HET MX-12 Instellingen-topic

Ja. Als je bijvoorbeeld kanaal 67 in je zender hebt zitten en daar een tweede ontvanger bij wilt gebruiken stop je daar gewoon een ontvangerkristal kanaal 67 in. Let wel op: als het een Futaba ontvanger is een Futaba ontvangerkristal, bij een Multiplex ontvanger een Multiplex ontvangerkristal enz. Het merk van je zender maakt niks uit voor de ontvanger. Sommige ontvangers kunnen met andere kristallen overweg maar dat is even proberen (en risico lopen :-) )

de praktijk zal dus moeten uitwijzen wat de beste verhouding is flaps-elevator...?
Ook jij hebt het goed begrepen.
Kies een niet te grote waarde. Begin eens met bijv 10%. Flaps down moet ook elevator down geven. Dan kijken wat je model doet (even kort flaps geven tijdens de vlucht op een redelijke hoogte, niet bij de grond) en corrigeren. Volgende vlucht weer proberen en aanpassen, totdat het goed is.

Het merk van je zender maakt niks uit voor de ontvanger.

Nou Arjan,

dat ben ik niet helemaal met je eens. Zolang het PPM ontvangers zijn gaat jouw verhaal wel op ... maar dat geldt niet voor (S)PCM want dat is merkafhankelijk !

Grtz,
Menno

maar dit is het MX-12 draadje en hij heeft net een aantal PPM ontvangers laten zien die hij aan wil schaffen....denk niet dat hij hem op PPM heeft staan bij de ene en op PCM bij de andere. Je hebt wel helemaal gelijk natuurlijk.

dus voor mijn R700 ontvanger kan ik in de winkel zo'n ontvangerkristal apart bestellen? (zolang die overeenkomt met de zenderkristal)

en als de flaps naar beneden gaan moet ik dan mijn elevator niet naar boven laten compenseren?

ik lees in de handleiding dat er ook een instelling is om de rolroeren als flaps te gebruiken, is dit enkel in geval er geen flaps aanwezig zijn?

Laatst bewerkt:
Hoo, wacht even. Je hebt de flaps apart van de rolroeren. Het verhaal wordt anders!
Als je beide rolroeren met een aparte servo wilt bedienen zul je de flaperon functie aan moeten laten, maar de flap landingsstand laat je op 0 staan. Ook de hoogteroermix op 0. De flaps ga je nu bedienen met de gear-switch en gear-kanaal (kanaal 5). Je zult dan een aparte mixer moeten maken die GEA->ELE mixt.
Als je rolroeren door één kanaal bediend worden (door één servo of met een Y-kabel) kan je de flaps wel met de flap switch bedienen (kanaal 6). De flaperon functie moet in dit geval uit staan.

Ontvangerkristallen zul je in elke modelbouwwinkel kunnen krijgen.

ik zal proberen eens precies te vertellen hoe het werkt op mijn kyosho hien:

ik heb 2 aparte servo's voor de rolroeren maar verbonden met een Ykabel...(dus 1 kanaal)
dan heb ik 1 aparte servo voor de flaps....

ik veronderstel dat ik met kanaal 5 (op de mx 12) de flaps kan bedienen, of heb ik het mis?

Nogmaals, ik heb hier geen mx-12 meer om het even te proberen, maar volgens mij moet je het als volgt aansluiten:
Rolroerservo op kanaal 2. FLAPERON functie in het modelmenu moet UIT staan!
Flap servo moet volgens mij op kanaal 6 (kanaal 5 is gear kanaal). Met de flap switch kun je nu de flaps bedienen. De uitslag bepaal je in het flap menu. Als je de flap switch omhaalt kun je de 'gewone' waarde en de landings-waarde invullen. Hier staat ook een hoogteroer-mix hoeveelheid instelling. Probeer eerst eens met zo'n 10%.
Als je flaps naar beneden uitslaan wil de neus omhoog komen. Dit zal gecompenseerd moeten worden door een beetje hoogteroer omlaag. Check of dit de goede kant op gaat. Als het hoogteroer omhoog gaat bij flapuitslag moet je -10% mixen.

