HET Honey Bee FP Draadje

Dat kan wel, maar ik weet niet of hij dat per model opslaat of in het algemeen, anders moet ik iedere keer de mode wijzigen (en niet vergeten)

Maar bedankt voor de reactie, ik ga het maar proberen...

Ludo

hallo,

ik kijk wat rond bij de heli's, maar ik het is dus het handigst om met een Fixed Pitch of Coaxiaal te beginnen.
Klopt het dat FP wat stabieler is door de grote en beter voor buiten om dezelfde reden?
ik zou dan graag wel ook buiten kunnen vliegen.
is een HBFP daar geschikt voor?

groeten,

Hoi, ik zou vooral dit even doorlezen, erg nuttig.

Het ligt een beetje aan jouw budget, en wat je ermee wilt.

Een FP is ook alleen met heel weinig wind buiten te vliegen (zonder modificaties)

Er zijn altijd wat gekken die dat wel kunnen en doen maar het is niet makkelijk.

Een FP is niet stabieler dan een Coaxiaal, maar daar zit hem juist die uitdaging. Op een Coaxiaal zijn veel mensen snel op uitgekeken. Met zo'n Honey Bee kan je vaak nog verrassend veel!

Als je budget hoger is (boven de 200 euro) kan je ook een CP kopen, maar die schijnen nog onstabieler te vliegen en daar zijn de crashkosten vaak een stuk hoger.

Maar beginnen met zo'n Honey Bee is best te doen, neem een grote ruimte, en oefen nog even op heli-x (gratis sim). Bij de zender van de Honey Bee wordt ook een handig USB kabeltje geleverd om je zender op de computer aan te sluiten.

Ludo

Laatst bewerkt door een moderator:
Het antwoord staat eigenlijk al in het linkje van Ludozzz.

Ik heb een HBKV2 en een HoneyBee CP. Met de King vlieg ik niet echt ontspannen want dat is best een duur en gevaarlijk ding en daarmee moet je goed weten wat je doet. De HB CP vliegt veel meer ontspannen. Met een HBKV2 zou ik ook alleen maar buiten gaan vliegen en het is maar een klein heli'tje hoor, op enige afstand zie je als beginner al gauw niet meer welke kant je op gaat en je crasht makkelijk. Daarom zul je denk ik veel meer succes hebben als je met een HB FP begint, die kan veeeel meer hebben.

Laatst bewerkt:
ok, maar ik zou toch graag buiten vliegen, wat dan weer lastig gaat met een FP, omdat ik op texel woon waar altijd wel wind is.
een CP is toch ook een collective pitch voor buiten? is dat dan beter te doen?
EDIT:
Heeft u het met de CP over de HoneyBee CP2? of de belt-cp?
EDIT2:
Kan ik met zo'n honeybee cp2 beter beginnen, er staat dat deze wat makkelijker te vliegen is maar wel prima buiten kan. Ik kan met de zender, waar USB bij zit toch?, altijd met een gratis sim oefenen! kan ik dan met zo'n cp2 beginnen?

Laatst bewerkt:
Toen ik op zoek ging naar een leuke overstap van coaxiaal naar staart rotor heli is de HB CP2 mij afgeraden. Hij werd door meerdere mensen getypeert als zenuwachtig en onnodig ingewikkeld. Hij weegt daarbij maar ietjes meer dan FP wat in de praktijk betekent dat de wind er net zoveel vat op heeft als de FP.

Ik zelf vlieg met de FP en in het begin was deze ook wat zenuwachtig. Echter, na afstellen en gewenning ging dit beter.

Kortom, ik zie de meerwaarde van de HB CP2 niet. Dan kun je beter direct de overstap maken naar een Belt CP of iets soortgelijks. Deze zijn zwaarder en steviger gebouwd.

is er uberhaupt wel te beginnen met een heli die buiten kan?
ik lees namelijk op sommige plekken dat een FP nog wel met aardige wind buiten kan vliegen, maar de coaxials helemaal niet.
het nadeel vind ik van de fp alleen de kleine accu? kan ik hier ook een NIMH 1200 mah accu instoppen ofzo?

