Het grote Revell GATO bouw- en ombouwtopic

Hoi Mathijs,

Norbert Brüggen heeft ze in 3, 4, en 5 mm. Maar ik denk dat een plaatselijk afdichtingen-bedrijf ze ook wel zal hebben. (in de gouden gids op 'afdichtingen' zoeken)

PS @Jos, de Gato niet te lang koud laten liggen, word het plastic broos van .... :roll: :lol:

Hoewel de bouw van mijn Cobia maar langzaam verloopt, heb ik hierbij toch een kleine update. Mijn vorige bericht was geëindigd met het probleem rond de haakse koppeling van het richtingsroer. Zoals op onderstaande foto te zien is heb ik na lang zoeken toch twee kleine haakse tandwieltjes gevonden.

PICT3018.JPG

PICT3015.JPG

Nadat ik de tandwieltjes en hevels goed in het (kranen)vet heb gezet (het wordt namelijk lastig om er naderhand nog goed bij te kunnen komen), heb ik de beide helften van het achterschip aan elkaar gelijmd.

Het los gesneden deel van de het middelste gedeelte van de romp is vervolgens voorzien van twee messing lagerbusjes (op de foto staat er nog maar één) voor de beide servo stangen en twee sleuven voor de schroefas doorvoeren.

PICT2821.JPG

Waarna ik me heb geconcentreerd op de schroef assen. Deze heb ik van 3 mm RVS staafjes gemaakt. Probleem was echter dat de messing schroeven welke ik gekocht had waren voorzien van een M4 inwendig schroefdraad. Dit heb ik opgelost door de M4 gaten in de schroeven op te boren en hier messing busjes met inwendig schroefdraad M3 in te solderen.

Na het losgesneden deel op het achtersteven te hebben gelijmd en de schroeven op hun plaats te hebben gezet, zag het geheel er als volgt uit:

PICT3320.JPG

Hoewel niet zo goed op deze foto te zien is zal het mij nog de nodige hoofdbrekens gaan kosten voordat ik een oplossing heb gevonden voor de motoren. Deze moeten namelijk erg smal zijn (rond de 15 mm diameter) en voldoende vermogen kunnen leveren. Als er iemand ideetjes heeft hoor ik die graag! En ander probleem is dat de schroef assen iets schuin omhoog door de boot heen lopen.

Als laatste ben ik begonnen met de bouw van het techrack. Deze wil ik maken van koperen plaatjes met draad eindjes. In het achtersteven wil ik een waterdicht schot plaatsen en heb twee doorvoeren van Norbert Brugge gebruikt om de servostangen naar buiten te krijgen. Ik wacht nog op 3 mm simmerringen van Norbert (weken geleden besteld maar helaas nog niets mogen ontvangen) om de schroefasdoorvoeren te maken.

PICT3323.JPG

Er zal nog een speciale bajonet aansluiting moeten worden gemaakt (ook hier wacht ik op onderdelen van Norbert) maar het idee is om het achterschip waterdicht te maken vanaf het koperen achterschot tot aan de bajonetsluiting. Aan de andere kant van de sluiting zal het WTC gedeelte (PVC buis) komen te zitten.

PICT3324.JPG

PICT3321.JPG

Al met al niet al te veel vooruitgang sinds mijn laatste bericht maar het voordeel daarvan is wel dat ik nog heel veel bouwplezier in het verschiet heb.

Groetjes:

Mathijs

Hoi Mathijs,

Niet veel gedaan zeg je??

Vind ik niet, je hebt al aardig wat problemen opgelost, en dat leveren van onderdelen bij Norbert vandaan kun je zelf niet oplossen.