Wacht even...flaperon gebruik je bij ailerons op losse kanalen. Dan kun je de ailerons als flaps gebruiken, de ene op kanaal 2 en de andere op kanaal 6.
Tommatador heeft echter een toestel met flaps, dan moet je juist NIET flaperons instellen (want dan worden 2 en 6 door de ailerons gebruikt). Je moet juist de ailerons als die ieder een eigen servo hebben met een Y-kabel op kanaal 2 steken en de flaps op kanaal 6. Als je maar één aileronservo hebt moet die op kanaal 2. Zie de handleiding.

ja, nu zie ik het. Ik ben een sufferd :hammer:
Raar dat je zoiets zo verkeerd kunt lezen....sorry.

ailerons met 2 servo's op 4 kanaals ontvanger

Hoi,

Stond ook even voor een uitdaging :D
Ben een Foxje aan het voorzien van 3 servo's om deze als zwever te kunnen besturen (zie dit topic). Ik wil daar een 4 kanaals (lichte) ontvanger voor gebruiken, maar heb 2 rolroerservo's die ik niet op een Y-kabel wil zetten maar apart aansturen :yes:

Eerste keer voor mij dat ik met mixers werk, heb volgende oplossing bedacht:

Aansluitingen:
kanaal 1 (normaal thrust) : voeding ontvanger
kanaal 2 (normaal aile) : Aileron servo rechts
kanaal 3 (normaal hoogte) : Hoogte servo
kanaal 4 (normaal rudder) : Aileron servo links

Mixer 1:

Ail>Rud
Beide richtingen +100%
Resultaat: rolroeren functioneren zoals het hoort

Mixer 2:
Omdat bewegen van rudder-stick het linkse rolroer ook nog laat bewegen:
Rud>Rud
Beide richtingen -100%
Resultaat: bewegen van rudder stick heeft geen effect meer.

Variable flaps
Omdat ik het leuk vind om mee te experimenteren, heb ik nog variabele flaps (naar beneden) gemixed om de glijhoek van het toestelletje te kunnen varieren :yes: Hiervoor gebruik ik Mixer 3&4:

Mixer 3:
Thr>ail
+40% 0%
Resultaat, rechter flap met gasstick (die blijft dus staan) naar beneden te stellen)

Mixer 4:
Thr>rud
-40% 0%
Resultaat, linker flap met gasstick (die blijft dus staan) naar beneden te stellen)

Alles werkt nu naar behoren, enige nadeel is dat variable flaps, boven op de normale uitslag komen en de roeruitslag dus groter is met flaps actief. Als iemand zo uit z'n mouw kan schudden hoe ik dat op kan lossen hoor ik het wel :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je een tip mag geven; mixer 4 is de enige die de trim van de master meeneemt naar de slave. Dus als je je aileron trim gebruikt zoals het nu is zal één aileron niet meedoen met de trim. Als je hem op mixer 4 zet wel. Correct?
En dat van die optellende uitslagen kun je een mixer voor gebruiken maar die heb je nu niet meer vrij :-) Ik doe dat zelf ook als ik ailerons als remkleppen gebruik, staat een eind terug beschreven hoe je dat doet.

Correct Arjan, trim werkt niet op linker rolroer... Sub-trim daarintegen wel (daar heb ik alles mee goed gezet, heb niet afstelbare stuurstangen).

Ik heb alles eens even aangepast, nieuwe settings hieronder:

Aansluitingen:
kanaal 1 (normaal thrust) : voeding ontvanger
kanaal 2 (normaal aile) : Aileron servo rechts
kanaal 3 (normaal hoogte) : Hoogte servo
kanaal 4 (normaal rudder) : Aileron servo links

Mixer 1:
Thr>rud
-75% 0%

Mixer 2:
Omdat bewegen van rudder-stick het linkse rolroer ook nog laat bewegen:
Rud>Rud
Beide richtingen -100%
Resultaat: bewegen van rudder stick heeft geen effect meer.

Mixer 3:
Thr>ail
+40% 0%

Mixer 4:
Ail>Rud
Beide richtingen +100%
Resultaat: rolroeren functioneren zoals het hoort
Trim werkt nu wel naar behoren.
Mixer 1 heb ik nu echter op 75% moeten zetten om een vergelijkbare uitslag als bij settings van m'n vorige post te komen. Waarschijnlijk door de sub-trim die ik moet compenseren...

