HET MX-12 Instellingen-topic

hhmmmm, als je het met een gereset model nog niet goed krijgt is het wel raar ja...
Ultieme reset weet ik niet,
Misschien dat Jan dat weet...

hoe bij elevon?

Dit is wel degelijk goed te doen. Hier de procedure:
[MX1] THR -> ELE
OFFSET 0

Met de select knop ga je nu naar de derde regel. Het driehoekje staat hier nu voor de rechter waarde. Dit is voor het onderste deel van de gasknuppel. Als je nu de gasknuppel naar boven-de-helft beweegt komt het driehoekje voor de linkerwaarde. Dit wordt de mixwaarde voor meer-dan-half-gas. Hier zet je een waarde in van bijv. 10%. Dus:
10% 0%
Bij de onderste regel kun je regelen of je de mixer aan en uit kan schakelen. Ik zou hem op SW ALWAYS ON laten staan voor een motorzwever.

Nu wordt bij meer dan half gas 10% elevator meegemixt met de gasknuppel. De preciese waarde moet je natuurlijk even zelf vaststellen, maar mijn ervaring is dat je maar heel weinig nodig hebt (ca 5%).

Ik haal dit draadje maar weer even naar boven. Frits heeft een planckje en daarvan klopt de domp niet helemaal. Bij gas gaat hij gelijk stijgen. Wil dit oplossen met de powermix. Nu zie ik die niet standaard, dus via een vrije mixer. THR->ELEV geen offset en een paar %. Ook nog op een schakelaar. Bijzonder is dat bij de flip van de switch de elev maximaal down geeft bij gas idle en niet reageert op de stand van de throttle. Snap het niet meer. Lijkt wel of dit met de setting elevon te maken heeft.

Ruud

Flaps met elevon mixen gaat echt niet (zwever)

Kunnen jullie mij misschien even wat raad geven:
gegevens:
Zwever met ailrons (2 servo's - kanaal 2 en kanaal 6)
Welfkleppen (1 per vleugel via Y-kabel in kanaal GEAR)

Wat lukt wel met de mixer:
Met mixer 3 kan ik met de rechter achterschakelaar de welfkleppen volledig doen uitslaan naar onder waarbij ik de elevon heb bijgemixt. Dit omdat tijdens het volledig uitslaan van de welfkleppen mijn zwever sterk begon te overtrekken.
MX3 GEA -ELE
offset 0
-26% -55%
sw right rear

Nu wil ook dat mijn welfkleppen ook met bvb 5° kan doen zakken en waarbij mijn hoogteroer een klein beetje 'up' geeft.(thermieken)
Dus ik dacht te doen:
MX1 GEA - ELE
offset 0
-10% +30%
sw ELEV D/R
--> dit gaat dus NIET. ik heb al vanalles geprobeerd maar dit werkt dus niet.
Ik geraak met mijn pijltje (select) niet tot aan de +30% waarde.
En als ik dan de ELEV op 0% laat staan, dan werkt de mixer ook NIET. de GEAR-channel (welfkleppen) bewegen gewoon niet.
Wat doe ik toch fout??

(idem voor de Mixer 2 waarbij ik de welfkleppen 10° zo willen laten uitslaan maar dan op de AIL D/R schakelaar. Gaat ook niet.)

Kunnen jullie mij hieruit helpen?
bedankt
Pieter

hallo,

ik heb een probleempje. ik wil mijn boot besturen met mijn mx12 maar ik kan enkel heli of vliegtuig instellen. hoe stel ik hem zo in dat ik ook de achteruit op mijn regelaar kan gebruiken?

Daarvoor moet je niet de zender, maar de regelaar instellen. Vooropgesteld, dat de regelaar een vooruit en een achteruit heeft.

Voor een scheepsmodel kun je het desbetreffende modelgeheugen het beste op vliegtuig instellen. Bij heli's heb je namelijk altijd op z'n minst één mixer, die aan de gasknuppel is gekoppeld.

35MHz is overigens gereserveerd voor modelvliegen.

35 MHz is eigenlijk alleen voor vliegtuigen en helicopters.
Zorg dus zeker dat je ver genoeg zit/vaart van een vliegclub om die niet te storen...

Verder weet ik geen raad met uw probleem.

grts

niels

EDIT : Corrien was me voor :p

het instellen van de regelaar is nogal beperkt zeg maar gerust niet mogelijk. zodra ik namelijk de accu aan de regelaar hang begint hij meteen te draaien ook als de schakelaar van de regelaar op off staat. alles bij testen is aan de ontvanger aangesloten

Ik weet niet welk merk/type regelaar het is, maar deze is vrijwel zeker defekt als 't ie de motor meteen aanstuurt. Helemaal zeker weet je dit als je het servosnoer uit de ontvanger haalt. Als de motor dan nog steeds begint te draaien, is de eindtrap stuk.

hallo corrien,

weet u misschien wat oorzaken van een kapotte eindtrap? wil namelijk weten of ik dit zelf kapot gemaakt heb of dat het als zo was toen ik hem kreeg( waar ik van uitga omdat ik enkel andere stekkertjes gemonteerd heb).

heb zojuist even getest zonder de ontvanger eraan en ook dan draait de motor met schakelaar in de stand ' off '.

nu nog proberen hem te ruilen ondanks de stekkertjes.

heb even contact gehad met de leverancier(conrad) en die meldde mij dat ik geen garantie meer had. toen ik hun erop wees dat ik de handleiding stond dat als de stekkers niet goed waren je deze moest vervangen(wat ik dus gedaan had om hem op werking te kunnen testen) en dat de handleiding niet volledig is.

kreeg toen zojuist een mail terug met antwoord:

Dank u voor uw e-mail.