Zeer indrukwekkend tot zo ver. :worship: :worship:

Groeten,

Jan.

over smalle motortjes :

kijk eens in een electrische tandenborstel.

ik heb er een gesloopt, motortje is 3.5 cm lang,
2 cm diameter, maar afgeplat tot 15mm.
alleen wel een hoog toerental.
de geodkoopste braun uit de blokker geloof ik.
eigenlijk is zo,n tandenborstel een prachtige wtc op zich.

tandenborstel.jpg

Die tandenborstelmotortje zijn dan wel klein, maar ik betwijfel of ze genoeg koppel hebben om de schroeven fatsoenlijk rond te krijgen. Ik hou het denk ik op speed 400 motortjes.

ze hebben zeker niet genoeg koppel om direct een schroef aan te drijven,
je hebt een tandwieltje nodig, denk ik.

hallo

als je er 2 400 motoren in krijgt zou ik het zeker doen
maar in de kriek kreeg ik ze er niet zomaar in (zie de kriek topic)
ik heb dus om plaats te winnen ze achter elkaar moeten zetten
waneer komen er nu eens motoren met een holle as ????
tandwielen maken lawaai en het gewicht speelt ook een zekere rol
een duikboot is achter zeer slank en kan daar dus door het gewicht een probleem krijgen

groetjes raf

Heren,

Ik ben maar een groentje in de modelbouw wat U-boten betreft, maar is het geen idee om de motoren verder naar het midden te plaatsen en de aandrijf assen te verlengen? Je zit natuurlijk ook met de duiktank enz....
(of zeg ik nu iets stoms??) :?

Groeten,

Joris

hallo joris

je zegt iets stom hahahahahaa

een duikboot heeft een paar vervelnde eigen schappen
de eerste is ge hebt geen plaats om ook maar iets in te bouwen
dus daar moet je heel zuinig mee omspringen
de assen door de romp laten lopen geeft je een enorm plaats verlies
en ze zitten danig in de weg
ik heb de motoren achter elkaar moeten zetten zodat de assen langs de achterste motor door loopt
zo had ik plaasts over om langs de achterste motor een servo te monteren en langs de andere de regelaar
zo werdt de totale lengte die de systemen innamen niet langer dan dat de motoren naast elkaar stonden
het andere probleem is drijven
een duikboot drijft op twee manieren
eentje aan de oppervlakte en de andere keer IN het water
je moet de boot zo uit trimmen dat hij in beide gevallen horizontaal blijft liggen
en als hij bovenwater vaart ook nog eens mooi op de water lijn licht

niet eenvoudig deze klus maar de mensen die er aan werken zijn best in staat om dit project tot een goed einde te brengen
spijtig dat de rompen niet van drukvaste plastiek kunnen gemaakt worden
anders was de kleus eenvoudiger

groeten raf

@Mustang64 en Raf

mustang het is helemaal niet stom wat je zegt.

(of zeg ik nu iets stoms??)

Ik vind de reactie erop wel stom ondanks het hahahahaha

je zegt iets stom hahahahaha
een duikboot heeft een paar vervelnde eigen schappen
de eerste is ge hebt geen plaats om ook maar iets in te bouwen
dus daar moet je heel zuinig mee omspringen
de assen door de romp laten lopen geeft je een enorm plaats verlies
en ze zitten danig in de weg

We weten allemaal onder tussen dat de bouw van een modelduikboot duurder en omvangrijker is dan een gewoonschip.
Waarom niet die kleine motoren van Faullhaber nemen?
Ze zijn iets duurder en zeker een heel stuk beter.
Je hoeft ze niet te ontstoren en zijn heel zuinig in gebruik.
Je hebt minder plaats problemen.

Ik volg dit topic ook al lang, en sta vaak te kijken van de oplossingen die gevonden worden.
Er zijn ook al heel veel reacties en het topic wordt ook veel gelezen.
Het heft dus veel interesse.
Maar ik heb vaak zo het gevoel dat het prestige projecten aan het worden zijn.
Snel, snel en nog eens snel.
En het mag niets kosten, alles uit de rommelbak.
We willen toch langer plezier hebben dan een seizoen van onze boot.
Dus gebruik wat degelijks, zodat de investering die je doet langer meegaat dan een seizoen.
Er worden gewoon andere materiaal eisen gesteld aan deze tak van sport.
Het is zo jammer dat er veel gebouwd wordt en niet verder komt dan opslag op zolder na verloop van tijd.
De €€€€ groeien ons niet op de rug en de zolder is niet de geëigende plaats om een boot "Te water te laten"
Dat is toch gewoon jammer dat het op materiaal gebruik mislukt?

