HET Honey Bee FP Draadje

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Ludozzz, 30 nov 2008.

  1. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Die zitten nu in het FP v2 draadje?
     
  2. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    ik wil mij fptje ook weer vliegend maken, maar nu heb ik van de 4 in 1 alleen de ontvanger nog.

    dus dan moet ik 2 regelaars hebben (ong. 10a voor staart, 20a main?(brushed))
    maar dan zou ik ook iets van een v-tail mixertje ertussen moeten plakken toch?
    en dan accudraaden gewoon paralel aansluiten.

    of zit ik er helemaal naast?-.-
     
  3. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    353
    @ pip hierboven ik heb geen idee waar je het over hebt, je hebt je 4in1 uitelkaar gehaald en 1 deel nog over en je mist het deel waar je aansturing van de motor op zit?
    Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen. Is het niet handiger om geen een nieuwe (dure dat wel ja) 4in1 te kopen?

    Ik was al opzoek naar dit topic, of een algemeent Honeybee FP topic omdat ik mij af vroeg of ik mijn HBFP ook met een 2cell lipo kan vliegen. Ik heb 2x een 3s lipo maar voor mijn andere heli's heb ik nog 2x 1550mah 2s lipo's en 2x 900mah 2s lipo's.

    De motor zal dan wel minder vermogen hebben maar hij zal er wel mee moeten kunnen vliegen toch? Gezien het feit dat ik heeeeeeel vroeger toen ik hier net kwam ook ergens heb gelezen (jaja dat heb ik nog onthouden) dat de HBFP in het begin werd geleverd met een 7.2 of 7.4V accu.
     
  4. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Kijk eens hoeveel 'werk je hiermee op de hals haalt', bovendien heb je dan nog steeds GEEN gyro :)
    Dús een (nieuwe) 4in1 aanschaffen, en klaar !

    Uiteraard is het modelbouw maar ik denk dat je met de door jou bedoelde oplossing je doel mijlenver voorbij schiet...
     
  5. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Nee, gaat niet werken, de motor komt met een 2cel lipo niet eens op gang, laat staan met een bruikbaar toerental.

    Bij de 1e versie van de Honey Bee werd deze geleverd met een NiMH accu (van 7,2 volt).
    En kun je al een beetje vliegen met de Honey Bee ??
     
  6. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    353
    Ik heb sinds een paar dagen een setje superblades EZ dus ja dat gaan al een heeeeel stuk beter. Het lijkt wel een andere helikopter.
     
  7. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    De standaard-bladen zijn veel te buigzaam, dan zwabbert de Honey Bee door de lucht en luistert slecht naar stuurcommando's. Een fikse verbetering zijn de Xtreme bladen (zijn veel stijver, taaier en door de kleinere bladhoek draait de motor ook meer toeren). Zouden m.i. standaard moeten zijn.

    De Superblades EZ zijn alleen geschikt voor hovering, maar als het in de lucht houden hiermee wel lukt :D :D :D :D
    Veel plezier met de Bee !
     
  8. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    353
    Ik was vandaag even op het veld gaan staan. Het viel mij op dat mijn honeybee zeer veel last veel van uhm ja hoe zeg je dat... Het toilet bowl effect.

    Hij maakt een grote draaiende beweging tegen de klok in.

    Waar zou dat aan kunnen liggen?
     
  9. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Het 'toilet bowl effect' komt meestal voor bij 45° flybar helikopters :shock: ...

    Ik zou het 'paddle-control-frame' goed controleren op breuk.
    Verder moet (uiteraard) de tuimelschijf en de paddles goed horizontaal staan.

