Het grote FPV (First person view) draadje.

Goedemorgen,

Ik lees veel draadjes ,maar post maar weinig, ik vlieg al heel lang , en sinds een jaar ook fpv, met "standaard" spullen immersion x00 mv , kx 191, bs osd (sorry) easystar, en fatshark, lawmate externe ontvanger.
Ik gebruikte altijd een 5db omni antenne voor mijn externe recorder(laptop), en sinds kort een 8dbi patch, en daar had ik een vraag over.

De rijkweidte is belabberd, nu vraag ik me af of dat te maken heeft met dat de antenne zo goed als op de grond staat, of dat het misschien iets anders is,is de orientatie van de antenne van belang of of misschien draadbreuk.
ik vlieg in de ontvangsrichting , maar het blijf zeuren. misschien weet iemand een oplossing .
het is deze antenne van globeflight
8dBi Patchantenne SMA-RP, 42,00 € - Immersionsflug FPV Globe Flight Videoflug RC Modellflug
alvast bedankt.

Je gebruikt een 500mW Immersionrc tx i.c.m met een Lawmate ontvanger? Deze combo kun je alleen op kanaal 3 gebruiken. Da's geen probleem alleen kan het zijn dat dat niet lekker werkt in jou omgeving. Je combo i.c.m. met een 8dBi patch zou je een reikweidte van minimaal 2km moeten geven..Bekijk de SMA connector van je patch eens goed. Draai ook de SMA connector strak op je ontvanger. Laat iemand tijdens het FPV vliegen even wat "frumelen"met de stekker om te zien of de reikweidte beter word.

oke ik zal eens wat proberen, ik zit nu op mijn werk (offshore) zodra ik thuis ben zal ik het proberen, wat is het verschil tussen sma en sma-rp?

oke ik zal eens wat proberen, ik zit nu op mijn werk (offshore) zodra ik thuis ben zal ik het proberen, wat is het verschil tussen sma en sma-rp?

Reverse polarity SMA (RP-SMA or RSMA) is a proprietary variation of the SMA connector specification which reverses the gender of the interface, as shown in Figures 1 and 2. The term "reverse polarity" here refers only to the connector gender, not in any way to the polarity of the signal.
SMA connector - Wikipedia, the free encyclopedia

Beeld is echt super, hoe is de kwaliteit die jij ziet?
Wat voor een videobril gebruik jij?

De kwaliteit op de bril is veel minder. Die is VGA.
Ik gebruik een normale videobril die ik in een soort skibril (geverfde veiligheidsbril) heb gemonteerd.

Taco.

Nog effe een vraagje, ik heb een FatShark ccd killercam met bijbehorende pan/tilt mount. Nu is de uitslag van de bijgeleverde servo's aan de krappe kant. Zou voor de pan servo min 180 graden uitslag willen hebben. Nu lees ik veel over het aanpassen van de potmeter dmv een weerstand en over servo stretchers. Kan iemand mij vertellen wat nou de meest handige methode is?

Mvg, Dave.

@sven, volgnes mij moet jouw cam dat wel kunnen, er zit toch een ingang op? (of heb ik dat verkeerd gezien?)

Enne, wanneer gaat de fpv-kist omhoog? :P haha

Hoi Dave

Kijk even op:
How to get 180 servo travel

Daar staat hoe je een 180 graden mod moet doen. Echter is het vrij lastig om het precies goed te krijgen. Het is veel experimenteren. Is het een vrij dure servo's en centreerd hij perfect dan kun je 2 dezelfde waardes qua weerstanden nemen. Zoniet dan is hetuit proberen.

Ik gebruik ook veel een servo stretcher. Die werkt niet op iedere servo, maar de meeste wel. Het werkt prima, en gebruik het meer dan de 180 weerstanden mod.

@ knikvleugel. Je bent goed bezig:). Erg leuk!
Ik heb een tijd lang mijn kist fpv gevlogen met de AV-out. Echter zat er in een aiptek C100 een kleine vertraging waardoor vliegen lastig werd. De A-HD+ deed dit prima. De kwaliteit is beter dan welke fpv camera ik ook heb gehad. Echter is het zo onbetrouwbaar als de pest, en vlieg ik nu met een FPV cam i.c.m. de Toshiba P10.

In Magix Video zijn twee instellingen voor het beeldformaat. Klik eens met de rechter muisknop op de clip en pas het beeldformaat aan naar 16:9. Anders het formaat van je hoofdfilm aanpassen naar 4:3 formaat.

