HET MX-12 Instellingen-topic

En als je het model reset...of even een ander model kiest ?
Misschien is het schakelaartje waar de trimknop op uit komt niet helemaal meer lekker ?

Het is overigens niet de subtrim...maar de gewone trim.
Als je die trim nou helemaal niet meer werkend krijgt zou je nog kunnen proberen met de subtrim de boel weer wat te trimmen.

AVS,
Inderdaad eerst andere modellen geprobeerd, zender uit en aan geprobeerd, in het menu wijzigingen doorvoeren geprobeerd.. Alles werkt nog behalve de trim knop. Inderdaad met de subtrim (haalde ze door elkaar) in het menu wat omlaag getrimd maar dat is niet ideaal.

Ik kan morgen de zender eens opendraaien en kijken wat voor schakelaartje daaronder zit. Wie weet kan ik dat gewoon vervangen. Lijkt me inderdaad een technisch probleem geen softwarematig. Het "klikje" dat je hoort bij trimmen (van de schakelaar zelf niet het piepje van de zender) hoor je ook niet meer..

Als ik het goed heb zijn het van die mini schakelaartjes die je ook wel in muizen voor de muisknoppen enzo vindt. Als bij mij een muis stukgaat is dat altijd omdat er een van die schakelaartjes het begeeft.

succes alvast :)

Hallo forummers,

IK heb hier al een tijdje een MX-12 liggen. Eigenlijk weinig mee gedaan. Nu gebruik ik hem op te oefenen met FMS. Wat me opvalt is dat ik elk kanaal kan trimmen, Behalve kanaal 1 (niet alleen in FMS, ook met een ontvanger met servo er op). Het gaat dan om de rechter stuurknuppel, de up-down beweging. Je ziet wel op het display het trim balkje werkt, en je hoort ook piepjes, het wordt alleen niet vertaald naar de servo.

Kan iemand Me vertellen of dit normaal is en te verhelpen met iets, of is er iets mis met mijn zender!?

Groeten Bas

(EDIT: Na downloaden van de engelse gebruiksaanwijzing ben ik er achter gekomen dat het de thottle stick is. Het is dus de throttle trim die niet werkt. Ik heb nog geen oplossing gevonden. IK hoop dat iemand me kan helpen)

Laatst bewerkt:
De MX12 heeft stationair trim op de gasfunctie. Deze trim werkt alleen bij gas dicht.
Als deze stationair trim op de hoog-laag functie zit, is de 'mode' verkeerd ingesteld. Zie 'stick mode' op blz. 36 van de Duitstalige handleiding.

Corrien, je hebt helemaal gelijk! met de hendel naar beneden kan ik de trim gewoon gebruiken.

Weet u ook af ik kan instellen dat de trim ook werkt wanneer ik de hendel in zijn neutraal stand heb?

Met vriendelijke groet, Bas

hoi

Je hebt de 'mode' van je zender dan verkeerd staan. Dat betekent dat de zender jouw rechter stick nu als gasstick ziet. Als je nu je zender uitzet en dat select+down indrukken en terwijl je die hebt ingedrukt houd zet je je zender aan. nu kan je met de 'up' en 'down' knop door een menu heen scrollen tot je bij 'mode' uit komt en dan moet je hem op een andere mode zetten.
dit zijn de de stick configuraties die er zijn met bij behorende mode:
stickmodeku3.jpg

Jan-Willem

Ik denk niet dat het probleem met de mode te maken heeft maar het de model toewijzing. Of je nu mode 2 of 3 hebt maakt niets uit maar als je een heli hebt toegewezen met een bepaalde swash (90 Graden, of 120 graden) kan de joystick drivers daar weinig mee.
Ik gebruik mijn Mx12 ook op de laptop en heb daarvoor 2 modellen geheugens geselecteerd. Een vliegtuigmodel en een Heli maar dan wel met 1 servo swash...
Er is niet veel verschil tussen de beide maar heb de trim functie ook nog niet geprobeerd.. Vraag me trouwens wel af wat het nut van trimmen op de gas functie is, en waarom je die zou willen gebruiken...

Benno

kortsluiting???

hoi

Ik ben heeeel erg dom geweest. Ik haalde mijn accu uit de zender en later wou ik hem er weer in stoppen maar toen heb ik in de vlugheid de stekker er verkeerd in gedaan:s dom dom dom. Ik merkte dit snel en heb hem weer omgedraaid maar de zender geeft geen krimp... Is er nu een zekering gesprongen o is mn zender echt kapot?

Jan-Willem

Hallo,

Ik heb mijn mx-12 tweedehands gekocht en er zijn mixen enzo toegepast op sommige modellen.
Ik zou dus graag mijn mx-12 volledig resetten, zodat ik zelf alles moet/kan instellen en er geen instellingen van de vorige eigenaar meer inzitten.
In de handleiding vond ik niet direct hoe dat moest, kan iemand mij dit uitleggen ?

alvast bedankt

niels

Hoi Niels,

dat is niet moeilijk:

Eerst kies je het model wat je wilt wissen:
-> Terwijl je down & select ingedrukt houdt zet je je zender aan.
-> Vervolgens met down of up door het menu bladeren totdat je in het [model sel] menu bent.
-> kies nu met edit + of - het juiste model
-> Vervolgens met down of up door het menu bladeren, totdat je in het [model type] menu bent.
-> hier heb je twee keuzes, airplane & data reset.
-> met de select toets kies je voor data reset
-> druk nu op clear en je model & instellingen verdwijnen.

Succes !

Menno

Hoi Niels,

graag gedaan hoor :)

De handeling dien je wel voor ieder model wat je wilt verwijderen opnieuw te doen. Maar dat had je wel begrepen denk ik he ?

In het begin van dit topic staat er trouwens een link naar een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing, had je die al gezien ?

Grtz,
Menno

Jup, dat hat ik door en heb ik ook gedaan.
Die handleiding heb ik juist afgeprint, maar ik kon niet zo gauw vinden waar er in stond hoe te resetten ..

bedankt

niels

Schakelaars instellen voor 1 servo tbv verlichting

Goeiemiddag,

Wie kan mij helpen aan de instellingen om de kleine schakelaars (flap en gear) op een MX-12 Zender voor 1 servo te gebruiken zodat ze uitslaan om twee micro switches aan te klikken...??

Kan ik bijv. de servo op 5 aansluiten en dan de 6 zo instellen dat deze ook een uitslag zou geven?

De reden is dat ik op mijn boot, twee verlichtingscircuits wil aan en uitschakelen. Ik heb een enkele servo ingebouwd met twee micro switches links en rechts...

Op een eerdere boot heb ik dit opgelost met een keurig instelbaar draaiknopje (dit was een X-412 Graupner zender), waardoor je de servo netjes terug naar het midden kunt draaien...

Is zoiets mogelijk met een MX-12 zender???

Alle ideeen zijn welkom...
Alvast bedankt!

Groetjes, Joost.

Ik neem aan dat je op je knuppels gas en richting hebt zitten, dan heb je nog 2 knuppelfuncties over. als je je servo op één van die twee aansluit staat hij altijd in het midden, behalve als je de knuppel naar links/rechts/boven/beneden beweegt. Dat is denk ik het eenvoudigst.

Back