Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hallo Joris,

Hieronder mijn eerder geposte idee, ik heb er even een plaatje van gemaakt:

koppelingengato.jpg


Dus de motoren achterin de WTC, in rood de koppelingen met een tussenas. De verhoudingen kloppen niet, en het staat niet in lijn, is maar even snel getekend. De eigenlijke schroefas is dan gelagerd in de stut achteraan, en het punt waar ze de romp binnen komt. Het getekende stuk WTC blijft dan uiteraard aan het achterschip zitten, de koppeling zit verder naar links. I.p.v. koppelingen is mogelijk ook dikwandige siliconenslang te gebruiken, hangt een beetje van de hoeken die de assen onderling maken af. Zo ben je ineens veel vrijer in de motorkeuse. Een als ik het goed kan beoordelen op de foto's van Mathijs gaan die hoeken best meevallen.
 
hallo

mustang met die kabel weinig succes op slagen denk ik
een kabel is niet water dicht je zou dus van je kabel moeten over gaan met een koppeling naar een vaste as of je zou je kabel moeten voorzien van een stukje vaste as waar je dichting opzit
bij boven water schepen komt de as(kabel) boven water uit en daarom hoeft hij niet waterdicht te zijn
kan zo een kabel trouwens achteruit draaien ????
zo ja dan moet het een dubbel gevlochten kabel zijn want anders draait hij uiteen als een veer als je achteruit /stoppen wil

is wel wat oftopic vrees ik

groeten raf
 
@Lex,

Jouw idee om met twee koppelingen te werken zou denk ik een beter alternatief zijn dan een gierende tandwielkast. Als ik geen motortje kan vinden denk ik dat het wel eens het beste alternatief zou kunnen zijn.



Groetjes:

Mathijs
 
Houston we have a problem!!! :evil: :evil: :evil:

Toen ik 15 jaar geleden stage liep bij Van rietschoten en Houwens hoorde ik ik bij de RDM (waar destijds de Walrus-klasse subs werden gebouwd) dat er in 1 van hun onderzeeers een "foutje" was geslopen doordat een onderaannemer bak- en stuurboord door elkaar had gehaald. Uiteiendelijk bleef dit schip last houden van allerlei kinderziektes en hebben ze het bak/stuurboord probleem nooit helemaal opgelost gekregen.

Ik dreig nu met mijn Gato in dezelfde problemen te komen. Het richtingsroer draait zodanig dat wanneer in bakboord uit wil de boot naar .... sturrboord stuurt! Normaal geen enkel probleem servohevel omdraaien en opgelost, echter door de haakse overbrenging draait min servo stang in plaats van dat hij heen en weer gaat. Heeft er iemand ervaring met het veranderen van draairichting van een servo?


Groetjes:

Mathijs
 
Ehhh... Mathijs:

Ik begrijp uit je verhaal dat je roer de verkeerde kant uit draait om effectief een bocht te nemen.
Welke zender heb je? De draairichting van je servo omdraaien is tegenwoordig toch nauwelijks meer een probleem?
Zender open, stekkertje van het betreffende kanaal eruit, 180 graden draaien en er weer in. Klaar. Tenminste, zo gaat dat bij bijvoorbeeld een F14. Bij een FC-16 is het een kwestie van 'knopjes bonken' en je servo electronisch in "reverse"zetten. Daarvoor hoef je de zender niet eens open te maken. Zelfs bij een simpel 2-kanaals Acoms zendertje zit tegenwoordig al standaard 'servo reverse'op de voorzijde...

Als dit niet gaat: er bestaan servo-reverse-sets van de diverse fabrikanten. Maar dat is weer wat ruimte extra, want dat zijn electronische kastjes die je in moet bouwen. En zo ruim is een Gato nou ook weer niet, geloof ik...
Je servo ombouwen zou ik niet aan beginnen. Iets teveel kans op rook, en als de rook op is, is je electronica kapot. :?
 
Hello Mathijs, this is Mission Control ....

Wat Roel al zegt is het makkelijkste, servo-reverse inschakelen, of een apart schakelingetje gebruiken.