Off topic:

Geprobeerd, maar het lukt niet.
4:3 is in lage resolutie en dat wil ik niet.
Maar zelfs als ik die instelling gebruik, blijft het groene vlak.
Ik probeer nog het een en ander.

Nu weer :ontopic:

Taco.

Een tijdje niet veel meer op het forum gezeten, maar niet stil gezeten:rolleyes:.

De eerste quad ( een chineesje)is helaas vrij snel kapot gegaan, en dus mijn eigen bouwsel gemaakt. Hij is nog niet enorm "fancy" maar dit omdat deze word gebruikt voor het testen.
Elk onderdeel dat kapot gaat kan binnen 5 minuten vervangen worden.
Er komt een HD camera onder, maar eerst even testen.

2dbuovb.jpg

15zthv.jpg

25h3kvk.jpg

vzepog.jpg

Netjes Remy!

Al een stuk verder dan die van mij. :)
Ik zit te wachten op de motoren en ESC's en gyro's van HK. Moet dan zelf nog de print solderen.
Gebruik jij ook EPP1045 props? En waar heb je die vandaan?

@ Bernie.

Nee, ik heb geen onderdelen gebruikt. Ik was dit eerst wel van plan, maar achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Deze quad is zoveel degelijker! Vooral in het begin wil je niet een te fragiel frame. Hij wel nog weleens een klap maken:).

Dankje Klaas! Het bouwen is vrij snel gegaan. Ik had al een mooi voorbeeld van mijn "oude" quad. Daarnaast veel foto's op het internet bekeken, dan kom je al een heel eind. Ja, de props zijn EPP1045. Een setje van ccw en cw.
De props die als reserve voor mijn vorige quad diende kwamen nu mooi van pas.

https://www.mikrocontroller.com/index.php?main_page=product_info&products_id=223

kwamen ze volgens mij vandaan.

Vandaag even geprobeerd om in de lucht te komen. Oeii, dat viel tegen. Wat stuurt hij ontzettend snel! Gelukkig geen crash, dus nu nog tijd om het e.a. te veranderen.
Maar, hij vliegt!

ziet er goed uit remy. Heb je idd al lang niet meer voorbij zien komen (ik ook trouwens niet hoor!)

ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Staat er ook nog eentje hier op het verlanglijstje dus ga je wel ff in de gaten houden wat juist niet of wel te doen ;)

vlieg ze...

Hee Remy, ziet er strak uit! Mooi dat de eerste vlucht goed ging. Ik heb de go pro HD al binnen...mocht je hem erop willen zetten...wel een maandje wachten dan hehehe. Hou hem heel!

MVG. Robert.

Robert!

Nouja zeg! Nu al je GoPro binnen? Het moest er ook wel van komen :mrgreen:
De quad vandaag weer even gevlogen. Echter moet ik nog even flink spelen met de gain van de gyro's. Het lijkt alsof hij op een bal aan het stabiliseren is, dat lijkt dus nergens op. Misschien morgen even verder spelen. Alleen de ruimte..Tja, die moet groter wil ik kunnen testen. We zijn nu aan het prutsen in een stukje huiskamer van 3 bij 3 meter :|
Even gedult naar een mooie gymzaal dus :mrgreen:

Leo, inderdaad. Even druk bezig met andere dingen. Er moet wat geld hier en daar vandaan getrokken worden om überhaupt op vakantie te kunnen gaan :mrgreen:
Maar, we zijn nog steeds bezig! dit keer met 4 props:).

De quad vandaag weer even gevlogen. Echter moet ik nog even flink spelen met de gain van de gyro's. Het lijkt alsof hij op een bal aan het stabiliseren is, dat lijkt dus nergens op. Misschien morgen even verder spelen.

Zeker 75-80% expo gebruiken op je zender, dat scheelt stukken!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Tnx!

Gister dan toch de quad mee naar buiten genomen. Eerst even rustig proberen, daarna een dot gas rop. Yes! dat gaat goed. Even gehooverd voor mijn neus, en daarna even zien ofdat hij wat power heeft. Jemig! wat een power! binnen een seconde op zo'n 15 meter. Gauw gas tetrug en weer verder gevlogen.
Ik was blij:).

Wat wel vreemd is is dat ik de quad netjes had afgetrimt. Echter bij de tweede vlucht leek hier niet veel meer van te kloppen? Misschien dat het met het initialiseren van de gyro's te maken heeft? Dat testen we de volgende keer weer.

Mooi man!
Is dat trimmen erg lastig, of is wel snel te zien welke kant je de potmetertjes op moet draaien? Ben benieuwd naar je ervaringen, kan ik weer van leren. ;-)

Back