HET MX-12 Instellingen-topic

stick uit slag verkeerd

Hoi..
Ik heb hier een 2e MX12 liggen waarvan de stick uitslag niet klopt.
Het beste zie je het in de pitch en throttle curves waar de minimale stick positie al 13 % is en de max op 87 % ligt.
Uiteraard staan de servo uitslagen op 100%. Ik zie via de monitor dat dit probleem op alle stick zitten dus ook op de rudder en elevator en de roll heeft zelf daar ook nog een ofset van +25 % (dus die gaat van -50 % tot +100%)
Ik heb al eens een nieuw model gekozen en ook tussen heli en vliegtuig settings heen en weer geswitch zonder resultaat.
uiteraard kan ik met servo travel de servo uitslagen weer goed maken maar dan ziet het er in de curve menues nog niet goed uit.
de history van deze mx12 ken ik niet maar de potmeters lijken orgineel en zijn hetzelfde als de andere mx12.
Ik dacht de MX12 te kennen maar zit er nog een verborgen menu in voor mx12 instellingen??

benno

Bedoel je een model reset?? die is al gedaan..
of zijn er nog hardere resets mogelijk..

Benno

Eerst kies je het model wat je wilt wissen:
-> Terwijl je down & select ingedrukt houdt zet je je zender aan.
-> Vervolgens met down of up door het menu bladeren totdat je in het [model sel] menu bent.
-> kies nu met edit + of - het juiste model
-> Vervolgens met down of up door het menu bladeren, totdat je in het [model type] menu bent.
-> hier heb je twee keuzes, airplane & data reset.
-> met de select toets kies je voor data reset
-> druk nu op clear en je model & instellingen verdwijnen.

Flaps 2 servo's

Hallo,

Wie kan mij helpen. Ik heb een MX-12 en wil flaps aansluiten. Heb 4 servo's in de vleugel. 2 x ail en 2 x flaps. Nu heb ik de flaps op kanaal 5 en 6 maar de GEAR heeft een grotere uitslag dan de FLAP. Dit kun je ook zien in het SERVO TRAVEL SCREEN.
Een y-kabel gebruiken en op 1 kanaal gaan zitten is geen optie, want de servo's liggen gespiegeld naast elkaar.

Dit moet toch op te lossen zijn met de MX-12?

Ja natuurlijk is dat op te lossen...door in het menu servo travel "gear" terug te zetten tot je de goede uitslag hebt.

dat zou een optie zijn inderdaad. Alleen zou dan de uitslag weer te weinig zijn, kan ook geen langere servohevels gebruiken.
Waarom is het FLAP-kanaal dan een kleinere TRAVEL ADJUST?

Dat snap ik niet...je zegt dat gear een te grote uitslag heeft. Die kun je terugzetten in travel adjust. En dan heb je te weinig uitslag? Dat moet je even uitleggen.

kanaal 1: gas
kanaal 2: ailerons (y-kabel)
kanaal 3: elevator (ykabel)
kanaal 4: rudder

Nu heb ik nog 2 servo's aante sluiten: 2 x een flap servo (gespiegeld gemonteerd, dus kan niet met y-kabel)

Wie heeft de beste oplossing?

Het flapkanaal (6) heeft een normale travel. Je kunt het eventueel beide kanten op op 130% zetten. Als je daarmee nog onvoldoende uitslag krijgt ligt dat aan de servohevels, niet aan de zender. Je kunt de stuurstangen op de flap dichter bij het scharnier aanslaan (dus een korter heveltje gebruiken) of een langere servohevel gebruiken, net zolang tot het goed is.

De oplossing zit niet in je zender.

Zet je zender aan terwijl je op down en select drukt.
Ga nu naar je model waar je de flaps op in wilt stellen, en scroll dan naar SWITCH SEL
Kies bij GEAR Inhibit.
Zet je zender nu weer uit en aan, ga naar een vrije mixer en stel in:
FLA GEA
OFFSET 0
0% -100%
SW (kun je zelf kiezen).

Als je nu de linkerschakelaar omzet gaan kanaal 5 en 6 omgekeerd van elkaar verschuiven, de uitslag kun je dan nog instellen met TRAVEL ADJ.
En als je de flaps met de rechterschakelaar wilt bedienen, moet je weer naar SWITCH SEL gaan, en achter FLAP RIGHT SW selecteren.

Succes!

Laatst bewerkt:
Ik vermoed een R700 aangezien DoPy aangeeft dat het de standaard ontvanger is.

@ DoPy, kijk ook even na of je ontvanger nog intakt is, nergens sneedjes in de antenne, zit hij nog goed vast op de print, ...

grts

niels

Heb dit alles gecontroleerd en niks gevonden.
Zijn er nog andere mogelijkheden?

nee nog geen andere ontvanger gebruikt. Lijkt me nogal dom om er eentje bij te kopen als ik die misschien toch niet kan gebruiken.

Kan iemand mij helpen met de funjet

Hulp gevraagd..

Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe de besturing van de funjet ingesteld dient te worden.
Ik heb een Graupner MX12 zender maar krijg het niet voor elkaar om 1 stick (links) als hoogteroer, en de andere (rechts) voor de besturing in te stellen. :confused:

Kan dit uberhaupt of moet ik de funjet op een andere manier besturen? Dus met beide sticks naar beneden drukken voor hoogteroer.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Thanx Emiel
<!-- / message -->

Je moet in het hoofdmenu elevons aanzetten. Krijg je de boel niet kloppend door servorichting omkeren, moet je de servostekkers op de ontvanger even omwisselen.

Als je in je MBF profiel even je woonplaats opgeeft, heb je kans dat modelbouwers die in de buurt wonen je kunnen helpen.

Snap ut niet

Ik ben bezig met 1 model in te stellen op een 5-kanaals zender (en een ander model op een 4-kanaals, maar het probleem is hetzelfde)

Model 1, DLG): 4 servo's (elevator/rudder/flaperon L/flaperon R)

Die wil ik aansluiten op een 5 kanaals ontvanger. Dit draadje doorgelezen en wat ik steeds lees is dat je dan 2 mixers moet maken om kanaal 6 (FLA) te 'vertalen' naar kanaal 5 (GEAR)
MIXER 1: AIL -> GEAR
MIXER 2: FLA -> GEAR

Dat snap ik niet want als je FLAPERON=ON hebt ingesteld is kanaal 6 toch gewoon rolroer links en kanaal 2 rolroer rechts? De Flap-functie werkt dan toch op beide roeren? Als ik dan FLA -> GEAR doe zou het toch moeten werken? Inclusief Flaps?

Waarom is dan toch de AIL -> GEAR mixer nodig? Da's hetzelfde als een Y-kabel. Op deze manier kun je geen Aileron differential instellen, en dat wil ik nou juist.

Of kan dat gewoon niet op een 4- of 5 kanaals ontvanger :confused:

't Is volgens mij precies andersom.

Als je AIL -> GEA instelt (gebruik daarvoor vrije mixer 4, omdat alleen die mixer triminstellingen van de master meeneemt naar de slave) EN je hebt Flaperon aan staan, heb je werkende ailerons met twee servo's op kanaal 2 en 5. In principe zou differentatie hie rmoeten werken. (werkt misschien allen via vrij mixer 4?)

Als je nu ook de rolroeren tesamen omhoog of omlaag wilt stellen met een schakelaar, zul je FLA -> GEA moeten instellen.

Ik kan het mishebben, maar probeer het eens uit, zou ik zeggen.

Vincent

Back