Lukt dat niet dan is het servo ook intern om te polen. Die kans op rook valt reuze mee ... :roll: :lol: Hoe? Eerst eens de servo openschroeven. Dan ligt het er even aan of je een servo hebt met het motortje vast op de print gesoldeerd, of met losse draden aangesloten.

Eerste optie, motor vast: er zit een klein potmetertje in het servo dat de stand van de uitgaande as doorgeeft aan de elektronica. Dat zit met drie draden verbonden. De middelste laten zitten, de buitenste twee omwisselen. Dan moet waarschijnlijk het bovenste deksel van het servo er ook af om de motor los te maken. Die dan met de elektronica uit het huis halen, de twee polen los solderen, en het motortje 180 graden gedraaid weer terug solderen. Servo weer in elkaar frunniken en het draait de andere kant op.

Optie twee, motor los: weer de twee buitenste potmeterdraden omwisselen. Dan de motordraden omwisselen. Weer in elkaar, en ook deze draait andersom.

Dan is er soms nog een derde optie: motor met losse draden, en de potmeter nu vast in de electronica. Dan zitten de verbindingen naar de elektronica met verlengde soldeerpinnetjes vanaf de potmeter op de print vast. De servo dan zover demonteren dat je de twee buitenste verbindingen door kunt knippen. Dan die met dunne draadjes kruislings weer aan elkaar verbinden. Motortje ook ompolen, en ook deze is tegendraads geworden.

Als je iets fout doet zal de servo hooguit alleen naar één kant gaan draaien tegen de aanslag aan, waardoor de motor blokkeert. Snel uitzetten, en er zal verder niets gebeuren. Dan óf de motor draden, óf de potmeterdraden omwisselen. Dan ben je er twee vergeten, of zijn ze per ongeluk weer op de originele polen vastgezet. Samengevat gaat een servo de andere kant op draaien als je de motordraden EN de buitenste twee potmeterdraden verwisselt.

Asrtronauts, please continue normal flight, Houston out. :roll: :lol:
 
Ja Mathijs,je bent niet de enige die dat overkomt.

Toen mijn X-craft zo goed als klaar was en alleen nog niet gevaren had heb ik hem mee naar de vereneging genomen en vol trots de boot laten zien ,hierbij alle funkties
laten zien hoe het werkte en zij de vootzitter tegen mijn van, als je stuurtboord geeft moet hij wel stuurboord uit gaan en niet naar bakboord,ik kon mij wel voor de kop slaan.Ik heb de stuurstangen toen gekruist en het probleem was opgelost.Zo zie je maar weer!

Gr.Joop
 
Hoi Mathijs & de rest,

Zelf had ik hier ook last van met de Ohio, maar dan met alle kanalen! Om nu elke keer de zender open te schroeven vond ik iets te veel van het goed. Dus heb ik zelf een servo ompoolschakelaar gemaakt, dit is erg gemakelijk. laat het maar even weten welke zender jij gebruikt, dan weet ik welke stekkers ik moet gebruiken om op de schakelaar te solderen. Dan kan ik deze wel meenemen naar Papendrecht. Tenminste, als jij dit een oplossing vind......... Dan zal ik ook foto's maken en op het forum zetten. het hele geval gaat er zo uitzien.

IMG_0015.JPG


Groetjes Douglas
 
Het is goed te zien dat ik niet de enige ben!!!!

De oplossing van Lex vind ik overigens de mooiste en ik had hier zelf ook aan zitten denken het zal echter niet meevallen om een open hart operatie uit te voeren op mijn servo.

Douglas had een hele mooie "low-tech" oplossing. Als het servo verbouwen niet lukt dan ga ik zeker deze modificatie uitvoeren! (overigens heb ik alle stekkers, schakelaars, e.d. in grote hoeveelheden thuis liggen, Douglas even goed bedankt, maar je hooeft ze niet mee te nemen).

Als laatste oplossing zou ik met twee tandwieltjes ook de draai richting van de servo kunnen wijzigen. dan krijg ik echter wel een tandwielkast op een tandwielkast. Ook niet echt fraai dus.


