je wat meer informatie over je nieuwe aanwinst remy. Wat voor vliegtuig is het en wat is de span. Ziet er goed uit zo met die motor achterop.

Model is de Graupner Rookie S, ik heb d'r al een paar maanden twee op de plank liggen en was d'r nog niet aan toegekomen. Remy wilde graag een leuk nieuw model voor FPV, dus was mijn advies om de Rookie eens te proberen en dat viel zoals ik al verwachtte niet tegen!

Er is (heel) wat minder ruimte dan in een EasyStar, maar aerodynamisch gezien is dit een veel volwassener model. De vleugel is een variant op de Discus vleugel en loopt taps toe in vlakken waardoor deze veel gemoedelijker overtrekt. De T-staart is een pluspunt bij landingen in (hoog) gras omdat 't stabilo dan niet uit de romp kan schuren.

De staartboom is erg dik en breed en daardoor erg sterk en (torsie)stijf, dit voorkomt 't bewegen van de T-staart in de luchtstroom van de propellor en 't waggelen van 't model bij >1/2 gas, iets wat ik mateloos irritant vindt bij een EasyStar.

Standaard wordt een 1800kV buitenloper met een 25A ESC meegeleverd, bedoeld voor 2S LiPo's. Ik zou deze echter gewoon op 3S vliegen, dan heb je net wat meer power.

Kortom, prima model met serieuze FPV aspiraties, zeker met een stel rolroeren in de vleugel. Minpunt is wel 't kwetsbare Flexpor schuim waar Remy niet zo gelukkig mee was heb ik begrepen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Oke bedankt voor de uitleg. Ik ben nu nog heel blij met mijn easy star heb er nu toch al zo'n 4 vlieg uren mee gemaakt en geen crashes. Hij stallt wel heel erg vervelend, valt gewoon in eens weg over een vleugel.

mvg Hugo Janse

Oke bedankt voor de uitleg. Ik ben nu nog heel blij met mijn easy star heb er nu toch al zo'n 4 vlieg uren mee gemaakt en geen crashes. Hij stallt wel heel erg vervelend, valt gewoon in eens weg over een vleugel.

mvg Hugo Janse

Beetje snelheid erop houden he, of iets minder enthousiast de bocht om bij lage snelheid :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ja met een beetje snelheid is hij geweldig stabiel. Zal binnenkort even wat video's die ik met de keychaincam heb gemaakt aan elkaar plakken en uploaden. Daar staat jouw funjet ook nog mooi op Sander, op ongeveer 2 meter afstand met 100km/h voor mij langs :)

meer hoef ik niet toe te voegen aan Sander zijn tekst:).

Ik zat enorm te twijfelen tussen de discus ( 1200mm span) en de Rookie ( 1400mm span). Gelukkig had hij ze beide liggen dus hebben we ze even kunnen vergelijken. Op aanraden van Sander heb ik besloten de Rookie aan te schaffen, en heb er nog geen cent spijt van.
De Rookie vliegt heel gemoedelijk. Vliegt erg licht, stuurt fijn, overtrekt heel rustig, en ziet er in mijn ogen vele malen mooier uit dan een EZ.

Het cockpit kapje is groot genoeg om alles in kwijt te kunnen, en dus zal ik deze als een soort "module" voorzien van alle fpv gear. Dat gaat vandaag gebeuren, zodat de kist morgen mee kan naar de open dag hier in nijmegen. Er zouden kranten en tv langs komen, en er werd me gevraagt een demo te geven. De Rookie leent zich prima voor deze activiteiten, dus wat dat betreft kan het dit weekend niet meer stuk.

Goed, ik ga gauw verder bouwen, misschien vanavond nog even een filmpje.

