Het Multiplex Twinstar 2 topic

Ik heb op de mijne 7x5 props zitten, maar heb ook 7x6 en 8x6 props in bestelling om eens te zien wat dat geeft. Met 2 lipos erin weegt de mijne 1500g en start hij dus verticaal met de 7x5 props :-) (hij valt netjes een beetje voorover en weg is ie)

Die speed 400 motortjes hebben met de gunther props wel al hun handen vol. Als je er grotere opzet vlieg je de motortjes snel kapot (toch op 8 cellen)
Als je op 2 lipo cellen (of 7 nimh cellen) vliegt zou je misschien 6x4 props kunnen proberen, maar daar had ik geen ervaring mee. Wel heb ik in het begin de speed400 motortjes van een fluxring voorzien (ijzeren huls rond motortje) en ze dan op 3 cellen lipos gevlogen met de gunther propjes. Dat ging ook wel best voorruit hoor (wel niet te vergelijken met mijn brushless setup) Ging zelfs zo goed dat die propjes er nog afvlogen zelfs als ze met epoxy vastgezet waren :-)

Over onder controle hebben : ik dacht dat ook van mezelf. Ik kan loopings, rolls, inverted vliegen, touch and go. Doch onlangs gaf ik mijn twin aan een ervaren 3D piloot en na enkele rondjes gewenning vloog die er meskant mee. (ik heb wel motormixing met rudder). Geeft 'onder controle' toch een iets andere dimensie :-)

kzal eens proberen, maar ben bang dat dat niet wil, want ik heb dat niet gemixt..
(ben al een tijdje met 3D vliegen bezig.. eerst met shocks en nu al een tijdje met de yak 54 van great planes.. )
maar ik vind hem tog wel makkelijk te vliegen , als je hem vergelijkt met een funjet , of de yak...
maar dat neemt niet weg dat het heel leuk vliegt .. :) zweeft ook nog best goed ook.. :P

en ik wil bij rc technics gaan bestellen, maar ik weet niet of ik 7x6 gws props moet doen , of 7x5 apc props.. ?

gr sjoerd

Zeker apc (of clones) gebruiken. Ik heb er ook 7x6 GWS slowflyer props op gehad en na een paar vluchten stak de helft van de linkerprop in de cockpit en kon ik nog eens oefenen om op 1 motorke te landen :-)

Met 7x5 apc props op 3S lipo's doen mijn propjes 13.000 rpm statisch en das wat veel voor GWS props

brushless twinstar II met motor-rudder mixing (windows media 9)

Deze vlucht is gedaan met gezwollen HXT D9 2200mAh 3S lipo's (2 in parallel) en de lipos waren slechts 80% geladen. De capaciteit van deze 2 lipos in parallel is na 50 cycli nog maar iets van 2800mAh (van 4400mAh) maar ik heb al gratis nieuwe gekregen van unitedhobbies ter vervanging. Met de verse lipos is de verticale performance nog een stuk beter, maar zolang deze gepufte lipos nog werken vlieg ik er ook mee.

2 x BM2409/12T 1600 kv motors from United Hobbies : 2x 9.95$ = 19.90$
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2046
2 x towerpro mag8 30A escs in the engine nacelles : 2x15.95$ = 31.90$
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=658
2 x 7x5 towerpro 'apc style' props : 2x 2$ = 4$
2 x 3mm prop adapter : 2 x 2$ = 4$
prop adapter link
2 x 2200mAh hextronic D9 3s lipo's in parallel to form a 4400 3S2P pack : 2 x 29.95$ = 59.90$
lipo link

Shipment : 14$

Total : 133,9$

u4eake zei:
De bovenstaande is gespoten met spuitbussen motip akdyl verf.
Eerst het model schoonwrijven met alcohol of een andere ontvetter. De vershillend gekleurde stukken afplakken en dan spuiten. Plakband direct na spuiten eraf trekken. Als de verf droog is de volgende kleur afplakken en spuiten.
De raampjes en belettering zijn stickers die bij de bouwkit bijgeleverd worden.

Het landingsgestel heb ik zelf gemaakt. Een Aluminium plaatje in vorm geknipt en geplooid. Wieltjes afgedraaid van een staaf plastiek. De 'bandjes' zijn gewoon O-ringen. Het geheel plakt met dubbelzijdige tape onder de twinstar. Het staartwiel is gemaakt van een 2mm las toevoegdraad. Deze rond een buisje geplooid voor de veer erin te krijgen. Op het ene uiteinde een wieltje, en op het andere uiteinde een aluminium buisje. Achter het buisje plooi je een bultje in de draad zodat het buisje er niet meer afkan. Dan een gaatje maken in de twinstar, wat lijm (hotglue) erin en het alu buisje erin. Voila, een vrij draaibaar achterwieltje.