Hein

Joris,

Mijn WTC bestaat uit een holle buis met een binnen diameter van ca. 68 mm. Daarnaast staan de schroefassen ca. 40 mm uit elkaar. Op eerste gezicht zou je zeggen, dat twee motoren met een diameter van ca. 28 mm zouden passen. Echter achterin de boot lopen de schroefassen dicht langs de onderkant van de buis. Pas ergren in het midden van het WTC lopen ze door het hart van de buis. Wil ik mijn motoren achterin plaatsen dan heb ik niet veel meer ruimte dan 1,5 tot 2 cm.

Ik zie uiteiendelijk maar drie oplossingen:

1. Ik vindt twee kleine motortjes met voldoende vermogen en plaats deze achterin de boot. Dit is de moosite oplossing maar ik weet niet of dergelijke motortjes bestaan!
2. Ik plaats mijn motoren meer naar voren. Raf heeft hier een valide punt in de zin dat er een hoop ruimte verloren gaat en de schroefeassen lelijk in de weg zitten. Voordeel, het is een oplossing die technisch gezien mogelijk is.
3. Ik maak een tandwiel kast en drijf met 1 motor (centraal geplaatst) 2 schroeven aan. Nadeel een gierende versnellingsbak (iets wat ik na mijn engel zeker zou willen vermijden. Voordeel ook dit is technisch gezine mogelijk.

Onderstaande tekening geldt als ik de motoren midden in het schip zou monteren. Ik had ook nog twee graupner motoren gevonden met een acentrisch geplaatste as. Helaas bieden zoals te zien geen oplossing.

normal_Afbeelding1~0.jpg

Groetjes:

Mathijs

hallo

of het nu stom is of niet het probleem blijft bestaan
assen nemen plaats in en wat belangrijk is gewicht
kijk maar naar de ombouw van de skipjack wat een paar gram kan betekenen
het is het verschil tussen drijven en zinken

ik gebruik nu als ik kan maxxon motoren en dus ik kijk zeker niet op het kosten plaatje want 165 euro voor twee motoren is wel knap geld

hein heeft mischien wel een punt dat er nogal snel en ondoordacht gebouwd wordt
al zie ik dat er hier mooie oplossingen worden gevonden om plaats problemen aan te pakken
vooral wat de bediening van de duik en richtings roeren aan gaat
maar zijn ze reproduceerbaar ????
iemand heeft nog een paar tandwieltjes uit de rommel kist maar anderen kunnen ze niet vinden omdat de eerste uit een oud toestel gesloopt zijn geworden dat nu nergens meer te krijgen is (als er al het zelfde in zit als in de eerste)

hoe je het ook bekijkt een direkt drive is het goedkoopste ,lichtste in gewicht en het makelijkste te bouwen
en gaat het minste problemen geven ook wat slijtage betreft

in de george washington werk ik met een dubbel achter schot om aslengte te sparen
en de regelaar is doormidden gesneden om in een V vorm gebogen te kunnen worden
de opstelling is dus geworden motor met koppeling dan de regelaar en dan het waterdichte schot
dit alles om plaats te sparen en een grotere duiktank te kunnen inbouwen
het verschil in lengte is 3 cm en dat is niet niks
als ik zo verder plaats kan sparen dan kunnen er accu's in met een grotere capaciteit wat resulteert in een langere vaartijd

groetjes raf

Hoi heren,

Ik begrijp de reactie van Raf en zie hem niet als beledigend 8) of zo.
Het is met een grote :lol: en goed bedoeld.

Is het geen idee om de aandrijfas langs de wanden van het WTC te maken door middel van een flexibele kabel???
Zo iets als ze o.a. bij Robbe doen met hun model buitenboord motoren?

Ik ben wel benieuwd ook wat het gaat worden met mijn Shark en de aandrijving.
Die is ook met tandwieloverbrenging...
Met dit bootje ben ik in gevecht om de assen mooi door de romp naar buiten te krijgen want de voorgeboorde gaten zijn prut....
Maar goed, dat is een ander topic...
Meer hier over in mijn topic over mijn projectjes (Shark en U-96) binnen kort na mijn nachtdiensten.

Vind het een erg interessant onderwerp dit en ik kan nog veel leren als :newbie: hier! :D

Groeten,

Joris

Back