Het grote FPV (First person view) draadje.

Net thuis en nog niet afgewerkt, maar hier een plaatje van de camera. Plexiglasmunt met een 1mm dik stukje staal die in de servo is gelijmd als extra draaipunt. Nu nog wat meer gaten boren in het plexiglas om de TX beter te koelen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, ze zijn snel daar bij BEVRC.
Afgelopen dinsdag het 5.8Ghz FPV setje besteld, vandaag al binnen gekregen.
Ziet er top uit. Zag op de website dat het input voltage van de TX tussen de 7 en 16V lag. Dat zou een 4S lipo dus uitsluiten.
Even navraag gedaan per email en gelijk al antwoord terug. Het zou geen probleem moeten zijn. Wat denken jullie? Gewoon aansluiten op 4S, of toch op de balance stekker en dan maar 3 cellen pakken voor max 12.6V?

Nu nog even wachten op het lcd scherm en het cameraatje uit frankrijk.

BEVRC, dat is die nieuwe chinese shop toch he?
Als hobbyking niet heel gauw opschiet met die FPV kist,
wordt het toch de skywalker 2 die BEVRC verkoopt.

En 4 bomvolle lipos maken samen 16.8v,
maar als je 1 keer gas geeft dan zit het zaakje denk ik allang weer onder de 16v.
Als dat allemaal in de wind hangt zou dat gewoon prima moeten kunnen lijkt me.

Laatst bewerkt:
Wow, ze zijn snel daar bij BEVRC.
Afgelopen dinsdag het 5.8Ghz FPV setje besteld, vandaag al binnen gekregen.
Ziet er top uit. Zag op de website dat het input voltage van de TX tussen de 7 en 16V lag. Dat zou een 4S lipo dus uitsluiten.
Even navraag gedaan per email en gelijk al antwoord terug. Het zou geen probleem moeten zijn. Wat denken jullie? Gewoon aansluiten op 4S, of toch op de balance stekker en dan maar 3 cellen pakken voor max 12.6V?

Nu nog even wachten op het lcd scherm en het cameraatje uit frankrijk.
Is het setje 5.8ghz 200mw? Ik heb er zo een van Hobbywireless en die zien er identiek uit , ik denk namelijk ook dat ze dat zijn... De mijne werkt op een 3S LiPo

Jup...
Ik vraag me alleen af wat beter is. Gewoon op 4S (waarvan ze bij BEVRC zeggen dat het geen probleem is). Of op de balance plug aansluiten en dan maar 3 cellen pakken. Kans bestaat dan natuurlijk dat er wat onbalans in de cellen ontstaat. Maar is dat wel merkbaar met het verbruik van zo'n fpv setje. Ik heb geen idee hoe hard dat gaat?

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de tx en camera op de balance plug van een lipo? Werkt dat goed? Krijg je storing omdat je niet een aparte lipo gebruikt?
Ik wil (en kan) eigenlijk geen extra lipo op mijn MikroKopter plaatsen.

Jup...
Ik vraag me alleen af wat beter is. Gewoon op 4S (waarvan ze bij BEVRC zeggen dat het geen probleem is). Of op de balance plug aansluiten en dan maar 3 cellen pakken. Kans bestaat dan natuurlijk dat er wat onbalans in de cellen ontstaat. Maar is dat wel merkbaar met het verbruik van zo'n fpv setje. Ik heb geen idee hoe hard dat gaat?

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de tx en camera op de balance plug van een lipo? Werkt dat goed? Krijg je storing omdat je niet een aparte lipo gebruikt?

Dat gaat prima hoor, storing heeft niks te maken met een extra LiPo maar met een ordentelijke inbouw en bekabeling. Zowieso is het vliegen met een extra LiPo nogal onverstandig, je verdubbelt nu je kansen op uitval doordat één van de LiPo's leeg raakt (bijvoorbeeld omdat je vergeten 'm bent op te laden).

Er is absoluut *geen* reden om meer dan één LiPo te gebruiken voor je FPV model, je verhoogt (verdubbelt in de regel) alleen je kansen op een lege accu tijdens 't vliegen. Alleen in heel specifieke gevallen, bijvoorbeeld bij UAV's, zie je wel eens meerdere accu's.

Overigens zijn meerdere accu's in parallel wel een prima manier om de totale capaciteit te vergroten, of om een stuk redudantie in de bouwen. Echter het is hier zaak om *absoluut* geen volle en lege LiPo's te combineren omdat de laadstroom van een volle LiPo die op een lege LiPo wordt aangesloten ettelijke tientallen Ampére bedraagt waardoor de lege LiPo spontaan in de fik vliegt!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ok, dus dat gaat dan prima. En met een contra stekkertje kan ik hem zo gemakkelijk op de balance stekker aansluiten.

Denk jij dat ik hem gewoon op de volle 4S kan aansluiten? Het is natuurlijk waar dat 16.8V alleen bij een net geladen lipo is. Dus met een beetje gas zakt dat waarschijnlijk snel onder de 16V (en volgens de verkoper is het ook geen probleem).
Theoretisch is het mogelijk hem via de balance stekker op maar 3 cellen aan te sluiten. Zou dit een erg negatief effect hebben op de onbalans in de cellen bij een vliegduur van 10-15 minuten.

Denk jij dat ik hem gewoon op de volle 4S kan aansluiten? Het is natuurlijk waar dat 16.8V alleen bij een net geladen lipo is. Dus met een beetje gas zakt dat waarschijnlijk snel onder de 16V (en volgens de verkoper is het ook geen probleem).
Theoretisch is het mogelijk hem via de balance stekker op maar 3 cellen aan te sluiten. Zou dit een erg negatief effect hebben op de onbalans in de cellen bij een vliegduur van 10-15 minuten.

Nee, ik zou dat niet doen. Als de geschakelde regelaar een Vmax heeft van 16V en je sluit e.e.a. direct aan dan zal deze waarschijnlijk komen te overlijden. Doordat de ESC namelijk pulsgewijs de motor aanstuurt zal door de EMK van de motor en de korte duur van de schakelpulsen de piekspanning op de aansluitingen van de ESC tot zo'n 30% meer bedragen, dit gaat dus rap richting de 20V.

Over onbalans hoef je je geen zorgen te maken, de extra belasting van de drie cellen tov. de motorstroom is vrijwel verwaarloosbaar (200mA oid. tov. 20A, da's een faktor 100).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik zou hem gewoon aansluiten op 3 cellen. Via de balancer cable. Doe het hier ook met Led verlichting. Gewoon elke keer je lipo opladen met een balancer (iets wat ik eigenlijk altijd doe).

Mvg,

Toevallig afgelopen donderdag een bestelling gedaan en vandaag al in huis!
Het is nu de tweede keer dat ik daar bestel, en dit keer 2 dagen sneller!

Leuk dat er nu eens geen DPD of TNT bus voor de deur stopte, maar een DHL busje:)

Heeft er iemand nog een trimersion bril liggen of iets in die richting. Ben opzoek naar een passagiers brilletje.

Back