Hoewel de bouw van mijn Cobia maar langzaam verloopt, heb ik hierbij toch een kleine update. Mijn vorige bericht was geëindigd met het probleem rond de haakse koppeling van het richtingsroer. Zoals op onderstaande foto te zien is heb ik na lang zoeken toch twee kleine haakse tandwieltjes gevonden.
Nadat ik de tandwieltjes en hevels goed in het (kranen)vet heb gezet (het wordt namelijk lastig om er naderhand nog goed bij te kunnen komen), heb ik de beide helften van het achterschip aan elkaar gelijmd.
Het los gesneden deel van de het middelste gedeelte van de romp is vervolgens voorzien van twee messing lagerbusjes (op de foto staat er nog maar één) voor de beide servo stangen en twee sleuven voor de schroefas doorvoeren.
Waarna ik me heb geconcentreerd op de schroef assen. Deze heb ik van 3 mm RVS staafjes gemaakt. Probleem was echter dat de messing schroeven welke ik gekocht had waren voorzien van een M4 inwendig schroefdraad. Dit heb ik opgelost door de M4 gaten in de schroeven op te boren en hier messing busjes met inwendig schroefdraad M3 in te solderen.
Na het losgesneden deel op het achtersteven te hebben gelijmd en de schroeven op hun plaats te hebben gezet, zag het geheel er als volgt uit:
Hoewel niet zo goed op deze foto te zien is zal het mij nog de nodige hoofdbrekens gaan kosten voordat ik een oplossing heb gevonden voor de motoren. Deze moeten namelijk erg smal zijn (rond de 15 mm diameter) en voldoende vermogen kunnen leveren. Als er iemand ideetjes heeft hoor ik die graag! En ander probleem is dat de schroef assen iets schuin omhoog door de boot heen lopen.
Als laatste ben ik begonnen met de bouw van het techrack. Deze wil ik maken van koperen plaatjes met draad eindjes. In het achtersteven wil ik een waterdicht schot plaatsen en heb twee doorvoeren van Norbert Brugge gebruikt om de servostangen naar buiten te krijgen. Ik wacht nog op 3 mm simmerringen van Norbert (weken geleden besteld maar helaas nog niets mogen ontvangen) om de schroefasdoorvoeren te maken.
Er zal nog een speciale bajonet aansluiting moeten worden gemaakt (ook hier wacht ik op onderdelen van Norbert) maar het idee is om het achterschip waterdicht te maken vanaf het koperen achterschot tot aan de bajonetsluiting. Aan de andere kant van de sluiting zal het WTC gedeelte (PVC buis) komen te zitten.
Al met al niet al te veel vooruitgang sinds mijn laatste bericht maar het voordeel daarvan is wel dat ik nog heel veel bouwplezier in het verschiet heb.
Groetjes:
Mathijs