Het grote MPX Easystar Tips, Tuning & Informatie topic

• Topicstarter Topicstarter klaaz
  • Startdatum Startdatum
Ik gebruik Lipo 3 cellen 2200 op een gewone 400 moter. Het ding vliegt als een speer. Niet gezond? Ik weet het , maar ik heb van Dortmund 2 reservemotertjes meegebracht (3 euro per stuk) en een 5tal Guntherpropjes (1 euro per stuk, 5 stuks voor 4 euro). Met de lipo's heb ik ondertussen toch al zo'n 20 vlieguren. Wel is het belangrijk om het motertje eerst een aantal uren op gewone batterijen in te vliegen. Met de lipo's gaat ie haast loodrecht omhoog. Je mag natuurlijk ook niet minutenlang full throttle vliegen.

Pjoeter zei:
Ok, ik ben overtuigd.
Heb vanmiddag ook een easystar opgehaald.
Daar het jaaaaaaaaaaaaren geleden is dat ik met een vliegtuig gevlogen heb, wil ik het rustig aan weer oppakken.
Een leuk instappertje om weer rustig aan te leren vliegen.

Ik wil eerst beginnen met de standaart setup, de 400, de gunterprop en een 6pack aa cellen.
Daar de easystar niet echt op een paar gram let, wil ik er een paar standaart servo's in "planten" te samen met een normale ontvanger.
Mocht dit laatste toch te zwaar worden dan kan ik altijd nog een setje kleine sevo's halen.

Het hoeft niet direct een vliegmonster te worden, gewoon rustig ontspannend rondvliegen.
Zou dit laatste lukken met de 2 standaard servo's en dito ontvanger, of zou dit toch te zwaar zijn?
Zou zonder probleem moeten lukken, er zijn er die zelfs een fotocamera mee omhoog zeulen.
Hoewel 6 cellen wel erg weinig is... misschien het beste meteen zo'n Graupnerpropje gebruiken voor wat meer trekkracht.

@Igortje: De Easystar is echt wel het beste geschikt voor een pure beginner: grotere vleugel waardoor hij langzamer kan, heel erg stabiel, motor en prop zitten vanachter zodat je veiliger kan crashen...
En als je er later op uitgekeken bent kan je je altijd nog een Minimag aanschaffen, kost een Euro of 60-70 en de apparatuur kan je gewoon overbouwen :wink:

Wou vanavond beginnen met de bouw, maar zoals altijd struikeld het weer om de "kleintjes",
ik moet nog de " servo verloopkabels" hebben en daarnaast moet ik nog een accupakket inelkaar flansen.
Shi....ps moet dus toch nog wat gedult opbrengen :? :?
Morgen Koninginnendag dus dat wordt hem ook niet, s'morgen's met
moeders en kid's over de markt zeulen en s'middag's werken....... :evil:

Zo, er is weer een nieuwe easystar "geboren" :P
Vanavond even een paar uurtjes er aan gespendeerd.
Moet nu nog alleen de servo's erin prutsen en dan wachten op de verloopkabeltjes.
Moet eerlijk bekennen dat het model niet overeenkomt met mijn beeld van een MOOI vliegtuig.
De bouw valt mee, eigenlijk meer "kinderspiel" wat op zich best jammer is, het bouwen (vind ik althans) moet de helft zijn van de vreugde.
Maar dat kan altijd nog, eerst weer opnieuw leren vliegen.
Maar zover is het nog niet.
Eerst wachten op de laatste onderdeeltjes. :wink:

Wat mag eigenlijk het max. gewicht zijn van de (standaart) EZ?
De mijne is zoals hij hier ligt 556 Gr, zonder accu.

Pjoeter zei:
Moet eerlijk bekennen dat het model niet overeenkomt met mijn beeld van een MOOI vliegtuig.
:lol: :lol: :lol: Dat valt mij ook altijd weer op als ik hem zie voorbijvliegen.

Volgens Multiplex mag hij 680 gram vliegklaar wegen, ik zit rond een 600 geloof ik.
Maar met 800-900 gram zal ie ook nog wel vliegen 8)

Ok, thx :wink:
Kom dus aardig tegen het kritisch gewicht aan.
Mijn Accupakket (6x sub C) voor mijn auto komt op 330 gr
Bovenstaande is even ter vergelijking........
Racepack is volgens mij niet echt geschikt voor de easy

556+330=886 gram

Pakket wordt gefabriceerd van 7 stuks AA cellen en zijn iets lichter.

Die 7 x AA-cellen gaat het beste zijn, hoewel AA een beetje moeite heeft zoveel vermogen af te geven. Best dat je dan gewoon het originele Gunther-propje gebruikt.

