Het grote FPV (First person view) draadje.

In de FPV afdeling staat een goed verslag over hoe de nemo perfect kan vliegen :P

zelfs IK heb dat al gelezen hahahahah ;)

Twinmotor is leuk en lekker apart maar vind ik geen porum op zon klein ding.
Weet niet hoe et zit met trillingen maar je hebt wel weer 2x ESC nodig.
Om over het gedonder van motor domping en dergelijke maar niets te zeggen. :')
Vind ook maar eens een links en rechts draaiende prop set voor zon kleine maat.

En om er een pusher van te maken moet die kont flink verbouwd worden.

En dan nog die bak depron die er schijnbaar voor nodig is.
Dat moet toch makkenlijker kunnen?
Is er dan geen mini versie van die Busy bee van hobbyking ofzo?
Dan zou et echt letterlijk "plemp je cam erin en vlieg maar" zijn.

In principe kan je elk vliegtuig van een FPV setje voorzien en vliegen maar...een vlucht boven je veld is adembenemend door een videobril. Niet verwonderlijk dat de focus niet gericht is op het besturen van de kist maar op de geweldige beelden. Rustige beelden waarop je goed kan reageren is van groot belang omdat van boven gezien alles anders lijkt en je snel gedesoriënteerd raakt. Schuimkistjes zoals de Easystar en de Nemo lenen zich hier prima voor en kunnen tegen een stootje. Meer stuurmanskunst is vereist bij harde en vooral turbulente wind. Als je de you-tube filmpjes bekijkt dan valt me direct op met wat voor wrakken er vaak gevlogen wordt, uitzonderingen daargelaten. Dat zou van mij best wat beter kunnen. Of dat nu aan de stuurmanskunst ligt? Kortom het mooiste is dat je volledige controle hebt en houd over je vliegtuig. Een groot gedeelte ondervang je al door goede apparatuur te gebruiken. Verder kan je keuze van vliegtuig en uitvoering ook van groot belang zijn. Een Easystar gaat pas beter werken als je meer motorvermogen ter beschikking hebt, de vleugeltips recht maakt, verstevigingen aanbrengt en rolroeren aanbrengt. Maar het blijft een veredelde motorzwever. Een schouderdekker als de Nemo gaat het ook leuk doen als je de nodige aanpassingen doet. Maar eigenlijk zitten al die goede eigenschappen die de controle beter maken al in een laag of middendekker. Ik heb dat ondervonden toen ik een setje op de NAAN (epp-3D) plaatste. Nu wil ik nog een stap verder gaan en heb ondertussen de 3e uitvoering klaar. Deze keer met een gesloten romp en 300W buitenloper, vandaag ingevlogen...en dat gaat als een speer! Ik hoop dat ik deze kist op de 3e meet mag meenemen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Juist daarom wil ik beginnen met een goedkoop en lui vliegend gebakje,
ik reken er eigenlijk al op dat et een geprakje wordt eer ik eraan gewend ben. ;)
Ik wil niet teveel moeite steken in et bouwen omdat dat toch weer in een paar keer butsen naar de #$@@ is.

Beste,

Dat ik die Nemo heb verbouwt was puur om hem e.a. te testen, uit te proberen, en te experimenteren, wat aardig goed is uit gepakt.
Monteer de motor op een alu steuntje zodat je domping naar wens, binnen een seconde aangepast kan worden.
Verder is die staart verbouwen niet zo moeilijk hoor:). Da's binnen een half uurtje voor mekaar.
Koop nou gewoon zo'n Nemo, you won't regret!

(Wat let je om zo'n busy-Bee aan te schaffen? Je had het hier al heel in het begin over. Ziet er goed uit, leuk ding,prijs is goed en misschien dat hij het erg goed doet).

Laatst bewerkt:
Ja ik heb zoiets van als ik een model half open moet bikken had ik net zo goed wat met depron kunnen frummelen. ;)

Die Busy Bee.. tsja.. die enorme canopy bak is een magneet voor FPV vliegers.
Daar kun je eigenlijk vanalles in prakken, zelfs voor de wat grotere vlucht ondernemingen. ;)
Ook het stuurbare neuswieltje is misschien wel leuk, en eigenlijk ook handig voor mij.
Dan kan ik namenlijk gewoon van de grond starten en landen,
omdat ik een bril onder mijn videobril heb.

Alleen 3 dingetjes die ik vervelend vind aan dat model.
- Geleverde setup is voor 2 cellen, kan je niet gebruiken met 12v FPV, dus weggegooid geld.
Is op te lossen met een goedkope fietsbel motor.
- Je kunt niet met de accu schuiven want het bakje maakt denk ik deel uit van het landings gestel.
Is op te lossen met een stukje lood op de staart?
- Gemaakt van EPS, wordt eng denk ik met dat ranke dunne staartje.

