Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    De flightmonitor is na 2012 niet gupdate en ook niet voor apple beschikbaar. Jammer zou verder perfect voldoen.
    Met zon mooi display zou je eigenlijk de hoogte telemetry gegevensalseen grafiek willen zien dit kan niet ofwel?

    Hij was 1300 dollar dan is 1400 euro voor de srt veels te veel. Moet voor circa 1000 kunnen.
    Is hij niet tegen dealerprijzen in te kopen ergens? Voeg zo een modelbouwshop toe aan mijn kvk inscrijving :p cut the middleman. Inkoop zou die voor 700 euro gaan heb ik gehoord. De handheld exitie.
    Bedankt voor de linkjes.

    Hoe doet de ds-14 het ten opzichye van de ds-16? Je kunt hem customizen pas ik. Vindt de alu stuurknuppel behuizing zo mooi om de ds-16. De ds-14 is zwart daardoor mist het contrast. Kwaliteit wel hetzelfde? Scheelt zon 500 euros op de losse zender prijs. Nu ga ik nooit heli vliegen dus die modules niet nodig
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Weet je wel wat je wil. Je hebt al geïnformeerd naar een Futaba T-14 FG, een Taranis en nu Jeti. Er zit nogal wat verschil in die keuzes.

    Tja, Jeti is niet goedkoop. Zoek je iets dat goedkoop is, dan moet je voor een Taranis kiezen. En dingen kosten nou eenmaal wat ze kosten. Daar is weinig aan te doen.

    De handleiding van de Jeti zenders vindt je hier: DC-16: JETI model s. r. o.

    Lees deze eens door en al je vragen zijn beantwoord.
     
  3. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Zoekende ja.. Ik hou het ontopic hier heb niet geinformeerd naar een taranis vast iemamd anders. Heb gekeken naar een sg14 de sg14 en multiplex pro. De sg14 is denk ik een mooi compromis. Handleiding doorlezen is een goede tip. Begrijp dat je bij de sg14 zelf de software modules kunt samenstellen
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dit beicht is toch echt van jou:

     
  5. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Dat zag er mooi uit dat is het enige wat ik erover schreef.
    Niet overwogen verder. De jeti komt hier qua design bij in de buurt zeer prettig menu en ook intebouwde telemetrie net als de futaba sg 14.

    Ik heb de modules bestudeerd en moet concluderen dat de 16 alle software modules heeft.
    Ook zit daar een koffer bij. De 14 mist de accelerator feature. De sticks bij de 14 uit kunstof maar zouden net zo prettig sturen iemand daar ervaring mee?

    Her is inderdaad een prachtige zender. Opmerkelijk wel dat de pult vrsie goedkoper is. Vindt hem zelf te log. 1495 dollar adviesprijs dus moet ie voor 1295 over de toonbank kunnen gaan. Importeren uit usa niet zinvol ivm importkosten. Erg mooie zender laten we ontopic blijven ;)

    De prijs voor de default 14 kon ik niet vinden rond de 700 dus wel een stuk voordeliger!
    Ik vermoed dat je later nog modules kunt bij bestelle
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het verschil tussen de DC 16 en de DS 16 is dat de DS 16 twee schakelaars minder heeft. In plaats daarvan zijn er bewegingssensoren je kan dus iets "doen' door de zender te bewegen. Verder heeft de DC 16 twee antennes. De DS 16 heeft de antennes ingebouwd naast het display. Omdat het display de signalen deels afschermd, zijn hier vier antennes ingbouwd.

    De DS 14 heeft kunststof sticks in plaats van aluminium, minder schakelaars en geen actieve bewegingssensoren , geen actieve speachsynthesiser en is qua software beperkt. Het is mogelijk software bij te kopen en de bewegingssensoren tegen betaling te activeren. Maar dit wordt snel duur. De DS 14 is door extra aankopen bijna op het niveau te brengen van een DC DS 16.

    Het lijkt nu misschien zo dat je bepaalde modules niet nodig hebt, maar als je de zender beter leert kennen, denk ik dat je snel meer wilt. Een dergelijke zender koop je niet om zonder extra functies een model te besturen. Zeker de telemetrie en de spraaksynthesise zijn bij Jeti erg goed.