6 x Sub C is heel twijfelachtig volgens mij... Je hebt niet alleen veel te veel gewicht bij maar ook nog eens een cel te weinig.
Met een Graupner 6x3-prop ga je iets meer vermogen hebben maar ik zou het zelf nooit proberen op mijn Easystar. :|

Ik ga ook voor de 7xAA, vanmiddag probeer ik nog even te shoppen.
Moet ook nog scharniertjes halen voor de roeren.
En dan is het nog even wachten op de verloopkabeltjes.

Ik had ergens gelezen dat het zwaartepunt cf de tekening foutief was, waar moet het zwaartepunt dan komen te liggen?

Ok, boodschappen gedaan.
Accucellen gehaald en scharnieren :P :P ...............verloopkabeltjes nog steeds niet aanwezig :evil:
Zal na vandaag niet zo vaak meer de beschikking hebben over mijn auto..............
..................moeder de vrouw heeft vandaag der rijbewijs gehaald :music:
Nu eerst maar even de boel aan elkaar solderen en opladen.

Uurtje verder.
Cellen gesoldeert, 8.4 1000mah
Auw is nu 708 gr met de nieuwe cellen.

nog wachtend op verloopstekkers............ :roll:

Pjoeter zei:
Cellen gesoldeert, 8.4 1000mah
Auw is nu 708 gr met de nieuwe cellen.
Die vliegt, geen probleem. 8)

Zwaartepunt moet trouwens onder de zwarte staaf carbon liggen, liefst met de neus wat naar beneden hangend.
(Geen idee wat Multiplex zegt, heb de handleiding nooit gebruikt :oops: )

Ben nu bezig met de roeren, gepriegel van de bovenste plank.....
Ik ben nu bezig om kleine kunstof scharniertjes te plaatsen, maar de ca lijm kruipt iedere keer tussen de scharnieren :evil: :evil:

Zwaartepunt onder de koolstofstaaf?
Dan zit dit per toeval goed :P
Ik had ooit geleerd om dit soort toestellen eerst "op het gevoel" te balanceren, en dan gewoon als een werpzwevertje weg te werpen.
Als ze dan een mooie glijvlucht gaf ( rechtuit en rustig naar de grond ) dan zat je al heel aardig in de buurt.
Gaat dit nog steeds op?

in principe wel, maar ik doe liever eerst een controle, voor het geval ie ernstig afwijtk en ie dan niet de neus de grond in boort bij de eerste worp..

Daarom moet je ook eerst globaal het zwaartepunt opzoeken.
Als dit redelijke wijze gevonden is dan zal hij niet zo gauw de grond opzoeken.
Ik probeerde ook altijd mee te rennen, als ie een sterke neiging had om de grond vroegtijdig op te zoeken dan
merkte je dit met de eerste meters al en met wat geluk kon je hem voor de " klap" grijpen.
Uiteraard dat laatste was met grotere modellen een kunst appart :wink:

:evil: :evil: nu zijn mijn scharnieren vastgelijmt en niet op de manier zoals bedoelt.... :evil: :evil:
Probleem voor morgen :roll:

Pjoeter zei:
Ik had ooit geleerd om dit soort toestellen eerst "op het gevoel" te balanceren, en dan gewoon als een werpzwevertje weg te werpen.
Als ze dan een mooie glijvlucht gaf ( rechtuit en rustig naar de grond ) dan zat je al heel aardig in de buurt.
Gaat dit nog steeds op?
Mag, maar is absoluut niet nodig. Een Easystar vliegt altijd, hoe krom je hem ook gebouwd hebt.

Succes met je scharnieren!
(Die van mij zijn trouwens van Elapor en werken nog steeds perfect :lol: )

Klinkt heel bemoedigend :P :P
Scharnieren "scharnieren" alweer.
Alleen gaan ze een beetje aan de zware kant.
Zal ze nog even verder schoonkrabben zodat ze wat soepelder gaan.
Zal vanavond wel niet lukken, moet doorwerken vanavond. :roll:

Hoi,

:offtopic: sorry ff maar.

Gezocht easystar piloten of beginnende piloten gezocht in de omgeving Eerbeek, Brummen alle leeftijden zijn welkom.

Ben je van plan om een easystar te kopen of te bouwen ??, stuur ff een pbtje naar mij.

:P :P :P Eindelijk komt er schot in de zaak :P :P :P
Vandaag mijn stekkertjes gekregen via de post.
Eerder deze week mijn vastgelijmde :oops: scharnieren losgewerkt :wink:
Alles zover klaar.......even "droog" proberen in de kamer.............het weer is ook niet je van het om het buiten te doen,
en het is ook al donker, dus dan maar in de kamer. :wink:

, hoogteroer :P check , richtingroer :P check, motor :P check..............krak zoef, weg prop 8O 8O

:evil: :evil: Prop gescheurd precies over de as :evil: :evil:

Morgen even kijken naar een andere prop.
Nog eventuele voorstellen voor iets beters of moet ik dezelfde type prop aanhouden?

Back