Het grote FPV (First person view) draadje.

Zou ik hiermee al fpv kunnen vliegen of wat heb ik nog meer nodig?

-Fatshark RCV922 aviator edition full FPV Kit

-trackR2FPV headtracker

-ImmersionRC500mWTransmitter

het is me nu niet helemaal duidelijk of er bij die fatshark fpv kit nu een camera en pan/tilt systeem enz bij zit

tevens wil ik ook een osd maar bij estore zijn deze out of stock
iemand enig idee hoelang het kan duren tot deze er weer zijn?

mvg dave

Zou ik hiermee al fpv kunnen vliegen of wat heb ik nog meer nodig?

-Fatshark RCV922 aviator edition full FPV Kit

-trackR2FPV headtracker

-ImmersionRC500mWTransmitter

het is me nu niet helemaal duidelijk of er bij die fatshark fpv kit nu een camera en pan/tilt systeem enz bij zit

tevens wil ik ook een osd maar bij estore zijn deze out of stock
iemand enig idee hoelang het kan duren tot deze er weer zijn?

mvg dave

Dave,

De Fatshark set wordt normaliter zonder camera en pan/tilt geleverd, uiteraard wel met een 10mW 2.4GHz zender. Je mist dus nog een camera, een RCV922 CCD is een prima keuze, die in dit geval uiteraard plug 'n fly is, aansluiten en klaar. Ik zie dat je ook een headtracker op je lijstje staan, die zou ik voorlopig even laten voor wat hij is. Met de 500mW 2.4GHz zender heb jij uiteraard met de in de Fatshark bril geïntergreerde ontvanger een prima bereik, zonder van een externe ontvanger of antenne gebruik te hoeven maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Dave,

De Fatshark set wordt normaliter zonder camera en pan/tilt geleverd, uiteraard wel met een 10mW 2.4GHz zender. Je mist dus nog een camera, een RCV922 CCD is een prima keuze, die in dit geval uiteraard plug 'n fly is, aansluiten en klaar. Ik zie dat je ook een headtracker op je lijstje staan, die zou ik voorlopig even laten voor wat hij is. Met de 500mW 2.4GHz zender heb jij uiteraard met de in de Fatshark bril geïntergreerde ontvanger een prima bereik, zonder van een externe ontvanger of antenne gebruik te hoeven maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

ik zie op die site geen ccd pan tilt camera alleen cmos is deze ook plug and play ?

ik zie op die site geen ccd pan tilt camera alleen cmos is deze ook plug and play ?

Ja, da's ook direct aansluiten en klaar. Let er overigens op dat als je met een TrackR2 headtracker aan de slag gaat deze geleverd wordt met stekkers voor Futaba RC zenders. De nieuwere Futaba RC zenders voorzien van 2S LiPo werken op een té laag voltage om de standaard TrackR2 van voldoende spanning te voorzien, in dat geval moet je een TrackR2 hebben speciaal bedoeld voor deze type RC zenders.

Heb je geen Futaba RC zender dan zul je zelf een verloopkabel moeten maken van de trainerpoort van de RC zender naar de switchbox van de TrackR2, daarnaast moet de RC zender de mogelijkheid hebben om specifieke kanalen toe te wijzen aan de trainer, anders zal deze de PPM signalen van de headtracker niet accepteren. Helaas heeft alleen Futaba deze mogelijkheid via de trainerpoort. Het werkt ook prima met RC zenders van andere merken, maar niet zonder in de RC zender zelf een aantal aanpassingen te maken. Merken zoals JR/Graupner en Multiplex weigeren om voor de goedkopere zenders (<1000 euro) deze optie beschikbaar te maken, de duurdere zenders zit deze optie wel (is puur een software kwestie).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

kan je dat niet op internet lezen allemaal ? ;)

ik vrees als er iets scheurt en iets zichtbaar word, dan ben je het kwijt.
Het is me bij duizenden enveloppen en dozen uit china nog nooit overkomen,
maarja, je zal maar net de pech hebben natuurlijk.

Sang zegt dattie het in een flat rate doos kan proppen van USPS, dat zijn best taaie dozen.
Alleen snap ik niet hoe die dr bij komt dat de orginele verpakking daar niet in past.
Het zijn cameratjes van amper 3cm in iedere richting. :p
Zit daar soms een meter schuim omheen?

De EMS express doos van rangevideo was ook zon USPS doos, 25 dollar voor een goeie kilo aan zooi.
Ook was die doos nog es ruim 10cm dik en zeker 30cm in bijde andere dimensies.
Sang had het zelf over een EMS doos voor 41 dollar, wat voor een krat bier moet daar wel niet in dan?