    Samengevat vindt ik de DS 14 een wat minder goede optie. De extra software uitbreidingen, mogelijk extra nodige schakelaars en het ontbreken van een koffer maken deze zender duur. En DC16 of een DS 16 is in aanschaf duurder maar op termijn waarschijnlijk goedkoper.

    Hier http://www.jetimodel.com/en/katalog/Transmitters/@produkt/DS-14/ vind je een tabel met de standaard uitlevering van de DC 14 en de uitbreidingen die mogelijk zijn.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2015
  7. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Dank je N.P.S dat is een duidelijke uitleg tussen de verschillen in zenders.
    De koffer is te koop voor 50.- ik had ook al begrepen dat het vooral de software locks zijn die de DS-14 beperken. Verder zijn er dus niet veel verschillen. De bewegingssensoren zitten dus zelfs in de 14 begrijp ik uit jouw woorden maar zijn software matig gelocket.

    Verder is alleen de behuizing van de 16 uit geadoniseerd aluminium en zijn de stuurknuppels dat ook, ik verwacht niet echt een heel groot verschil in het gevoel van de knuppels omdat ze zelf ook aangeven dat de 14 knuppels nagenoeg gelijk zijn aan die in de 16 versie.

    Wat je dus eigenlijk wil is gewoon een 14 aanschaffen ( want dit bespaard 700 euro ) en dan in het ideaalste geval de software van een 16 erop installeren met alle modules. Dit zal echter wel niet zomaar gaan en breekt dan natuurlijk garantie. Vraag is of je dat ook moet willen omdat je er toch dure vliegtuigen mee bestuurd.

    Maar feitelijk is het een minimaal verschil in hardware en verder software locks die de 14 beperken. Je zou net als een iphone deze kunnen "jailbreaken" en dan een 16 versie software mogelijk kunnen draaien en zo veel geld besparen. ( maar dit is uiteraard niet legaal ) en vraag me af of men al geprobeerd heeft dit te doen.

    Ik neem jouw opmerkingen in overweging, voorlopig schaf ik nog geen nieuwe zender aan ( heb er nog geen nodig ) maar de jeti is wel de mooiste zender die ik ben tegen gekomen tot dusver. Veel plezier allemaal met jullie zender wie weet "join ik the club" in de toekomst met de aanschaf van een 14 of 16.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ga er maar van uit dat DS 14 zodanig is beveiligd dat het onmogelijk is daar software van een andere zender op te plaatsen is of dat het mogelijk is gelockte hard of software te activeren.

    Heb daar wel eens iets over gelezen. Heeft te maken met de processorhardware.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In je berekening klopt iets niet.

    Een DS 14 zonder ontvanger, zonder koffer kost 799 euro

    Een DS 16 zonder ontvanger, met koffer kost 1149 euro

    Een DC 16 met koffer, met 9 kanalenontvanger kost 1398 euro

    De 9 kanalen ontvanger kost 93 euro. Hierdoor is het prijsverschil tussen een dc 16 en een ds 14 350 euro en het prijsverschil tussen een ds 16 (ontvanger niet meegerekend) ca. 500 euro. In beide gevallen de koffer niet meegerekend, dus het verschil is nog iets kleiner.

    Hier [media=youtube]sK0sdkU5Q8U[/media] kan je zien hoe de behuizingen van Jeti zenders worden gemaakt. Idem voor de sticks [media=youtube]zDJdxsdKd0c[/media] Verklaart meteen iets van de prijs....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Duidelijk verhaal nogmaals mijn dank. Ik zal uiteraard netjes een zender kopen en je hebt geljk beter gewoon voor de dc16 gaan. Wat ik niet echt duidelijk kon vinden is of GPS standaard ingebouwd zit? De sg14 heeft dat wel.
    Wil namelijk graag in een f5J model de gps en hoogte tracken kan dat met de meegeleverde ontvanger of is daar nog een losse module voor nodig?
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor GPS toepasingen heb je een aparte GPS sensor nodig. Geen enkele Jeti ontvanger heeft ingebouwde GPS. Dit is de Jeti GPS: MGPS EX: JETI model s. r. o. Staat echt duidelijk op de Jeti site.

    Hoogtemeting en GPS gaan niet samen. Veel te onnauwkeurig. Dat ligt niet aan Jeti maar aan het GPS systeem. Hoogte - en snelheidsmeting zijn een aardige extra. Meer niet.