OPTIE 1, settings zoals in post 382:

• Subtrim werkt normaal
  • Variabele flaps beide 40%, beide uitslagen gelijk (werkt zoals ingesteld).
  • Normale trim werkt slechts op 1 roer (werkt niet op linker rolroer).

OPTIE 2, settings zoals hierboven in deze post:

• Subtrim werkt normaal
  • Variabele flaps, rechts werkt normaal (uitslag zoals ingegeven, 40%), links moet de subtrim nog eens gecorrigeerd worden (komt op 75%, op oog ingesteld)
  • Normale trim werkt op beide roeren
Beiden hebben zo hun voor- en nadelen, bij geen van beiden werkt alles. Optie 2 is vooralsnog de beste, thuis op gemak instellen, op het veld kun je dan normaal je trim gebruiken.
Nog ideeën om alles werkend te krijgen? :confused:

Nog een bijkomend vraagje. In sub-trim menu heb ik rudder op 22 staan, je zou dus verwachten dat ik bij mixer 1 op 40+22=62% uit zou komen en niet op 75%, of ben ik nu appels en peren aan het vergelijken?
Zijn dit percentages van percentages?

Nog ideeën om alles werkend te krijgen? :confused:
MX-16 aanschaffen :-) Ik krijg hem morgen denk ik
Zonder gekheid, je zit nu aan de limiet van wat je met je MX-12 kunt doen. De duurdere zenders hebben bijvoorbeeld vrije kanaal-toewijzing waardoor je niet allerlei kunstgrepen met mixers hoeft uit te halen.

Nog een bijkomend vraagje. In sub-trim menu heb ik rudder op 22 staan, je zou dus verwachten dat ik bij mixer 1 op 40+22=62% uit zou komen en niet op 75%, of ben ik nu appels en peren aan het vergelijken?
Zijn dit percentages van percentages?

Daar heb ik me ook wel eens over verbaasd. Die subtrim werkt met andere eenheden, niet met procenten uitslag. Als je de subtrim op 100 zet kom je volgens mij ook niet op de maximale uitslag.

Hmm, MX-16... Sint is al geweest, misschien de kerstman eens aankijken :rolling:

M'n broer begon er laatst ook al over, die had geen kanaal meer over op z'n twinstar om iets mee omhoog te zeulen en te droppen... :roll: Was afgelopen week bij Verspaget, zag mooie zwever liggen, ook niet voldoende kanalen voor. Tja... zal t.z.t. wel een keer een andere zender aanschaffen, wil voorlopig nog even bij de MX-12 blijven...

Vrije kanaaltoewijzing is de functie die ik aan het zoeken was ja :yes: dat zou stukken eenvoudiger zijn...

Iemand anders een idee hoe het met die subtrim zit???

Het klopt inderdaad dat die percentages niet overeen komen. 100% subtrim is maar iets van 80% uitslag oid. Vreemd maar waar.

Ik ben enige tijd geleden ook overgegaan op een MX16. Ideaal ding. Paar voordelen op een rij:
- vrije kanaaltoewijzing (dus veel flexibeler in geval van 4k ontvangers)
- veel meer ingebouwde mixers, dus vrije mixers minder snel nodig
- schakelaars helemaal vrij in te delen
De MX12 is een uitstekende zender, maar als je nu al de grenzen aan het opzoeken (en bereiken!) bent en je ook nog uitkijkt naar wat grotere zwevers kan ik de MX16 zeker aanbevelen.

Bij gebrek aan een beter topic om dit in te plaatsen maar hier:

Mijn MX12 heeft sinds vanmiddag ineens een niet-reagerende subtrim op kanaal 3 (mode 1) maar dan alleen omhoog. Ik was een DLG aan het invliegen en heb om te testen wat omlaag geklikt (wat dus nog prima werkte) maar kan nu niet meer op die settings vliegen omdat de subtrim niet meer omhoog wil..

mx-12.jpg

Iemand hier ervaring mee, is dit een eenvoudige storing waar ik zelf wat meer kan, is dit voor een onderhoudscentrum of kan de MX12 in de vuilnisbak?

Back