Laatst bewerkt:
Zo, Cam is eindelijk geregeld.
Het is de KPC-VSN505PHB geworden. PAL met 3.6mm en 6mm lens.
Alles inclusief opsturen voor 100 dollar, en toch nog in orginele doos dus et donderd er niet zomaar uit.
Kun je niet over mopperen denk ik. ;)

Zo, Cam is eindelijk geregeld.
Het is de KPC-VSN505PHB geworden. PAL met 3.6mm en 6mm lens.
Alles inclusief opsturen voor 100 dollar, en toch nog in orginele doos dus et donderd er niet zomaar uit.
Kun je niet over mopperen denk ik. ;)

Gefeliciteerd! Is nu alles compleet? Of mis je nog iets?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Nog wat klein grut zoals dat kleine circuitje om et op 1 accu aan te sluiten,
en ik moet nog even zien welk soort draad ik moet gebruiken. ;)
Remy had het over shielded UTP kabel, dus moet nog even zien hoe de rest het doet.

Mijn Corona RP8D1 ontvanger en 2x ZIPPY Flightmax 4400mAh (toch maar wel. ;)) zijn ook al onderweg.

***UPDATE meet 'n greet zaterdag 6 maart***

Goed, even wat informatie over de meet 'n greet. Helaas kunnen we geen gebruik maken van 't veld van de lokale vliegclub omdat de persoon in kwestie zelf voor een paar dagen in 't buitenland zit, ook is 't erg kort dag om alles daar in gereedheid te brengen.

Op mijn eigen vliegstek kunnen we in principe terecht, maar niet met >3 mensen. Ik heb even contact gehad met de boer van wie ik toestemming heb z'n weiland te gebruiken en da's iets teveel van 't goede.

Kortom, óf we moeten een andere locatie vinden, óf we kunnen niet met >3 mensen de meeting organiseren.

Daarom gelijk maar even een animocheck, wie was er van plan te komen?

In de tussentijd zal ik nog even bellen over twee andere mogelijke locaties, dan weet ik morgen meer. Andere suggesties zijn uiteraard welkom, ikzelf vind 't geen probleem om een stuk te rijden en een nieuwe vlieglocatie is altijd interessant :D

Met vriendelijke groet,

Ssnder Sassen

Nog wat klein grut zoals dat kleine circuitje om et op 1 accu aan te sluiten,
en ik moet nog even zien welk soort draad ik moet gebruiken. ;)
Remy had het over shielded UTP kabel, dus moet nog even zien hoe de rest het doet.

Mijn Corona RP8D1 ontvanger en 2x ZIPPY Flightmax 4400mAh (toch maar wel. ;)) zijn ook al onderweg.

Als bekabeling gebruik ik meestal de wat dikkere servokabel, die is flexibel, makkelijk te verwerken en goed verkrijgbaar. Let erop dat als je CAT5/6 UTP kabel gaat gebruiken dat de individuele geleiders wel bestaan uit meerdere (>10, multi core) getwiste koperen/vertind koperen aders, één ader (solid core) gaat gegarandeerd breken en dan heb je een probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb ook gelezen dat servo kabel in een flinke pijpenkrul draaien een goede RF preventie is.
Of wat denk je van de 3 leads uit elkaar trekken en het hele zaakje vlechten?
Dat van de single core is idd een goed punt, dat zachte koper is heel snel moe.

Sven, super dat je de knoop door hebt gehakt:). Ben benieuwd naar al je ervaringen, en natuurlijk je gemaakte filmpjes. Het blijft heerlijk om met mooi video materiaal iets in elkaar te knutselen.
verder heb ik niet heel veel meer dan 2 soorten UTP kunnen vinden.
De kabel die ik gebruik is doorzichtig, waardoor je het lichtblauwe aluminium folie kunt zien.
Daarnaast is het volgens mij ook 10 aderig, maar met één enkele ader bloot liggend. Deze als massa gebruikt.
Ander UTP kon ik hier in omgeving zo niet vinden. Verder is ook dit weer experimenteel. Of het definitief werkt.. tsjah.. Het is wellicht beter in mijn opinie:). Het vlechten van het draad zoals ik bij die Nemo heb gedaan werkt voor mijn gevoel aardig..

Jammer dat het niet doorgaat op die vlieg locatie. Ik was van plan in de ochtend nog even naar volendam te rijden:). Dit nadat ik mijn lessen in utrecht heb gevolgd, maar voordat we de meet 'n greet hebben.

Sander, is er in jou omgeving niet een plekje waar we het veld kunnen gebruiken om te landen, maar een plekje om te meeten. Zo hoeven we niet met z'n allen op een veld te gaan staan, wat dus de boer niet leuk vind.

Het lijkt me dat er in jou omgeving vast wel een plek is waar een hoop mensen niet komen..Dan nog hopen dat Tom Tom hem vind:P.

