Nou,
Dan zal ik toch ook maar even reageren op mijn quadrokopter avonturen.
De filmpjes op rcgroups hebben mij helemaal gek gemaakt. Ik moest en zou een quadrokopter hebben. Iedereen vloog er goed mee, dus waarom ik niet.
Ik ben begonnen met een Xaircraft X500D. Deze heb ik over genomen van een Forum member. Het was een mooie quad, en vloog ontzettend stabiel. Ik heb hier ene camera onder gegooid, en heb ongeveer 2 opnamen kunnen maken voordat hij kapot ging. De regelaars werden te snel heet, dus die had ik voorzien van koellichamen. Dit verhielp het probleem dat hij telkens wilde wegvallen, en dus was ik weer blij.
Helaas, bij de laatste vlucht brak er een motoras in 2 terwijl ik gewoon aan het hooveren was! De quad klapte hard neer, waarna ik met het zooitje naar huis ging.
Thuis de as vervangen, het e.a. geprobeerd, en kwam er toen achterv dat er iets goed mis was. het had waarschijnlijk te maken met de gyro's. Deze na heel veel gedoe uit eindelijk binnen gekregen van Xaircraft zelf, maar helaas, was het probleem nog niet verholpen. Ikw erd er gek van, dus heb de quad in een hoek gegooid.
Daarna werd ik weer ge*l van het zien van de filmpjes op RCgroups. Dit waren de KK quadrokopter filmpjes. Ik heb toen een moederboardje gekocht van 420rcpilot. Een prima gast, en een snelle levering. Daarnaast heb ik 5 motoren, en 5esc's van RCtimer ( EBAY) gekocht. De hele quad in mekaar gezet ( foto's zijn een paar pagian's terug te zien). En toen gaan vliegen.
man! dat vloog best aardig, maar voor mijn gevoel nog niet zo stabiel als de Xaircraft X500D. Ik ben het e.a. aan het finetunen geweest, hier werd het beter op, maar nog steeds niet tevreden.
Plots klapte de quad om tijdens vlucht. Waar het in zat dat wist ik niet. Schade was alleen een propellor. Daarna de quad voorzien vane en nieuwe porp, en weer gaan vliegen.
Ik gebruikte een slechte accu, waardoor de accuspanning snel inzakte. Dit vind de quad niet leuk, dus toen ik even volgas gaf, klapte de quad wéér om. Opnieuwe ene gebroken propellor. Toen ik dat had gefixt, heb ik de quad getest, maar helaas, de gyro's leken niet meer te werken. Ik heb het moederboardje weer opgestuurd voor reparatie, waarna ik kreeg te horen dat dus inderdaad beide gyro's kapot waren.
Ik had toen de keus, of laten maken, en het opnieuw proberen, in afwachting totdat het eer fout zou gaan. of het moederboardje dara laten en het geld terug krijgen.
Ik heb dus uit eindelijk gekozen voor het laatste.
De gyro's zijn zo ontzettend gevoelig als de pest. één te harde landing kan al zorgen voor een defecte gyro. Zo'n moederboardje maakt het er niet makkelijker op.
Nu dus gekozen om mijn compelete quad zonder moederboard te verkopen hier op het forum. Ik maak vanavond een advertentie.
Conclusie? een quadrokopter is prachtig. het vliegt zo ontzettend stabiel. probleem is dat ze behoorlijk teer zijn, ondanks het relatief dikke frame dat ik gebouwd heb. De gyro's zijn zo kapot, één defecte motor en de quad komt weer naar beneden, één stroing in je zender en het gaat fout. De props zijn groot en relatief zwak, dus ook daar word je niet blij van. Tegenwoordig zijn er geen mooie gebalanceerde CCw en CW props meer te koop. Ze waren vroeger beter.
Dus? als je zoiets wilt maken, maak dan een Tricopter. Deze hebben geen moederboard, alleen wat gyro's. Gaat er iets kapot, dan is het zo gefixed. Ook geen gedoe met software of allerhande problemen.
Dus, wie wilt er een mooi stel, z.g.a.n regelaars en motoren, ofwel een compleet quadrokopter frame kopen?
Ik zal vanavond wat foto's maken

.
Groet!