Groetjes:

Mathijs
 
Het is uiteindelijk optie 3 van Lex geworden:

Dan is er soms nog een derde optie: motor met losse draden, en de potmeter nu vast in de electronica. Dan zitten de verbindingen naar de elektronica met verlengde soldeerpinnetjes vanaf de potmeter op de print vast. De servo dan zover demonteren dat je de twee buitenste verbindingen door kunt knippen. Dan die met dunne draadjes kruislings weer aan elkaar verbinden. Motortje ook ompolen, en ook deze is tegendraads geworden.

Het was een flink gepiel, maar gelukkig is de door Roel voorspelde rookontwikkeling achterwege gebleven. De servo draait nu andersom en het probleem is dus opgelost. Een ieder bedankt voor hun wijze raad.


Groetjes:

Mathijs
 
Hoi Mathijs,

Mooi dat het gelukt is met de servo!

Ik ben dan eindelijk ook met de gato begonnen, en zit nu ook op onderdelen van Norbert te wachten. Ondertussen zit ik vast wat voorruit te het denken. Wat ga jij voor sluiting voor de WTC toepassen? Een bajonetring van Norbert zal niet veel ruimte hebben denk ik. Ik zit zelf te denken om een einddop te draaien met een o-ring als afdichting die dan in de 75mm buis past, met een zelfgemaakte bajonersluiting met messing plaatjes met gleuven erin, en pinnetjes aan de buis. Of à la Robbe een o-ring met centrale bevestiging. Maar een duidelijk beeld heb ik er in ieder geval nog niet van.
 
@Lex,

Ik will hiervoor een speciale bajonet gaan gebruiken. Deze moet als het ware van het achterschip een klein WTC gedeelte gaan vormen wat dan weer aansluit op de regenpijp welke ik als WTC in de romp ga toepassen.

Het moet er ongeveer zo gaan uitzien:

bajonet.jpg


Waarbij de dikke ring links passend het achterschip zal worden geplaatst. Hierbij zal de ring moeten worden aangepast aan de vorm van de romp. De ring rechts zal van een o-ring worden voorzien (in de meest rechtse gleuf) en aan een regenwater pijp worden gelijmd.

Ik wil deze ring bij een plaatselijk machine fabriek laten draaien omdat de vorm te groot is voor mijn draaibankje. De tanden zal ik er zelf in gaan vijlen. Mocht je interesesse (of iemand anders) hebben dan wil ik vragen wat de kosten voor twee sets ringen zijn.


@ Lex en de rest,

Overigens ben ik weer iets verder gegaan met de Cobia. Via Subpirates.com kwam ik erachter dat de onderzijde van de boot voorzien is van een groot aantal vloedsleuven, luiken, etc. Er bestond zelfs een template voor deze gaten. Deze heb ik nagetekend en vervolgens op de verschillende rompdelen geplakt.

PICT3347.JPG


Vervolgens heb ik de gaten met een scherp mesje uitgesneden uit het papier. Hierdoor werd gelijk het betreffende gatr in de plastik romp gekrast. Met een met stif heb ik de gaten ingekleurd om zou duidelijk te kunnen zien welke delen eruit gefreest/-zaagd/-vlijld moesten worden. Omdat ik de romp geschikt wil maken voor RC met een pijpvormig WTC heb ik alle gaten eruit gehaald.

PICT3346.JPG



PICT3348.JPG


Een en ander met het volgende resultaat:

PICT3359.JPG



Groetjes:

Mathijs
 
@Mathijs,

In zo'n ring heb ik inderdaad wel interesse! (even afhankelijk van de kosten) Zoiets wou ik zelf gaan trachten te maken, mogelijk uit Delrin, maar ik zal ook wel tegen maatproblemen van de daaibank op lopen. Dus als je iets weer laat maar eens horen!