    Als hij verder (bijna) niet trilt bij het optoeren, zou het goed moeten zijn. De Bee moet bij windstil weer wel een paar seconden zonder sturen stil blijven hangen.
    Echter met wat wind blijf je er een hele kluif aan hebben (houden :( ), met welke upgrade dan ook :rolleyes:
     
  10. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    353
    Tja dat dacht ik ook maar hij deed het wel degelijk.
    Ik kwam er achter dat mijn flybar niet meer 100% recht was en had er gelukkig nog 1 liggen, daarna was het al iets beter.
    Ik heb hem nu maximaal 30 seconden achter elkaar laten hoveren maar pffff daarna hard ik het zweet op mijn voorhoofd zo hard moest ik mij concentreren hahahahaha

    Het is zo vraag, de ene keer hovert hij heel stabiel en hoef ik maar hele klein stick imputs te geven en soms lijkt hij nergens naar te reageren, dan geef ik een klein tikje en gebeurt er niks... nog een tikje nog niks hup een dikke tik en tja dan heb ik hem weer teveel gegeven en vliegt hij helemaal de andere kant op.


    Toen ik even FF wou gaan doen zag ik dat als ik vooruit vlieg ik ook veel correcties moet geven aan de aileron roll (als ik dat goed zeg) Is dat normaal? ik dacht als ik naar voren vlieg dat ik geen of weinig rekening hoef te houden met of de heli naar links of recht zakt. (hmmm ik moet me maar wat meer gaan verdiepen in de termen want het wordt een beetje vaag zo denk ik hahah)
    De reden dat ik dat dacht was omdat als ik anderen zie vliegen ik niet echt zie dat de heli naar links of recht rolt.
     
  11. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb gevlogen met een 'rechtgebogen' flybar (is dus niet meer 100% recht :p); belangrijk is vooral dat de paddles goed horizontaal staan.

    Als je buiten vliegt zal het bijna altijd wel iets waaien :shock: met een FP moet je dan 'alle zeilen bijzetten'. Verander je niets aan, is alleen een goede leerschool (leerjuf :D ).

    En het rollen is (door de lage rotorsnelheid) ook weer een kenmerk van een FP.

    Eigenlijk komt het in het kort op het volgende neer:

    Oefenen, oefenen oefenen oefenen, tot je er (bijna ;) ) gek van wordt, en op een zeker moment kun je het.
    (Ik heb zelf hiermee ook een langzaam en moeizaam leerproces, maar ik moet en zal het onder de knie krijgen :rolleyes: )
     
  12. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    353
    Ik heb 2 filmpjes geschoten.



    Dit was me nog nooit gelukt met de standaard bladen. Morgen even de proportion wat terugschroeven. Ik merk dat als ik constant iets tail imput (rudder?) moet geven dat ik hem dan beter recht kan houden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.111
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan staat je gain niet goed.
    De proportion geeft de verhouding hoofdmotor/staartmotor aan.
    Als deze goed staat, zou de staart al redelijk uit zichzelf erachter moeten blijven

    De sens of gain is dan voor de uitschieters, en zorgt dat alles strak blijft.

    Verder, ik zie dat je parket/laminaat hebt.
    Pak een rol schilderstape, en tape een vierkant van 1 x 1 meter.
    Ga hooveren, en blijf erin.
    komt hij erbuiten, neerzetten en weer terug in het midden zetten.

    klinkt lullig, maar wat je nu doet is mee een beetje "per ongeluk"hooveren.
    De heli gaat ergens heen, je corrigeert waardoor de heli stil komt te hangen, daarna zie je de heli weer vrolijk een andere kant op gaan
    De heli bepaalt hier wat er gebeurt, jij geeft alleen een beetje richting aan zijn beweging

    als je de hoover doorhebt, bepaal jij echt wat de heli doet.
    En dan heb ik het niet over op 1 cm nauwkeurig, maar gewoon binnen de 30 cm zowieso moet je wel kunnen blijven.

    Probeer ook laag te blijven, wees voorzichtig met je gas. Hoog vliegen in de woonkamer gaat je een tv kosten

    En dat verschil van dag tot dag, dat zit vaak in je achterhoofd.
    Vaak als je hoofd eigenlijk ergens anders is, gaat het vliegen echt niet best.
    en soms heb je dagen waarop je hem zonder problemen door de moeilijkste zaken heen stuurt.