    Een GPS meet op 200 meter hoogte makkelijk 50 meter mis ten opzichte van de barometrische hoogte. Dat heb ik met meerdere GPS ontvangers en baromerische hoogtemeters vastgesteld.

    Nauwkeurige hoogtemeting gaat met een vario MVario2 EX: JETI model s. r. o.
    De vario wordt aangesloten op de ontvanger en de GPS weer op de vario.

    Voor meer informatie, lees de handleidingen op de Jeti site.
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Beetje de indruk dat de ds 14 bij voorbaat klein gehouden wordt omdat ie nu eenmaal minder kost.

    Als je gewoon niet wilt nadenken over wat je uitgeeft want je wil toch het ''beste'' en je weet maar nooit enz, tja..

    Ik heb in ieder geval sinds een paar maanden een DS 14 en ben er dolgelukkig mee.
    (kom van een EVO 9 met Jeti hack-module, maar wat een verschil!)(is te koop overigens;) )

    Zover ik kan beoordelen heeft ie gewoon een metalen behuizing, prima sticks, evenveel schakelaar-slots als de ds 16, maar 2 minder ingevuld: aanvullende schakelaars zijn gewoon te koop en eenvoudig te plaatsen (heb ik gedaan en tevens sommige schakelaars omgeplaatst) werkt prima.

    Prijzen: gekocht voor €749 en dat is met een beetje zoeken goed te vinden.
    kreeg er een waardebon bij van €50 voor software bij aankoop van €80 software: heb dus nu meer extra software dan ik nodig heb (en die ik bij een ds 16 zeker te veel zou hebben) voor €40 netto.

    Nog een Nederlandse leverancier: www.btc-rc.nl (heb ik hem overigens niet gekocht maar heb ik ook goede ervaring mee.)

    Om kort te gaan: ik vind geen enkele grond om de DS 14 als het zwakke broertje van de DS 16 af te schilderen.
    (en persoonlijk vind ik het al heel veel geld voor een zender maar wat een ds 16 moet kosten gaat mij dan echt te ver)
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hou de DS 14 zeker niet klein. Het is een wat eenvoudiger uitvoering van de DS 16. Met dezelfde aluminium behuizing, maar met kunststof sticks, wat minder schakelaars, inactieve speechsythesiser en bewegingssensoren. Ook de software is wat eenvoudiger.

    Door extra "pakketten" online aan te schaffen is de speechsyntesizer en de bewegingingssensoren de activeren. Ook de software is door extra pakketten bijna op het niveau van de DS 16 te brengen.

    De DS 14 is daardoor niet minder dan de DS 16 maar anders als de DS 16.

    Waar ik op wijs is dat de DS 14 na aanschaf van alle pakketten wel duur wordt en dan is een DS 16 of een DC 16 een betere keus.

    Heb je geen behoefte aan veel uitbreidingen, dan is de DS 14 vanzelfsprekend een prima keuze!
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2015
  14. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Het verschil in prijs tussen de 14 en 16 is toch niet gering.
    de 16 heeft geadoniseerd aluminium, de 14 geverfd.

    Laat ik het zo zeggen, als de firmware gehackt zou zijn van de 16 en je kon de modules vrij installeren zonder betaling dan zou ik dat doen. Of misschien ook niet het is en blijft een risico natuurlijk en met updates zul je dan telkens weer tegen dat probleem aanlopen, niet makkelijk kunnen updaten. Kijk naar de iphone. Ze zijn er erg zeker van dat de 14 niet gehackt gaat worden anders hadden ze hem niet op de markt gebracht. 1400 voor een zender is natuurlijk wel een boel geld.

    Ik geloof dat de Futaba SG14 standaard wel GPS op de ontvangers heeft zitten en dit ondersteund. Ook met een correcte hoogte wat ik zo gelezen heb online. Denk wel dat het een zender "For life" is , met die 16 hoef je nooit meer wat anders, alles is ermee mogelijk en anders komen er in updates wel weer nieuwe features.

    Wat ik mij wel afvraag, stel je hebt een modelbouw shop dan kun je als dealer bij jeti een zender inkopen tegen dealersprijzen. Ik vraag mij dus af of het niet mogelijk is om op die manier een zender aan te schaffen zonder dat je de winst betaald aan de "middle-men"
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je een modelbouw shop hebt zou je deze vraag hier niet hoeven te stellen lijkt mij?!?!?

