Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

De zender in "Double Path" geschakeld? Dan de eerste ontvanger als primaire ontvanger binden en dan de tweede als secundaire ontvanger.

Op blz. 90 van de engelstalige handleiding versie 2.00, of pagina 106 van de nieuwe engelstalige 3.0 handleiding, staat de bindprocedure beschreven.

Let er op dat tijdens het bindproces alleen de te binden ontvanger is ingeschakeld!

Nog even een toelichting:

Een DC of Ds-16 zender, en ook de nieuwe DS-14, heeft twee zendmodules. In de gewone zendmode, met één ontvanger, houden beide zendmodules om beurten verbinding met de ontvanger.

In Double Path mode heeft één module contact met de primaire ontvanger, de andere module met de secundaire ontvanger. Daarbij wisselen de zendmodules continue van ontvanger, zodat bij uitval van één zendmodule beide ontvangers worden aangestuurd. Beide ontvangers kunnen telemetriegegevens verzenden.

Dan is er ook nog de Clone-mode. Hierbij gedraagt een ontvanger zich als een tweede ontvanger. De werking is niet "intelligent" en de ontvanger zendt geen telemetrie. Dit kan worden gebruikt in situaties bij wedstrijden waarbij de jury moet beschikken over een ontvanger.

Wees voorzichtig met het in Clone-mode zetten van een ontvanger. Omdat de telemetrie dan is uitgeschakeld, is het niet meer modelijk deze mode draadloos (met Jetibox emulate of de Device Manager van de zender) uit te schakelen. Dat moet dan met de bedrade Jeti-Box.

De Central Box met twee ontvangers is een geweldig betrouwbaar systeem. De Central Box wordt gevoed door twee accu's. Elke servo-uitgang is beveiligd. Bij kortsluiting in een servo gaat niet zoals gebruikelijk het hele systeem plat, maar de betreffende servo wordt uitgeschakeld. Deze uitschakeling wordt op de zender gemeld. Op de Central Box worden twee mini-ontvangers (satellieten) aangesloten Elk met slechts één drie-aderig kabeltje. De Central Box gebruikt de signalen uit de eerste ontvanger. Mocht daar iets mis mee zijn, dan wordt omgeschakeld naar de signalen van de tweede ontvanger.
 
Laatst bewerkt:
OK, TOP TOP TOP ,

Ik heb ze gebonden gekregen , en inderdaad , ik had de DUAL PATH niet ingeschakeld .
Dus dit is in orde , maar ik zie ook dat je 2 uitgangen hebt in de sats , 1 PPM en 1 EXT uitgang , bij mij zitten ze nu nog in de PPM uitgang , want de BINDPLUG moest in de EXT uitgang .
Nu , het systeem werkt , maar kan ik omschakelen naar de EXT uitgang . Dan heb ik inderdaad maar 2 draadjes nodig en heb ik telemetry , nu heb ik 2 kabels naar mijn eerste SAT lopen , 1 in de PPM uitgang , en 1 in de EXT uitgang , deze gaat dan ook naar de ontvanger in de EXT uitgang .
In de 2 de SAT zit maar 1 kabeltje in de PPM ingang .
Maar wat is het verschil nu tussen deze 2 .
Want nu werkt het prima , is het juist dat ene kabeltje dat nu naar de EXT gaat in de ontvanger , of zit er meer achter .

Grtz
Ron
 
Laatst bewerkt:
Van de Central Box weet ik niet zo veel. Heb wel gelezen dat er meerdere opties zijn om de satellieten op de Central Box aan te sluiten. Als je de JETI EX-bus gebruikt, kunnen de stuurgegevens naar de Central Box en de telemetrie van de Central Box over één kabel. De EX-bus is een high-speed bi directionele verbinding.

Hoe dat instellen precies moet, zou in de handleiding moeten staan.

Veel informatie is ook hier Jetiforum :: Index te vinden.
 
Ik vond het altijd een nadeel dat de pult niet in de koffer paste van de dc16. Heb er nu een mooie pult voor gevonden.

qunysuba.jpg


maquvyqe.jpg


y7uhyqud.jpg


ubaby3ej.jpg


umujemuv.jpg


ze3utyry.jpg
 
Op de site van Jeti is nieuwe software voor de GPS-sensor MGPS EX te downoaden. Het gaat om versie v2.06.

Het wordt met deze software mogelijk de startpositie van ge GPS via een schakelaar op de zender te "nullen". Dat is vooral makkelijk als je regelmatig op andere locaties vliegt. Voorheen was dit "nullen" mogelijk via een Jetibox of de Jetibox emulatie in de D*-16 zender, maar dit werkte tamelijk onhandig.

Met dit "nullen", het vastleggen van de startpositie, wordt de afstand van de startpositie tot het toestel juist weergegeven.
 
Wat moeite gehad de MGPS-EX na de update weer aan de praat te krijgen.

Achteraf gezien was de oplossing simpel. In het menu "Sensors/Logging setup" via toets F1 "Auto" de sensors, inclusief de MGPS-EX opnieuw registreren.

Alles werkt nu naar behoren.
 
Vraagje:

Dual rate en expo zitten, zo als ik het begrijp, bij elkaar in 1 "mixer" Deze is met 1 schakelaar te bedienen.

Nu wil ik eigenlijk dual rate en expo apart van elkaar kunnen bedienen.

Reden: altijd ietsie expo, maar verschillende maximaal uitslagen kunnen programmeren.

Hoe doe je dat? Pak je daar dan de functie curven voor?
 
Vraagje:

Dual rate en expo zitten, zo als ik het begrijp, bij elkaar in 1 "mixer" Deze is met 1 schakelaar te bedienen.

Nu wil ik eigenlijk dual rate en expo apart van elkaar kunnen bedienen.

Reden: altijd ietsie expo, maar verschillende maximaal uitslagen kunnen programmeren.

Hoe doe je dat? Pak je daar dan de functie curven voor?

Ik heb dual rate en expo op dezelfde schakelaar zitten.
Hoe ik het doe is de 3-standenschakelaar toewijzen aan flight modes.
Zo kun je 3 flight modes op 1 schakelaar programmeren met ieder een eigen Dual rate en Expo instelling.
Voorbeeld: Start, vlucht, landing
 
Zo kun je 3 flight modes op 1 schakelaar programmeren met ieder een eigen Dual rate en Expo instelling.

Ja, okay. Zo ver was ik ook.

Maar wat als ik binnen in de vluchtfase wil kijken of het me beter bevalt met méér uitslag, maar wel mét expo te vliegen, dan minder uitslag zònder expo.

De oplossing ligt wellicht in een extra vliegfase. Ik kraak nog even verder...
 
Back
Top