Een Busy Bee van EPP/EPO was helemaal goed geweest wat mij betreft. ;)
Zoiets heet geloof ik een Easystar, en dan gaat et alweer snel vrij vlot met vliegen.

Die dubbelmotor Nemo vind ik eigenlijk wel bijzonder en misschien is et niet zo duur,
en ook het minst ingrijpend kwa model aan stukken hakken.
Maar die motormounts, ik heb geen idee hoe je dat moet doen.
Ik kan dr wel gewoon een stokje in plakken maar geen flauw idee hoe et zit met domping
*zucht* Met jarenlang ARF vliegen leer je niks, maar tis zo gemakkelijk.. ;)

Niet nu mijn vondst bij Remy neer leggen he. ;)
Die cargo condor is een zelf verzonnen vliegtuig die ook helemaal zelf is gebouwd door die persoon. Volledig depron en het lijkt ongeveer op een vliegende schoenendoos. Heel moeilijk zal het niet zijn om hem na te maken, maar een nemo lijkt mij vele malen makkelijker.

@ Sven, die Nemo kost 25 euro ;) en er zit zelfs een aandrijving bij :p

Ik heb hem hier ook en ga er de eerste vluchtjes mee maken met de bril op.

Sorry Hugy, ik dacht dat het filmpje geplaatst was door Remy. En ja, je hebt gelijk, moeilijk zal het niet zijn die na te bouwen...ik vergeet telkens dat de meeste mensen zoals Sven al aangeeft gewent zijn geraakt aan arf...tja dan ligt een Nemo voor de hand.

MVG Robert.

@Sven

De staart van de Nemo is voorzien van een los bovenkantje. Dus om daar zelf van 5mm EPP of 6mm Depron wat op te knutselen is wat Remy ook zegt zo gebeurd. Je trekt het originele stabilo en kielvlak even over op een stuk karton, schetst er naar eigen creativiteit wat moois van (de helft is goed, de andere helft even spiegelen voor de symmetrie ;)). Als je eerst de stabilo doet dan kun je vervolgens makkelijk het kielvlak pasmaken. Met een beetje inzicht kun je zelfs mooie slotgaten maken zodat het wat steviger wordt.

nemo-fpv-extra_stabilo_support.jpg

Doordat je een plat vlak op de staart hebt, is de basis voor een pusher eigenlijk al gemaakt. Je hebt niet veel extra hoogte nodig om de propellor kwijt te kunnen. :nooo:

nemo-fpv-romp_staart.jpg

Voor de motormontage is genoeg plek. Een motortje op een stickmount en een stukje 10x10mm in de vleugel verlijmen is minimaal werk met een net resultaat. Ik hoop mijn Nemo volgende week luchtwaardig te hebben. Kan ik een beetje oefenen/wennen met vliegen, het nodige trimmen/mixen (hoogteroer bij een beetje gas is erg gevoelig :? dus uitslagen even terugmixen op gas).

nemo-fpv-motor_stickmount.jpg

Voor de 25 eypo heb je toch een vlieger met heeeeeeeeel veel binnenruimte waar je zo bij kunt komen. En EPP kan een aardig stootje hebben dus zal de eerste crashes zeker overleven. :D :oops:

idd, minimale aanpassingen dus :)
6mm depron heeft Steven nog wel liggen, sven, volgens mij in het zwart en wit ;)

Met stampende voetjes; "ik wil het niet, ik wil het niet, ik wil het niehiehiettt" :mrgreen:
Hmm, je zoekt dus een simpele, goedkope EPP kist met een pusher..
Dan zou dit hem moeten worden:
Google Afbeeldingen resultaat voor http://content.aircraftjapan.com/prod/HCZ-TOUGHBOY-S.jpg

En nou niet zeuren! ;)

Robert, ziet er errug mooi uit je Naan!

Ik zal nog even Sven er aan herinneren dat er 2 personen uit zijn zeer directe vriendenkring zijn die dat knutselen he-le-maal niet erg vinden, en hem er graag bij willen helpen ;)

Sander, zon ding heb ik al, alleen dan voor een iets normalere prijs van 25 euro (free air easy).
Vliegt alleen niet zo lekker met een kleinbeetje wind, zon rudder ding.
En er zelf ailerons uit gaan zitten bikken heb ik niet zoveel zin in.
Heb het al eens eerder moeten doen en die dingen kwamen er bij mij zo krom als een wokkel uit.

Het is misschien al wel duidelijk, ik heb een ruft hekel aan modellen (ver)bouwen,
omdat ik et niet zo goed kan, en omdat ik er eigenlijk ook geen ruimte voor heb hier.
Na een beetje met UHU por zon kitje in elkaar prakken is bij mij de zin al wel op.

En eigenlijk zou ik liever 2 motors inbouwen dan zon depron staart maken.
Die staartjes liggen ook zo aan gort.

Back