Laatst bewerkt:
Trouwens, jij bent daar, ik kom graag. Frans zou er zijn? Dat zijn er al 3...dat gaat dus lastig worden..Kom op Sander, denkk...;)

trouwens je avater lijkt op een gast die in een aqarium zwemt met 2 schildpadden om zich heen. Die muts bracht mij op het idee dat het een piloot was met 2 straaljagers om m heen..:hammer: :roll: Zo meteen even wat smileys uit geprobeerd.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of je niet gewoon wat keuken folie of misschien zelfs hittebestendige (bevat metalen) auto reparatie tape kunt gebruiken,
om de kritische draden wat te isoleren.

Maar ik zal eerst eens zien of het uberhaubt nodig is om naast ferriet kernen nodig is om meer af te schermen.

Ik heb nog wat project draad (multicore) liggen, als ik daar nu eens een 4 aderige draad van vlecht?
Ik heb namenlijk ook nog een audio draad nodig. ;) (Weet et, mic is mischien nutteloos, maar ben nieuwsgierig)

Alleen waar moet ik alles laten op mijn Twinstar, en waar moet ik filteren?
GPS ontvanger met een ferriet kern (bij stekker of GPS module?) in de staart lijkt me.
Maar de RC ontvanger, kan ik die ook in de staart proppen onder de GPS?
En moet ik de servos/ESC nog met een ferriet kern behandelen ergens?
En dan de videozender in de cockpit kap samen met cam en OSD en 5v regulator lekker in de koele wind?

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of je niet gewoon wat keuken folie of misschien zelfs hittebestendige (bevat metalen) auto reparatie tape kunt gebruiken,
om de kritische draden wat te isoleren.

Maar ik zal eerst eens zien of het uberhaubt nodig is om naast ferriet kernen nodig is om meer af te schermen.

Ik heb nog wat project draad (multicore) liggen, als ik daar nu eens een 4 aderige draad van vlecht?
Ik heb namenlijk ook nog een audio draad nodig. ;) (Weet et, mic is mischien nutteloos, maar ben nieuwsgierig)

Alleen waar moet ik alles laten op mijn Twinstar, en waar moet ik filteren?
GPS ontvanger met een ferriet kern (bij stekker of GPS module?) in de staart lijkt me.
Maar de RC ontvanger, kan ik die ook in de staart proppen onder de GPS?
En moet ik de servos/ESC nog met een ferriet kern behandelen ergens?
En dan de videozender in de cockpit kap samen met cam en OSD en 5v regulator lekker in de koele wind?

Eerst maar eens globaal alles installeren, vervolgens proefdraaien en dan (als er een probleem opduikt) kan je eventueel maatregelen nemen. Zoals ik al eerder aangaf heeft afscherming e.d. niet zoveel zin omdat de RF via elektromagnetische koppeling toch overal op terecht komt. Ook vooraf allerlei zaken gaan inbouwen die wellicht helemaal niet nodig zijn is ietwat onzinnig (en voegt ook nog eens extra gewicht toe).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

haha, dat begin. geweldig:).
Vreemd dat hij zo hakkeld. Volgens mij heeft Sander ook zo'n Webbie, weet niet of die dat ook doet?

Verder gister mijn easystar aan gort gevlogen. Een flink harde duik de klei in. Zonde, de neus is nu gekreukt, en er is wat schuim weg hier en daar. tevens was het stabilo gebroken, en de motor was los gebroken.
Goed, vandaag een tijd lopen zoeken naar de oorzaak, maar kon niets vinden. Daarna, na alles geplakt te hebben met wat hete lijm opnieuw gevlogen, en verd*mme wéér het beeld weg. Gauw de bril bij mijn vriendin op dr hoofd gezet. Zo kon ze me mooi vertellen wanneer het beeld weer terug kwam. Na het landen was het beeld nog steeds weg, dus opnieuwe alles bekeken.
Wat bleek, de Futaba stekker achter, waarmee de beelden naar de zender gaan was wat rottig. Deze daarna zonder stekker gesoldeert, dus hopen dat het nu afgelopen is. Man, grijze haren werk is dat, als je beeld ineens weg is..

Verder met die nemo gevlogen, man, fantastisch:mrgreen: Reikweidte is nu best behoorlijk. Voor mijn gevoel beter met de langere antenne, maar dat kan ook een gevoel zijn. Nog niet voldoende gevlogen om het e.a. verder te testen.

Zometeen even een filmpjes knutselen. Zo kun je mooi de drop-outs zien, maar tevens de wendbaarheid, en toch de reikweidte.

Goed, ik ben er blij mee. De easystar ziet er niet meer zo fancy uit als voorheen, dus dan weten jullie dat, mocht je komen kijken.
Alhoewel, volgens mij gaat het de kijkers niet om de EZ, maar wat erin zit;).

Back