Ik zou zeggen, laat hem maar eens terugkomen en laat de leverancier dan beslissen wat ermee gaat gebeuren..
Bel maar even voor het maken van een afhaaloodracht. Doe dan wel alle papieren en gegevens erbij.
Succes.

Hoi,

Het lijkt mij niet te lukken om met m'n easystar rudder met elevator te mixen...

Bedoeling is om "geautomatiseerd" een mooie bocht te maken.

Is dit mogelijk?

Hoi,

Het lijkt mij niet te lukken om met m'n easystar rudder met elevator te mixen...

Bedoeling is om "geautomatiseerd" een mooie bocht te maken.

Is dit mogelijk?
Uhu is zeker mogelijk....
Echter zou ik het niet doen, gewoon goed aanleren, gaat na een tijdje automatisch.
Sowieso is het afhankelijk van de snelheid waar mee je vliegt, zo mooi als met de hand worden ze toch nooit ;)

Hmmm....

Zou toch wel leuk zijn om het ff te proberen...

Ik dacht dat ik de mx12 kende, maar krijg die mixer toch niet goed. Als iemand het moest weten, en indien mogelijk de setting op een switch krijgt???:thumbsup:

Hmmm....

Zou toch wel leuk zijn om het ff te proberen...

Ik dacht dat ik de mx12 kende, maar krijg die mixer toch niet goed. Als iemand het moest weten, en indien mogelijk de setting op een switch krijgt???:thumbsup:

Om te beginnen ben ik het eens met Manuel, dat je dit eigenlijk moet aanleren. Maar als je het toch wil proberen:

We hebben het hier over een vliegtuigje dat op hoogte en richting gestuurd wordt. Meestal gebruik je dan het aileron kanaal p je ontvanger om het richtingsroer op aan te sluiten. Dus als je mixed moet je de ailerons naar het hoogte roer mixen. Daar heb je bij de MX12 geen vrije mixer voor nodig. Zit standaard als mixer in de zender. Kies daarvoor de optie AIL->RUD mix. In de 2e regel kan je het percentage mixen opgeven. Even testen of dit negatief of positief moet zijn. Een paar % is vaak al voldoende. Op de derde regel kan de mixer aan een schakelaar worden gekoppeld. Voorwaarde om dit te laten werken is dat je het richtingsroer op kanaal 2 van je ontvanger hebt aangesloten (Ailerons)

Ruud

Elevator met rudder mixen gaat je bochten niet mooier maken, integendeel.
Als je een bocht inzet heb je daarbij een kleine hoeveelheid 'up' nodig. De hoeveelheid up is afhankelijk van je dwarshelling. M.a.w.: als je de bocht inrolt heb je in het begin vrijwel niets nodig, en naarmate de dwarshelling toeneemt ga je mee up nodig hebben. De hoeveelheid up is dus niet proportioneel met de hoeveelheid richtingroer die je geeft. Als je een bocht uitrolt moet de up die je geeft er weer langzaam uitlopen. Als je hoogte meemixt met rudder ga je ook up geven bij het uitrollen, daar wordt het niet fraaier van. En als je eenmaal in de bocht hangt heb je niet veel richtingroer meer nodig, maar de up moet er wel in blijven. Dat gebeurt niet met jouw mixer.

Het mixen van rudder met rolroeren is een heel ander verhaal, daar gebruik je het richtingroer om het 'haken' ten gevolge van de rolroeruitslag tegen te gaan. Hier is de hoeveelheid benodigd rudder wel proportioneel met de hoeveelheid rol input.

Ik ben er van overtuigd dat het hoogteroer mee te mixen is met het rudder, maar ik raad het je af. Die automatische bochten moeten echt uit jouw vingers komen.

Hoi,

Ik dacht dat het wat handiger ging zijn, zal het dus maar zo laten en m'n skills wat aanscherpen.

Ik ben mss een beetje met teveel bezig,

leren vliegen, heli onder de knie krijgen en op m'n werk nog eens nieuwe rolbrug met speciale tang, waar je verschrikkelijk goed dieptezicht en timing voor moet hebben...

ach, we komen er wel uit!

Heel goed! Gewoon leren om het zelf bij te sturen. Veel handiger.

Wel tof om idd in je hobby en je werk je dieptezicht goed te moeten trainen :).
Ben een keer recht een boom ingevlogen terwijl ik toch zeker wist dat ik voor langs zou vliegen! hahaha (had toen ook wel een wijntje op en dacht dat het wel zou gaan... Don't drink and fly!)

Komt in orde!,

Op m'n werk moet ik slabs verhandelen, ik heb dan zo'n 7cm waarop de tang kan (veilig) grijpen.

Ik zit dan zo'n 12 meter boven die tang in de stuurhut.

Je leert er enorm véél dieptezicht mee, ondanks dat je er zelf al veel moet hebben.

Back