Het grote Revell Smit Houston ombouw project 1 : 200

kleine vingers en goede ogen gezocht

Wat lag er op de mat vanavond jawel post van onze oosterburen de led's zijn gearriveerd. Maar ter leerling en vermaak zie hier de foto van de afmeting. Ik geloof dat ik nu zelf naar de opticien moet want met het blote oog zijn de soldeer aansluitingen nauwelijks zichtbaar :confused:

led1.jpg

het gele puntje bij de pijlpunt is het ledje :cool:

Gr Martin

Dat zijn SMD (Surface mounted Divice) LEDs, zijn te solderen, op voorwaarde dat je iets fabriceert om ze op het werkvlak te drukken, anders plakken ze gewoon aan de sodeerbout.

Klopt Gilbert het zijn SMD led's, kleiner zijn er niet volgens mijn bescheide mening. Ik zal ook mijn stift van mijn soldeerbout moeten aanpassen en er een puntje van maken. Anders raak ik de soldeervlakken nooit :D maar deze led's en spoelen draad geeft een mooi resultaat verwacht ik.

Gr Martin

In het eggie (in de industie ;) ) worden deze componenten ook wel met warme lucht gesoldeerd. Een soort "mini-fohn" blaast de lucht om het component.Dit component is in de soldeer gedrukt. (De soldeer is als pasta aangebracht). De warme lucht doet de soldeer gelijkmatig smelten (hopelijk) en na het wegnemen van de warmtebron zal het gelijktijdig stollen.
Wanneer de soldeerpunten niet gelijktijdig stollen, ontstaan er krachten in de verbinding, waardoor het component aan de niet gestolde zijde omhoog getokken kan worden (tombstoning).
tombstonings.jpg

Even zoeken op tombstone en SMD.

Zaak is het geheel HEEEL voorzichtig te solderen.

Succes,

Wim

Wim,

inderdaad en het wordt ook vrijwel niet met de hand gedaan maar machinaal maar ja die apparatuur heb ik niet dus het zal met de soldeerbout moeten.

Maar Gilbert en Wim dank voor de korte en duidelijke uitleg van de SMD techniek ( ik nog van mening die info ga ik niet geven want dat wordt voor de meerderheid te technisch ;) ) Het gaat uit eindelijk om het eind resultaat.

Gr Martin :D

Als hier ook een koffiezet apparaat (op schaal) in komt te staan wordt ik gek. :hammer:

Ik heb het draadje van Robin ook met open mond zitten bekijken en dacht dat het niet mooier kon, MAAR een boegschroef 1:200 :worship: maar je gaat me niet wijsmaken dat tie ook gaat werken ...:bye: Of....

Gr Roland.

PS ik vindt m´n PT15 1:72 al priegelwerk.

Roland,

euhmm nee hoor wellicht wel de lessenaars omdat ik van plan ben verlichting in de stuurhut aan te brengen maar een koffiezet app. dat gaat ook mij te ver ;) . Ik had mij al vergist in de schaal :-? eigenlijk had het iets groter verwacht maar ja moet het hier maar mee doen ;)

en de boegschroef is alleen maar uitterlijk vertoon hoor ik maak hem niet functioneel.

koffiezet app. dat gaat ook mij te ver ;) . Ik had mij al vergist in de schaal :-? eigenlijk had het iets groter verwacht maar ja moet het hier maar mee doen ;)

en de boegschroef is alleen maar uitterlijk vertoon hoor ik maak hem niet functioneel.

PFFF, ik was al bang :-) .

Maar als je deze net zo bouwt als die Happy Hunter met met die foute kleuren ;-) zal het een plaatje worden, daar ben ik zeker van. :thumbsup:

Gr Roland.

Eerlijk gezegd jeuken m'n handen om nog een houston op te halen en te bouwen als smit new york of hua ann:).

Maar ik moet me inhouden:(, en zijn nog teveel bootjes die in de werf liggen te wachten op voltooing.

Misschien binnenkort toch een bericht van een jongen die zich niet kan inhouden en toch een houston heeft gekocht....

Ik heb me niet kunnen inhouden, ik heb ff snel gezocht in de buurt naar smit houston's.

Werkelijk ongelofelijk, vorige week had elke modelbouwwinkel er nog 1 of 2 liggen. Ga ik er speciaal voor naar de stad, nergens te vinden.:confused:

Dus toch maar even besteld samen met de schroefassen.