    Maar ik las snel even iets over KVK etc., dat kun je natuurlijk doen.
    Maar een KVK zal de leverancier een worst zijn,die willen btw nummer zien,maar die zal je ook wel hebben.

    Tja, dat kan je het natuurlijk proberen, echter vraag ik mij af of ze jouw als 'modelbouwshop op papier' dan 1 zender gaan verkopen tegen dealerprijs.
    Ze sturen je dan gewoon door naar de grotere tussenhandelaren die er tig afnemen, en ook zij zullen niet snel 1 zender verkopen aan iemand die een 'modelbouwshop op papier' heeft staan.

    Maar ja, je weet maar nooit :roll:
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ook ontvangers van Futaba hebben geen ingebouwde GPS. Die moet je als losse module aanschaffen. Voor hoogtemeting wordt een in de GPS ingebouwde barografische sensor gebruikt.

    Zie GPS-Multi-Sensor

    Denk dat je je toch iets beter moet inlezen. Je doet wel er veel onjuiste veronderstellingen.
     
  17. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Hmm je hebt gelijk, my bad.
    Komt er nog ongeveer 2x 80 euro bij
    MGPS EX JETI RC-Profimodel
    Jeti Telemetry Sensor MVario2 EX Variometer/F5J-ALES Limiter & Expander

    Maar die kan je natuurlijk altijd nog aanschaffen.

    Nu zijn er binnenkort weer vakbeurzen ( Neurnberg dacht ik ) misschien komt Jeti dan met een nieuw model uit.

    Heb jij, jullie ervaring met de meegeleverde software? ( flightmaster ) vindt het jammer dat die redelijk outdated lijkt en niet voor OSX beschikbaar is.
     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    inderdaad, ik denk dat je gewoon zakelijk zenders moet vergelijken en als je alle software denkt te gebruiken is dat natuurlijk een andere afweging dan die van een vrij basale gebruiker zoals ikzelf.
    Ik vind het wel vreemd als hier zaken; de ene is ''geverft'' en de ander geanodiseerd zo'n rol spelen, maar dan een vergelijking wordt gemaakt met een plastic Futaba SG14.
    De Futaba begrijp ik, kost minder dan de helft van een DS 16 en als je gaat haarkloven over kwaliteit-verschillen tussen een DS 14 en een DS 16 en je kennelijk geen bouw-kwaliteit verschil ziet met een Futaba of dat niet weet te waarderen koop dan gewoon die Futaba met alles er op en er aan want dit blijft appels met peren vergelijken.
    Overigens een van de betere zaken vind ik de 2 ingebouwde antennes in plaats van de losse aan de buitenkant zoals nog bij Futaba (en ja ook weer voor elkaar gekregen: het is toch weer een lelijk ding).

    Ik ben blij dat er nog producenten als Jeti zijn die een product op de markt brengen dat er niet op gebaseerd is hoe krijg ik zo goedkoop mogelijk, maar volledig opgetuigd met spiegeltjes en kraaltjes een product voor de massa op de markt.
    Ik vind het ook een beetje jammer dat er zo gezeurd wordt over: als ik er maar een kon hacken dan was het misschien wel een goede koop.
    Dat jeti hun geesteskind afschermen tegen software diefstal vind ik dan wel begrijpelijk.
     
  19. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Inderdaad moeten we niet om zeuren. De 14 is veel mooier dan een futaba, uiteraard!
    Zal dan waarschijnlijk ook gewoon die 16 aanschaffen, echt de firmware hacken is geen optie en is ook niet etisch. Wacht er nog een maandje mee heb de zender nog niet nodig nu.

    Dan nu weer ontopic hoe bevalt de meegeleverde software? (Flight master ) Ik zag al dat je de grafieken ook op het display kunt bekijken. Weet niet of dat ook geldt voor de hoogte en GPS gegevens maar in ieder geval voor de batterij meters en de RPM meters als je die hebt.

    Ik zou in de toekomst wel graag GPS + hoogte kunnen plotten op een google map en een standaard hoogte grafiek maken. Volgens mij kan dat beide al met verschillende tools. Alleen de flightmaster had een update history tot 2012 dus vraag me af hoe actueel die nog is? Misschien waren er geen updates meer nodig, maar doorgaans is het een slechte zaak als software niet wordt doorontwikkeld.
     
  20. scheur

    scheur

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Zuid-Holland

Deel Deze Pagina