Je hebt het over een 'regenpijp', maar als ik je foto's bekijk is het toch een afvoerpijp van 75mm doorsnede en rond de 3mm wanddikte? Regenpijp (HWA) is 70 of 80 mm doorsnede)

Ook mooi, die vloedgaten onderin. Ik vroeg me ook al af hoe en waar ze moesten komen. Zonder die gaten word het toch nog een oppervlakteschip ... :roll: :wink:

@alle Gato bouwers,

Dan een klein beetje :offtopic: maar ik wil even iets anders melden. Er komt van de ombouw van de Revell Gato naar RC een (serie) artikel(en) in de Modelbouw Actueel te staan, de auteur zal jullie mogelijk bekend zijn.. :wink: Revell kijkt natuurlijk ook met argusogen mee hoe de ombouw gaat lukken, goed voor de verkoopcijfers. Dit artikel wordt ingestoken met het idee dat het een soort joint-venture is tussen de MbA en de mensen hier op het forum. Julllie zijn al druk bouwende, en verschillende oplossingen zijn er al bedacht. Daarom word in het artikel deze joint-venture ook specifiek gemeld.
Inmiddels zijn er al een aantal Gato’s in aanbouw, en het is leuk om te zien welke oplossingen er door verschillende mensen bedacht worden. Ik wil dan ook voor dit verslag geenszins het idee wekken dat alles uit mijn hoge hoed komt. In tegendeel, mijn dank aan al de forum-bouwers die hun steentje hebben bijgedragen aan het oplossen van die typische gevalletjes die je zo gaandeweg tegenkomt! Zo hoeft het wiel niet twee maal uitgevonden te worden. En anderen benaderen de problemen (o nee, het waren uitdagingen …) toch weer net even anders dan je zelf doet, en dat geeft een heldere kijk op zaken.
Dit even ter info naar jullie. Ik wil voorkomen dat er mogelijk scheve gezichten gaan ontstaan omdat ik met andermans veren zou gaan pronken. Dat is niet de bedoelling, het artikel is er hoofdzakelijk om de lezers inzicht te geven over hoe het één en ander aan te pakken is, en om zo meer mensen in de RC duikboot hobby te interesseren.
 
Ahoi Gatootjes,

Wat ik wel spannend vind van deze vloedsleuven e.d. is dat ik ze op nog geen enkele originele bouwtekening/blueprint/foto ben tegengekomen....

Jos
 
Kijk, onze PR man in actie .... :thumbsup:

Het forum is in het eerste deel al gemeld, (de komende uitgave, copy is al weg) de Vaargroep zal ik in het volgende deel een keertje aanstippen. Komt goed!
 
@Lex,

Ik vind het alleen maar heel erg leuk dat er een
(serie) artikel(en) in de Modelbouw Actueel
gaat verschijnen. Weet jij mischien in welke uitgave(s) dit gaat gebeuren? Ik ben zelf geen lid van Modelbouw actueel maar zal zeker proberen de losse uitgave(s) te bemachtigen met de Revell/Gato artikellen.


Groetjes:

Mathijs
 
Hoi Mathijs,

In de komende uitgave, nummer 117, staat een voorbeschouwing. Die zal als ik het goed heb met een 14 dagen in de winkel, of op de deurmat moeten liggen. Wanneer de overige artikelen komen ligt een beetje aan mijn bouwtempo.... :wink: 8O En de planning met wat andere klussen. Ik hoop dat in nummer 118 het volgende deel geplaatst kan gaan worden, het eerste eigenlijke bouwverslag.
Maar ik heb Frans al voorbereid dat ik dat mogelijk niet ga halen. Het is helaas niet alles hobby dat er blinkt .. Maar ik zal in dit draadje posten wanneer er weer iets gaat verschijnen.

Mocht je bij dat metaalbewerkingsbedrijf gaan vragen voor de bajonetringen, kun je ook dan ook informeren wat de kosten zouden zijn als ze bij de linker ring op jouw screenshot een 5mm dik schot laten staan? Waar jij dus dat messing spantje tegenaan wilt zetten, dan gebruik ik die nog dichte wand om de motoren aan op te hangen, en de doorvoeren in te plaatsen. Die grijze wand op de afbeelding dus dicht laten:
bajonet.jpg
 
Back
Top