Laatst bewerkt:
Helivliegen met wind stelt weer andere eisen. Om een CP met wind te vliegen moet je het rotortoerental vastzetten (idle mode) en dat is zeker niet aan te bevelen voor een beginner. In normal mode lukt het ook nog wel met weinig wind maar er is altijd een risico dat de wind je heli optilt en meevoert, dan kom je moeilijk weer naar beneden. Met een FP loop je dat risico ook, maar als het gebeurt kun je door snel te reageren en een beetje geluk weinig of geen schade hebben.

De 1200 NIMH weet ik niet, wel dat er een 2S1200 lipo in een standaard HoneyBee FP kan, als die NIMH even zwaar zou zijn en evenveel spanning geeft zou het kunnen. Maar wind kost meer energie dus misschien moet je toch wat meer spanning aan boord hebben.

dus een honey bee FP is prima buiten te vliegen bij weinig wind. Zijn die nimh accu's die erbij zitten echt zo slecht als iedereen zegt?

Ja, echt aan te raden om op lipo over te stappen.

Maar kan je nergens indoor vliegen?

Is er nergens een leegstaande loods ofzo?

Dat zou ideaal zijn.

Niet alleen het gewicht van een heli maakt het verschil of je met veel wind kan vliegen. Een FP moet eerst optoeren als hij opeens uit de lucht valt door een windvlaag en dat kost nog wat tijd, terwijl een CP heel direct reageerd.

Bovendien hebben de bladen van een CP een hogere snelheid waardoor hij stabieler is(gyroscopisch effect)

Ludo

ik weet zo gauw niet waar binnen te vliegen, ik zou het in huis willen doen, maar aangezien iedereen vrij snel de coaxials zat zijn. dacht ik ik neem wat meer uitdaging en neem een FP, maar ik weet niet echt een loods.
daar kan ik natuurlijk naar zoeken, maar ik wil liever een beetje buiten vliegen.
dus daarom vroeg ik of het misschien toch wel kan met een fp, want ik dacht het gaat vast beter dan met een coaxial.

groeten en bedankt voor de info.

ik heb ook zo'n heli gekocht als het goed is komt hij morgen binnen nou ben ik aleen vergeten optijd een lader te bestelen :mad:

gr tom

Net weer even drie lipo's weggevlogen en ik merk dat ik de heli nu toch aardig onder controle begin te krijgen. Al meerdere malen succesvol met de zijkant naar me toe gehooverd en het zelfs aangedurfd tweemaal volledig om de as te draaien. Moest daarna wel toeren uithalen om hem weer onder controle te krijgen maar toch, progressie! Ik vind het een prima heli en echt een goede overstap van coaxiaal, heb echt nog geen enkel negatief punt kunnen ontdekken! Behalve dan de bijgeleverde batterij, dat is echt bagger!

Net weer even drie lipo's weggevlogen en ik merk dat ik de heli nu toch aardig onder controle begin te krijgen. Al meerdere malen succesvol met de zijkant naar me toe gehooverd en het zelfs aangedurfd tweemaal volledig om de as te draaien. Moest daarna wel toeren uithalen om hem weer onder controle te krijgen maar toch, progressie! Ik vind het een prima heli en echt een goede overstap van coaxiaal, heb echt nog geen enkel negatief punt kunnen ontdekken! Behalve dan de bijgeleverde batterij, dat is echt bagger!

Nou, dan doe je het beter dan ik!

Ik vind draaien om de as nog knap lastig (misschien moet ik eens meer ruimte opzoeken dan 2x2 meter...

Ludo

Tom bedoeld " de tail boom " Ik kon er vanmiddag ook niet opkomen;)
Is een zwak punt van de honey-bee. Maar is zo weer gefikst.

Back