Volgende week kan ik beginnen, ik heb al wat plannen maar die verklap ik tegen die tijd wel.

Tipje van de sluier: het wordt een krachtpatser :D.

Gr robin

nou Robin, over voorspellende gave gesproken ;)

Maar heb in middels weer wat binnen aan materiaal voor de Houston. Mijn idee was om zelf de schroefassen te maken en wel gelagerde vandaar mijn inimini kogellaagers. Ook wat de schroeven betreft moet dit ook zelf te maken zijn om zo weer wat doekoe's uit te sparen want de schroeven van de Propshop zijn mooi maar al met al zijn ze toch wel aan de prijs met alle verzend kosten e.d. En om toch modelbouw te bedrijven mag er ook wel iets zelf gemaakt worden wat niet kant en klaar is ;).

normal_schroefassen1.jpg
normal_schroefassen2.jpg

Zo het een en ander aan materiaal bij elkaar gezocht en dat moet het dan maar gaan worden :D

Laatst bewerkt:
Nou voorlopig heeft de werf hier een probleem in de machine shop :-?, Ontploffende glaszekeringen van mijn draaibank heb ik dat, Omdat de garantie toch al was verlopen de schroevendraaier er maar in gezet en even zitten meten voorlopige conclusie 3 Amp diode over de motor uitgang in sluiting. ( in de hoop dat dit het enigste is en er geen andere gevolgschade is in de elektronica ) Ben ik voorlopig even uit gespeelt met de Houston :-? was net lekker opweg om de schroefas kokers met lagering te draaien. Wordt vervolgt zullen we maar zeggen.

:offtopic:
:bad-words:*&$%&$#^&*%*^(^(* en nog wat verwensingen had nog een diode liggen maar nu heb ik nog maar 2 standen dat is uit en fullspeed :confused: Grote grobbenbabollen nog antoe waarschijnlijk meer schade eind trappen naar de haaien en wellicht nog meer. Nu maar eens kijken of ik een vervangende print te pakken kan krijgen uit shanghai of zelf een dc 220 V dc motor regelaar zien te maken.

:ontopic:

Gr Martin:D

Laatst bewerkt:
PFFF, ik was al bang :-) .

Maar als je deze net zo bouwt als die Happy Hunter met met die foute kleuren ;-) zal het een plaatje worden, daar ben ik zeker van. :thumbsup:

Gr Roland.

Hah ha ha, foute kleuren....ben het helemaal met je eens Roland; de Hunter hoort GEEL!!!!!

@ Martin,
Ik leef met je mee, wat een ellende ineens.
Hopelijk is het euvel snel verholpen, en kun je weer draaien.

Greetings,
Luit

@Luit
:-) Idd Voor de hunter is er maar een kleur. ;-).

@Martin.

Zeker balen als het gereedschap er mee ophoud :sad:

Suc6.

Gr Roland.

euhmm geel is mooi maar dan de kleur van de gele schakels in de schoorsteen ;) nee hoor geintje zo heeft een ieder z'n voorkeur in uitvoering van de Hunter en die van mij is nu net geen mammoet :rolleyes:.

Heb net een verhaal gedicht richting Shanghai ( zit de producent van de Red and Black draai bankjes ) en nu maar afwachten wat hun reactie zal zijn. Ik hoop niet dat ik langs de plaatselijke aziatische eetgelegenheid hoef voor een nederlandse vertaling van hun reply op mij mail :D

Gr Martin

@ Martin.

Buitelaar verkoopt ook black and red , is dat geen optie (is iig nederlands) en iets dichter bij.

Gr Roland.

Martin, houd er rekening mee dat het Chinees nieuwjaar is, het openbare leven ligt zo goed als stil, antwoord op je mail kan even uitblijven.
Zeker succes gewenst met je zoektocht. Is een andere motor geen optie? Mijn draaibank heeft geen elektronische snelheidsregeling, alleen mechanische, de motor werkt gewoon op 220V.

Laatst bewerkt:
klopt Roland, daar is hij ook vandaan, maar hij is inmiddels uit de garantie en als ik via hen moet doen zit er weer een schakel tussen en het gaat waarschijnlijk weer weken duren voordat ik hoor, dus daarom gelijk maar bij de bron aangepakt he ;) je weet het nooit bij die bamibakkers misschien is het zo wel sneller :-D

Gr Martin

Back