( Btw Hugo, fijn dat hij zo lekker vliegt. Bij mij lag hij op een gegeven moment zielig in een hoekje:(. het stallen kun je voorkomen door er wat snelheid op te houden, maar ook door het zwaarteunt wat verder naar voren te leggen. Zo zullen je video's ook netter zijn. Hij komt een tikkeltje sneller beneden, maar je vluchten zijn mooi recht:) )

Laatst bewerkt:
Effe een doordeweeks fpv filmpje plaatsen.

[URL="
- Mont Saint Michel seen through a FPV eye[/URL]

Snel gaan verder vliegen!

groetjes,

Birdman1

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eindelijk mijn FPV Easy Star in kunnen vliegen! Sjonge wat is dat gaaf zeg!!!!! Nog niet eerder door een bril gevlogen maar vanavond (met zeer veel hulp van mijn helper/kijker) toch geprobeerd. Stond werkelijk te trillen op mijn benen en het was niet door de kou.;) Het navigeren blijft erg lastig zo hoog boven de grond. Hoop dat snel mijn EZosd binnen is zodat dit wat makkelijker zal worden. Helaas kreeg ik tegen zonsondergang veel storing in mijn videosignaal (ook op korte afstand) kan dit komen door het vocht in de lucht ?

Helaas ben ik nog niet in de mogelijkheid de beelden op te nemen, wellicht een leuke volgende investering.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Dave! Dat benentrillen zal nog wel even doorgaan, ik ken het gevoel. En ja, in het begin is het zo spannend dat je makkelijk je orientatie kwijt raakt. Met de EZosd is het zo opgelost. Dat storen van je videosignaal kan vele oorzaken hebben, niet teveel over piekeren. Wat je wel kan doen is even kijken of er misschien een antenne is los gedraaid.

MVG. Robert.

We hebben een afstandstestje gedaan om te kijken hoever ik nu eigenlijk vliegen kan. Mijn dochter nam het vliegtuig mee onder de arm en liep de weg af. Op 1080 meter nog perfect videobeeld maar de besturing hield ermee op. Nog zo gek nog niet want op die afstand bevonden er zich ook nog bomen tussen het vliegtuig en het grondstation. Op 2 meter hoogte lijkt me dat nog niet zo gek, maar op goede hoogte zou het bereik nog veel verder moeten zijn. Iemand enig idee? Zijn er nog andere manieren reikwijdte te bepalen?

MVG. Robert.

Zon adruino autopilot gebruiken zodat hij vanzelf omkeert bij signaal verlies.
Dan kun je op je OSD mooi zien wanneer dat spul aanslaat.
Zulk soort systemen heb ik op RCgroups al eens gezien.
Maar dat waren dan ook mensen die hun besturing op UHF hadden,
en met dikke 1mW videolinks bezig waren.
Negen kilometer was voor hun een eitje.

Zon adruino autopilot gebruiken zodat hij vanzelf omkeert bij signaal verlies.
Dan kun je op je OSD mooi zien wanneer dat spul aanslaat.
Sterker nog, er zijn OSD systemen waarbij zo'n autopilot ingebouwd zit zoals RangeView of EagleTree.

Zou zonder OSD niet te doen zijn.
Ik vlieg ook wel eens 's nachts, en zit nog steeds op m'n OSD te wachten. Het is belangrijk dat je een hoog verlicht object of iets van (knipper)lampjes op de grond hebt voor je oriëntatie.
Dit was bij mij in de achtertuin laatst:
(jah het was al pikdonder, wat je ziet is de lichtvervuiling van Amsterdam e.o., en een volle maan)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben even hier aan 't opruimen en ik heb nog een nieuwe Trimesion set staan, dit is een VGA resolutie videobril incl. handset etc. Mag weg voor 80-euro. Op RCG is een compleet topic te vinden over de (eenvoudige) ombouw van deze videobril voor FPV gebruik.

Anybody used a Trimersion Headset? - RC Groups

PM me even als je interesse hebt, ik ga d'r zelf niks mee doen (gekocht in een opwelling voor $99) dus maak er liever iemand anders blij mee.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back