Sturen op de grond doe ik door de 2 motoren met het richtingsroer mee te mixen. Werkt na enige oefening zeer goed :-)

Gaaf gedaan dat landingsgestel.
Wat voor setup heb je in de zender eigenlijk? de twee regelaars ieder een eigen kanaal dan lijkt me. ik heb zelf een mx-12 zender en wil ook een TS2 kopen en deze setup bouwen dus alle tips zijn welkom.

groet, marijn

Ik heb voor het afplakken van die papieren tape gebruikt. Schilderstape noemen ze dat denk ik. Komt makkelijk weer los.

Ik heb inderdaad de motoren op 2 aparte kanalen staan : kanaal 1 en kanaal 6. Dan 1 vrije mixer gebruiken om kanaal 1 100% naar kanaal 6 te mixen. Als je differentieel wil sturen moet je dan nog een mixer zetten voor kanaal 4 naar kanaal 1 (30%) en nog een mixer van kanaal 4 naar kanaal 6 (-60%) Deze laatste moet -60 zijn omdat je al 30% meemixed via de 100% mixer van kanaal 1 naar 6. (van 4 naar 1 naar 6)

Totaal 3 vrije mixers nodig dus.

Een mooi setje vragen :-)

Kan mijn setup ZONDER landingsgestel van gras opstijgen : yep, geen enkel probleem. Hoef je zelfs niet volgas voor te geven.

De props zijn bij mijn weten niet contra roterend te krijgen, toch niet bij unitedhobbies. Nu je kan altijd zoeken of je geen andere 7x5 of 7x6 props vind die contra roterend te krijgen zijn. In het twinstar draadje op rcgroups heb ik eens wat zien staan over contra roterende props, misschien dat draadje eens doorzoeken ? (is wel verschrikkelijk lang)

Het printplaatje splitst de stroom van de (borstel) esc uit naar 2 borstelmotoren. Voor brushless motoren heeft het geen nut en is het onbruikbaar. Het verbind ook gewoon de 2 servokabels van de ailerons met 2 kanalen op je ontvanger en is bedoeld om makkelijk de airleronservos te kunnen losmaken bij demontage van de vleugel. Als je de 2 aileronservos op 1 kanaal wil zal je toch nog een Y-kabel moeten gebruiken, ofwel een brugje solderen op het printje.
Vermits ik brushless motoren gebruik EN mijn 2 ailerons op aparte kanalen heb (nodig voor flaps of spoilers) gebruik ik het printplaatje niet maar heb alle draden naar de vleugels via 1 multiplex stekker verbonden. In zo'n stekker zitten 6 pinnetjes en dat is net voldoende voor 2 escs en 2 servo's in de vleugels, als je de aileron servos rechtstreeks via 1 van beide escs voedt. Vermits de escs in de vleugels zitten hoef je de voeding van de aileron servos niet door de stekker te laten gaan en heb je dus 4 signaal draden (2 servos en 2 escs) en 2 voedingsdraden (+ en -) naar de stekker en van de stekker naar de ontvanger. Totaal 6 draden die van de vleugels de romp in moeten.
Ik gebruik 6 kanalen van mijn R700 ontvanger :
1: throttle (één esc)
2: één aileron
3: elevator
4: richtingsroer
5: andere aileron
6: andere esc
Als je geen flaps of spoilers in je zender wil of kan programmeren kun je met een Y-kabel wel beide ailerons op kanaal 2 zetten (voor een graupner ontvanger)

Die futaba servos ken ik niet direct. Ik heb op mijn twinstar 4 servo's van 15g zitten en 2.2 kg trekkracht van bij bidproducts (4$ per stuk ofzo). Die in de vleugels pasten niet helemaal exact, maar dan neem je een scherp mesje en je werkt het gat bij zoals nodig. Daarna stukje dubbelzijdige plakband erin, servo erop en daarover weer plakband. Zou ik me niet teveel zorgen over maken :-)

Hmm, uitkijken met hobbydirec(k)t. Heb ik al wel wat slechte commentaren over gelezen. Blijkbaar geen probleem als alles goed gaat, maar als er ergens iets mis is met de levering ofzo geven ze naar het schijnt vaak geen antwoord. Ik heb mijn twinstar bij www.natterer-modellbau.de besteld.

Als je een beetje oplet kan je via internet inderdaad prachtige koopjes doen :-) Heb net een SJM500 heli gekocht voor 225 euro, inclusief motor en regelaar en 2 metal gear servos :-)

Met die twinstar setup ga je volgens mij best tevreden zijn. Ik vlieg er in elk geval al een jaar naar volle tevredenheid mee.