    Leer eerst de heli kennen
    probeer voor de heli uit te denken, dus als hij licht afremmend naar rechts toe gaat, weet je dat hij stil gaat hangen en dan weer naar links toe komt. Als je net op het goede moment een correctie geeft, zal hij prachtig op dat punt stil blijven hangen
    Maar dit is grotendeels ervaring, komt vanzelf. Veel vliegen.

    Wat ook scheelt, is een beetje een grote ruimte opzoeken.
    Je bent in een kleine ruimte vaak zo bezig met alles wat je niet moet raken, dat je het alsnog raakt.
     
  14. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Jorrick,

    Gefeliciteerd ! :D :D :D

    Het begin is er, nu oefenen totdat je (bijna) instinctief gaat sturen.
    En de door Student gegeven tips zijn ook heel goede !

    Ik heb wel erg gelachen om jouw zucht op het einde van het eerste filmpje ;), zo herkenbaar :D

    Groeten,
    Robbie
     
  15. Sander35

    Sander35

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Vaassen
    Hoi Allemaal!

    Ik ben een newbee wat betreft RC heli's. Ik ben sindskort eigenaar van een Honey bee FP v2 en oefen mij suf op de clearview simulator. 2 x geprobeerd te vliegen met de HB fp en lukt me nog niet heel goed. Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn in de buurt van Vaassen/Apeldoorn waar ik een keer samen mee kan vliegen? Ik kan vast nog wat leren van jou/jullie :)

    Groetjes Sander
     
  16. Sander35

    Sander35

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Vaassen
    Vandaag ook voor het eerst met best wat wind buiten proberen te hoveren. Het is toch niet gemakkelijk maar heb er erg veel plezier in dus we gaan lekker door totdat het moment komt dat hij een keer helemaal in puin ligt. Dat zal zeker een keer gaan gebeuren maar tot nu heb ik nog geluk. Blij dat deze heli niet al teveel kost aan onderdelen ;)

    En Robbie jij nog gevlogen vandaag ?

    groeten Sander
     
  17. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ja Sander,

    Gisteren inderdaad nog gevlogen (bij wind overdag, en s'avonds toen het volledig windstil was).

    Ik merk wel dat ik langzaam wel vorder (met Walkera U-Fly), wat ik niet had met de Honey Bee.
    Maar ik heb de Bee niet daarom weggedaan (kreeg er een heel goed bod voor :D ).

    Onderdelenvoorziening is 'een ramp' ;)
    Als je ze tegenkomt zou ik de volgende onderdelen zeker op voorraad nemen: staartmotor, hoofdmotor, staartbuis, staartvin, hoofdas, "ring-like-push-rods", "rotorhead".

    Groeten,
    Robbie
     
  18. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Maar weer even dit draadje opgezocht. Ik ga m'n kleinzoon (6 jaar) leren vliegen met de honey bee fp. Eerst even een draadje maken om 2 zenders met elkaar te verbinden. Ben benieuw of hij er al aan toe is
    Groet
    Martin
     
  19. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    636
    Locatie:
    Denekamp
    iemand nog interesse in een goede honeybee fp v1?
    hij is helemaal compleet met zender, nieuwe batterijen, flightsim en lipolader.
    er moet een nieuwe accu in vanwege het langere stilliggen en er moet één onderdeeltje vervangen worden twv 2 euro geloof ik.

    hoeft niet veel te kosten;)

    gr
     
  20. surfreek

    surfreek

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    22
    Hallo,
    Ik wil nieuwe stijvere bladen voor mn hbfp in plaats van de standaard bladen. De heli schijnt hier stabieler door te vliegen Heb 'm pas net maar kan er al wel aardig mee overweg. Welke bladen raden jullie aan? Wooden blades 8graden of de fiber reïnforced blades? 10graden lijkt me niks, lager toerental en daardoor minder stabiel. Graag hoor ik van jullie!

    p.s. Aan onderdelen komen schijnt steeds moeilijker te worden...
     

Deel Deze Pagina