Voorzie direct de kabels voor esc's en servo's in de vleugels en lijm deze mee in als je de wiggen in de vleugel lijmt. Escs heb ik in de motorruimtes zitten en de motoren en vooraan op.
Alle draden uit de vleugels die naar de romp moeten kan je met 1 multiplex stekker verbinden. Zo kan je nog heel makkelijk je vleugers eraf halen : multiplex stekker los (daarmee zijn alle signaal/bec draden los) en powerkabel uit de romp trekken.

als ik me goed herinner moet je voor die motoren het gat in de motormount uitboren van 10mm naar 11mm. Echter het is aan te raden de motorplaatjes te vervangen door aluminium plaatjes (zelf heb ik 1 alu plaatje en 1 plastieken).

De bevestigingen van het kapje gaan ook niet eeuwig mee bij de meesten. Op termijn vervangen door magneetjes.

u4eake zei:
Alle draden uit de vleugels die naar de romp moeten kan je met 1 multiplex stekker verbinden. Zo kan je nog heel makkelijk je vleugers eraf halen : multiplex stekker los (daarmee zijn alle signaal/bec draden los) en

Die multiplex stekker wat is dat precies? Is het dat bijgeleverde printje waarop je de motors en servo's aansluit?
zoniet waar kun je zo'n stekkertje kopen?

hoi , mijn twinstar was een tijdje geleden gecrashed , heb hem ondertussen hersteld ,maar kwam niet van de grond ( toen ik hem in de lucht werpte kwam ie geleidelijk direct naar de grond). Het bleek de assen van de motoren te zijn , deze waren namelijk geplooid waardoor de motoren hun volledige powercapaciteit niet meer haalde ( info gekregen via de forum).
Dus effe maar twee nieuwe motoren erin geplaatst ( Graupner 400 ) . Maar ik heb nog steeds hetzelfde effect , hij heeft geen power genoeg om te klimmen. Reden ?? dat ik het niet weet.
Is er iemand hier die voor mij een testje wil ondernemen , namelijk het vliegtuig met de neus op een weegschaal wil zetten dit gewicht te noteren en dan full gas geven om eens te kijken hoeveel het gewicht geworden is . Zo kan ik hier dan de vergelijking maken om dan zo te weten te komen dat het niet aan de motoren ligt.
Als ik het vliegtuig uitmeet qua zwaartepunt ligt hij goed , dus moet er iets zijn met het vermogen.

alvast bedankt op voorhand

Met de standaard motoren op 3S lipo (11.1V) haalde ik dik 600g thrust als ik me goed herinner. Dus volgas met de neus op de weegschaal zou er 600g moeten bijkomen. Let wel een beetje op dat je je vingers niet in de props steekt :-)
Als de assen van de motoren krom zijn moet je volgens mij ook enorme trillingen krijgen als de motoren draaien door de slingerende beweging die de props dan maken.
Welke accu gebruik je ? Heb je deze al eens nagemeten ?

met de vorige motoren waarvan de asje krom stonden was er inderdaad veel trillingen , t'was alsof mijn vleugels uit elkaar zouden trillen , maar nu met de nieuwe motoren draait alles terug soepel qua geluid en trillingen.
ik gebruik 8,4V 4000mAh. voor de crash ging alles goed ( batterij was goed , want had ermee gevlogen )

hoi

heb de mijne nu getest en hij duwt maar 450 gram.
dus niet echt zoveel power als die 600 gram. ---> batterij ???
en hoe bedoel je met de batterij uittesten ??

grt

Welke Graupner 400 heb je? Speed 400 6V of de 7,2 V?
Toch zeker dat je de propjes niet omgekeerd gemonteerd hebt? Zal wel niet maar toch misschien effe controleren... :wink:

Mogelijk heb je inderdaad de 7.2V speed 400 motortjes nu. Deze draaien minder snel dan de 6V broertjes, maar kunnen wel een hogere spanning aan.
Dit zijn je opties :
ofwel hogere spanning (meer cellen)
ofwel grotere props
ofwel speed 400 6V motortjes.

Het lijkt me nogtans dat hij met 450g thrust ook wel moet vliegen. Hoeveel weegt je twinstar totaal ? Normaal moet je met 1/3 van het gewicht aan thrust wel kunnen vliegen, zij het zonder veel overschot. Dus met 450g thrust mag je twinstar max 1350g wegen.

De servo's heb ik met dubbelzijdig plakband in hun uitsparingen gekleefd. Dat houdt prima.
De romp heb ik met cyano aan elkaar gelijmd en deze krijg je dus nu nietmeer uit elkaar. Tenzij je eens flink crashed natuurlijk :-)
Waarom zou je die romp nog open willen maken ? Ben je van plan een bomluikje te maken later ofzo ?

Back